Gå til innhold

Hvorfor tar ikke polske/litauiske håndverkere av skoene når de går inn i et hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hele året har vi drevet med omfattende oppussing hjemme og fått norske firma til å utføre oppdraget. De har mange polske eller litauiske håndverkere som ansatte og det er i utgangspunktet irrelevant hvilket statsborgerskap de har så lenge de gjør en faglig god jobb og får betalt rettferdig lønn. Jeg opplever at de er høflige, hilser og alt, men

jeg har merket meg en negativ ting.

De tar av aldri skoene når de går inn i huset mitt. Jeg har sagt til dem at de kan bruke badet inne hvis de må på do når de jobber ute, si ifra hvis de trenger kaffe eller vann, men jeg ser spor av utesko overalt. Tar de ikke av skoene når de går inn i et hus? Tar de ikke av skoene i eget hus for eksempel? Det samme gjelder hvis de skal fikse noe smått inne eller bare må gå inn fordi de må det jobbrelatert. Man ser medbrakt skit på gulvet og lyse skospor og de er godt synlige på mørke fliser eller parkett.

Må jeg virkelig si til alle at de må ta av skoene sine i gangen når de må inn i huset? Er det noen polske eller litauiske håndverkere her som kan forklare dette til meg? Kanskje konene eller samboerene deres? Er det en kulturell greie å ikke ta av sko når man går inn i et annet hus?

Anonymkode: 89aaf...143

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er polsk relatert eller litauisk relatert men relatert til håndtverkere? Det handler jo om effektivitet i arbeidsdagen deres. Det blir veldig lite effektivt hvis de skal ta med seg alt i hendene, ta av eller på do, ta tingene og gå inn. Det funker jo. Men gjennom arbeidsdagen skaper det jo litt mindre effektivitet. Da blir regninga di høyere 

Tenker det er litt som med flytting. Når jeg får flytte hjelp kan jeg jo ikke be de om å ta av seg skoene når de går inn? 

• Liker 10
Skrevet

Jeg vil tro det er relatert til arbeidskulturen deres.

Anonymkode: 160f1...c02

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt mange norske håndverkere hos meg i det siste. De tar heller ikke av seg skoene.

Anonymkode: 4b956...986

• Liker 5
Skrevet
Baktusen skrev (15 minutter siden):

Tror ikke det er polsk relatert eller litauisk relatert men relatert til håndtverkere? Det handler jo om effektivitet i arbeidsdagen deres. Det blir veldig lite effektivt hvis de skal ta med seg alt i hendene, ta av eller på do, ta tingene og gå inn. Det funker jo. Men gjennom arbeidsdagen skaper det jo litt mindre effektivitet. Da blir regninga di høyere 

Tenker det er litt som med flytting. Når jeg får flytte hjelp kan jeg jo ikke be de om å ta av seg skoene når de går inn? 

Det strengt talt sekunder å ta av og på skoene når de skal inn på do? Jeg spør om de polske og litauiske fordi den norske elektrikeren tok av seg skoene i gangen hver dag han skulle inn selv om han måtte ut og hente noe fra bilen flere ganger. De har sko som ikke har skolisser eller borelås å ta på og av, så det tar virkelig noen sekunder, men det betyr så mye. Jeg har små barn i hus som er mye på gulvet og det er ekkelt å ha masse skit dratt inn i huset da.

• Liker 2
Skrevet

Vel jeg har jobbet rundt huset mitt i hele vår/sommer. Gikk inn og ut sikkert 30 ganger per dag ,med sko. Hvem i hulleste gidder å ta av sko hver eneste gang for så å ha de på igjen etter 3 minutter ?

De der sikkert bruker vernesko som er enda mer slitt å ha av og på ,jeg jobba med joggesko og gadd ikke å ta de av.

Når jeg er ferdig på dagen så vasker jeg gulvet med fuktig

Anonymkode: 6ea81...4f4

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om det er en håndtverker-ting eller en polsk ting, men i veldig mange land så tar de ikke av seg skoene inne. Jeg bor i Storbritannia og her er det helt vanlig å ha på sko inne. Som norsk synes jeg selvsagt det er ganske sært, særlig hvis man har utesko på i sofaen, det blir jo bare mere husarbeid av det. Men har du kommunisert at de skal ta av seg skoene? 

Anonymkode: a8273...449

• Liker 4
Skrevet

HMS / forsikringsdekning når de jobber inne. Vernesko

Anonymkode: 2bf04...a6b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

HMS / forsikringsdekning når de jobber inne. Vernesko

Anonymkode: 2bf04...a6b

Man trenger ikke vernesko for å gå på do? Har HMS regulert også dette.

• Liker 2
Skrevet

Ansett norske da vel og se at de gjør akkurat det samme! Rapportert! 

Anonymkode: 1d242...03b

Skrevet

Bruker alle håndverkere vernesko. Dette er en lov og regel i HMS forskriftene. Skal de jobbe inne skal de bruke vernesko. 

Skal de på do skal de selvfølgelig ta av seg skoene.

Anonymkode: e17c0...599

Skrevet

Det er veldig typisk skandinavisk å ta av seg sko så fort man kommer innenfor døren i noens hjem. Det er slett ikke like vanlig i andre deler av verden. Som USA for eksempel. Og England. Der valser de rundt med skoene på, og legger til og med beina på bordet - med de skitne skoene de nettopp var ute og gikk med.

Det er nok derfor arbeiderne dine ikke gjør det, fordi det er ikke vanlig der de kommer fra. De har vel ikke lært at det er høflig og normalt å ta av skoene i norske hjem, eller de gidder ikke, fordi de skal raskt ut igjen. 

Sønnen min jobber som håndverker i et norsk firma, og vi er norske, og de tar av seg skoene når de er på oppdrag ute hos folk.

Anonymkode: c319f...b38

• Liker 1
Skrevet

Har aldri opplevd at håndverkere tar de av seg. 

Anonymkode: 349d1...7b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig typisk skandinavisk å ta av seg sko så fort man kommer innenfor døren i noens hjem. Det er slett ikke like vanlig i andre deler av verden. Som USA for eksempel. Og England. Der valser de rundt med skoene på, og legger til og med beina på bordet - med de skitne skoene de nettopp var ute og gikk med.

Det er nok derfor arbeiderne dine ikke gjør det, fordi det er ikke vanlig der de kommer fra. De har vel ikke lært at det er høflig og normalt å ta av skoene i norske hjem, eller de gidder ikke, fordi de skal raskt ut igjen. 

Sønnen min jobber som håndverker i et norsk firma, og vi er norske, og de tar av seg skoene når de er på oppdrag ute hos folk.

Anonymkode: c319f...b38

Er det ikke vanlig i Polen og Litauen å ta skoene av? Sier du det? Google it! 

Anonymkode: 1d242...03b

Skrevet

De er på jobb og skal vel ut og inn hele tiden. 

Anonymkode: 090b0...bc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De er på jobb og skal vel ut og inn hele tiden. 

Anonymkode: 090b0...bc5

De går ikke inn på do hele tiden.

Hvis det er et større oppdrag inne legger jeg tykk papp på gulvet der hvor de skal ferdes og da er det greit med sko. Men når de skal inn på do eller for å hente noe, så mener jeg at de kan ta av og på skoene sine. 

TS her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...