Gå til innhold

Hvordan bestå eksamen i noe som er dritkjedelig??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Man bare biter i det sure eplet, men det vet du jo egentlig. Ikke så mye annet å få gjort med det. 

Anonymkode: 6dae5...1dd

Men hvordan skrive om noe man ikke forstår? 

Anonymkode: a6b5f...00d

Annonse

Jeg pleide å forsøke å narre meg selv ved å late som om jeg syntes det var kjempespennende. Kan ikke si at det BLE kjempespennende likevel, men jeg kom da i alle fall igjennom. Jeg lot som om boka var et magasin, og jeg lot som om innholdet var enkelt.

Husk også at du ikke er på videregående lenger: du kan ikke pugge deg til å huske absolutt hele pensum. Ikke alt er like viktig. Prøv å få oversikt over hva som er viktig gjennom å se på lærings- og ferdighetsmålene i faget. Hva foreleserne legger vekt på gir også et visst hint om hva du bør få oversikt over.

Da jeg var fersk student ble jeg litt overveldet først, og trodde at "alle andre" var SÅÅÅ flinke og smarte. Så begynte jeg å se meg om og høre på hva noen av dem faktisk sa og gjorde. Det ufarliggjorde studiene en hel del da jeg oppdaget at en del av studentene både på mitt kull og på høyere årstrinn ikke akkurat var verken rakettforskere, hjernekirurger eller nobelkandidater, for å si det mildt. Jeg bestemte meg for at "kan han, så kan sørenmeg jeg også". 

Anonymkode: ad97c...55c

• Liker 2
Visum skrev (41 minutter siden):

Forstår at exphil kan være dritkjedelig.

En grunn til at faget er nødvendig, for at trangsynte kan få en større forståelse av verden.

Anonymkode: efa4d...153

• Liker 6
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg pleide å forsøke å narre meg selv ved å late som om jeg syntes det var kjempespennende. Kan ikke si at det BLE kjempespennende likevel, men jeg kom da i alle fall igjennom. Jeg lot som om boka var et magasin, og jeg lot som om innholdet var enkelt.

Husk også at du ikke er på videregående lenger: du kan ikke pugge deg til å huske absolutt hele pensum. Ikke alt er like viktig. Prøv å få oversikt over hva som er viktig gjennom å se på lærings- og ferdighetsmålene i faget. Hva foreleserne legger vekt på gir også et visst hint om hva du bør få oversikt over.

Da jeg var fersk student ble jeg litt overveldet først, og trodde at "alle andre" var SÅÅÅ flinke og smarte. Så begynte jeg å se meg om og høre på hva noen av dem faktisk sa og gjorde. Det ufarliggjorde studiene en hel del da jeg oppdaget at en del av studentene både på mitt kull og på høyere årstrinn ikke akkurat var verken rakettforskere, hjernekirurger eller nobelkandidater, for å si det mildt. Jeg bestemte meg for at "kan han, så kan sørenmeg jeg også". 

"Over hva som er viktig". 

Og det får man vite bare når man får eksamensoppgave, ikke før det. Ikke sant? 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

"Over hva som er viktig". 

Og det får man vite bare når man får eksamensoppgave, ikke før det. Ikke sant? 

Tja, det er jo mer enn det du får på eksamen som er viktig. Poenget med et fag er jo ikke først og fremst eksamen, men læring og innsikt. Eksamen er en test av hva du har lært, men ingen eksamen i verden klarer å dekke ALT som er viktig i et fag. Du blir testet i deler av pensum. 

Se på hvilke spørsmål som har vært på tidligere eksamener. Les oppsummeringer, hovedpunkter fra forelesninger, læringsmål osv. Da klarer du sannsynligvis å få en E. 

Og det viktigste og vanskeligste :

T-A D-E-G S-A-M-M-E-N. 

Anonymkode: 10a1d...a5b

• Liker 2

Hva med å lage et Word dokument der du oppsummerer hvert kapittel i stikkordsform. Da vil du prosessere det du har lest bedre enn å bare lese videre. 

Alternative kilder kan også være noe. Finnes det noen som snakker om emnet på YouTube?

Anonymkode: 2228c...a9e

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å lage et Word dokument der du oppsummerer hvert kapittel i stikkordsform. Da vil du prosessere det du har lest bedre enn å bare lese videre. 

Alternative kilder kan også være noe. Finnes det noen som snakker om emnet på YouTube?

Anonymkode: 2228c...a9e

Dessverre ikke. Er ikke så populært fag dette 

Annonse

Bite tennene sammen og hate livet i noen måneder. Er verdt det! Tro meg.

Tenk på fremtiden og alle drømmene dine. Om noen år kommer du til å smile fordi du valgte å gjøre alt for å bestå denne eksamenen! Selvom det var dritt kjedelig og jævlig. 

• Liker 1
FunnyBoy123 skrev (7 timer siden):

Bite tennene sammen og hate livet i noen måneder. Er verdt det! Tro meg.

Tenk på fremtiden og alle drømmene dine. Om noen år kommer du til å smile fordi du valgte å gjøre alt for å bestå denne eksamenen! Selvom det var dritt kjedelig og jævlig. 

Good one! 😊

Annonse
AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 22.27):

Det meste viser seg å være litt interessant når man lærer mer om det. Ble veldig nysgjerrig på hvilket fag dette er? :) 

Anonymkode: 0e683...074

Språkhistorie 😩 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...