Gå til innhold

Foreldre til barn som nekter å gå på skolen iblant - hva gjør dere?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan ikke tro jeg er den eneste forelderen i dette landet som har dette problemet. 

Barnet våkner iblant opp om morgenen og nekter å gå på skolen. Jeg er alene med barnet og møter det med klare grenser (vi må på skolen!) og samtidig prøver å gjøre morgenen litt hyggelig med god frokost og rolig stemning. Men.. av og til nytter det ikke! Barnet nekter, kler av seg klærne (om det er påkledt) og legger seg i senga igjen. 

Og der står jeg..

Har prøvd å snakke med skolen men de har ingen forslag enn å si "det er viktig at barnet kommer på skolen" eller "høyt fravær er bekymringsfullt."

Jeg vil jo også at barnet skal på skolen!

Vi bor i buss-avstand til skolen og derfor er det litt ekstra stress. Barnet er i småskolen men likevel så sterk at å fysisk dra meg seg barnet ned til buss eller inn i bilen ikke lar seg gjøre. Det kan medføre fare under bilturen og jeg nekter å levere en naken, hylende unge i klasserommet, det handler litt om å bevare barnets verdighet ovenfor klassen også. 

Så hva gjør dere andre foreldre til skolenektere? Vi har hatt litt suksess med belønningsskjema, der 5 dager uten skolestreik gir belønning. Men så går det over etter en periode og blir ikke like interessant for barnet, og det nekter igjen. 

Anonymkode: 04c7c...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil ikke barnet gå på skolen ? Er det for han er trøtt, uoplagt? Blir han mobbet eller plaget på andre måter ? Liker ikke løreren ? Lat ? 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor vil ikke barnet på skolen? Hva gjør du i lignende situasjoner når barnet ikke vil noe det egentlig må? 

Det er absolutt mange rundt om som har samme problem som dere. Det jeg synes er viktig å finne ut av er årsaken til at barnet ikke vil. Lærevansker? Ønsker å ha det hyggelig og koselig hjemme med deg? Vanskelig med sosiale situasjoner? Har barnet noen andre typer vansker? 

Hvor mange dager siden for eksempel jul har dette vært en utfordring? Mange kommuner har et lavterskel familie-tilbud hvor man kan lufte stiuasjonen og få tips om hva som er lurt å gjøre. 

Anonymkode: 49427...f4b

• Liker 14
Skrevet

Barnet må jo ha en grunn for at hen ikke vil på skolen så det må du jo finne utav. Så får du ta kontakt med lærer å se om dere kan finne en ordning, må da kunne gå an å prate fornuft med barnet når det er så stort at det er i skolen. Er det en diagnose inni bildet? Tror jeg uansett hadde søkt hjelp hos lege og jeg om alt annet feilet. 

Anonymkode: 7fab8...d65

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnet må jo ha en grunn for at hen ikke vil på skolen så det må du jo finne utav. Så får du ta kontakt med lærer å se om dere kan finne en ordning, må da kunne gå an å prate fornuft med barnet når det er så stort at det er i skolen. Er det en diagnose inni bildet? Tror jeg uansett hadde søkt hjelp hos lege og jeg om alt annet feilet. 

La barnet ta seg en velfortjent fridag i blant.

Anonymkode: 940e9...c96

• Liker 3
Skrevet

Virker barnet til å ha det greit når det først kommer på skolen? 

Og du er ikke alene. Søk opp gruppen skolevegribg/ufrivillig skolefravær på Facebook 

Anonymkode: 6ce04...984

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La barnet ta seg en velfortjent fridag i blant.

Anonymkode: 940e9...c96

Er ikke slik det fungerer her i livet, man kan ikke bare ta seg en fridag. Dessuten så er det jo en daglig greie basert på ts sine beskrivelser så det er ikke en gang i blant det blir et helvete heller.

