Gå til innhold

Forandrer gamle mennesker personlighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bestemor har aldri likt katter, men så fikk jeg meg katt og hun forguder den katten og gleder seg alltid til å møte den. Det er jo bare koselig 😻 Men syns det er likevel rart selv om det er koselig. Flere her som har lignende erfaringer? Forandrer man personlighet når man blir gammel?

Anonymkode: f7571...472

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke på den måten, tror jeg. Mannen min likte heller ikke katter, men så skaffet vi oss katt og nå elsker han katter. Det er over 20 år siden. Tenker kanskje hun hadde, som min hadde før katten kom, dårlig erfaring med katter fra før.

Anonymkode: 966c1...ebe

Skrevet

Forskningen viser vel at personligheten er «satt» i slutten av tyveårene. Likevel merker jeg også denne tendensen. Mest når de bikker 65 isj kanskje? Har hatt kollegaer fra 50 år og opp mot pensjonsalder som er ganske vanskelige å jobbe med nettopp fordi de nekter å tenke nytt, står fast i gamle mønstre osv. Men så blir de pensjonister og forandrer seg helt. 
Har også lagt merke til dette ved mine besteforeldre og foreldre. Syns egentlig de blir koseligere og mer avslappet når de bikker sånn ca 65. Aner ikke hvorfor? Har tenkt på om det kan ha med at de er blitt pensjonister å gjøre, at de får ett nytt syn på ting mere tid til å gruble over livet og hvem man er/har vert. Men så ser jeg det samme hos eldre som aldri har jobbet og hos eldre som fortsatt jobber langt over den alderen jeg nevner.

Så ja, hva kan vere årsaken?

Anonymkode: f1fa1...ea4

Skrevet

En eldre kvinne jeg kjente glemte at hun var livredd hunder da hun fikk demens. 

Da elsket hun plutselig alke hunder hun møtte, både kjente og ukjente.  🙂

Anonymkode: ee035...641

Skrevet

Dere yngre også er med på denne dansen? Dere modnes ettersom årene går dere med. Får nye syn på tilværelsen underveis i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...