Gå til innhold

Skjerp dere, dere som kommenterer skrivefeil

Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt oppgitt over late slasker som alltid skal skyve dyslektikerne foran seg.

Anonymkode: 2685a...2af

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjør det fordi jeg er dritlei av at folk sier at "utlendinger må lære seg norsk" når de selv skriver med feil. 

Hilsen, en utlending. 

Anonymkode: e8ec4...87f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjør det fordi jeg er dritlei av at folk sier at "utlendinger må lære seg norsk" når de selv skriver med feil. 

Hilsen, en utlending. 

Rart. Jeg er utlending, men alle mine venner kaller meg norsk siden jeg har norske verdier og skriver penere enn de fleste nordmenn.

Anonymkode: 2d5f5...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Rart. Jeg er utlending, men alle mine venner kaller meg norsk siden jeg har norske verdier og skriver penere enn de fleste nordmenn.

Anonymkode: 2d5f5...d75

Venner, ja. Men folk her på kg eller på Facebook skriver utrolig mye dritt om utlendinger som "deSverre ikke kan norsk". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hilsen, en utlending. 

Det er alltid litt pussig når FpU kommer med bannere med "send utlænninga på norsk kurs!!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre skrev tidligere, det finnes tråder her inne hvor man diskuterer språk. Rettskriving, språkendringer osv. Det kan man fint ta der, så slipper man den diskusjonen i en tråd om matoppskrifter eller en konflikt på jobben. Det var en tråd jeg var innom hvor noen tok opp noe barnehagegreier, og det var sånn to sider med pirk på og diskusjon om skrivefeil. Hva er poenget? Jeg er norsklærer og har studert språk, men ser ikke poenget med å rette på folk på kg. På samme måte som jeg ikke retter på at venninna mi sa "henne har kjøpt hytte", når vi har en hyggelig jentekveld og prater om hva som har skjedd i det siste. Jeg gidder heller ikke rette på venninna mi som stadig skriver feil i messenger. Det blir da fryktelig masete. En sånn venn ville ikke jeg ønsket å ha selv, så jeg oppfører meg heller ikke sånn. Jeg forstår som oftest hva folk skriver, selv om det er masse feil.

Sammenslåingen av subjekt og objekt; hun - henne er forresten ikke en skrivefeil. De er begge stavet korrekt.  😏

Anonymkode: 4b0a0...7a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sammenslåingen av subjekt og objekt; hun - henne er forresten ikke en skrivefeil. De er begge stavet korrekt.  😏

Det er ikke selve stavingen av ordet "henne" det reageres på...

Anonymkode: be2b0...0b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke selve stavingen av ordet "henne" det reageres på...

Anonymkode: be2b0...0b8

Hehe, jeg har skjønt det. Men dette er vel en tråd om skrivefeil, ikke språkendring. Bare sånn for å pirke på de som pirker, så ser de hvordan det er. Man kan alltids finne noe å pirke på hvis man vil. Jeg har sikkert glemt et komma i innlegget mitt hvis noen vil pirke på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg kommenterer akkurat hva jeg vil på KG.

Anonymkode: 2886a...c74

Nope. Ikke om du vil overholde reglene i hvert fall. Å pirke i språkfeil er avsporing og dermed regelbrudd.

Anonymkode: 03cb2...103

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarer på språk, staving, ordbruk osv er avsporinger.

Avsporing er regelbrudd på KG.

Om vi alle blir flinkere til å rapportere slike regelbrudd vil vi kanskje få en slutt på det.

Har hendt før at bruker er blitt utvist fra KG for en periode, for å bedrevet utbredt avsporing og pirket på andres språk i stort sett alle tråder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (21 timer siden):

Noe annet som er irriterende er de som spiller idioter og later som de ikke forstår innlegget pga den ene skrivefeilen i innlegget. 

Jupp.

Dette er en trend jeg la merke til tok av etter at et par stykker ble midlertidig utestengt en periode for å ha avsporet tråder med språkpirk.

Plutselig begynte flere av dem - ellers språksterke folk - å heller få en påfallende manglende evne til å forstå skrevet tekst om et ord i den var skrevet feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Gjenferdet skrev (På 28.8.2021 den 0.03):

Jeg ser støtt at brukere starter tråder og så blir hele tråden avsporet av folk som skal henge seg opp i skrivefeil. Jeg skjønner at det er irriterende, men må dere kommentere det? Det er jo mange som har lese- og skrivevansker, for eksempel. Ikke alle klarer å skrive helt korrekt. Jeg ser ikke poenget med å kommentere det da det bare ødelegger debattene. Det er mye ekstrajobb for moderatorene også å måtte fjerne masse innlegg på grunn av avsporing. Det er heller ikke relevant for debatten å diskutere skrivefeil med mindre teksten er fullstendig uforståelig, noe den sjeldent er. Så please. Kan dere slutte??

Enig med deg, det er så unødvendig.  Jeg føler meg ganske trygg språkmessig, men gjør mange tabber likevel, og noen ganger er skjermtastaturet for smått og fingrene for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som noen andre skrev tidligere, det finnes tråder her inne hvor man diskuterer språk. Rettskriving, språkendringer osv. Det kan man fint ta der, så slipper man den diskusjonen i en tråd om matoppskrifter eller en konflikt på jobben. Det var en tråd jeg var innom hvor noen tok opp noe barnehagegreier, og det var sånn to sider med pirk på og diskusjon om skrivefeil. Hva er poenget? Jeg er norsklærer og har studert språk, men ser ikke poenget med å rette på folk på kg. På samme måte som jeg ikke retter på at venninna mi sa "henne har kjøpt hytte", når vi har en hyggelig jentekveld og prater om hva som har skjedd i det siste. Jeg gidder heller ikke rette på venninna mi som stadig skriver feil i messenger. Det blir da fryktelig masete. En sånn venn ville ikke jeg ønsket å ha selv, så jeg oppfører meg heller ikke sånn. Jeg forstår som oftest hva folk skriver, selv om det er masse feil.

Selvfølgelig, og noen ganger er det dialekten som skinner igjennom.  Vi har, kan bli oss har, om det går litt fort.  Jeg synes slikt er uvesentlige bagateller å henge seg opp i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/28/2021 at 12:35 AM, AnonymBruker said:

de er bare dårlige på rettskriving og/eller er late. Jeg pleier ikke si ifra men tenker det er helt greit om noen gjør det, hvordan skal man ellers lære? Tenker man kan være litt mer åpen for å bli rettet på og mindre hårsår så er det ikke et problem. 

Anonymkode: 85bd5...0ac

Det kommer an på hvordan det blir sagt.  Jeg ble selv fortalt jeg hadde et uforståelig innlegg en gang. Faktisk ble jeg kjeftet huden full av ei som mente jeg ikke kunne skrive i det hele tatt og hun tok seg flid med å skrive om hele innlegget «slik at det skulle bli forståelig for folk flest». Ørten folk etter henne skrev de var fullt enige. 

Jeg har noen A’er og flere B’er fra uni. Jeg regner med at jeg ikke hadde fått karakterene om jeg hadde skrevet helt håpløst. 

Anonymkode: 072ee...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/28/2021 at 12:03 AM, Gjenferdet said:

Jeg ser støtt at brukere starter tråder og så blir hele tråden avsporet av folk som skal henge seg opp i skrivefeil. Jeg skjønner at det er irriterende, men må dere kommentere det? Det er jo mange som har lese- og skrivevansker, for eksempel. Ikke alle klarer å skrive helt korrekt. Jeg ser ikke poenget med å kommentere det da det bare ødelegger debattene. Det er mye ekstrajobb for moderatorene også å måtte fjerne masse innlegg på grunn av avsporing. Det er heller ikke relevant for debatten å diskutere skrivefeil med mindre teksten er fullstendig uforståelig, noe den sjeldent er. Så please. Kan dere slutte??

👏👏👏👏 helt enig! Utrolig slitsomt. Men de kjeder seg vel? er vel derfor de må bruke all sin tid på og rette på andres skrivefeil,  ofte gjør de det ikke for og være snille men for og latterliggjøring og sjikane.  Ofte er det anonyme brukere også som holder på slik. De skriver "klarer du ikke og skrive?" "Du er dum" ofte kan de rette på en bruker og legge til slike emoji 🤦‍♀️🤡🤪🤣 utrolig unødvendig og lite konstruktivt.

Endret av Syrinblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Hvemsomhelst

Jeg er jo statsansatt, og vi er jo ikke kjent for å ordlegge oss enkelt.  Vi fikk for noen år siden tydelig ordre fra oven om å begynne å ordlegge oss bedre, kutte ut De og Dem, under henvisning til det foregående nevnt…i lov av.. paragraf blabla, fjortende ledd.. .bla bla 😂 jeg har jobbet mye med teksten i diverse rettledninger for mitt område,  men det er langt igjen.  Jeg tror at NAV har det verst når det gjelder språket. Det er ikke enkelt å forstå «navsk»

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/28/2021 at 6:34 PM, AnonymBruker said:

Jeg blir litt oppgitt over late slasker som alltid skal skyve dyslektikerne foran seg.

Og jeg er lei av brukere, som mener at de vet hvilken diagonose jeg har. At jeg liksom skyver dysletikerne foran meg.  selvom jeg har vært under behandlinger, og har legeerkleringer og vært oss PPT og spesialpedagoger som selv har bekreftet at jeg har  dysleksi.🙄😶

Endret av Syrinblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Syrinblomst skrev (14 timer siden):

Og jeg er lei av brukere, som mener at de vet hvilken diagonose jeg har. At jeg liksom skyver dysletikerne foran meg.  selvom jeg har vært under behandlinger, og har legeerkleringer og vært oss PPT og spesialpedagoger som selv har bekreftet at jeg har  dysleksi.🙄😶

Enig med deg, men noen tror at de har løsningen på alt.  Det høres slitsomt ut med dysleksi.  Og dessuten, de fleste forstår meningen, hvis de legger godviljen til 😀 til tross for skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...