AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #1 Skrevet 28. august 2021 Altså, aner ikke om det er mulig smitte, eller sykdom etter bading i havet forrige uke (typ 15 grader, vannet kan ikke være mer enn 8-10). Men jeg tar ingen sjanser, og holder han hjemme og sender skjema for test. Men jeg lurer på om de testes i helgene, altså i morgen f.eks, eller om det skjer på virkedager så fremt det ikke er klar mistanke om smitte. Det har tidligere i år stått beskjed om å ikke ringe legevakt for test, så fremt man ikke har behov for legetilsyn. Det er det ikke (foreløpig iallefall), og så vidt jeg ser er ikke koronatelefonen åpen i helgene. 1. Så, konklusjonen er da be om test mandags morgen? 2. Skal jeg informere skolen om at vi er i selvkarantene inntil testsvar foreligger, eller gi beskjed dersom den er positiv? Mistenker ikke korona da det ikke er mye smitte her, men symptomene er så som så. Ikke rennende nese, litt hoste, laber form/redusert form, ikke tett i nesen, lite matlyst men har smakssans og luktesans. Ingen feber. Anonymkode: cffab...b69
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #2 Skrevet 28. august 2021 Du må sjekke i din kommune. I Bærum der jeg bor så tester de lørdager og søndager. Anonymkode: ed218...689 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #3 Skrevet 28. august 2021 Umulig for oss å vite. Det er forskjellig fra kommune til kommune. Her kaller de bare inn til massetesting med hurtigtest på søndager, ellers er testststasjonen stengt. Anonymkode: 10f7b...bb3 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #4 Skrevet 28. august 2021 Har han luftveisinfeksjon så er det ett virus. En blir ikke forkjøla av å bade i kaldt vann alene, må ett virus til. Hør med korona tlf i din kommune ang test. Anonymkode: 1f92a...6ee 2
Ulrikke Skrevet 28. august 2021 #5 Skrevet 28. august 2021 Her hvor vi bor tester de i helger, men i begynnelsen av pandemien gjorde de ikke det. Du må nesten sjekke på egen kommunes nettsider. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #6 Skrevet 28. august 2021 Om det testes på helg i din kommune kan ikke vi vite. Det er forskjellig fra kommune til kommune. Og du skal selvfølgelig ikke ringe legevakta for koronatest. Det er ikke deres ansvarsområde, så fremt ungen ikke trenger legetilsyn. Og ja, du ordner med test på mandag, og ja, da skal ungen være hjemme til testsvaret foreligger. Jeg må bare beklage at jeg sier dette, men nå har vi holdt på med dette i 1 1/2 år, og du vet fortsatt ikle turbiner rundt dette? Anonymkode: bff74...e12 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #7 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om det testes på helg i din kommune kan ikke vi vite. Det er forskjellig fra kommune til kommune. Og du skal selvfølgelig ikke ringe legevakta for koronatest. Det er ikke deres ansvarsområde, så fremt ungen ikke trenger legetilsyn. Og ja, du ordner med test på mandag, og ja, da skal ungen være hjemme til testsvaret foreligger. Jeg må bare beklage at jeg sier dette, men nå har vi holdt på med dette i 1 1/2 år, og du vet fortsatt ikle turbiner rundt dette? Anonymkode: bff74...e12 Du leste at jeg sa jeg ikke kom til å ta noen sjanser og derfor både bestille test og holde han hjemme, ja? Og at det jeg faktisk lurte på var om de tester i helger, og om jeg skal gi beskjed til skolen at han er i testkarantene eller vente til et evt svar foreligger? Forøvrig så nei, jeg er ikke vant med rutinene. Fordi vi har vært SVINheldig her i nord. Han, eller jeg, har aldri vært i en testsituasjon før, aldri i karantene, aldri utsatt for smitte. Så nei, jeg hverken kan, eller er vant til rutinene, for jeg har aldri stått i de. Anonymkode: cffab...b69
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #8 Skrevet 29. august 2021 Og ingen plass skrev jeg at jeg kom til å ringe legevakt for test heller, tvert i mot skriver jeg akkurat det du skriver; ikke ring LV om det ikke er behov for tilsyn, og det er det ikke. Vare gidder du ikke lese det jeg skriver eller? Skumleste litt for kjapt kanskje? Forøvrig er det ikke test i helgene, utenom klare utsatte for smitte eller massetesting, så han får time i morgen en gang. Anonymkode: cffab...b69
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #9 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du leste at jeg sa jeg ikke kom til å ta noen sjanser og derfor både bestille test og holde han hjemme, ja? Og at det jeg faktisk lurte på var om de tester i helger, og om jeg skal gi beskjed til skolen at han er i testkarantene eller vente til et evt svar foreligger? Forøvrig så nei, jeg er ikke vant med rutinene. Fordi vi har vært SVINheldig her i nord. Han, eller jeg, har aldri vært i en testsituasjon før, aldri i karantene, aldri utsatt for smitte. Så nei, jeg hverken kan, eller er vant til rutinene, for jeg har aldri stått i de. Anonymkode: cffab...b69 Det er uansett litt merkelig at du ikke har satt deg inn i rutiner rundt dette. Som sagt så har vi levd med dette i 1 1/2 år. Anonymkode: bff74...e12
