Gå til innhold

Hvor pålitelig er hurtigtester kjøpt på apotek?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vs hurtigtester feks aleries/volvat tar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, min mistanke er at det er de samme testene. Men jeg vet ikke. Står jo på pakken til de fra apoteket at de er 99% sikre eller noe så tenker de er helt ok?

Skrevet

Hurtigtestene er jo i utganspunktet like, så de skal gi like gode svar, spørsmålet er jo om man selv klarer å ta prøven helt korrekt….

• Liker 3
Skrevet

Ifølge smittesporingen er de så og si helt korrekte.  Jeg tok selv en hurtigtest fra apoteket som viste positiv for noen dager siden. Smittesporingen gav meg isolasjon og startet smittesporing. Tok en vanlig PCR-test som bekreftet.  Veldig lett fremgangsmåte på hurtigtesten. 

• Liker 1
Skrevet

Nakstad har gått ut og sagt at så lenge de er CE-merket, noe alle i Norge er, så kan de fint brukes. 

Skrevet

Forskjellen er vel bare at det ikke blir registrert, sånn at du ikke kan benytte den for å være klarert til reiser og slikt.

Skrevet

Kan de brukes i stedet for vanlig test ved sykdom? Trodde ikke hurtigtestene var så sikre? 

Skrevet

Jeg spurte en sykepleier og svaret var at de bruker samme på sykehuset. Man må følge bruksanvisning til punkt og prikke, og ved positiv test må man kontakte smittesporingen og bestille time til PCR test.

• Liker 1
Skrevet
Albbas skrev (På 29.8.2021 den 22.28):

Kan de brukes i stedet for vanlig test ved sykdom? Trodde ikke hurtigtestene var så sikre? 

Men du blir anbefalt å bestille time til PCR test hvis hurtigtesten viser positiv. De skal være ganske sikre om du bruker de som de skal. 

Skrevet
2 hours ago, Nnilm said:

Men du blir anbefalt å bestille time til PCR test hvis hurtigtesten viser positiv. De skal være ganske sikre om du bruker de som de skal. 

Nå har en venninne av meg testet positivt på pcr etter FIRE negative hurtigtester, så jeg vet nå ikke... Ser NHI skriver dette:

Forfatterne konkluderer at nøyaktigheten til denne hurtigtesten var betraktelig lavere enn det produsenten oppga. Risikoen med denne hurtigtesten - og andre hurtigtester - er det høye antallet falske negative, noe som øker risikoen for smitte.

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/hurtigtester-for-sars-cov-2-og-risiko-for-falske-negative-svar/

Men jeg fikk ikke helt svar på det jeg lurer på, kan de ved sykdom brukes i stedetfor vanlig test? Altså, er de godkjent for det? Kan jeg glad og fornøyd komme på jobb dagen etter sykdom og si at hurtigtesten i morges var negativ? 

• Opprett ny...