• Liker 10
Skrevet

Jeg opplevde dette én gang med eldste min. Da pakket jeg klærne i en pose og la ut i bilen sammen med skolesekken. Så dro jeg ungen ut i bilen og sa det tar 10 min kjøre til skolen. Enten skifter du nå i bilen eller du må møte opp i underbukse og t-shirt. Ungen skiftet fort og prøvde seg aldri på det igjen. 

Anonymkode: 04bd8...d52

• Liker 11
Skrevet

Jeg var en som ofte ikke ville på barneskolen.

For meg var det ikke en enkelt grunn som lett kunne løses for at jeg skulle på skolen. Jeg hadde ekstremt dårlig selvtillit, ingen mestringsfølelse hverken i fag eller fysisk aktivitet, få venner og jeg ble mobbet.

Jeg trivdes best hjemme alene - og når jeg ikke møtte motstand om morgenen når jeg sa jeg var «syk» så var det for meg en enkel utvei. Jeg har ei søster som innimellom var den som hadde ansvaret for å få meg på skolen og da gikk jeg som regel alltid  jeg vet ikke hvorfor det ble sånn.

Men foreldrene mine hadde gitt opp. Men det har heldigvis ikke du.

Jeg tror jeg ville bedt om råd i fra bufdir. Det tror jeg både du og barnet ditt er tjent med.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor vil ikke barnet på skolen? Jeg tenker det første er å finne ut om det er en reell grunn, og hvordan den kan løses. Ville snakket med barnet selv, sendt barnet til lege og psykolog osv.

Om det viser seg å bare være vegring uten god grunn (god grunn er feks mobbing/annen alvorlig mistrivsel som ikke bare er at det er "kjedelig" feks) så tenker jeg at jeg ville latt alternativet til skole være veldig kjedelig. Være med meg på jobb og sitte stille i et hjørne og lese skolebok/gjøre lekser du gir. Være hjemme men uten TV, leker, mobil eller noe. Ville iallfall fokusert på at å få viljen sin på det ikke blir belønnet på noen måte. 

Anonymkode: 53580...98f

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker du må få en dialog med skolen. Kanskje ikke skolen oppfatter hvor stort problemet er? Kanskje et møte med barnet, foreldre og lærer kan gi noen svar og noen løsninger? Som noen skriver- det er jo viktig å finne årsaken - er det kun at det er mer behagelig å være hjemme, eller ligger det noe annet bak? 

Anonymkode: 13aa3...855

• Liker 1
Skrevet

Vi er mange. Finnes grupper om skolevegring på FB. 

Løsningen? Kommer helt an på grunnen.

En unge på mellomtrinnet syntes skole var kjedelig og skulka mye. Der ble det politieskorte til skolen. Politiet troppa opp hjemme og fulgte gutten til skolen. 

Andre får traumer av skole. Da er det best å prøve å få tilrettelagt på best mulig måte. Feks kortere dager, små grupper, 1:1 undervisning, hjemmeskole,  osv.

Anonymkode: ebd87...3a8

• Liker 3
Skrevet

Hvis du lar ham være hjemme en dag, hva gjør han den dagen? Og hvordan er han da neste morgen, går han frivillig på skolen?

Anonymkode: cdd32...16e

Skrevet

Først og fremst må du jo finne ut hva som ligger bak denne skolevegringen. Snakker du ikke med barnet ditt?

• Liker 2
Skrevet

Hjemmeskole ❤❤❤

Anonymkode: 9de59...bc9

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor vil ikke barnet på skolen? Jeg tenker det første er å finne ut om det er en reell grunn, og hvordan den kan løses. Ville snakket med barnet selv, sendt barnet til lege og psykolog osv.

Om det viser seg å bare være vegring uten god grunn (god grunn er feks mobbing/annen alvorlig mistrivsel som ikke bare er at det er "kjedelig" feks) så tenker jeg at jeg ville latt alternativet til skole være veldig kjedelig. Være med meg på jobb og sitte stille i et hjørne og lese skolebok/gjøre lekser du gir. Være hjemme men uten TV, leker, mobil eller noe. Ville iallfall fokusert på at å få viljen sin på det ikke blir belønnet på noen måte. 

Anonymkode: 53580...98f

Helt enig i dette. TS må finne grunnen til at barnet ikke vil, og det er også veldig (!) viktig at barnet ikke får bli hjemme og leke.

De gangene barnet er hjemme, må det likevel (prøve å) gjøre lekser, og ting som TV/PC/mobil osv, leker og annet må det være forbud mot frem til etter normal skoletid. Mange barn vil klart leke og ha det gøy, ev. spille, enn å gjøre det mer kjedelige skolearbeidet, så derfor er det viktig å ha slike regler.

Anonymkode: da421...407

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Ta kontakt med PPT og/eller helsesykepleier i kommunen. De dleste kommuner har gode ressurser for å gripe fatt i begynnende skolevegring.

Du er ikke alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan ikke tro jeg er den eneste forelderen i dette landet som har dette problemet. 

Barnet våkner iblant opp om morgenen og nekter å gå på skolen. Jeg er alene med barnet og møter det med klare grenser (vi må på skolen!) og samtidig prøver å gjøre morgenen litt hyggelig med god frokost og rolig stemning. Men.. av og til nytter det ikke! Barnet nekter, kler av seg klærne (om det er påkledt) og legger seg i senga igjen. 

Og der står jeg..

Har prøvd å snakke med skolen men de har ingen forslag enn å si "det er viktig at barnet kommer på skolen" eller "høyt fravær er bekymringsfullt."

Jeg vil jo også at barnet skal på skolen!

Vi bor i buss-avstand til skolen og derfor er det litt ekstra stress. Barnet er i småskolen men likevel så sterk at å fysisk dra meg seg barnet ned til buss eller inn i bilen ikke lar seg gjøre. Det kan medføre fare under bilturen og jeg nekter å levere en naken, hylende unge i klasserommet, det handler litt om å bevare barnets verdighet ovenfor klassen også. 

Så hva gjør dere andre foreldre til skolenektere? Vi har hatt litt suksess med belønningsskjema, der 5 dager uten skolestreik gir belønning. Men så går det over etter en periode og blir ikke like interessant for barnet, og det nekter igjen. 

Anonymkode: 04c7c...f12

Da er kanskje ikke belønningskjema populært nok tenker jeg. For hvis det ligger noe i det som barnet virkelig vil ha så skulle det funket fjell. 

Vi hadde klistremerkeordning der hen måtte oppnå et vist antall merker for å få dra på visse aktiviteter. Og da var det lagt inn aktiviteter som hen VIRKELIG ville være med på.

Anonymkode: 2227b...7bd

Skrevet

da jeg ikke ville på skolen var det fordi jeg var redd for å dra dit pga jeg hadde ingen å snakke med og lærerne hatet meg

Anonymkode: b84b2...94b

Skrevet
Alterego666 skrev (6 timer siden):

Ta kontakt med PPT og/eller helsesykepleier i kommunen. De dleste kommuner har gode ressurser for å gripe fatt i begynnende skolevegring.

Du er ikke alene.

Har opplevd dette med ett av mine barn jeg også, det er definitivt ikke uvanlig.

Gode råd du kommer med. Vi oppsøkte lege, det viste seg at barnet hadde epilepsi, med anfall på natt som ga uopplagthet på dag. 
I tillegg til at hun hadde en formening om at hun kunne være hjemme litt som det passet seg. Ekstremt sta. Det er ofte en sammensatt problemstilling. Kjørte en gang hjem fra jobb for fysisk å dra henne på skole. Det fungerte ikke, men man blir rimelig desperat. 
Fremfor alt er det viktig å ha en god dialog med skolen. 
Må være vanskelig å være aleneforelder i en slik situasjon, føler ned ts.

Det gikk seg til med vår, men selv nå på videregående har dette periodevis vært et problem. Sklidde ut når de ikke måtte til lege for å dokumentere fravær (korona).

Anonymkode: 75348...d14

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...