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #10 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er uansett litt merkelig at du ikke har satt deg inn i rutiner rundt dette. Som sagt så har vi levd med dette i 1 1/2 år. Anonymkode: bff74...e12 Jeg satte meg inn i det når det var nytt. Likevel så er det faktisk så lenge siden, rundt 15 måneder faktisk, det var et problem også her. Dessuten så endrer rutinene seg, og så lenge det ikke er noe ekstraordinært så er ikke dette noe jeg setter meg inn i hver dag. Jeg forstår veldig godt at folk sørover både må og trenger det, men vi har f.eks ikke hatt strenge regler her siden i fjor, ingen munnbind-påbud annet enn i 3 uker, kollektiv som normalt. Det er få restriksjoner, og mer forhåndsregler, og disse er vi strengt tatt vant med. Likevel har jeg som sagt aldri trengt å hverken testes selv, eller mitt barn, aldri hatt karantene, aldri vært det på skolen eller jobb heller. Det var faktisk ikke i tankene mine å sjekke kommunen, fordi det aldri har vært aktuelt og derfor tenkte jeg ikke (når jeg lagde posten) at det var en mulighet. Du må gjerne fortsette å shame meg for det, men jeg ser ikke poenget? Jeg skriver helt tydelig at både test og hjemme fra skolen skjer, så helt clueless er jeg ikke. Vanskelig å holde tritt på alle rutiner som stadig endres utifra nasjonale regler når det aldri har vært et tema. Anonymkode: cffab...b69
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #11 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg satte meg inn i det når det var nytt. Likevel så er det faktisk så lenge siden, rundt 15 måneder faktisk, det var et problem også her. Dessuten så endrer rutinene seg, og så lenge det ikke er noe ekstraordinært så er ikke dette noe jeg setter meg inn i hver dag. Jeg forstår veldig godt at folk sørover både må og trenger det, men vi har f.eks ikke hatt strenge regler her siden i fjor, ingen munnbind-påbud annet enn i 3 uker, kollektiv som normalt. Det er få restriksjoner, og mer forhåndsregler, og disse er vi strengt tatt vant med. Likevel har jeg som sagt aldri trengt å hverken testes selv, eller mitt barn, aldri hatt karantene, aldri vært det på skolen eller jobb heller. Det var faktisk ikke i tankene mine å sjekke kommunen, fordi det aldri har vært aktuelt og derfor tenkte jeg ikke (når jeg lagde posten) at det var en mulighet. Du må gjerne fortsette å shame meg for det, men jeg ser ikke poenget? Jeg skriver helt tydelig at både test og hjemme fra skolen skjer, så helt clueless er jeg ikke. Vanskelig å holde tritt på alle rutiner som stadig endres utifra nasjonale regler når det aldri har vært et tema. Anonymkode: cffab...b69 Det handler ikke om å «shame»(?) deg, men må innrømme jeg blir en smule oppgitt når det stilles spørsmål som vi på dette forumet ikke har noen forutsetning for å svare på. Og i tillegg ikke har gjort noe forsøk på å finne ute av det på egenhånd. Vi kan ikke svare på om det testes på helg i din kommune. Vi kan heller ikke svare på hva slags beskjed skolen til ditt barn ønsker ved fravær. Jeg mener bare at slike ting må en faktisk finne ut av selv. Og det er ganske enkelt å finne ut av det. Anonymkode: bff74...e12 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #12 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det handler ikke om å «shame»(?) deg, men må innrømme jeg blir en smule oppgitt når det stilles spørsmål som vi på dette forumet ikke har noen forutsetning for å svare på. Og i tillegg ikke har gjort noe forsøk på å finne ute av det på egenhånd. Vi kan ikke svare på om det testes på helg i din kommune. Vi kan heller ikke svare på hva slags beskjed skolen til ditt barn ønsker ved fravær. Jeg mener bare at slike ting må en faktisk finne ut av selv. Og det er ganske enkelt å finne ut av det. Anonymkode: bff74...e12 Når man strengt tatt ikke vet hva man skal lete etter, eller aldri har stått i en slik situasjon er det ganske vanlig å spørre mennesker som sannsynligvis har det. Om skolen f.eks hadde gitt beskjed, enten i starten eller gjentatt, at de ønsker beskjed hver gang et barn testes så hadde det vært lettere å ta en avgjørelse. Om jeg spør de "av nysgjerrighet, ønsker dere beskjed om barnet mitt må testes, eller holder det å holde hjemme inntil prøvesvar foreligger?" så aner de gjerne en mistanke, som igjen kan skape både rykter og frykt før det er reelt. Om det er vanlig praksis andre plasser å gi beskjed før prøvesvar foreligger er det naturlig å tenke det gjerne ønskes flere plasser. Nå valgte jeg å spørre der man sannsynligvis ville få et svar, og svar fikk jeg jo? Sjekk kommunen, som jeg skrev; det var ikke i tankene mine. Kommunen går omtrent som vanlig her, as said flere ganger. Og når du er både nedlatende og belærende så shamer du. Hvis du likevel ikke har oppfattet det til nå, så kan jeg igjen opplyse at både test og holde hjemme var en avgjørelse jeg allerede hadde tatt, og DE rutinene er jeg fullstendig klar over. De andre rutinene viste jeg ikke - om det testes i helger (for jeg vet ikke om det er forskjell fra kommune til kommune, by til by) eller om man skal gi beskjed ved test uten at det foreligger mistanke om smitte. De perifere rutinene hadde jeg faktisk ikke satt meg inn i, og jeg beklager at du blir oppgitt for det. Som sagt er kommunen vår ekstremt heldig som har vært skånet for både restriksjoner og smitte. Anonymkode: cffab...b69
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #13 Skrevet 29. august 2021 Du trenger ikke gi beskjed til skolen før dere har tatt test og den er påvist positiv. Siden barnet går på skole er det best at smittesporing går rette veien, dvs frs koronateam via rektor og videre. Anonymkode: 9eb08...294
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå