Gå til innhold

Hvor vondt er det å trekke visdomstann? Og hvor lenge varer smerten? Gi din erfaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går

Anonymkode: b58cd...9b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke så mye råd å komme med, men jeg håper det ordner seg for deg og at det går bedre enn forventet. :)❤️ 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (2 timer siden):

Aldri gjort, men jeg må kanskje. Jeg håper jeg slipper, ettersom jeg er livredd for smerter under inngrepet. Jeg har ikke så mye råd å komme med, men jeg håper det ordner seg for deg og at det går bedre enn forventet. :)❤️ 

Om du hàr smerter må du be om mer bedøvelse❤️

Anonymkode: 39500...a7e

Skrevet

Har fjernet en av dem. Mulig den var snill og grei, men kan ikke huske særlig smerter. Litt ubehag mens "hullet" der den hadde vært grodde sammen, men ikke noe mer enn det. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det er så lenge siden jeg trakk dem, men fikk jo god bedøvelse. Tannlegen herjet litt for å få den ut, og jeg fikk krampe i kjeven, men det gikk fint.  Det kan være lurt å ha litt smertestillende på lur til de neste to-tre dagene, for det er jo nyoperert på en måte.

Skrevet

Det knaket litt da han trakk de nede, de oppe sa bare "svupp".

Ikke vondt, bare noen filler i hullet i underkjeven som blødde litt. 

Null stress, hull i de tennene er mye verre.

Anonymkode: 0db5d...aed

Skrevet

Fjernet begge nede, 0 vondt under fjerning, omtrent ikke noe vondt i ettertid.

Anonymkode: d1539...ce3

Skrevet

Tatt alle fire.

De var ikke store, men trykket på tennene foran så de ble skakke. Så det er nok litt forskjell på kompleksitet ved trekking om det er store røtter.

MEN det gikk kjempefint med alle fire hos meg. De nederste var litt mer greieres  i etterkant for det må naturlig nok renses litt mer i nye hull nede enn oppe, siden matrester kan bli liggende.

Men utover at det var ubehagelig å sette bedøvelsen har jeg ingen skrekkhistorier å komme med💁🏼‍♀️

Anonymkode: 963b9...463

Skrevet

Bedøvelsen var det verste (jeg hater sprøyter). Selve trekkingen merket jeg ingenting til. Blødde bittelitt den første timen etterpå. Litt vondt da bedøvelsen gikk ut, men ikke verre enn at det var nok med vanlig Paracet. Fiskeboller til middag gikk greit, men droppet det vanlige knekkebrødet til kveldsmat...

Skrevet

Merket ikke noe til selve fjerningen, kun såvidt stikket fra bedøvelsen.

Jeg hadde uflaks og fikk dry socket og det gjorde sykt vondt, men kom tilbake og de puttet en ting med antibiotika og smertestillende oppi hullet og det gikk over etterhvert.  Tror ikke det er veldig vanlig..
Lykke til❤️

Anonymkode: 64be4...743

Skrevet

Trukket to, operert ut to. De tre første gikk greit. Ved den fjerde, som måtte opereres ut, fikk jeg betennelse i etterkant. Noe av det jævligste jeg har opplevd. Hadde heller født igjen. 

Anonymkode: 9556e...7ed

Skrevet

Har tatt alle fire og det var helt uten noen problemer underveis og etter. Ikke spesielt vondt etterpå, litt ømt, som man kan forvente. 

Anonymkode: fede9...4c8

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Skulle ha regulering, og da måtte 4 visdomstenner ut. Trakk alle samme dag. Var ikke vondt i det hele tatt, eneste jeg husker var at en måtte holde fast hodet mitt 🤣 Reguleringen er nå tatt av, og har 4 visdomstenner som enda ikke har kommet frem (som de egentlig skulle gjort). Så da er planen å trekke alle de 4 også, for de presser på, blir betente og det er ikke plass til dem

Jeg har veldig liten munn 🤣 8 visdomstenner må gå liksom

Anonymkode: 40484...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skulle ha regulering, og da måtte 4 visdomstenner ut. Trakk alle samme dag. Var ikke vondt i det hele tatt, eneste jeg husker var at en måtte holde fast hodet mitt 🤣 Reguleringen er nå tatt av, og har 4 visdomstenner som enda ikke har kommet frem (som de egentlig skulle gjort). Så da er planen å trekke alle de 4 også, for de presser på, blir betente og det er ikke plass til dem

Jeg har veldig liten munn 🤣 8 visdomstenner må gå liksom

Anonymkode: 40484...16a

8 visdomstenner? Jeg trodde virkelig man bare hadde fire?

