AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #1 Skrevet 28. august 2021 Den som er mellom uke 8 og 12? Har fått beskjed om å ta med urinprøve, også tar de vel blodprøve? Er det da man søker fødeplass så vi bør ha tenkt igjennom dette? Er det annet jeg bør forberede meg på? Hva mer skjer? Anonymkode: e9593...3fd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #2 Skrevet 28. august 2021 Jeg tok blodprøver hos legen. Utenom urinprøve, veiing og blodtrykk måling, så snakket vi om svangerskapet, hva man kan og ikke kan spise/drikke. Og fylte ut helsekortet selvsagt. Lykke til og gratulerer med graviditeten! Anonymkode: ae6df...8cf 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #3 Skrevet 28. august 2021 Første jm-time var utfylling av helsekort og snakk om hvert enkelt punkt. Var også måling av blodtrykk, urinprøve og spørsmål om fysisk og mental helse. F.eks.om jeg hadde vært utsatt for overgrep.Tok ca.1 klokketime. Anonymkode: 6faef...242
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #4 Skrevet 28. august 2021 Når er det vanlig å dra til jordmor første gang? Har time med fastlege i uke 12+3 Anonymkode: ada87...4b7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #5 Skrevet 28. august 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Den som er mellom uke 8 og 12? Har fått beskjed om å ta med urinprøve, også tar de vel blodprøve? Er det da man søker fødeplass så vi bør ha tenkt igjennom dette? Er det annet jeg bør forberede meg på? Hva mer skjer? Anonymkode: e9593...3fd Ja, man søker fødeplass på første kontroll, og så får man innkallelse til ultralyd på det sykehuset man skal føde ved Første jordmortime fylte vi ut helsekort, tok blodprøver (ikke alle helsestasjoner gjør det), målte blodtrykk, sjekket urin og jordmor ga mye informasjon om mye forskjellig. Hun lyttet også etter hjertelyd, men siden det var så tidlig hørte vi ingenting og det er helt normalt Dette var i uke 12. 9 minutter siden, AnonymBruker said: Når er det vanlig å dra til jordmor første gang? Har time med fastlege i uke 12+3 Anonymkode: ada87...4b7 Det bestemmer du litt selv, du kan gjerne dra både til fastlege og jordmor Førstegangsfødende skal tilbys tidlig kontroll i uke 6-12, i min kommune pleier de å ta inn i uke 7. Hvis ikke er det vanlig å ha en time hos jordmor en gang mellom uke 12-19 (mellom kontroll med blodprøver hos lege og rutineultralyd på sykehuset ). Anonymkode: 6832c...cc3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #6 Skrevet 28. august 2021 Hva er helsekortet? Anonymkode: e9593...3fd
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #7 Skrevet 28. august 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er helsekortet? Anonymkode: e9593...3fd Det er et kort gravide må ha med seg på alle kontroller og til sykehuset. Der registreres all informasjon om svangerskapet. Du kan lese om det her: https://www.helsenorge.no/gravid/helsekort-for-gravide/ Anonymkode: 6832c...cc3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #8 Skrevet 28. august 2021 Leser stadig om folk som har 1 time førstegangskontroll, det er mye lenger enn jeg hadde hos fastlegen 😄 Syntes vi brukte lang tid (trodde det skulle være vanlig 10-minutters-time) men det var maks 30 minutter altså, sikkert litt mindre, inne hos legen. Fylte ut helsekort og tok blodtrykk og snakket litt om formen min, fikk litt gradert sykemelding og info om kvalmestillende medisin. Tok også blodprøver, urinprøve og vekt men det gjorde jeg før og etter jeg var hos legen. Jeg hadde søkt fødeplass selv da men har hørt de gjør det på første kontroll hvis ikke så sikkert lurt å ha klart hva man vil søke ja Anonymkode: 54bae...c8c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #9 Skrevet 28. august 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Leser stadig om folk som har 1 time førstegangskontroll, det er mye lenger enn jeg hadde hos fastlegen 😄 Syntes vi brukte lang tid (trodde det skulle være vanlig 10-minutters-time) men det var maks 30 minutter altså, sikkert litt mindre, inne hos legen. Fylte ut helsekort og tok blodtrykk og snakket litt om formen min, fikk litt gradert sykemelding og info om kvalmestillende medisin. Tok også blodprøver, urinprøve og vekt men det gjorde jeg før og etter jeg var hos legen. Jeg hadde søkt fødeplass selv da men har hørt de gjør det på første kontroll hvis ikke så sikkert lurt å ha klart hva man vil søke ja Anonymkode: 54bae...c8c Jeg brukte også bare mellom 10-30 min på kontrollene med begge mine, hos jordmor, med noen unntak. Jeg liker å være effektiv og selv om jeg ikke trengte lang tid på mine kontroller var det veldig fint å føle at man hadde god tid allikvel og de få unntakene det var behov for å bruke litt ekstra tid, så var det null problem. Jordmor var aldri forsinket og jeg følte aldri at vi måtte skynde oss. Hos fastlegen jeg hadde som gravis var det alltid forsinkelse og fastlegen prata ingenting eller kom med tips eller råd til plager jeg hadde- det var kun det mest nødvendige som ble målt og spurt om for å fylle ut kortet. Bytta fastlege da jeg flyttet nå, og ny fastlege hadde jeg kanskje vært litt mer komfortabel hos, men også der er det definitivt mer tidspress. Anonymkode: 6832c...cc3
SoftKitty Skrevet 28. august 2021 #10 Skrevet 28. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg brukte også bare mellom 10-30 min på kontrollene med begge mine, hos jordmor, med noen unntak. Jeg liker å være effektiv og selv om jeg ikke trengte lang tid på mine kontroller var det veldig fint å føle at man hadde god tid allikvel og de få unntakene det var behov for å bruke litt ekstra tid, så var det null problem. Jordmor var aldri forsinket og jeg følte aldri at vi måtte skynde oss. Hos fastlegen jeg hadde som gravis var det alltid forsinkelse og fastlegen prata ingenting eller kom med tips eller råd til plager jeg hadde- det var kun det mest nødvendige som ble målt og spurt om for å fylle ut kortet. Bytta fastlege da jeg flyttet nå, og ny fastlege hadde jeg kanskje vært litt mer komfortabel hos, men også der er det definitivt mer tidspress. Anonymkode: 6832c...cc3 Ja jeg tenker å gå til jordmor på noen av de neste kontrollene Masse prat trenger jeg ikke men høres fint ut at man har litt mer tid enn hos fastlegen (liker min fastlege godt altså)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå