AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #1 Skrevet 28. august 2021 Hvilke diagnoe/diagnoser har du? hvor mange år tok det? og hvor gammel var du når ufør ble innvilget? Anonymkode: 9ef19...7e3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #2 Skrevet 28. august 2021 Jeg kan svare for min bror. Han er psykisk utviklingshemmet (ingen konkret diagnose utover det) og på 5-årsstadiet kognitivt. Det tok fire år å "utrede" og han rakk å fylle 22 før vedtaksbrevet kom. Anonymkode: fba2b...a91
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #3 Skrevet 28. august 2021 Borderline personlighetsforstyrrelse, spiseforstyrrelse, selvskading og depresjon. Tok ca 7 år totalt. Var 27 da jeg fikk innvilget. Anonymkode: db13f...709
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #4 Skrevet 28. august 2021 Selektiv mutisme og sosial angst. Gikk 4 år på aap før jeg fikk innvilget uføretrygd. Var 25 år da jeg fikk det innvilget. Anonymkode: 09dc5...856
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #5 Skrevet 28. august 2021 Jeg ble ung uføretrygdet da jeg var 25 år. Av diagnoser Borderline, angst, panikkangst, tilbakevendte depresjoner. Gikk på attføring den gangen. Er nå 42 år og er fortsatt ufør. Anonymkode: 952df...eeb
Blått Skrevet 28. august 2021 #6 Skrevet 28. august 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilke diagnoe/diagnoser har du? hvor mange år tok det? og hvor gammel var du når ufør ble innvilget? Anonymkode: 9ef19...7e3 Asperger syndrom. Fra første runde med sykepenger til uføretrygden var innvilget så gikk det 6 år. Fikk innvilget som 30 år gammel ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #7 Skrevet 28. august 2021 Aspergers syndrom og generalisert angstlidelse. Det tok 3 år, jeg var 31. Anonymkode: 4604a...322 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #8 Skrevet 28. august 2021 Tok 17 år. Så SÅ LETT var det. Anonymkode: f2c51...a7e 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #9 Skrevet 28. august 2021 Blandet personlighetsforstyrrelse, med blanding av borderline og unnvikende. Tok ca 7 år totalt. Anonymkode: cbd34...01e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #10 Skrevet 28. august 2021 Jeg fikk beskjed av DPS om at ingen blir uføre av diagnoser eller personlighetsforstyrrelser. Ikke kritikk til dere som er det, men jeg har fått spørsmål flere ganger av arbeidsgivere om jeg egentlig klarer jobbe 100%. Da jeg fikk diagnose av DPS så fikk jeg jo beskjed om at ingen blir ufør av det.. Ønsker så klart ikke bli ufør, men må jo si at man lurer litt når man får disse beskjeden av arbeidsgiver. Anonymkode: 7d92f...b3b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #11 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk beskjed av DPS om at ingen blir uføre av diagnoser eller personlighetsforstyrrelser. Ikke kritikk til dere som er det, men jeg har fått spørsmål flere ganger av arbeidsgivere om jeg egentlig klarer jobbe 100%. Da jeg fikk diagnose av DPS så fikk jeg jo beskjed om at ingen blir ufør av det.. Ønsker så klart ikke bli ufør, men må jo si at man lurer litt når man får disse beskjeden av arbeidsgiver. Anonymkode: 7d92f...b3b Det stemmer at man ikke blir ufør "pga diagnosene", men av hvor affektert man er av dem. Det finnes høyt fungerende mennesker med personlighetsforstyrrelser men så finnes det også mange som ikke klarer å fungere i det hele tatt. Så man får ikke automatisk uføretrygd bare fordi man har en diagnose (hedligvis), men fordi man beviselig ikke klarer å jobbe. Man må igjennom behandling og arbeidsavklaring uten bedring før man får uføretrygd. Anonymkode: cbd34...01e 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #12 Skrevet 28. august 2021 Bipolar, ptsd kompleks, veldig mye sosialangst og paranoia, spiseforstyrrelser, samt i tillegg endel fysiske problemer. Har vært utsatt for alvorlig omsorgssvikt, vold og overgrep i oppveksten. Ønsket ikke uføretrygd, så prøvde meg ut i alt mulig rart, som utdanning og diverse yrker, men klarte til slutt ikke mer. 17 år fra attføring til ufør, men kunne nok fått ufør ganske mye fortere hvis legen og nav fikk bestemme. Anonymkode: 0c1d7...b81
