Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk for en del uker siden påvist svangerskapsdiabetes. Har målt blodsukker hjemme i litt over tre uker, uten å ha en eneste måling over grenseverdien. Høyeste fastende måling jeg har hatt er 5, og høyeste etter måltid er 6. skal til legen nå i uken for kontroll, og lurer på om noen har erfaring med at man da ikke lenger trenger å måle seg tre ganger om dagen når man ikke har hatt høye målinger? Eller må jeg bare belage meg på at jeg uansett må fortsette å måle frem til fødsel? Jeg har ikke spist snop og holdt meg unna sukker generelt,  men har feks spist taco, biff, pizza etc uten å målt høyt etterpå. 

Anonymkode: 01255...5e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldig, mine blir høye av grovt brød eller knekkebrød f. Eks.. Du trenger helt sikkert ikke måle så ofte etter legebesøket 😊

Anonymkode: 34b99...897

Skrevet

Du må nok belage deg på å måle frem til fødsel. Verdiene dine kan endre seg utover i svangerskapet.

Du er heldig som klarer å kostregulere.

Hadde du høye målinger på glukosebelastningen?

Anonymkode: e482b...ad6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må nok belage deg på å måle frem til fødsel. Verdiene dine kan endre seg utover i svangerskapet.

Du er heldig som klarer å kostregulere.

Hadde du høye målinger på glukosebelastningen?

Anonymkode: e482b...ad6

Okei. Hadde et lite håp om å få slippe, men jeg forstår jo at det må til 😊 Hadde høye målinger, ja. 5,6 før drikk og 9,2 etterpå 

Skrevet

Kan hende du får beskjed om at det holder å måle noen ganger i uka😊 Greit å følge med fordi verdiene kan plutselig endre seg mot slutten, at du plutselig kan reagere på noe som har gått fint tidligere 😊

Anonymkode: 9d2fc...c0d

Skrevet

Vanligvis vil insulinbehovet øke etterhvert som baby vokser. Til sånn ca uke 36. Deretter vil nivået holde seg sånn nesten stabilt hos veldig mange. Men det er så store individuelle forskjeller at man vanligvis må måle ut svangerskapet. 

Dersom du har veldig fine målinger over lang tid kan du nok etter avtale med lege hoppe over noen dager. Men når du ligger opp mot 5 fastende er ikke det en lav måling, kommer du opp i 5.3 er du plutselig over. Det skal veldig lite til 😅

Anonymkode: c0832...f4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk for en del uker siden påvist svangerskapsdiabetes. Har målt blodsukker hjemme i litt over tre uker, uten å ha en eneste måling over grenseverdien. Høyeste fastende måling jeg har hatt er 5, og høyeste etter måltid er 6. skal til legen nå i uken for kontroll, og lurer på om noen har erfaring med at man da ikke lenger trenger å måle seg tre ganger om dagen når man ikke har hatt høye målinger? Eller må jeg bare belage meg på at jeg uansett må fortsette å måle frem til fødsel? Jeg har ikke spist snop og holdt meg unna sukker generelt,  men har feks spist taco, biff, pizza etc uten å målt høyt etterpå. 

Jeg og fikk det

Gjorde null endringer i kost og var lav på alle målinger, så hadde nok en falsk positiv

Anonymkode: cc455...bad

Skrevet

Sukker og alkohol går rett gjennom morkaka. Heroin gjør faktisk ikke det på samme måte. Jeg tror det at du holder deg unna sukker gjør det at du har så fine målinger. Veldig bra jobbet 😃 Hvis du trenger insulin så får du beskjed om det. Lykke til med tiden fremover ❤

Anonymkode: 6eed6...298

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sukker og alkohol går rett gjennom morkaka. Heroin gjør faktisk ikke det på samme måte. Jeg tror det at du holder deg unna sukker gjør det at du har så fine målinger. Veldig bra jobbet 😃 Hvis du trenger insulin så får du beskjed om det. Lykke til med tiden fremover ❤

Anonymkode: 6eed6...298

Heroin?

Anonymkode: e2128...fd8

Skrevet

Jeg hadde fine målinger i flere uker, før det ble vanskelige og vanskeligere å regulere med kun kost. Spiste nesten ingenting til slutt - ble mindre og mindre som gikk greit å spise..  Måtte begynne med insulin. Kom helt opp på 14 enheter før babyen  ble født.

Anonymkode: 4611e...f41

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde fine målinger i flere uker, før det ble vanskelige og vanskeligere å regulere med kun kost. Spiste nesten ingenting til slutt - ble mindre og mindre som gikk greit å spise..  Måtte begynne med insulin. Kom helt opp på 14 enheter før babyen  ble født.

Anonymkode: 4611e...f41

Huff da. Da er det kanskje best for meg å bare innstille meg på at det kan bli tøffere og regulere etter hvert, og heller ta det som en bonus om jeg slipper å begynne med insulin. 

Skrevet

Du må nok måle fremover også, men ikke sikkert du trenger å måle hver dag. 

Jeg hadde utslag kun på fastende, ble regulert med metformin, men målte kun 3 dager i uka etter de første to ukene. Dette i samråd med diabeteslege. De var ikke ute etter enkeltmålinger som var høye, men trenden og utviklingen over tid.

Anonymkode: 10597...c2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...