AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Jeg har et forbrukslån på 230 000,- som jeg ønsker å innfri. Når jeg ser på «min side» til kreditoren står det: lån: 230 000,- (pluss renter og gebyrer). Hva mener de med det? Jeg har jo betalt renter hele veien. Hvilke renter må jeg betale hvis jeg skal skal innnfri hele lånet? Kan det være mye? Skjønte ikke dette helt.. Anonymkode: a56c7...2cb
Rosi Skrevet 28. august 2021 #2 Skrevet 28. august 2021 Vanskelig å si sikkert uten å se hva du ser. Virker som du muligens ser på en oversikt over lån, hvor de da har info om lånebeløp pluss info om at renter og gebyrer tilkommer. Mulig du kan trykke deg videre noe sted å se dagens saldo, om ikke får du sende en melding til dem og spørre hva totalen er for å innfri.
Million Skrevet 28. august 2021 #3 Skrevet 28. august 2021 Fra Finansportalen: Hva hvis du ønsker å betale tilbake lånet ditt før tiden Du står fritt til å gjøre ekstra innbetalinger på lån med flytende rente Du har rett til å tilbakebetale lånet helt eller delvis før avtalt forfallstid, og du skal bare belastes lånekostnader for den benyttede kredittid, regnet frem til og med betalingsdagen. Har du penger til overs, bør du prioritere ekstraordinær nedbetaling av de dyreste lånene du har, eksempelvis usikret lån, kredittkortgjeld. Innbetalinger på fastrentelån utover avtalte innbetalinger innebærer brudd på fastrenteavtale!
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #4 Skrevet 28. august 2021 Million skrev (46 minutter siden): Fra Finansportalen: Hva hvis du ønsker å betale tilbake lånet ditt før tiden Du står fritt til å gjøre ekstra innbetalinger på lån med flytende rente Du har rett til å tilbakebetale lånet helt eller delvis før avtalt forfallstid, og du skal bare belastes lånekostnader for den benyttede kredittid, regnet frem til og med betalingsdagen. Har du penger til overs, bør du prioritere ekstraordinær nedbetaling av de dyreste lånene du har, eksempelvis usikret lån, kredittkortgjeld. Innbetalinger på fastrentelån utover avtalte innbetalinger innebærer brudd på fastrenteavtale! Jeg vet ikke om jeg har en fastrenteavtale på lånet. Jeg fikk en ok rente da jeg tok det opp, er det da en slik avtale? Kjenner jeg får litt panikk nå, og får ikke snakket med banken i dag. Det står på nettsiden at man kan betale inn raskere dersom man vil det. Hva vil et evt. brudd på fastrenteavtale medføre? Anonymkode: a56c7...2cb
Million Skrevet 28. august 2021 #5 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke om jeg har en fastrenteavtale på lånet. Jeg fikk en ok rente da jeg tok det opp, er det da en slik avtale? Kjenner jeg får litt panikk nå, og får ikke snakket med banken i dag. Det står på nettsiden at man kan betale inn raskere dersom man vil det. Hva vil et evt. brudd på fastrenteavtale medføre? Anonymkode: a56c7...2cb Ved avtale om fastrente (som du sannsynligvis IKKE har) må man betale rentene man blir "skyldig" banken, dersom man innbetaler lånet før avtalt tid. Det er altså rentene banken vil tape på at du betaler inn for tidlig de skal ha likevel. Du har etter all sannsynlighet bare et vanlig lån med flytende markedsrente, og det sier jeg fordi det er det mest vanlige. Dette gjør at banken kan skru opp renten når de vil. Du kan ringe banken din på mandag og spørre hva slags rente du har, om den er flytende markedsrente eller fastrente eller hva. Eller du kan logge deg inn i banken på dine sider og se om det står noe der?
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #6 Skrevet 28. august 2021 Million skrev (8 minutter siden): Ved avtale om fastrente (som du sannsynligvis IKKE har) må man betale rentene man blir "skyldig" banken, dersom man innbetaler lånet før avtalt tid. Det er altså rentene banken vil tape på at du betaler inn for tidlig de skal ha likevel. Du har etter all sannsynlighet bare et vanlig lån med flytende markedsrente, og det sier jeg fordi det er det mest vanlige. Dette gjør at banken kan skru opp renten når de vil. Du kan ringe banken din på mandag og spørre hva slags rente du har, om den er flytende markedsrente eller fastrente eller hva. Eller du kan logge deg inn i banken på dine sider og se om det står noe der? Takk for svar. Det står bare Nom.rente: 9,88 % på mine sider. Anonymkode: a56c7...2cb
Million Skrevet 28. august 2021 #7 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar. Det står bare Nom.rente: 9,88 % på mine sider. Anonymkode: a56c7...2cb Dersom du hadde hatt fastrente er dette noe du sannsynligvis ville husket, fordi det må man avtale spesielt og be om hos banken. Det er ikke standard på utlån. Så jeg tror du kan gå ut fra at du har vanlig rente, og derfor ikke skal betale noe ekstra for å innfri lånet. Det er vanlig at det kommer en liten rest måneden etter at man har innfridd et lån, som består av rente som rakk å påløpe måneden før, før datoen man innfridde lånet. Dette er altså bare en engangssum, og vanligvis veldig lite. Bare et slags sluttsum, før alt er gjort opp. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå