Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Beeblebrox skrev (1 minutt siden):

Husk at det er et stort pluss å ha fullført "førstegangs". Noen arbeidsgivere ser på det som helt essensielt.  Det er en fin mulighet til å oppleve noe nytt også. Skal ikke se bort i fra at du kommer til å angre når du blir eldre...  

Uansett hva du ender opp med å gjøre, så må du starte å trene litt. Det skal ikke være mulig være fornøyd med å ikke kunne ta en eneste pull/hang-up :riste:

Hvorfor skal jeg trene hvis jeg vet jeg ikke vil inn? 🤣

Men joda, skal trene for min egen del. Trente mye før, men siden jeg fikk vite at jeg måtte til sesjon har jeg bare prøvd å komme meg i dårlig form, og mistet motivasjon til å trene. Får til ganske mye, men det er pull-up jeg bare ikke klarer.

Anonymkode: 62400...ea6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som sagt tidligere vær ærlig. Kommer du ikke inn da er det fordi de mente du ikke passet. Begynner du å bløffe med narkotika, våpeninterresse, depresjon, sykdommer og alt annet så vil du kunne risikere alt fra straffeforfølgelse sivilt til en dønn kjedelig tvunget år i forsvaret.

Jeg prøvde å lyve på meg mye rart og endte opp med at jeg fikk en sinnsyk kjedelig tjeneste med mange andre demotiverte soldater.

Jeg angrer sykt. Men det jeg fikk med meg har vært verdifullt for meg. 

• Liker 1
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Som sagt tidligere vær ærlig. Kommer du ikke inn da er det fordi de mente du ikke passet. Begynner du å bløffe med narkotika, våpeninterresse, depresjon, sykdommer og alt annet så vil du kunne risikere alt fra straffeforfølgelse sivilt til en dønn kjedelig tvunget år i forsvaret.

Jeg prøvde å lyve på meg mye rart og endte opp med at jeg fikk en sinnsyk kjedelig tjeneste med mange andre demotiverte soldater.

Jeg angrer sykt. Men det jeg fikk med meg har vært verdifullt for meg. 

Vil ikke bløffe med noe jeg vet jeg kan bli tatt for. Men de kan ikke ta meg på at jeg ikke ga alt i testene de gjør. Ikke alle kan yte 100% på sesjonsdagen. Hva mener du?

Skjønner at militæret er verdifullt og at man kan lære mye. Men det kan man også på studier. Vil flytte til en ny by, studere noe jeg har jobbet hardt for med karakterene mine, ta på meg et verv eller to, få mange nye venner og lære masse. Om jeg vil angre i fremtiden, kanskje, men tenk på alle som har angret på å ha tjenestegjort. Den risikoen vil ikke jeg ta, siden jeg i utgangspunktet ikke er særlig motivert og egentlig har andre planer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skal jeg trene hvis jeg vet jeg ikke vil inn? 🤣

Men joda, skal trene for min egen del. Trente mye før, men siden jeg fikk vite at jeg måtte til sesjon har jeg bare prøvd å komme meg i dårlig form, og mistet motivasjon til å trene. Får til ganske mye, men det er pull-up jeg bare ikke klarer.

Du er i jo i allerede i veldig "dårlig form", så det trenger du ikke å "trene" mer  på :P 

Uansett... Tror ikke forsvaret er det minste interessert i folk som ikke har lyst lenger... 

Jeg ville tenkt meg godt om hvis jeg var deg, for det er som sagt mye artig å gjøre i militæret, og om du har veldig gode karaterer som du sier, så er det nok veldig mange spennende muligheter innenfor både det ene og det feltet der.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Yters sjelden de kaller inn folk som er uinteressert. Bare være ærlig

Anonymkode: 54ddd...82a

Det stemmer ikke. Motivasjon er kun en svært liten del av det Forsvaret legger til grunn for hvem som blir innkalt. En av de viktigste grunnene er geografisk tilhørighet; de trenger folk som bor i områder der Heimevernet mangler folk, slik at de kan kalles inn til årlig HV-tjeneste senere. 
Hvis du har tenkt deg en karriere som gjør at du blir boende i en stor by etter studiene og kanskje også gjør at du kan få fritak fra HV (samfunnskritiske funksjoner), KAN det være at dette gjør du slipper uten at du trenger å lyve. Når det er sagt, har Forsvaret mange stillinger for vernepliktige der IQ teller langt mer enn pull-ups. Cyberforsvaret hadde kanskje vært noe for deg? 

Anonymkode: 81497...0a5

Skrevet (endret)

Sesjon er viktig. Det vil være viktig å fremstå litt slaskete og uintelligent i tillegg til å være umotivert tror jeg. Underselg deg selv på hvor ofte du trener feks.

IKKE si at du er pasifist, da må du inn i siviltjeneste.

Endret av kermit123
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, kermit123 said:

Nei, tror ikke det er slik lenger. Fra wikipedia:

Siviltjeneste i Norge var en ikke-militær form for vernepliktstjeneste som ble avskaffet i 2012

Anonymkode: 60b35...6b4

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, tror ikke det er slik lenger. Fra wikipedia:

Siviltjeneste i Norge var en ikke-militær form for vernepliktstjeneste som ble avskaffet i 2012

Ah, det var da enda godt! Det opplegget der ga ikke mening. Slask = fortsett med livet ditt. Pasifist = jobb på eldrehjem et år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Innkalt til tjeneste i sivilforsvaret kan man bli uavhengig om man har gjennomført førstegangstjeneste eller ikke.

Og heimevernet har vel ingenting med denne problemstillingen å gjøre?

Du blir ikke innkalt til Sivilforsvaret hvis du er innrulert i heimeværnet. Tror ikke du blir innkalt til SF uansett hvis du har avtjent militærtjeneste. Siden du da skal være tilgjengelig for militæret hvis de trenger deg. I f.eks HV.

Sammenligningen ga jeg fordi du har dårligere vilkår i Sivilforsvaret enn hvis du havner i HV.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kommer jeg meg unna det? Å prøve å bli erklært ikke-tjenestedyktig?

Vet ikke, men skal være svært vannskelig å slippe unna Sivilforsvaret hvis de vil ha kloa i deg.

Skrevet

Beeblebrox skrev (23 minutter siden):

Du er i jo i allerede i veldig "dårlig form", så det trenger du ikke å "trene" mer  på :P 

Uansett... Tror ikke forsvaret er det minste interessert i folk som ikke har lyst lenger... 

Jeg ville tenkt meg godt om hvis jeg var deg, for det er som sagt mye artig å gjøre i militæret, og om du har veldig gode karaterer som du sier, så er det nok veldig mange spennende muligheter innenfor både det ene og det feltet der.  

Nei, trenger vel ikke å trene på det nei. Men skal trene og bli sterkere for helsas og min egen skyld. :)

Motivasjon spiller ikke hele rollen i utvelgelsen. Så om jeg er en person de ser etter, kan det godt hende jeg må inn om jeg ikke "prøver" å underselge meg selv på noen måte.

Kan du nevne eksempler på ting som jeg kunne drevet med? Hvis jeg hadde måttet dra hadde jeg foretrukket å få oppgaver som både er inne, hvor man tenker og løser problemer. Altså noe som er litt teoretisk og ikke praktisk, og helst noe som ikke krever enorm styrke eller aktivitet i løpet av en dag. Kan takle trening, men ønsker ikke å drive med noe der jeg konstant er aktiv og ikke får brukt hodet til å tenke.

Det siste jeg vil er å sove ute i minusgrader og være redd for at jeg noen gang ikke skal komme meg hjem igjen.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Cyberforsvaret hadde kanskje vært noe for deg? 

Kanskje cyberforsvaret er noe for meg ja. Vil mest sannsynlig ta en IT-utdanning om jeg ikke må inn i militæret, krever Cyberforsvaret noe forkunnskaper, eller lærer man det man trenger der? 

kermit123 skrev (14 minutter siden):

Sesjon er viktig. Det vil være viktig å fremstå litt slaskete og uintelligent i tillegg til å være umotivert tror jeg. Underselg deg selv på hvor ofte du trener feks.

Og til dere damer som klager over sutring, ta dere en bolle. Hvis dere hadde måttet ofre et år med lønn eller utdanning for å kanskje vokte en port i indre Troms så tror jeg heller ikke dere hadde vært så sugen.

Er det jeg er redd for: At jeg bare sitter igjen med et år jeg gjerne skulle brukt på noe annet. Og de er ikke uvanlig å slite psykisk etter forsvaret. Så det er en viss risiko.

Skrevet
kermit123 skrev (20 minutter siden):

Og til dere damer som klager over sutring, ta dere en bolle. Hvis dere hadde måttet ofre et år med lønn eller utdanning for å kanskje vokte en port i indre Troms så tror jeg heller ikke dere hadde vært så sugen.

Har du ikke fått med deg at det er kjønnsnøytral verneplikt? Siviltjeneste ble avskaffet for mange år siden.

Anonymkode: 29c63...d03

• Liker 2
Skrevet

Kan jeg spørre, er det noe i forsvaret som ikke innebærer at man er mye ute og driver med tunge, fysiske aktiviteter?

Finnes en "kontorjobb"? 

Skrevet (endret)

Bare å gjøre det dårlig på sesjonen, det. De vil ikke ha folk som lyver.

Endret av PetterKanin
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Bare å gjøre det dårlig på sesuinen, det. De vil ikke ha folk som lyver.

Se- hva-for-noe?

Skrevet
22 minutter siden, Kjetil E said:

Tror ikke du blir innkalt til SF uansett hvis du har avtjent militærtjeneste. Siden du da skal være tilgjengelig for militæret hvis de trenger deg. I f.eks HV.

Sammenligningen ga jeg fordi du har dårligere vilkår i Sivilforsvaret enn hvis du havner i HV.

Joda, du kan i hvert fall bli det. 

"Vi finner de fleste kandidatene blant dem som har vært på sesjon i Forsvaret. Du kan også bli innkalt selv om du har avtjent verneplikt i Forsvaret. Det er Sivilforsvarets behov for personell som til enhver tid avgjør hvor mange som rekrutteres. Kvinner og menn rekrutteres på lik linje."
https://www.sivilforsvaret.no/innkalt-for-forste-gang/

Personell til Sivilforsvaret rekrutteres via Forsvarets personell- og vernepliktsenter.
Tjenesteplikt i Sivilforsvaret kan etter 
sivilbeskyttelsesloven § 8 pålegges alle kvinner og menn mellom 18 og 55 år som oppholder seg i Norge.
https://www.sivilforsvaret.no/innkalt-for-forste-gang/tjenesteplikt/

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du ikke fått med deg at det er kjønnsnøytral verneplikt? Siviltjeneste ble avskaffet for mange år siden.

Anonymkode: 29c63...d03

Jo, men er det ikke vesentlig høyere sannsynlighet at du blir kalt inn som gutt?

Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Se- hva-for-noe?

Du forsto.

Endret av kermit123
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det jeg er redd for: At jeg bare sitter igjen med et år jeg gjerne skulle brukt på noe annet. Og de er ikke uvanlig å slite psykisk etter forsvaret. Så det er en viss risiko.

Kan bli kjempebra og da. Om du ikke kommer deg unna det så får du hoppe i det og forsøke å gjøre det så bra du vil. Om du fortsatt virkelig ikke vil så får du gå til fastlegen i etterkant og skaffe en legeerklæring på at du bør unntas tjenesteplikt.

Skrevet
kermit123 skrev (9 timer siden):

Jo, men er det ikke vesentlig høyere sannsynlighet at du blir kalt inn som gutt?

Nei. Har du ikke lest nyheter i det siste? Luftforsvaret og Sjøforsvaret har 60% kvinnelige rekrutter i år. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...