Gå til innhold

Øst-europeere som behandler/ser på sjefen som en ... gud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en arbeidstaker som i første halvdel av mitt 12 år gamle arbeidsliv, ALLTID gjorde nøyaktig som sjefen sa, la meg flat for den minste ting, selv om det ikke var min feil/burde vært sånn. 

Jeg sa aldri tilbake, og brukte mye av tiden på å tenke at jeg gjorde det meste feil. Har i ettertid forstått at sjefen har narsissistiske trekk og er redd for at jeg er smartere enn han. Han liker å drite meg ut foran leverandører med ting som går på utseende.

Til syvende og sist, jobbet jeg ikke gratis mer, brukte hele pausen min på meg i stedenfor å jobbe, lista er lang, men ikke relevant.

Vi har fått inn noen fra Latvia for 2 år tilbake i tid ... og jeg er metta.

Hvert ord sjefen sier, er den hellige gral verdig.

De "klager ikke"  sier de.

De kaster seg rundt.

De "pisser på" rettighetene som våre forfedre jobbet hardt for. Ikke betalt for sykepenger, jobber de inn igjen oppå sine vanlige arbeidstimer. 

Bruker ikke pausen sin.

"Sjef sa det", "sjef vil sånn", "sjef meg i ræva".

Jobben krever en del selvstendig tenking, sjefen er ikke der så mye. 

Eks:

Jeg måtte ordne til mottak på søndag som kommer.

Sjefen hadde sagt at han ville ha vekk alle maskinene

Stod 2 maskiner igjen, jeg visste hvor lang tid det tok å flytte dem og prioriterte et par andre ting før, som er greit å ha unnagjort (dette må også gjøres før mottak). Latvisk arbeider ble superstressa. 

"Sjef sa!!! Jeg vil ha vekk!!!"

Jeg ba vedkommende slappe av, jeg har full kontroll. 

Vedkommende bare snur og går.

Jeg forstår ikke det her.

Jeg er grådig god i jobben min, har hatt den samme i 12 år. 

Hva er greia? 

Anonymkode: d8f5d...19a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Noen fra Latvia». 
TS mener derfor at det er typisk for hele Øst-Europa 🤦‍♀️

Anonymkode: fb7d6...f32

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Noen fra Latvia». 
TS mener derfor at det er typisk for hele Øst-Europa 🤦‍♀️

Hei, da er det kanskje relevant at jeg har sammenlignet med historier fra fra samboer som har jobbet både med polakker og folk fra Litauen, samme greia med de, sier han.

Det glemte jeg å nevne i HI. Burde ikke ha generalisert, upresist av meg.

Så bra at du facepalma, bra for deg :)

• Liker 2
Skrevet

Du skriver jo at du selv oppførte deg litt sånn de første 6 årene av ditt totalt 12-årige arbeidsliv, da bør du vel ha litt innsikt i minst èn grunn til at noen oppfører seg sånn?

En annen kan være at de er vant til andre arbeidsforhold enn deg, der sjefen faktisk er en slags Gud, og at de er veldig takknemlige for og avhengige av jobben sin. 

Det er mange arbeidstakere som er veldig redde for å gjøre noe galt, som ikke er vant til å stå på krava, også blant nordmenn. Det letteste er faktisk å spørre dem hvorfor de gjør som de gjør. Eventuelt kan du også forklare dem hvilke rettigheter og plikter de faktisk har.

Anonymkode: 28166...0fa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei, da er det kanskje relevant at jeg har sammenlignet med historier fra fra samboer som har jobbet både med polakker og folk fra Litauen, samme greia med de, sier han.

Det glemte jeg å nevne i HI. Burde ikke ha generalisert, upresist av meg.

Så bra at du facepalma, bra for deg :)

Vel, jeg jobber med tre øst-europeere, alle tre er meget dyktige og selvstendige, og de bryr seg katta om hva sjefen måtte mene. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vel, jeg jobber med tre øst-europeere, alle tre er meget dyktige og selvstendige, og de bryr seg katta om hva sjefen måtte mene. 

Det var jaggu godt å høre ... er det menn?

Vi er damer, og jeg tror det ligger noe i det også 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du skriver jo at du selv oppførte deg litt sånn de første 6 årene av ditt totalt 12-årige arbeidsliv, da bør du vel ha litt innsikt i minst èn grunn til at noen oppfører seg sånn?

En annen kan være at de er vant til andre arbeidsforhold enn deg, der sjefen faktisk er en slags Gud, og at de er veldig takknemlige for og avhengige av jobben sin. 

Det er mange arbeidstakere som er veldig redde for å gjøre noe galt, som ikke er vant til å stå på krava, også blant nordmenn. Det letteste er faktisk å spørre dem hvorfor de gjør som de gjør. Eventuelt kan du også forklare dem hvilke rettigheter og plikter de faktisk har.

Anonymkode: 28166...0fa

Jeg gjorde det fordi jeg ikke har hatt annen jobb,   lav selvtillit og selvfølelse   sjefen ser bra ut og er veldig selvsikker. Det vippe meg godt av pinnen, alt jeg tenkte måtte være dårlig.

Sjefen snakker til oss som små barn, er grusomt irriterende. 

Ja, de har jo null og niks nedi der  har jeg hørt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det var jaggu godt å høre ... er det menn?

Vi er damer, og jeg tror det ligger noe i det også 🙈

Nei, tre damer 😁

Skrevet

Syns Øst'europeerne virker mye mer hierarkiske i arbeidslivet enn det som er vanlig i Norge.

Jobber iallefall sammen med noen som ser på sjefen som en slags gud som har rett uansett hva som er tilfelle. Disse er fra Ukraina. Det er sikkert litt forskjellig, men mange av de øst-europeiske landene har vært kommunistiske hvor autoritære ledere med sterkt hierarki gjaldt.

Anonymkode: 18b96...a76

• Liker 2
Skrevet

I Norge så er jo også arbeidstakeren beskyttet gjennom lovverket. Sjefen kan feks ikke bare bestemme å gi deg sparken en dag, det må være saklig grunn og det er en omfattende prosess å si opp i Norge.

Tror ikke det er sånn i mange andre land, og da får jo med en gang sjefen mye mer makt, siden arbeidstaker risikerer å stå uten jobb hvis de faller i unåde.

Anonymkode: 18b96...a76

• Liker 1
Skrevet

Mange av østeuropeerne har blitt behandlet som søppel i arbeidslivet. Det tar tid å forstå arbeidslivet her, og å få tillit til både sjefen og kollegaer.

Jeg tok et studie en gang der vi hadde noen polske utvekslingsstudenter som forelesere. De var sjokkert over at alt var så lite formelt, og at professorer og studenter var på fornavn🤭🥴

Anonymkode: be97e...2c7

• Liker 2
Skrevet

Se på det som positivt TS. Mange norske arbeidstakere har noe å lære av en del av sine østeuropeiske kolleger når det gjelder å utføre arbeidsplikt og lydighet. Det er alt for mange arbeidstakere i Norge som er litt for opptatt av hvilke krav de har, men litt for lite opptatt av å gjøre jobben og være lydig. 

Anonymkode: a5f76...cfa

• Liker 1
Skrevet

Det er helt vanlig at hele Øst-europa ser på sjefen som "gud" og kritiserer aldri sjefen. De gjør bare det de får beskjed om, selvom de vet det er feil. De lever slik de gjorde deres hjemmeland og etterlever ikke vestlig kultur.

Det er ett hierakisk maktkultur i arbeidslivet i disse landene.

Anonymkode: e9ee5...cb5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Se på det som positivt TS. Mange norske arbeidstakere har noe å lære av en del av sine østeuropeiske kolleger når det gjelder å utføre arbeidsplikt og lydighet. Det er alt for mange arbeidstakere i Norge som er litt for opptatt av hvilke krav de har, men litt for lite opptatt av å gjøre jobben og være lydig. 

Anonymkode: a5f76...cfa

Helt enig.

Mange øst-europeere har utrolig høy arbeidsmoral 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Helt enig.

Mange øst-europeere har utrolig høy arbeidsmoral 

Men er da det arbeidsmoral eller frykt som ligger bak? 🤔🤔 

Jeg har også veldig høy arbeidsmoral, typ droppet matpause,  holder meg hele 10 t skiftet mitt fra å gå på do, har jobbet natt frivillig når bedriften har vært stengt jobbet i romjula (uten betaling, begge eks), tar enormt mye insj og ansvar, følger opp med leverandører og klienter.

De kravene vi har, er bra at er der. Fordi noen slutter unna, skal ikke kravene senkes og gå ut over alle, da burde det heller ordnes opp med individene som ødelegger. 

De kravene og rettighetene,  var det som til sist fikk meg til å innse hvor utnyttende, overflatisk snill sjefen min var og skjønne at han er en narsissist.

Uten de hadde jeg nok ligget i driften nå psykisk og aldri følt meg god nok/like oppegående menneske som sjefen min er. 

Ts

Skrevet

Å ikke gå på do kan gi deg interstitiell cystitt eller andre blæreproblem. Å jobbe gratis forstår jeg ikke.

Anonymkode: be97e...2c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...