Gå til innhold

Klasseinndeling på barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere fornøyd med klassen til barnet, da tenker jeg på dere som har flere paralleller på trinnet?

Eller føler dere at barnet kanskje heller skulle gått i den andre eller tredje klassen. 

Min går i B men jeg tror hun hadde hatt det bedre i A og det er selvsagt ikke på grunn av bokstaven😊

Anonymkode: a74b9...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går seg til. Selv om en har venner fra andre klasser vil hun nok finne sin plass i sin klasse. 

Anonymkode: d7fa7...0e5

• Liker 6
Skrevet

Går seg til. Uansett finner man vennene sine i friminuttene.

Anonymkode: 93cce...39c

• Liker 3
Skrevet

Her deler de som har gått i barnehage sammen i tre klasser, ingen hensyn til de som mer eller mindre er naboer. I tillegg blander de klassene igjen etter et par år.    Synes skolen undervurderer betydningen av venner fra barnehagen.   Min yngste var 1/6 jenter i barnehagen. Disse ble altså fordelt på 3. klasser med to ihver.  I 4. klasse ble de omfordelt og hun fikk en annen fra barnehagen.  Har ikke klart å få andre venner enn noen av de fra barnehagen. Bestevenninnen er eneste som ikke har gått i klassen.. 

Anonymkode: 29c8c...1f4

• Liker 2
Skrevet

Her er det fire parallellklasser. Jeg har aldri tenkt over hvorvidt barna mine hadde hatt det bedre i noen av de andre klassene (mye fordi jeg naturlig nok ikke kjenner til hverken elevene eller lærerne i de andre klassene). Barna våre har alltid hatt det bra på skolen, de har gode venner og trives i klassen og da er jeg fornøyd med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her deler de som har gått i barnehage sammen i tre klasser, ingen hensyn til de som mer eller mindre er naboer. I tillegg blander de klassene igjen etter et par år.    Synes skolen undervurderer betydningen av venner fra barnehagen.   Min yngste var 1/6 jenter i barnehagen. Disse ble altså fordelt på 3. klasser med to ihver.  I 4. klasse ble de omfordelt og hun fikk en annen fra barnehagen.  Har ikke klart å få andre venner enn noen av de fra barnehagen. Bestevenninnen er eneste som ikke har gått i klassen.. 

Men dersom klikkene som har gått i barnehagen sammen skal gå i samme klasse og fortsette å kun være sammen med hverandre, vil det bli desto vanskeligere for de som ikke kjenner noen fra før å finne venner. Det kan være veldig vanskelig å komme igjennom til en slik klikk, og ganske så ødeleggende for klassemiljøet.

Anonymkode: 6a53c...380

• Liker 19
Skrevet

Jeg ville ikke hatt barnet mitt i en annen klasse, for han har fått verdens beste lærer. Men skulle gjerne hatt et par av guttene fra de andre klassene over i hans klasse, da de som er i hans klasse er veldig forskjellige fra ham. Men det går greit, han er mye med noen av jentene i stedet.

Anonymkode: 2d94a...583

• Liker 1
Skrevet

Her ble ungen flyttet fra a til b i løpet av sommerferien. Og det passa veldig bra. Unger sier også at hun trives bedre i denne klassen. 

Anonymkode: 37b1d...9ab

Skrevet

Den ene skulle jeg ønske hadde gått i en annen klasse som har hatt verdens beste lærer siden første klasse. Men han har fått venner og ville aldri i verden byttet selv - og tredje læreren de har nå er superflink.

Minste har akkurat begynt på skolen. Her delte de barnehagebarna slik at man kom i klasse med de man lekte mest med, men barna er fordelt på alle paralleller. Veldig fornøyd så langt!

Anonymkode: b4391...352

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min erfaring er at de aller fleste finner seg nye venner når satte klikker deles litt opp. Og at det er positivt for hele miljøet. 

Om hun og dere ikke har klart å finne noen nye venner til henne etter å ha hatt så mange å velge i, så virker det litt ekstraordinært? Hva er det som gjør venninnen fra barnehagen til en så god match, som hun ikke klarer å finne igjen hos noen andre etter fire år i to ulike klasser? 

Anonymkode: 7a4d1...0d9

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

er det vanlig å blande klassene etter noen få år? 

Når jeg gikk på skolen, så gikk man i samme klasse med de samme elevene i løpet av hele skolen. Å endre på hvilke elever som skal gå i hva slags klasse, fører vel til mer arbeid for lærerne = Ergo gidder de ikke å "blande" klassene flere ganger. 