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #13 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk beskjed av DPS om at ingen blir uføre av diagnoser eller personlighetsforstyrrelser. Ikke kritikk til dere som er det, men jeg har fått spørsmål flere ganger av arbeidsgivere om jeg egentlig klarer jobbe 100%. Da jeg fikk diagnose av DPS så fikk jeg jo beskjed om at ingen blir ufør av det.. Ønsker så klart ikke bli ufør, men må jo si at man lurer litt når man får disse beskjeden av arbeidsgiver. Anonymkode: 7d92f...b3b Ingen blir ufør pga diagnosen. Om du har 2 personer med samme diagnose kan det godt være den ene klarer være i jobb, men den andre klarer det ikke. Kommer an på hvor mye du klarer jobbe. Anonymkode: 5385d...cd9 7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #14 Skrevet 28. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ingen blir ufør pga diagnosen. Om du har 2 personer med samme diagnose kan det godt være den ene klarer være i jobb, men den andre klarer det ikke. Kommer an på hvor mye du klarer jobbe. Anonymkode: 5385d...cd9 Dette. Jeg har Borderline og får titt ofte høre fra profesjonelle innfenfor helsesektoren at det kan jeg absolutt ikke ha fordi jeg fungerer så bra. Jeg blir straffet for å være så flink i å skjule det, føler jeg. Folk kan oppleve diagnoser ulikt. Anonymkode: 9a73c...4c3 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #15 Skrevet 28. august 2021 Jeg er ufør pga personlighetsforstyrrelser. Kunne klart jobbe 5 timer ca 3 ganger i uken, men da måtte jeg droppet familien, venner og alt annet. Jeg klarer virkelig ikke kombinere selv om jeg har prøvd i 12 år. Fikk ung ufør når jeg var 33, etter egentlig lege, psykolog og bv sa stopp. Sliter litt enda med at jeg ikke klarer kombinere jobb og livet generelt. Anonymkode: 5385d...cd9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #16 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg fikk beskjed av DPS om at ingen blir uføre av diagnoser eller personlighetsforstyrrelser. Ikke kritikk til dere som er det, men jeg har fått spørsmål flere ganger av arbeidsgivere om jeg egentlig klarer jobbe 100%. Da jeg fikk diagnose av DPS så fikk jeg jo beskjed om at ingen blir ufør av det.. Ønsker så klart ikke bli ufør, men må jo si at man lurer litt når man får disse beskjeden av arbeidsgiver. Anonymkode: 7d92f...b3b Det er funksjonsnivået, ikke diagnosen som avgjør om du er arbeidsfør eller ikke. Anonymkode: f2c51...a7e 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #17 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Aspergers syndrom og generalisert angstlidelse. Det tok 3 år, jeg var 31. Anonymkode: 4604a...322 Kan du sei noe om korleis generalisert angstlidelse preger deg i hverdagen? Har dette sjøl... Anonymkode: 53dec...061
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #18 Skrevet 28. august 2021 Støtter det med at diagnosen ikke sier fult ut hvor fungerende en er eller ikke. Ble ufør 22 tok hadde vært i systemet en stund og attføring noen år. Søknaden tok litt over ett år hadde div diagnoser , var ute av stand til å ta vare på meg selv. Bodde her og der, ,spiste ikke no ærlig skadet meg, rablende sprø til tider ( er lov å si når en sier det selv 😉), rus og flere selvmordsforsøk og stemmer, til tider dypt deprimert, missbruket av flere som plukket meg opp fra gata, var bare rør. Fikk meg «kjæreste». Han hjalp meg å søke. Anonymkode: 5c786...bef
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #19 Skrevet 28. august 2021 25 minutter siden, AnonymBruker said: Dette. Jeg har Borderline og får titt ofte høre fra profesjonelle innfenfor helsesektoren at det kan jeg absolutt ikke ha fordi jeg fungerer så bra. Jeg blir straffet for å være så flink i å skjule det, føler jeg. Folk kan oppleve diagnoser ulikt. Anonymkode: 9a73c...4c3 Straffet? Trodde alle var kjempe glad for å jobbe og at uførhet var straff. Har jeg misforstått? Vil du heller være ufør??? Anonymkode: 99b34...8a6 5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #20 Skrevet 28. august 2021 Jeg er ikke ufør pga diagnosen min, har ptsd, men pga hva diagnosen gjør med meg og virker inn på kroppen min! Fikk uføretrygden innvilget med ung-tillegget som 31åring. Anonymkode: a3467...afb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå