Gå til innhold

Rester - idéer - mindre matsvinn, og lure triks i matlagingen

Anbefalte innlegg

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg savner en tråd med tips om noe vi kan gjøre med restene våre. Enten for å oppbevare dem eller bruke til noe annet.

Kom igjen med alle lure tips, også for matlaging.  Enkle måter å gjøre ting på.

jeg begynner: jeg hadde en sliten sitron liggende i kjøleskapet og lurte på om jeg skulle kaste den.  Den endte som gjenbruk. Se bildet.

C3B8C1CD-EEF4-4E6E-B561-708FF979ED10.jpeg

Endret av Hvemsomhelst
Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

REKEKRAFT

Jeg kjøper av og til en kasse med frosne grønlandsreker, for de er faktisk ganske bra,  og billige.  Norske reker på sommeren er festmat, selv om de er både dyre, små og slappe.

når jeg skreller dem, tar jeg vare på skrell og hoder og koker kraft på det. Ikke så mye på en gang alltid. Den koker ca 20-30 min før jeg siler den, avkjøler, heller den med trakt oppi isterningpose, eller en boks. Alltid kraft til fiskeretter, bedre enn buljongterning, og gratis.

Endret av Hvemsomhelst
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Kjøttboller som man har i suppe og gryter, bollefrikassé osv.

easy peasy..

ferdigkjøpt farse, engangspose til kremsprøyte.

Sett en gryte med vann til koking.  Fyll farsen i sprøyteposen, klem/snurr den i enden. Klipp passe stort hull i tuppen av posen og press ut farsen. Klipp, kutt av passe store kjøttboller rett ned i vannet.

Skrevet

Fløte og rødvin kan fryses i isbitformer og brukes i supper, sauser, gryteretter o.l.

Gammelt brød kan kjøres til smuler i food processor og fryses ned. Perfekt til panering (hjemmelagede fiskepinner, kyllingnuggets o.l.) eller drysse oppå fiskegrateng, pastagrateng og annet.

Grønnsaksrester eller litt slitne grønnsaker man ikke ønsker å bruke til noe annet kan fryses ned i en stor plastboks. Fyll på boksen hver gang dere har rester etter middagen (om det så bare er to gulrotbiter og en halv potet) eller finner noe glemt i kjøleskapet. Når boksen er full koker dere grønnsakssuppe (som kjøres glatt og kremet med stavmikser). 

Omelett er en glimrende måte å bruke rester på. En pølse, en karbonade, to kokte poteter, en håndfull erter, en halv løk, litt ost osv osv. Om dere ikke vil ha omelett til middag er det like supert i matpakken eller på frokostbordet.

• Liker 4
Skrevet

Kalde gulrøtter og poter lager jeg vegansk «ostesaus» av

Tørt brød brukes krutonger eller på toppen av gratenger.

Slappe grønnsaker brukes til wok,supper eller pytt i panne

Blomkålrester lager jeg saus av

Anonymkode: 2fbcc...212

• Liker 1
Skrevet

Spar på beina fra kjøttbiter. Putt dem i fryseren. Når du har mye nok kan du koke kraft på dem.

Spar på eggeskall. La dem tørke på kjøkkenbenken for så å putte dem i en beholder. Når du har mye nok, så steker du det kjapt i ovnen (f.eks. 10 minutter på 200 grader) slik at det blir litt sprøere. Knus/mal dem. Bruk som gjødsel til planter. Jeg sprer det bare utover plenen og litt ekstra i bedene. Jeg prøver å gjøre dette rett før et regnskyll. Jeg bruker det også til inneplanter.

Anonymkode: 45451...95d

• Liker 1
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (4 timer siden):

Kjøttboller som man har i suppe og gryter, bollefrikassé osv.

easy peasy..

ferdigkjøpt farse, engangspose til kremsprøyte.

Sett en gryte med vann til koking.  Fyll farsen i sprøyteposen, klem/snurr den i enden. Klipp passe stort hull i tuppen av posen og press ut farsen. Klipp, kutt av passe store kjøttboller rett ned i vannet.

Jeg forstår hva man skal gjøre, men hva har det med matsvinn å gjøre?

Jeg fryser rester av fløte og rødvin i isterningposer som @Arkana. Alt av rester går i fryseboksen, og brød kutter jeg alltid opp og fryser i skiver så ikke noe kastes.

Har jeg litt slappe grønnsaker går de i en suppe og osterester rives og fryses så de kan brukes til puzza, pai eller omelett.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Takk for gode tips 😀

Når jeg skreller grønnsaker til lapskaus, skyller jeg skrellet og har det i en gryte. Der havner også de stygge grønne ytterste delene på purren + løkskrellet.  Kanskje noen stilker fra persillen også.  Dekkes med vann, kokes en time til god grønnsaksbuljong.

Endret av Hvemsomhelst
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
Brunhilde skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår hva man skal gjøre, men hva har det med matsvinn å gjøre?

Jeg fryser rester av fløte og rødvin i isterningposer som @Arkana. Alt av rester går i fryseboksen, og brød kutter jeg alltid opp og fryser i skiver så ikke noe kastes.

Har jeg litt slappe grønnsaker går de i en suppe og osterester rives og fryses så de kan brukes til puzza, pai eller omelett.

Takk, jeg mente egentlig å lage tråden for slike småtips også.  Skal endre litt i overskriften, sånn.  Takk for tipset 😀

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Rester av havregrøt bruker jeg i bakst eller til å lage lapper/pannekaker. Kaffeslanter tar jeg i isbitformer, fryser, og lager iskaffe med dem. Overmodne bananer er fine i ulike former for bakst, for eksempel bananbrød. Det samme gjelder epler og gulrøtter. Lager krutonger av tørt brød. 
Slappe grønnsaker er fine å bruke i sauser, supper eller gryter. Jeg river alltid siste rest av ost og bruker til ostesmørbrød, taco eller pizza, eller fryser den ned. 

Skrevet

Som flere andre river jeg også rester av ost, som jeg samler i en boks i fryseren. :) Pleier også å ta vare på f.eks. rester av tacokjøtt, kyllingrester osv. i små bokser. Dette er veldig godt å bruke på en kjapp pitapizza o.l.. Av og til spiser vi BigOne Cheese, og da er sånne rester supre på toppen.

Fryser også tacolefser som blir til overs. Dersom jeg får lyst på noe godt tar jeg altså bare en tacolefse, og legger på litt tacosaus, kjøttrester og ost, før jeg varmer det i microen. Det var skikkelig luksus da jeg var student. :ler:

Anonymkode: 11a5b...7a3

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Spesielt tips: Spis rekeskallet 

eller litt av det da…

Bildet viser noe jeg gjorde i fjor.  Jeg la rekeskallet utover to bakebrett og tørket/stekte det i ovnen med varmluft i et par timer. Hadde mellom 100 og 140 grader.

Da det var skikkelig tørt og kaldt, så knuste jeg det i en foodprocessor.  Krydderkvern hadde sikkert vært bedre.  Etterpå siktet jeg det og tok det oppi et syltetøyglass og satte i skapet. Det holder seg lenge.

Jeg bruker det som smakstilsetning/krydder i retter der det passer med rekesmak.  Sauser og gratenger osv. 

Lurt å gjøre det på sommeren med god utluftning, for det lukter litt sterkt.  Også lurt å ikke bruke det ytterste på hodet, for det kan være litt vanskelig å knuse.

BF49166E-8E42-4863-AD20-ED01A770079B.jpeg

Endret av Hvemsomhelst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...