Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt livet mitt på et langt forhold med en mann som var voldelig og utnyttet meg økonomisk. Vi er ikke sammen lenger, men jeg kjenner på bitterhet og skam og sammenligner meg med de andre «perfekte» parene som tilsynelatende har det fantastisk sammen selv etter mange barn og mange år sammen.
De som har nedbetalt hus, båt, to biler og hytte, som alltid stiller til Fau og dugnad og er aktive på sosiale medier, har bunad, stor familie, nettverk, barn med mange venner. De går hånd i hånd og drar på kjæresteturer. De har formue, de har liksom ALT. Og jeg er så misunnelig at jeg nesten blir kvalm. 

Helsa mi er ødelagt etter alle traumene, jeg har ingen som er glad i meg, eier ingenting, alt er slit. 

Hva kan jeg gjøre for å komme ut av denne negative suppa? Blir det bedre? 

Jeg går allerede til psykolog, men foreløpig uten særlig resultat. 

Anonymkode: b6644...db9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn smått. kjøp en liten leilighet. sett pris på det lille i livet som er bra.

Anonymkode: d9718...f4a

• Liker 2
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Kjære deg,

Jeg leste en gang at bitterhet er en blanding av sinne og tristhet, og at det er den blandingen som gjør den så lett å sette seg fast i. Det første jeg tenker er at det er veldig forståelig at du har det sånn. Du har mye å være trist for. Kan du ikke gi deg selv lov til å være trist en stund? Du har hatt uflaks med livet og opplevd mye vondt, og det finnes ikke rettferdig. Få det ut! Sørg over det. Få ut sinnet også. Gå ut i skogen og skrik hvis du tror det hjelper. Ut med det!

Det er ikke din skyld at du har hatt det vondt. Ar du har blitt utnyttet skyldes ikke at du er dum, men at du har en stor evne til å stole på den du elsker, og et ønske om å gi. Verdifulle egenskaper å ha når du treffer en bedre mann.

Så ville jeg tenkt at det er fint med en hobby, noe å engasjere seg i som får tankene over på noe annet.

Og husk, folks liv er som regel ikke så perfekte som de ser ut. Det kan være mye dysfunksjonelt også hos de tilsynelatende harmoniske parene.

Lykke til! Jeg heier på deg.

Skrevet

Der er ingen perfekte par der ute. Du aner ikke hva som skjuler seg under fasaden, hvor mange som er utro og holder partner for narr osv. Flere enn du tror. Det siste jeg hadde orket, er å misunne andre par. 

Anonymkode: 862c0...173

• Liker 7
Skrevet

Du tar et steg av gangen. Noen dager kan det være så lite som at du bare tenker hva du skal gjøre det neste minuttet. Sove, spise og prøve å komme deg litt ut og røre på kroppen i første omgang. Når du har hvilt en periode, vil du klare å begynne å tenke fremover og sette deg mål. 

Det er jo veldig bra at du har kommet deg ut av forholdet. Jeg skjønner godt at du har en sorg over tapte muligheter. Bitterhet slår bare tilbake på deg selv, men alle følelser får nå bare rase i starten. Med tiden klarer du å roe dem og kjenne glede over at du klarte å komme deg unna og kan bygge deg et bedre liv. Om du har mistet venner, så prøv å ta kontakt med dem igjen. Det er ikke alle forrunt å ha god helse og lykkelig familie. De fleste vil uansett ha møtt en del motgang midt i livet selv om det ikke synes på Facebook. Ønsker deg masse lykke til med å finne ut av hva ditt liv skal inneholde etter hvert. 

Anonymkode: b0ea7...d09

Skrevet

Ingen grunn for å føle seg bitter og misunnelig kjære deg. Du har vært igjennom noe helt forferdelig, du bør tenke at du er superwoman! Bare at du har kommet deg ut av dette er en seier og sakte, men sikkert kommer ting til å gå din vei❤️ Jeg har vært igjennom liknede selv, men tro meg- bare det å komme seg bort vil gjøre livet ditt mye bedre ❤️

• Liker 5
Skrevet

Perspektiv er svaret.

Anonymkode: f0bac...f14

Skrevet

Ta en ting av gangen, og forsøk å flytte fokuset når du er klar. Hva er det du virkelig liker å gjøre? Er det noen små endringer du eventuelt kan gjøre som ville gjort hverdagen triveligere? Kunne du evt tenkt deg å flytte, få en ny jobb, begynne med en ny hobby? Har du overskudd til å hjelpe andre, eks som besøksvenn eller i en frivillig organisasjon? Forsøk å fylle livet ditt med litt nytt innhold. Det er heller aldri for sent å skape nye meningsfulle relasjoner.

Prøv å begrense bruken av sosiale medier en periode. Tror virkelig ikke det er bra for noen å ha så mye innsyn til andres «suksess». 

Jeg håper du klarer å komme deg videre etterhvert. Vær tålmodig med deg selv. Masse lykke til ❤️ 

(Hadde det vært aktuelt å saksøke denne mannen?)

Anonymkode: 31bc8...6dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har brukt livet mitt på et langt forhold med en mann som var voldelig og utnyttet meg økonomisk. Vi er ikke sammen lenger, men jeg kjenner på bitterhet og skam og sammenligner meg med de andre «perfekte» parene som tilsynelatende har det fantastisk sammen selv etter mange barn og mange år sammen.
De som har nedbetalt hus, båt, to biler og hytte, som alltid stiller til Fau og dugnad og er aktive på sosiale medier, har bunad, stor familie, nettverk, barn med mange venner. De går hånd i hånd og drar på kjæresteturer. De har formue, de har liksom ALT. Og jeg er så misunnelig at jeg nesten blir kvalm. 

Helsa mi er ødelagt etter alle traumene, jeg har ingen som er glad i meg, eier ingenting, alt er slit. 

Det første du kan gjøre er å slutte å tro at parene med glansbildefasade har det så bra!...tipper rundt halvparten av de kvinnene misunner deg for å bo alene....

Skrevet

Etter min erfaring handler misunnelse mye om å ha mista håp. Når det er tilbake får man videre perspektiv. Og fokuserer på hva man kan gjøre.

Anonymkode: dceb6...b5e

• Liker 2
Skrevet

«Tilsynelatende», der sa du det. Det er lett å beundre glansbildene til andre, særlig på facebook, men det er bare fasader. Jeg pleier å si at de som legger ut mest har det verst…

Anonymkode: 0fd0b...9a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første : Aldri tro at folk sitt liv er perfekte! Folk holder fasade på sosiale medier og når de snakker med folk de ikke kjenner så godt. Kan love deg at ALLE sliter med noe. En kamp du ikke ser. Så du må ikke sammenligne deg med andre utifra det du ser på overflaten. 
Er mangen som er i dårlige forhold. Eller som kun er der for barna eller føler seg fanget. 

Så å tro at alle andre har det så forbanna bra utenom deg er helt fullstendig feil. 

Prøv å fokuser på andre ting i livet ditt. Takknemlighet for hva du faktisk har og ikke det du ikke har er viktig! 

Anonymkode: 9f651...fb2

Skrevet

Spør psykologen om planen for å få deg ut av depresjonen du har. 

Hvordan + når. 

Pluss be han lære deg de kognitive tankemistakene du foretar grunnet depresjonen. pluss kjøp deg boka: «tenk deg glad» og lær seg kognitiv terapi. 

• Liker 1
Gjest Småbrukmann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må starte med og klare og elske deg selv igjen. 
Enkelt er det ikke. Men begynn i det små.. si til deg hverdag du står opp å legger deg, at du er bra nok.og fortjener det beste. Nå er det din tur til å f meg ha det godt i livet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er litt i samme båt som deg. Langvarig forhold med psykisk ustabil mann, sitter igjen med gjeld etter bruddet og eier verken hus, bil, båt eller hytte. Ingen barn, og liten familie der jeg kun har kontakt med de aller nærmeste. Har noen få skikkelig gode venninner. Og ja, det blir bedre, men ikke uten egeninnsats fra din side.

Jeg har rett og slett måttet jobbe med meg selv og akseptere at det ble slik det ble, og på en måte tilgi meg selv for at jeg gjorde et dårlig valg og ikke kom meg ut på et tidligere tidspunkt. Og så prøver jeg å tvinge meg selv til å fokusere på de positive tingene, uansett hvor ubetydelige de kan virke.

At jeg endelig kom meg ut av forholdet, ga meg f eks en mulighet til en ny start. Og jeg er i slutten av førtiårene, så barn blir det ikke, men kanskje jeg treffer en snill og hyggelig mann etterhvert. Foreløpig fokuserer jeg på å bygge opp meg selv.

Jeg leier en liten leilighet som jeg har møblert med for det meste ting jeg har fått eller kjøpt rimelig, og har etterhvert fått det veldig koselig der. Det er nok lite sannsynlig at jeg kommer til å eie eget noen gang, men det lever jeg helt greit med. Alt vedlikehold, plenklipping og snømåking ordner utleier, og det er jo alltids noe🙂

Har en helt gjennomsnittlig inntekt. Økonomien er stram fordi jeg prioriterer å betale ned på gjeld og sparer der jeg kan, men jeg vil være gjeldfri om ett og et halvt år, så det er verdt det.

Ettersom jeg ikke har en stor vennekrets og familie, fokuserer jeg på å pleie omgangen med den familien og de vennene jeg har. De har blitt sørgelig neglisjert i løpet av forholdet, men bærer ikke nag og har tatt i mot meg med åpne armer, og jeg kjenner at det gjør meg godt å tilbringe tid sammen med dem.

For å få tilbake troen på meg selv, har jeg deltatt på litt kurs og aktiviteter som gir meg mestringsfølelse. Jeg har bl.a. lært meg kajakkpadling. I Coronaperioden har jeg også tatt noen kompetansegivende universitetetsfag på nett, og opplever at det er morsomt og givende å være godt voksen student.

Du sier ikke noe om familie eller venner, TS - er du redd for at du har skjøvet dem fra deg? Det har du mest sannsynlig ikke, men de har kanskje valgt å trekke seg litt unna pga eksen din?

Det er veldig trist å høre at du har fått ødelagt helsa di, jeg sliter også psykisk innimellom, selv om jeg nok ikke har det like tøft som deg. Du går til psykolog, og det er bra. Gi det tid, du kan ikke forvente at traumer som har bygget seg opp over år, skal "forsvinne" etter noen få behandlinger hos psykolog. Det handler nok uansett først og fremst om å lære seg teknikker for å kunne leve med traumene uten at de blir styrende for livet ditt.

Ønsker deg all mulig lykke til og sender en god, varm klem🤗🤗🤗

Anonymkode: fd771...3bf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du sier ikke noe om familie eller venner, TS - er du redd for at du har skjøvet dem fra deg? Det har du mest sannsynlig ikke, men de har kanskje valgt å trekke seg litt unna pga eksen din?

Jeg har ingen. De liker eksen min og unnskylder og bortforklarer både fysisk og psykisk vold og at han har tatt pengene mine. De har tatt hans side hele veien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ingen. De liker eksen min og unnskylder og bortforklarer både fysisk og psykisk vold og at han har tatt pengene mine. De har tatt hans side hele veien. 

Du kan få nye venner som ikke kjenner eksen din. 

Anonymkode: dceb6...b5e

• Liker 1
Skrevet

Dette er veldig vanskelig. 

Jeg leser en bok av Ross Rosenberg nå. Han skriver om hvordan barndommen vår påvirker de relasjonene vi får i voksen alder. Har gått til gestaltterapeut, men har lært mer om meg selv ved å høre på podcaster og lese bøker. Samt yoga. 

Jeg kjøpte den boken jeg leser nå på ark, til 169,-. E-bok. Anbefaler også Brene browns podcast og ted talks, samt boken om skam. 

Disse har hjulpet meg mye 

• Liker 1
Skrevet

De som tilsynelatende ser så perfekt ut og lykkelig er nødvendigvis ikke det. Kjenner til noen slike par, hvor de har lån opp etter ørene, det er utroskap, krangling.. lista er lang. Du må for all del ikke tro alt du ser på sosiale medier. De som har behov for å poste og vise hvor fint alt er, er kanskje de som ikke har det så greit. Kjenner ett ektepar, hvor han var utro, mens det sto på som værst hos dem, ble det lagt ut «hyggelige» bilder fra hytta. Det er fasade. «Se såå fint vi har det» «se så forelsket vi er» 

Lær deg å være fornøyd med det du har og jobb mot det du ønsker. Syntes du skal være takknemlig og glad at du faktisk er kvitt han som ikke var noe grei mot deg. Det er første steget ditt mot å bli mer lykkelig og tilfreds.

Anonymkode: 10fcb...b55

• Liker 2
Skrevet
liljene skrev (4 timer siden):

podcaster

Kan du anbefale noen? Takk i så fall 🌸

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...