AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #1 Skrevet 28. august 2021 Jeg vil trekke for får ofte betennelse, men er livredd... Anonymkode: 8200c...457
Nevian Skrevet 28. august 2021 #2 Skrevet 28. august 2021 Det som var problemet med én av mine var at den lå vannrett og trykte inn i siden på nabotanna. Den måtte "sprenges" i fire deler, og deretter plukkes ut bit for bit. Men det fine er at det gikk helt fint. Fikk bedøvelse, og kjente ikke noe mer enn ved et hvilket som helst annet besøk hos tannlegen. Ikke etterpå heller. Har tatt alle fire. Så det er ikke gitt at det blir trøbbel. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #3 Skrevet 28. august 2021 Har fjernet tre av dem. De nede var det litt problemer med å få ut, der måtte jeg sy etterpå. Var øm og hoven et par dager og spiste mest yoghurt og suppe. Den oppe var det ingen problemer med. Anonymkode: f921c...7d7
Zooey Skrevet 28. august 2021 #4 Skrevet 28. august 2021 Har tannlegeskrekk og har fjernet tre. Det var ikke vondt å fjerne de i det hele tatt, men det er veldig vondt når bedøvelsen går over. Heldigvis får man masse smertestillende. Anbefaler å ta de mens de ikke har for dyp rot.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #5 Skrevet 28. august 2021 Jeg har trekt alle mine. De to øverste var som å trekke vanlige tenner, altså helt problemfritt. Nede hadde jeg en som ble operert ut, det tok litt lengre tid, måtte sy osv i tannkjøttet og ble veldig hoven og litt vondt etterpå, men fikk smertestillende (som jeg ikke tok). Var hoven i noen dager. Den siste nede ble trekt, og det var litt vondt samme dag. Tror det kommer mye an på hvordan roten og tannen ligger og så er det visst verre å trekke nede enn oppe. Anonymkode: 8bc2d...d8e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #6 Skrevet 28. august 2021 Har operert ut to visdomstenner, og det var ikke vondt. Får jo bedøvelse i ansiktsnerven. Det var bare litt ubehagelig når oralkirurgen måtte ta i med mye makt for å få løs tanna. Jeg fikk dog både infeksjon i kjevebeinet og blottlagt nerve etterpå, så det var etter 3 dagers tid det ble ekstremt vondt for min del, men alle inngrep kan jo ha komplikasjoner og man kan ikke gå rundt og grue seg i tilfelle en komplikasjon oppstår, for som oftest gjør de jo ikke det. Anonymkode: e546e...b0d
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #7 Skrevet 28. august 2021 Oppe: uproblematisk. Litt Ibux/Paracet i et døgn etterpå. Litt ømt, ellers ingenting. Nede: måtte operere ut (sitter ofte annerledes nede har jeg forstått). Vondt i noen dager etterpå - men tabletter tok mye altså. Det var ikke supervondt liksom. Og under prosedyren var det jo overhode ikke vondt pga bedøvelsen. Spiste flytende 2 dager? Type suppe med sugerør 😂🙈 Anonymkode: 226fe...2d6
norw Skrevet 28. august 2021 #8 Skrevet 28. august 2021 Trekkingen var ikke vond, og de satt godt fast, måtte bruke flere redskaper osv. Trengte ikke smertestillende i etterkant, og nå har jeg ikke brukt smertestillende siden 2006 (operasjon).
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #9 Skrevet 28. august 2021 Hvor vondt du har varierer veldig fra person til person, og forsåvidt tatt fra tann. Det er viktig å ta smertestillende etter anvisning slik at du har medt mulig lindring hele tiden. Og det er faktisk veldig deilig når det er overstått! Første tannen jeg trakk måtte deles i tre fordi en nerve lå mellom røttene, det var vondt i etterkant men helt overkommelig fordi det ble dempet bra av smertestillende jeg fikk. Tann nummer to ble trukket i sin helhet, men den gav meg en heftig betennelse til tross for at jeg startet på forebyggende antibiotika rett før tannen ble trukket. Så når jeg var på etterkontroll hos min vanlige tannlege en uke senere ville hun ikke røre stingene, hun sendte meg rett bort til kjevekirurgen istedenfor. Han fjernet stingene skyldte med saltvann og skrev ut en sterk dose med antibiotika. Fikk en stor blåveis på kinnet, om vi ser bort fra betennelsen ble smertene dempet bra denne gangen også. Jeg hadde også mange betennelser før tennene ble trukket! Gikk på fem kurer i løpet av seks måneder pga tann nr en, men vegret meg veldig å få dem trukket pga tannlegeskrekken min! Siden tannlegen min ikke trekker visdomstenner henviste meg til en kjevekirurg og skrev i henvisningen at jeg hadde tannlegeskrekk. Det gjorde at jeg fikk komme på en kontrolltime hvor jeg fikk hilse på ham, han tok bilder og så forklarte han hva han skulle gjøre, samt betrygget meg med at jeg kom til å få nok bedøvelse! Gang nr to gikk jeg ditt med lettere ben og hadde ingen kontrolltime på forhånd. Den tannen ble trukket fordi han så på bildene at den ville bli problematisk når den kom lengre opp. Anonymkode: 39500...a7e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #10 Skrevet 28. august 2021 Fjernet flere av de. Alle sammen med bedøvelse. Kjente ikke smerte der og da ,kjente ikke smerte senere heller ,eller kanskje bitte lite ,på en måtte mer ubehagelig en smerte. 1-2 ibux og alt bra. En var vanskelig å ta ut så den måtte fjernes kirurgisk eller de måtte kute litt i kjeven for å få den ut. Kjente ikke smerte der heller men mer sånn ubehag. Anonymkode: 33444...76c
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #11 Skrevet 28. august 2021 Har både trukket og operere ut visdomstenner og begge deler var virkelig null stress. Trengte litt paracet samme dag, men det var det. Tannkjøttbetennelse er mye, mye verre. Anonymkode: 62d28...e66
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #12 Skrevet 28. august 2021 Jeg har fjernet en som lå horisontalt nede i kjeven (altså ingenting av tannen var kommet opp, naturlig nok slik den lå) måtte kuttes ut, deles og dras ut. Jævlig opplevelse. Ikke så veldig fysisk smertefullt, men å kjenne alt som skjedde inne i munnen min, ha en voksen mann som river og drar av alle krefter der inne uten å få tannen ut, det var en svært ubehagelig opplevelse. Operasjonen pågikk også ganske lenge, og da han var ferdig var jeg blodig nedover haka og kinnene og var helt hoven i den ene siden. Såret grodde greit, men den bakteriebandasjen (i mangel på et bedre ord) som ble lagt nedi såret etterpå, forsvant visst nede såret. Da jeg skulle fjerne den et par uker (tror jeg det var) senere, klarte ikke tannlegen å finne den. Han var overbevist om at den hadde falt ut, men jeg sverget på at det ikke hadde skjedd. Han måtte grave dypt nedi såret for å finne den og dra den ut (laang greie). Det gikk greit, men også veldig ubehagelig. Anonymkode: ba03b...8cf
mereo Skrevet 28. august 2021 #13 Skrevet 28. august 2021 Mitt beste tips, ta smertestillende FØR bedøvelsen går ut. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #14 Skrevet 28. august 2021 Jeg har operert ut en. Jeg synes det var ille - men det var mest fordi jeg ikke greide å slappe av. Tannen ble delt i flere deler, holdt på leeeeenge, og jeg fikk fine sting. Jeg hadde ingen smerter eller hevelse etterpå så tok aldri smertestillende. Anonymkode: 34e2d...a9a
Gjest Saph Skrevet 28. august 2021 #15 Skrevet 28. august 2021 Den øverste var null stress. Tok 15 minutter totalt. Den nederste var vond, den måtte opereres ut og jeg hadde vondt i to år. Men selve trekkingen var ikke vondt. Bare innmari ubehagelig.
Anoia Skrevet 28. august 2021 #16 Skrevet 28. august 2021 Selve inngrepet er smertefritt, men kan føles litt rart. Du kan si i fra til tannlegen i forveien at du er redd, da er de ekstra hensynsfulle og du kan kanskje få noe beroligende. Du får smertestillende etterpå, husk å ta dem regelmessig. Jeg har trukket alle 4, de var krokete og to av dem måtte knuses, men det gikk for det meste fint. Den verste var den siste, som ble trukket ut hel, men som satt veldig godt fast og var vanskelig å få ut. Tannlegen var veldig ung og uerfaren, han var litt uforsiktig. Fikk svær hevelse i kinnet og måtte få antibiotika. Var helt fin igjen etter en uke. Anbefaler deg at du gjør litt research for å finne en tannklinikk som har fått gode tilbakemeldinger.
Million Skrevet 28. august 2021 #17 Skrevet 28. august 2021 Jeg har trukket alle mine fire visdomstenner, og det gikk helt fint med to av fire. Men det var det mye smerter i etterkant av trekkingen på to av de. Men tannlegen gir deg nok smertestillende, og smerten varer bare noen få dager (etter min erfaring). Selve trekkingen og mens man satt i tannlegestolen var null problem, for man er stappet full av bedøvende sprøyter rundt der. Det er faktisk sånn at jeg som har tannlegeskrekk, hater boring mer enn trekking.
Blomsterpotta Skrevet 28. august 2021 #18 Skrevet 28. august 2021 Det er så vondt at jeg som har tannlegeskrekk slet med å ikke sovne i tannlegestolen. Fikk bare vanlig bedøvelse og ikke noe annet. Det var litt ømt ett par dager etter, men bare tygg på andre siden 😊
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #19 Skrevet 28. august 2021 Null stress! Selve trekkingen: Min ble bare vippet ut på noen sekund. Tannlegen gjorde skikkelig forarbeid da..det verste er når tannlegene er kvinnelige og ikke tør å ta i et tak, men liksom skal lirke og lure tanna ut. Jeg har skikkelig tannlegeskrekk (da mener jeg skikkelig panikkangst), men jeg har funnet en tannlege som er helt fantastisk..det er en annen opplevelse å sette seg i tannlegestolen når man ikke har hjertebank og pustebesvær. Finn en tannlege som forstår redselen din. Det kommer til å gå veldig bra! Anonymkode: 0d3dc...480
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #20 Skrevet 28. august 2021 Trakk visdomstann inngår faktisk😄 Den var oppe. Jeg kjente ikke at den ble trukket engang. De setter god bedøvelse. Fikk ikke vondt da bedøvelsen gikk ut heller. Har ikke tatt noe smertestillende. Det var mest ekkelt samme kveld fordi det blør, og blodsmaken i munnen er ekkel😒 Men alt i alt noe jeg ikke har problemer med å gjøre igjen. Anonymkode: b58cd...9b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå