Gå til innhold

Hvilket av disse alternativene ville du valgt? (åpen kjøkkenløsning eller ikke)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utgangspunktet: Ca 40 kvm vinkelstue, 11 kvm kjøkken. Pr i dag er det spisestue i den vinkelen som ligger lengst unna kjøkkenet og det er en liten spisekrok som brukes i hverdagen på kjøkkenet.

Kjøkkenet trenger sårt en oppussing, innredningen er 25 år gammel og vi vil skifte den ut. På grunn av pipeløpet i huset kan vi ikke flytte kjøkkenveggen og lage kjøkkenet større og stuen mindre.  Slik jeg ser det har vi to alternativer:

1. Beholde romløsningen slik den er i dag, men ta bort døren mellom kjøkken og stue og rive deler av veggen. Da vil kjøkkenet fremdeles være lite, men det vil bli litt mer luftig. Ny innredning vil utnytte plassen bedre og vi vil få nok oppbevaring og nok benkeplass, samtidig som vi kan beholde kjøkkenbordet.

Ulemper: rommet er jo lite, det blir vanskelig å gjøre det til noe mer enn kjøkkenskap og benk, altså det blir vanskelig å gjøre rommet spesielt på noe vis. En annen ulempe er at vi har to spisebord; det store i stua og et lite på kjøkkenet. Det er jo litt dårlig plassutnyttelse totalt sett. Det er heller ikke å komme vekk i fra at 11kvm er lite selv om vi fokuserer på funksjonelle løsninger og er opptatt av å ikke eie mer enn vi faktsik trenger.

Fordeler: Vi slipper  å se kjøkkenet fra stua. Greit nok å se kjøkkenet når det er strøkent, men det er jo ikke alltid det er det. Spesielt ikke når vi ha gjester og skal lage mat til mange. Veggen som skiller kjøkken og stue hindrer også innsyn utenfra. Nå er det litt innsyn til kjøkkenet, men ikke noe innsyn inn i stua.

2. Fjerne veggen mellom stue og kjøkken helt. Da må vi lage en øy som skiller og pipe peis vil stå mellom stue og kjøkken. Vi må da lage en hverdagsspiseløsning rundt øyen, noe som vil frigi plass inne på selve kjøkkendelen. Vi kan lage lang kjøkkenbenk med mer oppbevaring , slippe en del overskap og få en mer luftig løsning.

Ulemper: Innsyn, både utenfra og fra stuen til evt rot. Vi mister også en vegg i stuen og må finne et nytt sted til TV. Vi mister spiseplassen ved kjøkkenbordet som egentlig er ganske koselig, den er ved et vindu som har koselig utsikt. Jeg syntes ikke høye barkrakker ser så koselig ut..vet ikke om jeg vil trives med å spise rundt en øy.

Fordeler: Absolutt muliget for å lage et "kult" rom. Vi får gjennomgående lys, for både kjøkkenet og stuen har vinduer og ved å fjerne veggen mellom kan lyset flomme fritt. Vi unngår den trange inneklemte følelsen på kjøkkenet og det er lettere å være to som jobber der samtidig.

Både funksjon og estetikk er viktig.

Hva ville du valg (og gjerne hvorfor)?  Veldig glad for å evt få høres andres erfaringer.

Anonymkode: 9ec3e...380

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert lettere å svare om du scanner planløsningen for stua og kjøkkenet, og legger den ved? Du kan jo anonymisere ved å dekke til alle de andre rommene.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utgangspunktet: Ca 40 kvm vinkelstue, 11 kvm kjøkken. Pr i dag er det spisestue i den vinkelen som ligger lengst unna kjøkkenet og det er en liten spisekrok som brukes i hverdagen på kjøkkenet.

Kjøkkenet trenger sårt en oppussing, innredningen er 25 år gammel og vi vil skifte den ut. På grunn av pipeløpet i huset kan vi ikke flytte kjøkkenveggen og lage kjøkkenet større og stuen mindre.  Slik jeg ser det har vi to alternativer:

1. Beholde romløsningen slik den er i dag, men ta bort døren mellom kjøkken og stue og rive deler av veggen. Da vil kjøkkenet fremdeles være lite, men det vil bli litt mer luftig. Ny innredning vil utnytte plassen bedre og vi vil få nok oppbevaring og nok benkeplass, samtidig som vi kan beholde kjøkkenbordet.

Ulemper: rommet er jo lite, det blir vanskelig å gjøre det til noe mer enn kjøkkenskap og benk, altså det blir vanskelig å gjøre rommet spesielt på noe vis. En annen ulempe er at vi har to spisebord; det store i stua og et lite på kjøkkenet. Det er jo litt dårlig plassutnyttelse totalt sett. Det er heller ikke å komme vekk i fra at 11kvm er lite selv om vi fokuserer på funksjonelle løsninger og er opptatt av å ikke eie mer enn vi faktsik trenger.

Fordeler: Vi slipper  å se kjøkkenet fra stua. Greit nok å se kjøkkenet når det er strøkent, men det er jo ikke alltid det er det. Spesielt ikke når vi ha gjester og skal lage mat til mange. Veggen som skiller kjøkken og stue hindrer også innsyn utenfra. Nå er det litt innsyn til kjøkkenet, men ikke noe innsyn inn i stua.

2. Fjerne veggen mellom stue og kjøkken helt. Da må vi lage en øy som skiller og pipe peis vil stå mellom stue og kjøkken. Vi må da lage en hverdagsspiseløsning rundt øyen, noe som vil frigi plass inne på selve kjøkkendelen. Vi kan lage lang kjøkkenbenk med mer oppbevaring , slippe en del overskap og få en mer luftig løsning.

Ulemper: Innsyn, både utenfra og fra stuen til evt rot. Vi mister også en vegg i stuen og må finne et nytt sted til TV. Vi mister spiseplassen ved kjøkkenbordet som egentlig er ganske koselig, den er ved et vindu som har koselig utsikt. Jeg syntes ikke høye barkrakker ser så koselig ut..vet ikke om jeg vil trives med å spise rundt en øy.

Fordeler: Absolutt muliget for å lage et "kult" rom. Vi får gjennomgående lys, for både kjøkkenet og stuen har vinduer og ved å fjerne veggen mellom kan lyset flomme fritt. Vi unngår den trange inneklemte følelsen på kjøkkenet og det er lettere å være to som jobber der samtidig.

Både funksjon og estetikk er viktig.

Hva ville du valg (og gjerne hvorfor)?  Veldig glad for å evt få høres andres erfaringer.

Ville valgt løsning nummer 1. Innsyn er noe hærk. Samt at dere synes det er koselig ved kjøkkenbordet. Om dere ikke liker å sitte på barkrakker, så blir vel spiseplass rundt en øy lite brukt. I tillegg. Hvor skal dere nå ha tv, om dere river veggen. Har dere plass til den annet sted i stua? Samt om du har lyst til å komme deg litt vekk fra sport på tv, så er det vel greit å ha et kjøkken å gå inn på? Åpne løsninger er ikke for alle. Alt rot synes.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde valgt løsning nummer 1. Liker ikke åpent rundt kjøkkenet.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!  Kan prøve å få inn plantegning, men er litt håpløs på den slags.

Jeg tror at vi skal få til gode løsninger, så egentlig er det først og fremst åpen løsning eller ikke som er det store dilemmaet. Jeg heller mot å ikke åpne helt opp, hovedsaklig pga det med innsyn, at vi mister en koselig spisekrok og at det blir en utfordring å finne en god plassering for TV. Har en nabo med lignende planløsning som har valgt åpen løsning. De har TV på vegg og veggfeste med svingarm slik at de må svinge TV ut når de skal sitte i sofaen og se. Jeg syntes det er ruvende og ikke spesielt pent, og kanskje best egnet om man bare ser på TV en gang i blant. Hos oss blir (dessverre egentlig) TV stort sett stående på om kveldene enten vi ser på eller ei. 

Skrevet

Nå bor jeg i en eldre leilighet og en av de tingene jeg elsker mest ved leiligheten er kjøkkendøren! Jeg elsker å kunne lukke døren til kjøkkenet når jeg sitter i stuen, så slipper jeg å høre kjøleskapet surkle og stønne. Og jeg slipper å måtte vise frem oppvasken til gjester. Har tidligere bodd i en "moderne" leilighet med åpen kjøkkenløsning og jeg hatet det. Det førte kun til irritasjon og frustrasjon, og jeg har aldri klart å finne noe som helst positivt ved det.

Så hvis jeg var dere ville jeg vurdert alle andre løsninger. Kan dere lage et grovkjøkken eller en kjøkkenbod et annet sted i huset, og oppbevare diverse kjøkkenutstyr som dere ikke trenger i hverdagen der? Hvis dere f.eks. kun baker en gang i kvartalet, så kan dere fint lagre bakeutstyr et annet sted enn på kjøkkenet. Prøv å ta en gjennomgang av kjøkkenet og vurdér hva dere faktisk bruker i det daglige.

Hvis du ønsker et lysere kjøkken bruk litt penger på god belysning. Betal gjerne en lysarkitekt for hans velfunderte råd.

Velg farger og materialer med omhu. Velg noe som reflekterer lyset, og ikke noe som "spiser" det opp. 

Hvis dere sjelden bruker spisebordet som står i stuen og synes det er bortkastet plass å ha et ekstra bord i tilegg til kjøkkenbordet, så kan dere kjøpe et kjøkkenbord med ileggsplate og heller bære det ut av kjøkkenet de gangene dere trenger et større bord enn hva det er plass til på kjøkkenet. Da får dere plutselig bedre plass i stuen, og kan evt. sette opp en lettvegg e.l. dersom dere ønsker en ekstra stue for den/de som ikke ønsker å se på TV.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

det blir vanskelig å gjøre rommet spesielt på noe vis.

Kan du utdype hva du mener med det? 

Anonymkode: e1b91...8cc

• Liker 3
Skrevet

Takk for gode innspill 🙂

Med at det blir vanskelig å gjøre noe spesielt mener jeg at med liten plass tilgjengelig må funksjon gå foran estetikk, i hvert fall sånn i hovedsak. Det blir begrenset med mulighet for å finne på noen sprell,  nettopp fordi det er nødvendig at rommet blir lyst og funksjonelt.  

Skrevet

Jeg kan ikke fordra åpen kjøkkenløsning og ville nok gått for den første løsning. Å sitte i matos, høre på lyder og bråk på kjøkkenet og se på rotet på kjøkkenet liker jeg ikke. Innsyn er heller ikke positivt. 

Det høres egentlig også koselig ut å ha den spiseplassen på kjøkkenet og jeg tror ikke at det å spise rundt en kjøkkenøy blir det samme. 

Anonymkode: 3243d...59e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for gode innspill 🙂

Med at det blir vanskelig å gjøre noe spesielt mener jeg at med liten plass tilgjengelig må funksjon gå foran estetikk, i hvert fall sånn i hovedsak. Det blir begrenset med mulighet for å finne på noen sprell,  nettopp fordi det er nødvendig at rommet blir lyst og funksjonelt.  

Hva slags sprell kunne du ønske deg på kjøkkenet, da? Ser for meg at det er ganske upraktisk med en mini-trampoline rett ved komfyren, liksom😅 Ellers kan dere finne på noe sprell ved å velge lamper med spennende former, velge plakater eller kunst med spreke farger, altså velge litt sprellete pyntedetaljer. 

Anonymkode: e1b91...8cc

• Liker 1
Skrevet

Må dere ha spiseplass på kjøkkenet? Kan du gå for løsning 1 men droppe spiseplassen, og heller spise på spisebordet? Kanskej dere kan om-møblere i stua så spisestua blir nærmere kjøkkenet?

Jeg har en halvåpen kjøkkenløsning i dag og jeg synes absolutt det er fordel med å ha kjøkken ikke helt åpent mot stue.. ville gjerne hatt det enda mer lukket enn vi har det i dag. Synes også det høres litt rart ut med peis mellom der og jeg heller ville ikke likt å sitte på barstoler og spise. 

Anonymkode: 4c7fe...0b6

• Liker 1
Skrevet

(Tenker om dere dropper spiseplass på kjøkkenet får dere mye mer plass til skap og benkplass og 11kvm blir ikke så lite lenger)

Anonymkode: 4c7fe...0b6

Gjest theTitanic
Skrevet

Spiseplass på kjøkkenet OG spisestue er helt unødvendig. 

Ville hatt åpen løsning, og gjennomgående peis i glass som synte fra både stue og kjøkken. 

Ville heller hatt langbord enn øy, men vet ikke hvordan det ser ut hos deg. Langbord er gull. 

Skrevet

Høres ut som omtrent samme planløsning som i mitt hus. Jeg har valgt å beholde kjøkkenet på eget rom, men fjernet spiseplass for å få mer benkeplass og skap. Personlig er jeg ikke så glad i åpent kjøkken, så jeg ville beholdt den løsningen dere har.

Anonymkode: 694d1...b5c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kan ikke fordra åpen kjøkkenløsning og ville nok gått for den første løsning. Å sitte i matos, høre på lyder og bråk på kjøkkenet og se på rotet på kjøkkenet liker jeg ikke. Innsyn er heller ikke positivt. 

Det høres egentlig også koselig ut å ha den spiseplassen på kjøkkenet og jeg tror ikke at det å spise rundt en kjøkkenøy blir det samme. 

Anonymkode: 3243d...59e

Jeg er helt enig, åpen kjøkkenløsning skal jeg aldri mer ha. Det fungerer greit støymessig når jeg bor alene, men straks det hadde vært en person til i leiligheten så hadde det vært en uønsket støykilde.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...