Gå til innhold

Skjerp dere, dere som kommenterer skrivefeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke poenget med å kommentere skrivefeil.👀

• Liker 6
Skrevet
Just now, Lea said:

Jeg skjønner heller ikke poenget med å kommentere skrivefeil.👀

Harruikke lest trå'n? Det kommer greit frem der!

Anonymkode: 5ba04...73f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Harruikke lest trå'n? Det kommer greit frem der!

Jo har lest tråden.🙂

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en irriterende facebookvenn som korrigerer rettskrivinga mi på engelsk....ikke noe gøy da han er britisk og jeg har norsk som morsmål.  Aldri skjønt meg på disse språk-naziene - må ha lite å fare med ellers i livet....

Anonymkode: 789f0...bba

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har en irriterende facebookvenn som korrigerer rettskrivinga mi på engelsk....ikke noe gøy da han er britisk og jeg har norsk som morsmål.  Aldri skjønt meg på disse språk-naziene - må ha lite å fare med ellers i livet....

Anonymkode: 789f0...bba

Det var da svært dømmende. Slikt er ikke bra.

• Liker 3
Gjest Raptuza
Skrevet
Doktor Dyregod skrev (1 time siden):

De trenger å rakke ned på noen, så de skal føle seg bedere. 🤷‍♂️

Tror du har et vesentlig poeng der

Skrevet
Just now, Raptuza said:

Tror du har et vesentlig poeng der

Det kan ikke være at vi bare er opptatt av at det gode språket vårt skal gå tapt?

• Liker 3
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som et eksempel så var jeg ikke klar over at jeg ikke brukte "henne" korrekt. Det var det KG som lærte meg ❤️ Det samme gjelder ordet annerledes, som jeg hadde skrevet "anderledes" i 30 år, før noen her påpekte det.

Jeg har lett for å blande lenger og lengre.

Skrevet

Enig! Synes det er flaut at folk skal kommentere skrivefeil. Hvis ts starter en tråd om en frustrasjon, så er det lite sjarmerende at tråden blir kuppet av 3 ulike brukere som fyller en hel side og  krangler med hverandre om grammatikken. Tråden går videre og på side 4 kommer det 4 nye svar om skrivefeil. Trenger folk råd så ber de om det, hvis ikke la vær 

• Liker 3
Skrevet

Jeg personlig tar det ikke ille opp, hvis jeg blir gjort oppmerksom på grove skrivefeil. Da har jeg jo en sjanse til å skjerpe meg litt😁

• Liker 5
Skrevet

Jeg gjør det fordi jeg er norsklærer. Hadde selv satt pris på korrigering. 

Anonymkode: 50486...1f6

• Liker 9
Skrevet (endret)
Hannah80 skrev (11 timer siden):

Jeg personlig tar det ikke ille opp, hvis jeg blir gjort oppmerksom på grove skrivefeil. Da har jeg jo en sjanse til å skjerpe meg litt😁

Jeg ville heller ikke tatt det ille opp, men det er mer irriterende når folk sporer av tråder og henger seg opp i bagateller.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 1
Skrevet

Jeg retter ikke på noen fordi jeg selv har en setningsoppbygging fra helvete, og skriver nok noen feil her og der. Men kan være passiv aggressiv om noen f.eks skriver "hva/hvem bil er det?", folk som skriver på dialekt (hvor jeg ikke forstår bæret - det er dessuten mot regelverket å skrive på dialekt) eller om TS skriver kun svada, slik at det er umulig å forstå. Da kommenterer jeg selvfølgelig at det ikke er forståelig. Poenget med HI er vel å få råd eller kommentarer - om HI er uforståelig er ikke det mulig. 

Folk som blir rettet på bør heller ta det til seg. 

• Liker 3
Skrevet

Forslag: Start en tråd der folk kan spørre om hjelp til skriving. Da kan de som ønsker å bli retta på gå inn der. Der kan det også stå regler og tips, linker til nettsider med oppgaver og videoer. Da slipper de som ikke ønsker å bli rettet på å bli det, og de som ikke fikk den etterlengtede jobben som norsklærer, kan gå inn i den tråden og hjelpe folk. 

Jeg har veldig god rettskriving, men en sjelden gang i blant sniker det seg inn en feil. Og det har noen her inne pirket på. Det blir for dumt, synes jeg. Når 99% av det jeg skriver er korrekt, så er det ikke et problem at det kommer en liten slurvefeil her og der. Jeg lever helt fint med å ha noen, veldig få skrivefeil. Jeg er interessert i språk fra før, og klarer fint å finne ut av ting på egenhånd. Jeg ble mye mer bevisst etter at jeg studerte språk i to år, så jeg føler jeg vet litt hva jeg driver med. Jeg trenger ikke en tilfeldig person på kg til sånt. Da spør jeg heller. 

Anonymkode: 4b0a0...7a7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Noe annet som er irriterende er de som spiller idioter og later som de ikke forstår innlegget pga den ene skrivefeilen i innlegget. 

Endret av SVK
Skrevet

Jeg legger alltid merke til når det ikke skilles på di/de og hun/henne, han/ham,men jeg kommenterer det ikke.

Anonymkode: 28209...92d

Skrevet
Gjenferdet skrev (18 timer siden):

Jeg ser støtt at brukere starter tråder, (komma) og så blir hele tråden avsporet av folk som skal henge seg opp i skrivefeil. Jeg skjønner at det er irriterende, men må dere kommentere det? Det er jo mange som har lese- og skrivevansker, for eksempel. Ikke alle klarer å skrive helt korrekt. Jeg ser ikke poenget med å kommentere det, (komma) da det bare ødelegger debattene. Det er mye ekstrajobb for moderatorene også å måtte fjerne masse innlegg på grunn av avsporing. Det er heller ikke relevant for debatten å diskutere skrivefeil med mindre teksten er fullstendig uforståelig, noe den sjeldent er. Så please vær så snill. Kan dere slutte??

Bare litt korrigering her. :rolleyes:

Anonymkode: 2d5f5...d75

• Liker 6
Skrevet

Det var en bruker her tidligere som rettet og pirket på folk og lot som om hun misforsto i alle mulige tråder, hun trodde visst hun hadde en stilling som språkpoliti her inne. Jeg rapporterte alt jeg så, og da ga det seg.

Anonymkode: d758a...a19

• Liker 1
Skrevet

Verst er de som skal skrive en hel bok uten ett eneste avsnitt. Helt jævlig hvis de glemmer punktum og komma også. 

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes også det er en uting å ødelegge en debatt med å kommentere små skrivefeil. 

Men vi har flere ganger hatt egne språktråder der vi har tatt opp f.eks. hun/henne, hvilken/hva slags/hvem bil osv. Og da har de med dårligere skriveferdigheter påstått at vi mobber. 

Noen av oss er opptatt av språk og ønsker å heve standarden. Det trenger vi ikke gjøre i en tråd som omhandler noe helt annet. 

Jeg har selv lært svært mye av skriftlige nettfora, og en av de tingene jeg har tatt veldig til meg er denne tendensen jeg selv har hatt til å putte inn engelske ord og uttrykk i tide og utide. Det prøver jeg å fjerne helt fra mitt skriftspråk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...