esk Skrevet 28. august 2021 #1 Skrevet 28. august 2021 (endret) Jeg er sosialist og veldig liberal, men ser på det som galskap å stenge ned oljeproduksjonen, fordi en eventuell stenging vil føre til et hull i markedet som vil bli fylt av mindre miljøvennlig oljeproduksjon fra andre land. Norge kan ikke redde klimaet ved å stenge oljen når vi står for kun to prosent av verdens oljeproduksjon. Dessuten er det jo ikke bare oljeproduksjon som fører til klimagassutslipp. Noen argumenterer med at vi må gå foran med et godt eksempel, men det er jo helt meningsløst når Kina har lovet gjennom Paris-avtalen å øke sine klimagassutslipp med 450 prosent og India med 495 prosent i forhold til 1990. Dette viser bare at det norske ønsket om å stenge ned vår egen oljeproduksjon er rent symbolsk og vil ha veldig lite å si for det totale klimagassutslippet globalt, i tillegg til at det på sikt vil ødelegge velferden som landet vårt er bygget på, med mindre noen kloke hoder finner på noe lurt, noe som meg bekjent ikke har skjedd ennå. Det hele virker så lite planlagt, og det synes jeg er skummelt. Ut fra det jeg vet, er det kun FrP som er helt imot nedstigning av oljeproduksjonen. Er jeg virkelig nødt til å stemme så på tvers av det jeg mener er riktig på grunn av denne kjernesaken? Er her flere med samme dillemma? Endret 28. august 2021 av esk 10
Rosa Dartle Skrevet 28. august 2021 #3 Skrevet 28. august 2021 Arbeiderpartiet vil vel ikke gjøre noe med oljeproduksjonen, for dem er vel de norske oljearbeiderne viktigere enn klimakrisen. 9
esk Skrevet 28. august 2021 Forfatter #4 Skrevet 28. august 2021 Rosa Dartle skrev (Akkurat nå): Arbeiderpartiet vil vel ikke gjøre noe med oljeproduksjonen, for dem er vel de norske oljearbeiderne viktigere enn klimakrisen. Problemet er at AP bare vil samarbeide med partier som kommer til å jobbe for å stenge ned oljeproduksjonen. 11
esk Skrevet 28. august 2021 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Høyre. Hvorfor?
AnnaO Skrevet 28. august 2021 #7 Skrevet 28. august 2021 Verken ap eller sp har da tenkt å stenge oljeproduksjonen? De skal jo utvikle, ikke avvikle. Men nå er det på ingen måte sikkert at det er riktig det du skriver om at andre land bare vil produsere mer olje dersom vi trapper ned (ref ssb-rapporten fra 2013 som har vært så mye i media forrige uke). Det som er mest sannsynlig i følge ssb er at de globale utslippene synker om vi reduserer vår produksjon, men det anslås riktignok at verden vil erstatte omtrent 2/3 av det vi slutter å produsere. Vi kan heller ikke si med sikkerhet at norsk oljeproduksjon er mest miljøvennlig i verden, faktisk.no har en fin artikkel om dette. 1
AnnaO Skrevet 28. august 2021 #8 Skrevet 28. august 2021 11 minutter siden, esk said: Problemet er at AP bare vil samarbeide med partier som kommer til å jobbe for å stenge ned oljeproduksjonen. De andre partiene blir så små, og Ap må svare til LO. Generelt er nok sannsynligheten for at de stenger ned oljeproduksjonen svært lav. Og hva mener du med stenge egentlig? Det er ingen partier jeg vet om som vil stenge med en gang, det er jo snakk om gradvis nedtrapping. 5
PetterKanin Skrevet 28. august 2021 #9 Skrevet 28. august 2021 esk skrev (18 minutter siden): Hvorfor? Fordi Høyre i praksis er som AP, men ikke vil samarbeide med venstresiden. 4
PetterKanin Skrevet 28. august 2021 #10 Skrevet 28. august 2021 AnnaO skrev (8 minutter siden): De andre partiene blir så små, og Ap må svare til LO. Generelt er nok sannsynligheten for at de stenger ned oljeproduksjonen svært lav. Og hva mener du med stenge egentlig? Det er ingen partier jeg vet om som vil stenge med en gang, det er jo snakk om gradvis nedtrapping. Nedtrapping vil til slutt bli til nedstengning. Strengt tatt bør vi produsere mer mens verdien er der. 7
esk Skrevet 28. august 2021 Forfatter #11 Skrevet 28. august 2021 AnnaO skrev (1 minutt siden): Verken ap eller sp har da tenkt å stenge oljeproduksjonen? De skal jo utvikle, ikke avvikle. Men nå er det på ingen måte sikkert at det er riktig det du skriver om at andre land bare vil produsere mer olje dersom vi trapper ned (ref ssb-rapporten fra 2013 som har vært så mye i media forrige uke). Det som er mest sannsynlig i følge ssb er at de globale utslippene synker om vi reduserer vår produksjon, men det anslås riktignok at verden vil erstatte omtrent 2/3 av det vi slutter å produsere. Vi kan heller ikke si med sikkerhet at norsk oljeproduksjon er mest miljøvennlig i verden, faktisk.no har en fin artikkel om dette. AP og SP finner fort på å samarbeide med SV og MdG, som er partier med ganske ekstrem oljepolitikk, men ingen gode idéer til hva som skal erstatte oljen. Hva skjer om disse fire partiene går i regjering, og for eksempel MdG blir vippeparti? Vi husker jo hvordan KrF fikk gjennomslag for en innskrenkning i abortloven angående fosterreduksjon, og hykleren Erna som kaller seg feminist lot seg presse til å godta dette, for å fortsatt kunne holde på makta. Man kan si mye om Erna, men prinsippfast er hun ikke. Det mistenker jeg ikke Jonas for å være heller. Har SSB tatt høyde for at de største miljøverstingene har tenkt å mangedoble utslippene sine, ref. Paris-avtalen? Hvis de har gjort det, må man jo veie fordeler mot ulemper: er en ørliten klimagevinst (som kanskje bare er midlertidig, det finnes ingen garanti for at land holder seg til forpliktelsene sine i f.eks Paris-avtalen) verdt å rasere velferdsstaten vår for? 4
AnnaO Skrevet 28. august 2021 #12 Skrevet 28. august 2021 1 minutt siden, esk said: AP og SP finner fort på å samarbeide med SV og MdG, som er partier med ganske ekstrem oljepolitikk, men ingen gode idéer til hva som skal erstatte oljen. Hva skjer om disse fire partiene går i regjering, og for eksempel MdG blir vippeparti? Vi husker jo hvordan KrF fikk gjennomslag for en innskrenkning i abortloven angående fosterreduksjon, og hykleren Erna som kaller seg feminist lot seg presse til å godta dette, for å fortsatt kunne holde på makta. Man kan si mye om Erna, men prinsippfast er hun ikke. Det mistenker jeg ikke Jonas for å være heller. Har SSB tatt høyde for at de største miljøverstingene har tenkt å mangedoble utslippene sine, ref. Paris-avtalen? Hvis de har gjort det, må man jo veie fordeler mot ulemper: er en ørliten klimagevinst (som kanskje bare er midlertidig, det finnes ingen garanti for at land holder seg til forpliktelsene sine i f.eks Paris-avtalen) verdt å rasere velferdsstaten vår for? Vel, ssb mener at det ikke vil rasere velferdsstaten vår... MDG vil ha en kommisjon til å finne ut hva vi skal erstatte olja med, og de vil ikke avslutte på mange år ennå. Batteriproduksjon og havvind har vært nevnt. Jeg foreslår på ingen måte at du skal stemme mdg, men jeg tror ikke de er så skumle som du vil ha det til og jeg tror ikke de får i nærheten av så mye makt som du frykter. https://e24.no/olje-og-energi/i/866J9Q/fersk-ssb-rapport-beskjeden-effekt-av-tvungen-oljebrems 3
esk Skrevet 28. august 2021 Forfatter #13 Skrevet 28. august 2021 AnnaO skrev (21 minutter siden): Vel, ssb mener at det ikke vil rasere velferdsstaten vår... MDG vil ha en kommisjon til å finne ut hva vi skal erstatte olja med, og de vil ikke avslutte på mange år ennå. Batteriproduksjon og havvind har vært nevnt. Jeg foreslår på ingen måte at du skal stemme mdg, men jeg tror ikke de er så skumle som du vil ha det til og jeg tror ikke de får i nærheten av så mye makt som du frykter. https://e24.no/olje-og-energi/i/866J9Q/fersk-ssb-rapport-beskjeden-effekt-av-tvungen-oljebrems Joda, det kan godt hende dette stemmer. Likevel er det mye annet å tenke på også, som ikke bare er klimarelatert. Hva med arbeidsplassene til alle oljearbeiderne og ansatte hos underleverandører? Hvor skal disse batterifabrikkene være lokalisert? Vil dette føre til at mange må flytte på seg for å få jobb, noe som igjen vil føre til videre sentralisering? Jeg er bekymret fordi ingen har gått ut med noen konkret plan, og jeg er bekymret for arbeidsfolk sin situasjon i fremtiden, og frykter at disse ikke blir godt nok ivaretatt i en situasjon der landet rammes av ekstrem miljøpolitikk. 3
AnnaO Skrevet 28. august 2021 #14 Skrevet 28. august 2021 4 minutter siden, esk said: Joda, det kan godt hende dette stemmer. Likevel er det mye annet å tenke på også, som ikke bare er klimarelatert. Hva med arbeidsplassene til alle oljearbeiderne og ansatte hos underleverandører? Hvor skal disse batterifabrikkene være lokalisert? Vil dette føre til at mange må flytte på seg for å få jobb, noe som igjen vil føre til videre sentralisering? Jeg er bekymret fordi ingen har gått ut med noen konkret plan, og jeg er bekymret for arbeidsfolk sin situasjon i fremtiden, og frykter at disse ikke blir godt nok ivaretatt i en situasjon der landet rammes av ekstrem miljøpolitikk. Mdg har nettopp gått ut med atbeidsgaranti for disse folkene. De barterifabrikkene som er planlagt nå er jo ganske avsides tror jeg? De trenger veldig stor plass, mye strøm og veldig mye vann. Det finner de ikke i Oslogryta. Og det å lage fundament og deler til havvind kan de vel gjøre der de er nå. Men, jeg vil heller stille spørsmålet andre veien. Hva er planen for norsk oljeindustri når etterspørselen etter olje går ned? Vi har allerede hatt tre oljekriser de siste 14 årene. Produserer vi den billigste oljen? 2
petterm Skrevet 28. august 2021 #15 Skrevet 28. august 2021 Får å nå klimamålene må verden minske oljeforbruket. Dermed er det stor sannsynlighet for at etterspørselen etter olje vil avta og oljeprisen vil synke. Planlegging og utbygging tar mange år, og i mellomtiden risikerer vi at prosjektene blir ulønnsomme, spesielt siden våre utbyggingskostnader er mye høyere enn i Midtøsten. Sånn jeg oppfatter venstresiden så er det snakk om utfasing av oljeproduksjon i løpet av 15 år, samtidig som man jobber aktivt for å skape alternative, grønne jobber. Fortsatt tro på oljealderen gjør fallet mye større den dagen det blir for kostbart å produsere norsk olje. 2
esk Skrevet 28. august 2021 Forfatter #16 Skrevet 28. august 2021 AnnaO skrev (11 minutter siden): Mdg har nettopp gått ut med atbeidsgaranti for disse folkene. De barterifabrikkene som er planlagt nå er jo ganske avsides tror jeg? De trenger veldig stor plass, mye strøm og veldig mye vann. Det finner de ikke i Oslogryta. Og det å lage fundament og deler til havvind kan de vel gjøre der de er nå. Men, jeg vil heller stille spørsmålet andre veien. Hva er planen for norsk oljeindustri når etterspørselen etter olje går ned? Vi har allerede hatt tre oljekriser de siste 14 årene. Produserer vi den billigste oljen? Jeg finner ikke mye om denne garantien som ikke er gjemt bak betalingsmur. Det jeg biter meg merke i er overskriften fra Stavanger Aftenblad: "MDG inviterer Ap med på en jobbgaranti for oljearbeidere – uten å vite kostnader, varighet eller konkret hvor mange som skal omfattes av tiltakene." Dette er gjennomgående for MdGs politikk: uplanlagt, urealistisk og ukonkret. Det er ikke akkurat betryggende. 4
ops2 Skrevet 28. august 2021 #17 Skrevet 28. august 2021 (endret) Sement og stål. Vindmøller er i praksis sement, stål og plast. Plast blir produsert av olje. Det slippes ut 1 tonn karbon for å produsere et tonn sement. 1,8 tonn karbon for å produsere et tonn stål. Og vindmøller må skiftes ut etter 20 år, og avfallet etter de kan ikke resirkuleres eller nedbrytes. Hvis vindenergi var lønnsomt, så ville de ikke trenge subsidier. Men de er helt avhengige av subsidier. Sa staten nei til å støtte alle slags grønne prosjekt, så forsvant de over natten. Så... Norge legger ned oljeproduksjonen, men skal fortsatt betale for grønn energi, fordi den kan ikke stå på egne ben? Hvor skal pengene til å fornye vindmølleparkene komme fra når de er utslitte og må skiftes, når vindkraft er ulønnsomt? Vindkraft kan ikke engang tjene inn nok til å betale for utstyret. Jeg kan rett og slett ikke stemme Arbeiderpartiet siden de vil samarbeide med, og sitte i regjering med disse: Rødt, SV, MDG og Venstre. Tallene for karbonutslipp hentet fra dette innlegget, som jeg anbefaler alle som har MDG - tenåringer i familien: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/klimaposorenes-tid/o/5-95-282205 Endret 28. august 2021 av ops2 3
AnnaO Skrevet 28. august 2021 #18 Skrevet 28. august 2021 11 minutter siden, ops2 said: Men de er helt avhengige av subsidier. Oljenæringen ble subsidiert fra start og subsidieres ennå...
Apis Skrevet 28. august 2021 #19 Skrevet 28. august 2021 PetterKanin skrev (1 time siden): Nedtrapping vil til slutt bli til nedstengning. Strengt tatt bør vi produsere mer mens verdien er der. Vi skal ikke stenge ned, samtidig må vi være i fremkant når det gjelder teknologiske nyvinninger og andre måter å høste energi på. På den annen side, vis vi ikke hadde vært med på utviklingen, ville vi hatt veldig fine parafinlamper og hestekjøretøy i dag 1
tom1986 Skrevet 28. august 2021 #20 Skrevet 28. august 2021 AnnaO skrev (1 time siden): Vel, ssb mener at det ikke vil rasere velferdsstaten vår... MDG vil ha en kommisjon til å finne ut hva vi skal erstatte olja med, og de vil ikke avslutte på mange år ennå. Batteriproduksjon og havvind har vært nevnt. Jeg foreslår på ingen måte at du skal stemme mdg, men jeg tror ikke de er så skumle som du vil ha det til og jeg tror ikke de får i nærheten av så mye makt som du frykter. https://e24.no/olje-og-energi/i/866J9Q/fersk-ssb-rapport-beskjeden-effekt-av-tvungen-oljebrems La meg gjette. Du har ikke lest den rapporten? Den SSB-rapporten er et rent politisk bestillingsverk. SSB antar, uten grunnlag, som referansebane at petroleumsvirksomheten skal gå fra 20% av norsk BNP i 2020 til 3% i 2050. Hvis man antar at oljeindustrien kollapser fullstendig de neste 30 årene vil selvfølgelig enhver ytterligere reduksjon være minimal. En prosentvis andel av en liten mengde er også en liten mengde. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå