Gå til innhold

Pedagogisk tilbud i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man forvente av pedagogisk tilbud i barnehagen? 

Min toåring har ofte en dag som kort oppsummert består av å være mye ute på uteområdet mens de ansatte holder oversikt. 

Anonymkode: aac87...cf8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det fine dager så er det mye utetid ja,spesielt nå i coronatiden. Det er mye pedagogisk som foregår ute også. Bevegelse,læring om natur/småkryp etc,og mange andre ting. Du vet ikke alt om hva som skjer vet du. 
Blir litt som de foreldrene som klager på at ungene «bare har vært ute å lekt». Ja? Leking er læring!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min toåring har ofte en dag som kort oppsummert består av å være mye ute på uteområdet mens de ansatte holder oversikt. 

Les årsplanen du har fått utdelt, der står alt du trenger å vite.
Nå i august går det meste av tiden med til tilvenning, pluss at vi benytter anledningen til å være mest mulig ute mens været er bra. For øvrig er det masse pedagogikk i utelek. Barna lærer å bruke kroppen, mestre å bevege seg på ulikt underlag, utforske naturen, sosialt samspill med andre barn og voksne.

Når vinteren kommer blir det mer innetid, og da blir det også mer samlingsstunder, sangstunder, aktiviteter som stimulerer finmotorikk, lære om farger og former, språkstimulering, m.m.

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan vet du at de ansatte bare står og holder oversikt? 

Anonymkode: 1e2c4...912

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan vet du at de ansatte bare står og holder oversikt? 

Typisk sånn folk som ikke har peiling ser på oss som jobber i barnehage. 
Vi er jo bare «tanter» som passer barn vet du vel. 
Trenger ikke noen utdanning for det,eller?

🙄🤦🏼‍♀️

Skrevet

Jeg synes at det er helt supert at barn får være barn. Den beste læringen skjer gjennom lek.

Jeg er ikke en stor tilhenger av at alt skal være planlagt ned til hver minste detalj. Det eneste jeg tenker er at man forbereder barna til skole når den tiden nærmer seg og det gjøres i barnehager ved å ha egne førskolegrupper.

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det å leke med barn er læring. De lærer det sosiale og kunne fungere med andre barn. Voksne skal ikke blande seg inn i alt barn gjør. 

Anonymkode: 0c0d8...1cc

• Liker 6
Skrevet
BethD skrev (14 minutter siden):

🙄🤦🏼‍♀️

Ts her. 

Jeg ser helt klart at det sannsynligvis jobbes nært på ungene når jeg ikke leverer eller henter. Mente ikke innlegget som en beskyldning om at ansatte ikke jobber. Jeg mener de ansatte ofte er for få på jobb for å gjøre jobben godt nok. Aldri nevnt at man ikke trenger utdanning. 

Var mest opptatt av å høre hva en barnehagehverdag består av mtp tilbud til barna. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. 

Jeg ser helt klart at det sannsynligvis jobbes nært på ungene når jeg ikke leverer eller henter. Mente ikke innlegget som en beskyldning om at ansatte ikke jobber. Jeg mener de ansatte ofte er for få på jobb for å gjøre jobben godt nok. Aldri nevnt at man ikke trenger utdanning. 

Var mest opptatt av å høre hva en barnehagehverdag består av mtp tilbud til barna. 

Da kan du lese læreplanen, den finner du på nettet om du googler :) 

og nei,det er absolutt ikke mange nok ansatte! Det kjenner vi på kroppen hver eneste dag

Skrevet

Det står vel i rammeplanen at barnehagen skal legge til rette for læring, eller noe sånt. De skal ikke drive undervisning. Her var det enkelte temaperioder der de snakket og hadde aktiviteter om et spesifikt tema (høstfarger, jul, bukkene Bruse), ellers var det frilek. Det siste året hadde de førskolegruppe, der de fikk oppgaveark og sånt. Vår barnehage hadde også Språkgruppe, med en egen språkpedagog. Dette var egentlig  et ekstra tilbud for barn med språkutfordringer, men alle fikke være med noen ganger så det ikke ble "urettferdig" 😄

Anonymkode: 51c78...72b

• Liker 3
Skrevet
BethD skrev (57 minutter siden):

🙄🤦🏼‍♀️

Enig. Jeg jobber selv som barnehagelærer, og det skal være sikkert og visst at jeg ikke bare står der og holder oversikt😂 

• Liker 2
Skrevet

Det pedagogiske i en barnehage foregår jo nettopp gjennom leken? Hva er det du forventer? At 2-åringen skal sitte ved en pult og skrive bokstaver når du kommer for å hente? 

Anonymkode: 239b3...d9e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det pedagogiske i en barnehage foregår jo nettopp gjennom leken? Hva er det du forventer? At 2-åringen skal sitte ved en pult og skrive bokstaver når du kommer for å hente? 

Anonymkode: 239b3...d9e

Det er lett å le, men mange steder i verden er det mye mer fokus på "akademisk" læring i barnehagene, også for de minste barna. Når barnehagen i Norge kalles et pedagogisk tilbud er det ikke noe rart at ferske foreldre (som kanskje har en annen bakgrunn selv) blir overrasket over at barna bare leker fritt hele dagen.

• Liker 2
Skrevet

Ettersom barnehage er et tilbud og ikke obligatorisk slik som skolen, tenker jeg at all pedagogisk opplæring er et pluss og ikke så mye man kan forvente. Høres supert ut for meg at de er mye ute! Elsker når jeg henter at jeg får høre at han har gravd i sanden, plukket bær og smakt på dem, husket og syklet. Så mye god læring for de minste, og så mange fine samtaleemner de møter iløpet av dagen :)

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er forskjell på både pedagogiske ledere og på barnehagers standarder.

Anonymkode: 1ce2f...c26

Gjest Innsikten
Skrevet

Jeg skulle til å spørre om det samme faktisk.  Her etterlyser jeg ikke pedagogisk opplegg,  men litt mer organiserte aktiviteter, f.eks skogstur,  tur i nærområdet, sangsamling, forming eller at de leser for barna, forteller stund osv. Min barnehage la nettopp ut månedsplanen sin og der er det også enten frilek ute eller inne. I min barnehage er de lite ute i tillegg, noe jeg synes er trist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du skjønner det at småbarn ikke lærer særlig gjennom feks samlingsstund? De lærer mye mer gjennom lek. Og det er utrolig mye pedagogikk i påkledningssituasjon, måltider, samspill med andre barn osv. 

Anonymkode: 0cf08...f00

• Liker 1
Skrevet
Innsikten skrev (27 minutter siden):

Jeg skulle til å spørre om det samme faktisk.  Her etterlyser jeg ikke pedagogisk opplegg,  men litt mer organiserte aktiviteter, f.eks skogstur,  tur i nærområdet, sangsamling, forming eller at de leser for barna, forteller stund osv. Min barnehage la nettopp ut månedsplanen sin og der er det også enten frilek ute eller inne. I min barnehage er de lite ute i tillegg, noe jeg synes er trist. 

Antagelig blir det mer faste aktiviteter etterhvert, de fleste har fokus på å bli kjent og trygghet i starten av barnehageåret. Men om ikke så er det lov å etterspørre 😊

Anonymkode: 0cf08...f00

• Liker 3
Skrevet
Innsikten skrev (33 minutter siden):

Det er vanlig at man i aug og sept har fokus på tilvenning og vennskap, mye utetid for å trygge barna. 

Anonymkode: 4172c...584

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lett å le, men mange steder i verden er det mye mer fokus på "akademisk" læring i barnehagene, også for de minste barna. Når barnehagen i Norge kalles et pedagogisk tilbud er det ikke noe rart at ferske foreldre (som kanskje har en annen bakgrunn selv) blir overrasket over at barna bare leker fritt hele dagen.

Leker fritt hele dagen???

Anonymkode: 92e45...7f2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...