Anonymkode: 11cff...07f

Ikke vanlig her i alle fall. Vet at på det ene trinnet slo de sammen 3 klasser til 2, fordi det var såpass mange som flyttet at de ble for få til å ha 3 klasser. Men det er unntaket.

Anonymkode: 2d94a...583

Skrevet

Her røsket de opp alle tre klassene og lagde nye på høsten i 4.trinn.

Det ble bra for noen, men lite bra for andre, inkludert vår datter. Det varte dessverre så å si ut barneskolen. For oss hadde det vært bedre om klassene ble som de var, men klart, for andre var det bedre å bytte.... Har hørt at flere skoler gjør det sånn, men absolutt ikke alle. Så fram til de gjorde om tenkte jeg ikke over om hun hadde hatt det bedre i en annen klasse. Etterpå hadde hun nok det.

Skrevet

Vår har nettopp begynt i første og havnet i klasse med alle vennene fra borettslaget, heldigvis. Han får kanskje andre venner etter hvert, men disse første ukene er det trygt og godt med kjente fra nabolaget. 

I friminuttene sier han selv at han likevel kun leker med bestekompisen fra barnehagen, som går i en av de andre parallellene. 

Anonymkode: 85282...2cc

Skrevet

Her blir de delt opp geografisk, slik at det legges til rette for at barna kan leke sammen på fritiden.

Veldig fornøyd med det, selv om noen kjente fra barnehagen havnet i en annen klasse. 

Anonymkode: 99cc1...281

Skrevet

TS her.

De er to paraleller og jeg synes at den andre klassen har flere jenter som jeg ser min hadde trivdes med. mer som skjer i den andre klassen fordi flere av foreldrene er ressurser. Men hun har det også bra der hun er.

Og når det gjelder det med å omfordele klasser så har vårt andre barn nettopp opplevd det fra 8 til 9 klasse. De har satt sammen klassene helt på nytt. Skylder på korona, men jeg tenker mitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

er det vanlig å blande klassene etter noen få år? 

Anonymkode: 11cff...07f

Her er det vanlig. De blandes når de skal begynne i fjerde klasse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min erfaring er at de aller fleste finner seg nye venner når satte klikker deles litt opp. Og at det er positivt for hele miljøet. 

Om hun og dere ikke har klart å finne noen nye venner til henne etter å ha hatt så mange å velge i, så virker det litt ekstraordinært? Hva er det som gjør venninnen fra barnehagen til en så god match, som hun ikke klarer å finne igjen hos noen andre etter fire år i to ulike klasser? 

Anonymkode: 7a4d1...0d9

Det er kun 20 jenter og ingen andre driver med det samme, de fleste jentene driver ikke med noe idrett i det hele tatt.  Datteren min og venninnen er de eneste som trener 4 ganger i uka (forskjellig idrett)  Hun ha to andre venninner, også fra barnehagen hvor hun først gikk i klassen med den ene og senere den andre.  De eneste utenom disse vennene hun fikk flyttet….  Trinnet har et kjempejenteunderskudd. 20 jenter og 45 gutter fordelt på tre klasser så det var aldri fare for klikkdannelse…..

Skrevet

Her har vi vært veldig fornøyd. Selv om de kun har komt med en eller to fra barnehagen.Her ser det ut som om de prioriterte bosted i 1.klasse,veldig greit med kamerater i gangavstand. Her skifter de klasse i 5 og 8 trinn så eldste har skiftet 2 ganger.

Anonymkode: 69a3a...c92

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her.

De er to paraleller og jeg synes at den andre klassen har flere jenter som jeg ser min hadde trivdes med. mer som skjer i den andre klassen fordi flere av foreldrene er ressurser. Men hun har det også bra der hun er.

Og når det gjelder det med å omfordele klasser så har vårt andre barn nettopp opplevd det fra 8 til 9 klasse. De har satt sammen klassene helt på nytt. Skylder på korona, men jeg tenker mitt.

Det er nok en grunn til at de gjorde det fra 8 til 9 klasse. Skolen handler om mer enn dine barn. 

Anonymkode: a842a...c5f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok en grunn til at de gjorde det fra 8 til 9 klasse. Skolen handler om mer enn dine barn. 

Anonymkode: a842a...c5f

Ja det er klart det er en grunn. Tipper at ikke alle klassene var like godt sammensatt. noe de nok fant ut i løpet av 8.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...