Anonymkode: 64be4...743

• Liker 2
Skrevet

Har trukket alle fire. De to nede måtte knuses før de kunne plukkes ut. Ingen smerter under fjerningen siden tannlegen var kjapp med bedøvelse og helt ok etterpå - ikke noe Paracet og Ibux ikke kunne ta unna. Var ganske hoven i hakeområdet i noen dager da. Likevel myyyye mindre vondt enn alle betennelsene før jeg fjerna tennene.

Anonymkode: 75d26...f45

Skrevet

Tatt en visdomstann,  det gikk smertefritt. Smertestillende,  snittet litt i tannkjøttet, var litt rar følelse når de dro i tannen men gruer meg ikke til å ta neste. 

Det skal være vondere øvre eller nedre, usikker hvilken som skal være vondest.

Skrevet

Dette blir et langt innlegg, men jeg leste side opp og ned med andres erfaringer da jeg skulle trekke mine, og syntes det var nyttig. 

Fjernet to samtidig, oppe og nede. Den nede måtte hun streve litt med, det viste seg at roten var helt krokete og vrien. Hun borret tannen i stykker, hadde aldri borret før og gruet meg veldig men det var virkelig ikke noe problem. Så fort jeg kjente antydning til at det kunne bli vondt, så ga jeg beskjed og de satte mer bedøvelse. Det rakk aldri å faktisk bli vondt. Hun sydde noen sting, det merket jeg ikke noe til. Tanna oppe var så fort gjort å nappe ut at det var komisk. 

Gruet meg i flere ÅR til å fjerne visdomstennene. Det var helt bortkastet. Mest ubehagelig var at det tok så lang tid, ettersom kirurgen ikke skjønte hvor krokete roten var. Ble sittende og gape veldig lenge, og var jo livredd hele veien. Satt liksom og ventet på at det skulle bli skikkelig ille :PMen da det var over tenkte jeg bare ... herregud, så bortkastet all bekymringen var. 

Noen tips: Sørg for at du kommer deg til apotek rett etter timen, for å hente ut de sterke smertestillende du får på resept. Ta de så fort du kommer hjem. Virkelig asap, for det gjør dritvondt når bedøvelsen går ut. Er du flink å ta smertestillende regelmessig så slipper du unna smertetoppene. Jeg hadde god hjelp av isposer, og drakk mye smoothie og spiste potetmos. Sluttet vel med smertestillende etter omtrent en uke. Hadde fortsatt vondt av og på en uke til, men ikke så ille at jeg trengte å ta noe for det. Skyll med corsodyl, det er kjempeviktig. 

Merker at de to andre visdomstennene er på vei opp nå, men gruer meg ikke i nærheten av like mye som jeg gjorde sist. Det kommer til å gå helt fint med deg! 

Anonymkode: b85ff...15c

Skrevet

Jeg måtte operere ut to av mine (de var ikke kommet opp og måtte dermed skjæres ut). Begge ble delt i biter for å få dem ut. Var ømt i noen dager etterpå, men klarte meg helt fint med Paracet i et par dager. Er veldig individuelt. 

Kjenner folk som mener selv sterke smertestillende ikke tok toppen av smerten, og så kjenner jeg flere som meg som ikke syntes det var noe annet enn ømt et par dager😊

Skrevet

Har fjernet alle mine. Du får jo lokalbedøvelse, så selve trekkingen skal ikke gjøre vondt. Det er bare en litt rar følelse. Hadde ikke noe særlig smerter etter jeg fjernet dem heller. Brukte ikke mer smertestillende enn jeg ville gjort ved en mild forkjølelse/feber

Anonymkode: d74da...fd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...