AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #1 Skrevet 28. august 2021 Ønsker seriøse svar og ønsker å minne på om at vi alle må starte en plass. Som nybegynner, hvor starter man? Jeg er helt blank. Har ikke mange fancy pc-skjermer og en haug med penger å investere fra starten av. Jeg har en MacBook pro, Nordnet og Etoro. Av penger har jeg 5000kr jeg har råd til å tape. Så hvordan blir man god på aksjer? daytrading? hvilke nyheter leser man, hvilke nyhetskilder bør man bruke? hvor innhenter de ´store gutta´ informasjon som gjør at de vet hvor det er lurt å investere? Anonymkode: bdbfd...101
Knirke Skrevet 28. august 2021 #2 Skrevet 28. august 2021 Ville ihvertfall ikke begynt med daytrading, med 5000 kr.. Jeg ville valgt meg 5 aksjer og kjøpt for 1000 kr i hver. Så sitter du og følger med på kursen fra dag til dag mens du abbonerer på nyheter fra de firmaene og bransjene (E24 har denne funksjonen). Etterhvert som du gjør deg opp erfaringer kan du begynne å legge inn mer penger. Ikke følg ryggmargsrefleksen og selg straks det går dårlig med en aksje. Selg bare det som har god fortjeneste, og kjøp når børsen faller. Jeg tror det viktigste er magefølelsen. Ikke ta direkte kjøpsråd fra noen, selv ikke "ekspert ditt og datt". Kjøp det du har tro på i fremtiden. Er du ute etter "raske penger" kan du liksågodt spille på hest.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #3 Skrevet 28. august 2021 Ta nordnet skolen og les nordnet bloggen, hør på pengepodden, les type finansnyheter etc Daytrading vil jeg absolutt ikke anbefale, iallefall ikke som nybegynner som du er. Kjøp som Knirke sier, 5 aksjer a 1000 i hver. Diversifisering er det viktigste. Ikke bruk alt på 1 aksje, 1 bransje etc. Det finnes jo også aksjefond og indeksfond som kan være et smartere valg. Legg opp en mnd spareavtale, er nok det smarteste du gjør. Anonymkode: 9f3d1...715
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #4 Skrevet 28. august 2021 Unngå for all del å tro at du kan noe, prisen på aksjer på kort sikt er tilfeldig, daytrading er en scam. Hva er målet? Ha det gøy med aksjer eller å oppnå langsiktig avkastning? For langsiktig avkastning bør du handle kjente, solide selskap som man har god tro på lang sikt. Jeg ville startet med aksjesparekonto hos Nordnet, kjøp deg inn i noen kjente norske selskap og følg kursen. Sett inn så mye penger du kan utover å opprettholde en buffer og betale alle utgifter, også alltid husk det viktigste ordtaket i finans «Time in the market beats timing the market». Altså få pengene dine inn på markedet, diversifiser risikoen også bare la det stå mens du fyller på som du kan. Anonymkode: 7a124...0d9 1
Magika_fra_Fyll Skrevet 28. august 2021 #5 Skrevet 28. august 2021 Sjansen for at du kommer til å bli rik av daytrading er minimal, jeg hadde heller satt de 5000 inn et indeksfond og aktivert autotrekk på en fast sum til samme fond på lønningsdagen
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #6 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): hvor innhenter de ´store gutta´ informasjon som gjør at de vet hvor det er lurt å investere? Anonymkode: bdbfd...101 De gjør ikke det. Forskning indikerer at fondsforvaltere f.eks ikke er bedre enn markedet, men de legger fote ned dårlige fond og slikt så det ser ut som at de er mye bedre enn virkeligheten. Så, hvordan skal du bli bedre enn fondsforvaltere, vel, det mest seriøse svaret jeg kan gi deg er, du kan ikke det* *Med mindre du er et geni (noe du ikke er) Du kan ha flaks derimot, det er godt mulig, og om du vil spille lotto så er det bare å slå seg løs, bare ikke tro at du kan slå markedet. Men, passive indeksfond er den beste risikojusterte metoden å investere på. Resten er selvmanipulering og dunning kruger etc https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten Lykke til Anonymkode: a6b39...29f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå