AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #1 Skrevet 28. august 2021 Hadde 3 litt rare hendelser her i dag. Hvis noen kanskje har et godt svar til meg på hva dette kan være setter jeg pris på det. Jeg og datteren min bor her alene. Vi bar opp en tv fra kjelleren og installerte denne på rommet hennes og måtte koble opp Chrome casten. Vi satt på sengekanten å ordnet dette, jeg gikk ut i stua for å hente tlf min å da var tv i stua slått på. Det var ingen av oss som hadde slått den på, og fjernkontrollene lå gjemt bort der de pleier å ligge når de ikke er i bruk. Og mens vi satt på sengekanten forandret led lysa hennes seg. De begynte å leve sitt eget liv på en måte, fjernkontrollen til de lå på et bord et stykke fra oss. Så senere når jeg skulle lage middag datt tre plastikk fat ned på gulvet. De hadde ligget oppå et skap i flere dager for plutselig ramle rett i gulvet. Syns det er litt rare ting som skjedde på veldig kort tid. Er det noen naturlig forklaring på dette? Setter pris på svar. Anonymkode: ef0bd...777
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #2 Skrevet 28. august 2021 Tallerkenene kan gradvis ha blitt flyttet lengre og lengre frem mot kanten ved at skapdører ble åpnet. At de da plutselig falt ned, kan ha skyldtes bevegelser i huset (treverk i hus eller skap flytter litt på seg pga forandringer i temperatur og luftfuktighet). Altså naturlig forklaring. Det er en kjent sak at elektriske apparater påvirker hverandre og slik kan slike el-apparater plutselig slås på ved at et annet el-apparat er påslått. Anonymkode: 4e7eb...67d 6
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #3 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tallerkenene kan gradvis ha blitt flyttet lengre og lengre frem mot kanten ved at skapdører ble åpnet. At de da plutselig falt ned, kan ha skyldtes bevegelser i huset (treverk i hus eller skap flytter litt på seg pga forandringer i temperatur og luftfuktighet). Altså naturlig forklaring. Det er en kjent sak at elektriske apparater påvirker hverandre og slik kan slike el-apparater plutselig slås på ved at et annet el-apparat er påslått. Anonymkode: 4e7eb...67d Håper jo det er en naturlig forklaring for jeg orker ikke gå å være engstelig hjemme her🙈 Ts Anonymkode: ef0bd...777
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #4 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper jo det er en naturlig forklaring for jeg orker ikke gå å være engstelig hjemme her🙈 Ts Anonymkode: ef0bd...777 Jeg er helt sikker på at det er en naturlig forklaring. Anonymkode: 4e7eb...67d 4
solangun Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er helt sikker på at det er en naturlig forklaring. Anonymkode: 4e7eb...67d Spøkelser er også en del av naturen, så ja, alt har en naturlig forklaring👍 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 Det kan godt være at chromecasten har koblet seg til tvn og slått den på. Den kan skje enten ved en programfeil, eller ved at chromecasten automatisk prøver å koble seg til apparater i nærheten når man slår den på, eller ved at man kommer borti en knapp på chromecasten eller på mobilen, det kan være fort gjort å komme borti den funksjonen på mobilen. Anonymkode: a406e...ca0 4
Conal Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (På 28.8.2021 den 21.46): Hadde 3 litt rare hendelser her i dag. Hvis noen kanskje har et godt svar til meg på hva dette kan være setter jeg pris på det. Jeg og datteren min bor her alene. Vi bar opp en tv fra kjelleren og installerte denne på rommet hennes og måtte koble opp Chrome casten. Vi satt på sengekanten å ordnet dette, jeg gikk ut i stua for å hente tlf min å da var tv i stua slått på. Det var ingen av oss som hadde slått den på, og fjernkontrollene lå gjemt bort der de pleier å ligge når de ikke er i bruk. Og mens vi satt på sengekanten forandret led lysa hennes seg. De begynte å leve sitt eget liv på en måte, fjernkontrollen til de lå på et bord et stykke fra oss. Så senere når jeg skulle lage middag datt tre plastikk fat ned på gulvet. De hadde ligget oppå et skap i flere dager for plutselig ramle rett i gulvet. Syns det er litt rare ting som skjedde på veldig kort tid. Er det noen naturlig forklaring på dette? Setter pris på svar. Anonymkode: ef0bd...777 Demoner og Spirits er opptatt med, du vet, gjøre demon og spirit ting, ikke kaste plastikk fat ned i gulvet eller sånne ting. Hvis en demon virkelig ville skremme deg, så hadde den tatt over kroppen din og sånt, fucka med deg på ekte liksom. En av de mektigste demonene som finnes prøvde seg på meg, but God is on my side ✓ So yeah, demonen ble fuckt opp av Gud og en slags light-spirit og sånt, jeg var liksom "oh shit I'm petrified" men Gud og spiriten tok det cool og spiste opp demonen lett egentlig, jeg gjøre også min del da, så jeg vil si jeg var med på å drepe en ekte demon 👿👿 Og ja bro, Gud, demoner og spirits eksisterer. Skål.
President Chimp Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 solangun skrev (På 29.8.2021 den 21.05): Spøkelser er også en del av naturen, så ja, alt har en naturlig forklaring👍 Spøkelser er jo ikke del av naturen. Hadde det vært del av naturen hadde det ikke vært kalt «overnaturlig», men heller «naturlig», og kunnet blitt beskrevet av fysikk. Noe det ikke kan, i mangel på definisjon av hva et spøkelse faktisk er. Det blir med andre ord for vagt til å kunne forklares med noe annet enn tro. Til trådstarter, dersom det hadde spøket så skulle man tro at disse spøkelsene hadde gjort mer enn å skru på TVen og flytte noen fat. Faktisk ville det indikert at dette spøkelset har fysisk form. Bruker man occams razor ser man at spøkelser er en ganske overkomplisert forklaring på et enkelt problem. Og er dermed ganske lite sannsynlig. 2
solangun Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 President Chimp skrev (18 timer siden): Spøkelser er jo ikke del av naturen. Hadde det vært del av naturen hadde det ikke vært kalt «overnaturlig», men heller «naturlig», og kunnet blitt beskrevet av fysikk. Noe det ikke kan, i mangel på definisjon av hva et spøkelse faktisk er. Det blir med andre ord for vagt til å kunne forklares med noe annet enn tro. Til trådstarter, dersom det hadde spøket så skulle man tro at disse spøkelsene hadde gjort mer enn å skru på TVen og flytte noen fat. Faktisk ville det indikert at dette spøkelset har fysisk form. Bruker man occams razor ser man at spøkelser er en ganske overkomplisert forklaring på et enkelt problem. Og er dermed ganske lite sannsynlig. Bare fordi vi ikke kan forklare det ut ifra fysiske lover, betyr ikke at det ikke er naturlig. Bare vi mennesker som har satt disse rammene og begrensningen. Fysikken er liksom ikke "ferdig". Blir som en maur inne i ei maurtue som hevder at det ikke finnes noe mer enn den verden den lever i... 2
President Chimp Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 (endret) solangun skrev (4 timer siden): Bare fordi vi ikke kan forklare det ut ifra fysiske lover, betyr ikke at det ikke er naturlig. Bare vi mennesker som har satt disse rammene og begrensningen. Fysikken er liksom ikke "ferdig". Blir som en maur inne i ei maurtue som hevder at det ikke finnes noe mer enn den verden den lever i... Skjønner hvor du vil, men vi mennesker har ikke laget rammene og bestemmer ikke rammene, vi har oppdaget dem. Problemet med ånder og spøkelser er at det ikke er mulig å teste, fordi alt er så vagt definert. Hva er et spøkelse? Hva består det av? Er det bevisst? Hvordan kan det være bevisst uten en hjerne? Hvorfor behøver vi en hjerne i utgangspunktet dersom bevissthet kan eksistere uten? Hva holder energien på plass når det ikke er noe fysisk masse det består av? Er det bare mennesker som kan være spøkelser? Hva med dyr, insekter, fisk eller fugler? Er de del av den fysiske verden, eller ikke? Isåfall, hvordan kan noe som ikke er fysisk interagere med det fysiske. Hva tillater at noe ikke-fysisk interagerer med noe fysisk? Dette er helt ukjent for fysikken og er ifølge fysikkens lover ikke mulig. De samme lovene som hittil enda ikke har vist seg å være feil. Så hvorfor skulle de være feil på noe så vagt som dette? Den vitenskaplige metode sier nemlig at ingenting kan 100% bevises, men noe kan derimot 100% bevises å være feil. Da er hele teorien eller hypotesen garantert feil. Dette er da selve kjernen av den vitenskaplige metode, eliminere alt som er demonstrativt feil, så står man igjen med det som hittil ikke kan motbevises. Og hittil har ingenting motbevist fysikkens lover. At noe ikke-fysisk interagerer med noe fysisk ville direkte motbevist lovene. Men det ville fått enorme konsekvenser på en hel haug av teorier som baseres på disse lovene. Som vi ser helt opplagt ikke er feil. Dette er problemet. Det er forståelig at mange føler at vitenskapen er for ensporet og ikke «åpen» nok. Men som sagt er problemet at det ikke er noe data å hente fra, så man når ikke engang hypotese-stadiet. Alt blir filosofi. Det man derimot har mye data på er vitner og folk som har opplevd altmulig rart. Setter man opp korrelasjoner med psykologi så ser man ganske fort hva som er mer sannsynlig årsaken. Vi mennesker (og dyr) har ikke utviklet sanser for det formål å se verden slik den er. Men slik det gagner oss å se den. Det vi opplever og sanser er noe vi får levert av sanseapparatene. Og vi har ingen måte å vite hva som kan ha påvirket disse, før signalene nådde bevisstheten. Noe som enkelt kan bekreftes ved å studere rus, samt psykiske lidelser. Det er også gjort mange funn rundt forskjellige frekvensområder av lyd, og hvordan de kan påvirke oss. Feks er det en kjent historie fra et hotell hvor det ble hevdet at det spøkte i gangene. Folk følte seg skikkelig uvel akkurat i den ene gangen. Så fant de ut at ventilasjonsanlegget hadde en stor vifte som genererte lavfrekvent lyd av temmelig høy effekt, som viste seg å direkte skape kvalme og uvelhet. Dette var da noe som kunne måles og repeteres i forsøk. Vi vet også hvor effektiv placebo og nocebo-effekten kan være. Og det er ikke som mange tror innbilning. Dersom vi er overbevist om noe så kan denne overbevisningen ha fysisk påvirkning på kroppen. Det er for meg utrolig fascinerende. Samtidig har vi også en tendens til å hoppe til konklusjoner basert på hva vi føler er logisk. Basert på de rammene vi har av kunnskap. Og magefølelse. Magefølelsen er essensiell i det daglige liv, uten den hadde vi ikke klart ta noen avgjørelser, ikke engang små ubetydelige avgjørelser. Men når det kommer til større spørsmål så er magefølelsen det siste vi bør bruke. Fordi vi har ingen måte å vite hva vi ikke vet. Men hjernen vil på død og liv konkludere. Dermed har vi en tendens til å hoppe over alle sjekker og si «det er mer mellom himmel og jord». For meg blir det altfor vagt og kommer overhodet ikke nærmere noen forklaring. Faktisk skaper det flere spørsmål og mer usikkerhet for meg. Endret 31. august 2021 av President Chimp 2
solangun Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 President Chimp skrev (På 31.8.2021 den 21.29): Skjønner hvor du vil, men vi mennesker har ikke laget rammene og bestemmer ikke rammene, vi har oppdaget dem. Problemet med ånder og spøkelser er at det ikke er mulig å teste, fordi alt er så vagt definert. Hva er et spøkelse? Hva består det av? Er det bevisst? Hvordan kan det være bevisst uten en hjerne? Hvorfor behøver vi en hjerne i utgangspunktet dersom bevissthet kan eksistere uten? Hva holder energien på plass når det ikke er noe fysisk masse det består av? Er det bare mennesker som kan være spøkelser? Hva med dyr, insekter, fisk eller fugler? Er de del av den fysiske verden, eller ikke? Isåfall, hvordan kan noe som ikke er fysisk interagere med det fysiske. Hva tillater at noe ikke-fysisk interagerer med noe fysisk? Dette er helt ukjent for fysikken og er ifølge fysikkens lover ikke mulig. De samme lovene som hittil enda ikke har vist seg å være feil. Så hvorfor skulle de være feil på noe så vagt som dette? Den vitenskaplige metode sier nemlig at ingenting kan 100% bevises, men noe kan derimot 100% bevises å være feil. Da er hele teorien eller hypotesen garantert feil. Dette er da selve kjernen av den vitenskaplige metode, eliminere alt som er demonstrativt feil, så står man igjen med det som hittil ikke kan motbevises. Og hittil har ingenting motbevist fysikkens lover. At noe ikke-fysisk interagerer med noe fysisk ville direkte motbevist lovene. Men det ville fått enorme konsekvenser på en hel haug av teorier som baseres på disse lovene. Som vi ser helt opplagt ikke er feil. Dette er problemet. Det er forståelig at mange føler at vitenskapen er for ensporet og ikke «åpen» nok. Men som sagt er problemet at det ikke er noe data å hente fra, så man når ikke engang hypotese-stadiet. Alt blir filosofi. Det man derimot har mye data på er vitner og folk som har opplevd altmulig rart. Setter man opp korrelasjoner med psykologi så ser man ganske fort hva som er mer sannsynlig årsaken. Vi mennesker (og dyr) har ikke utviklet sanser for det formål å se verden slik den er. Men slik det gagner oss å se den. Det vi opplever og sanser er noe vi får levert av sanseapparatene. Og vi har ingen måte å vite hva som kan ha påvirket disse, før signalene nådde bevisstheten. Noe som enkelt kan bekreftes ved å studere rus, samt psykiske lidelser. Det er også gjort mange funn rundt forskjellige frekvensområder av lyd, og hvordan de kan påvirke oss. Feks er det en kjent historie fra et hotell hvor det ble hevdet at det spøkte i gangene. Folk følte seg skikkelig uvel akkurat i den ene gangen. Så fant de ut at ventilasjonsanlegget hadde en stor vifte som genererte lavfrekvent lyd av temmelig høy effekt, som viste seg å direkte skape kvalme og uvelhet. Dette var da noe som kunne måles og repeteres i forsøk. Vi vet også hvor effektiv placebo og nocebo-effekten kan være. Og det er ikke som mange tror innbilning. Dersom vi er overbevist om noe så kan denne overbevisningen ha fysisk påvirkning på kroppen. Det er for meg utrolig fascinerende. Samtidig har vi også en tendens til å hoppe til konklusjoner basert på hva vi føler er logisk. Basert på de rammene vi har av kunnskap. Og magefølelse. Magefølelsen er essensiell i det daglige liv, uten den hadde vi ikke klart ta noen avgjørelser, ikke engang små ubetydelige avgjørelser. Men når det kommer til større spørsmål så er magefølelsen det siste vi bør bruke. Fordi vi har ingen måte å vite hva vi ikke vet. Men hjernen vil på død og liv konkludere. Dermed har vi en tendens til å hoppe over alle sjekker og si «det er mer mellom himmel og jord». For meg blir det altfor vagt og kommer overhodet ikke nærmere noen forklaring. Faktisk skaper det flere spørsmål og mer usikkerhet for meg. Så hvordan vet vi at taket er nådd? At alle potensielle lover og teorier er utledet? Mtp hvor små vi er i den store sammenhengen så har vi liksom svaret på hvordan det hele henger sammen? Neppe:) 1
President Chimp Skrevet 11. september 2021 #12 Skrevet 11. september 2021 solangun skrev (På 2.9.2021 den 17.26): Så hvordan vet vi at taket er nådd? At alle potensielle lover og teorier er utledet? Mtp hvor små vi er i den store sammenhengen så har vi liksom svaret på hvordan det hele henger sammen? Neppe:) Vitenskaplige teorier utvider seg kontinuerlig etterhvert som ny viten kommer inn. Det er ikke, etter min mening, noe tak å nå. 2
solangun Skrevet 14. september 2021 #13 Skrevet 14. september 2021 President Chimp skrev (På 11.9.2021 den 13.36): Vitenskaplige teorier utvider seg kontinuerlig etterhvert som ny viten kommer inn. Det er ikke, etter min mening, noe tak å nå. Nettopp. Så om 1000 år kan vitenskapen, om teorien din stemmer, forklare både spøkelser og alt annet vi idag omtaler som unaturlig?🙂 1
Gjest Lampe1 Skrevet 16. september 2021 #14 Skrevet 16. september 2021 Spøkelser er et godt eksempel på at en ting ikke behøver å kunne eksistere, for å eksistere. Spøkelser er Ockhams løsskjegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå