Gå til innhold

Til deg som jobber på sykehus, eller som vet. Har de ansatte noen regler rundt det å ha på seg parfyme på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innlagt på barsel på Bærum sykehus, og flere av de ansatte hadde på seg gode mengder parfyme. Til og med ene vaktleder oste parfyme. Jeg som nybakt mor reagerte med å bli veldig kvalm, selv samboer reagerte enda han hadde en «vanlig nese».

Rommet luktet parfyme lenge etter de hadde vært inne da det var så sterkt.

Prøvde å si ifra, men det ble ikke tatt godt i mot. «Åh gjør jeg? Hm?!»

Anonymkode: a4e5d...ecb

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var innlagt på barsel på Bærum sykehus, og flere av de ansatte hadde på seg gode mengder parfyme. Til og med ene vaktleder oste parfyme. Jeg som nybakt mor reagerte med å bli veldig kvalm, selv samboer reagerte enda han hadde en «vanlig nese».

Det er egentlig ikke lov, nettopp på grunn av allergier/fordi det kan være sjenerende for noen pas hvis man lukter skikkelig parfymert.

Denne regelen blir dessverre ikke fulgt der jeg jobber - er flere som bruker det og kremer med lukt (de tror det er bedre enn parfyme 🤨).

Anonymkode: dd025...7ce

• Liker 10
Skrevet

Hos oss er det ikke lov

Anonymkode: 5f296...926

• Liker 2
Skrevet

Det har vært regler mot dette der jeg har jobbet. Mange sliter med kvalme, allergi og mye annet. Vi hadde heller ikke lov med sminke... 

Anonymkode: 910aa...e2f

• Liker 2
Skrevet

Parfyme er ikke lov nei. Det er stadig noen syndere der jeg jobber også, men det blir også ofte tatt opp. 

Håper de ansatte tok det til seg når du tok det opp. 

Anonymkode: 677ad...3da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Parfyme er ikke lov nei. Det er stadig noen syndere der jeg jobber også, men det blir også ofte tatt opp. 

Håper de ansatte tok det til seg når du tok det opp. 

Anonymkode: 677ad...3da

Det gjorde de definitivt ikke. Skal føde der igjen på nyåret og vurderer å ta kontakt med avdelingsleder og spørre om dette er vanlig praksis hos dem.

• Liker 5
Skrevet

Forbudt i helsevesenet, og totalt unødvendig så lenge man er ren og stelt ! 

• Liker 13
Skrevet

Hvordan kan man håndtere det om det kommer inn en ansatt som oser parfyme da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan man håndtere det om det kommer inn en ansatt som oser parfyme da?

Dersom du blir uvel eller ikke toler perfyme har du lov å si i fra . 

• Liker 7
Skrevet

Jeg er spl, og vi lærte under utdanning at vi ikke skal bruke parfyme på jobb. Da jeg jobbet på sykehus husker jeg det hang informasjonsplakater om dette på toalettet og personalrommet, og opplevde heller ikke at noen brukte det. Nå jobber jeg i hjemmesykepleien, og det virker som sykepleierne er flinke til å droppe parfyme, men det er verre med noen helsefagarbeidere og assistenter.

Man kan vel alltids være uheldig å møte på noen som ikke vet det, eller later som de ikke vet det - men om du kontakter de på forhånd og sier at du opplevde det som ubehagelig sist, så har du iallfall gitt de mulighet til å forbedre seg.

Anonymkode: dd2d7...91c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På alle sykehusene jeg har vært, har det ikke vært lov. Heller ikke med blomster til innlagte. Du må absolutt si ifra! Helst en klage til ledelsen.  

• Liker 7
Skrevet

De stedene jeg har jobbet har vi blitt anbefalt å ikke bruke parfyme, altså ingen regel. Men de fleste skjønner heldigvis at vi burde være så luktfri som mulig. Grusomt å kjenne mye lukter når man er kvalm el. Og så selvfølgelig burde man respektere de med allergier.

Det burde vært en klar regel for alle sykehus, institusjoner osv osv..  mot dette. Så ingen lukter sterke lukter, inkl skyllemiddel, kremer osv. 

Anonymkode: 1628e...83c

• Liker 4
Skrevet

TS her, takk for råd. Jeg håndterer dårlig parfyme i graviditet og rett etter fødsel. Det var helt grusomt når hele rommet eimet etter parfyme for hver gang hun som var satt opp som «vår pleier» de dagene vi var der brukte mye parfyme.

Jeg er sånn som person at jeg først prøver å snakke direkte til den det gjelder. Sa ifra at jeg ikke mener å være uhøflig, men at parfymen hun brukte dessverre gjorde meg veldig uvel. Da gjorde hun seg bare dum og svarte: «Hmm åja, jeg har ikke parfyme jeg altså» og luktet liksom på seg selv.

Tenkte at hun da ville ta hintet og neste dag komme uten, men neida.

Når da vaktlederen eller skiftleder (vet ikke hva man kaller det) kom innom for en samtale, luktet jaggu hun også sterk parfyme.

Både jeg og samboer reagerte som sagt. 

Det er jo gjerne i tillegg sånn at man ikke burde disponere helt nyfødte for masse parfyme, så det overrasker meg at de som jobber på barsel, velger parfyme slik.

Som nybakt mor, bruker jeg alltid deodorant uten parfyme og gjør det jeg kan for å ikke utsette den nyfødte for noen sterke lukter da den jo helst kun skal lukte mamma og bli kjent med henne. 

Derfor jeg denne gangen tenker å være føre var, og kanskje snakke med dem på forhånd.

Jeg skal på en trivselskontroll etterhvert, kanskje jeg bør nevne det der. Eller er det best å sende inn en beskjed per e-post?

• Liker 2
Skrevet

Be om å få en ansatt uten parfyme til å hjelpe deg, du har jo rett på å bytte. Skriv i fødebrevet at du er allergisk for parfyme og ikke ønsker å utsettes for det av ansattte.

De trenger jo bare å få en vekker, både de og ledelsen. Så vanskelig er det ikke å droppe parfyme på jobb.

Anonymkode: 7a006...cda

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Be om å få en ansatt uten parfyme til å hjelpe deg, du har jo rett på å bytte. Skriv i fødebrevet at du er allergisk for parfyme og ikke ønsker å utsettes for det av ansattte.

De trenger jo bare å få en vekker, både de og ledelsen. Så vanskelig er det ikke å droppe parfyme på jobb.

Å skrive det i fødebrevet var kjempelurt😃 takk🙏🏻

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har opplevd folk som blånekter at de har på seg parfyme, men har brukt enten sjampoo og balsam som lukter sterkt parfyme, eller andre kroppsprodukter som har masse parfyme i seg.

TS, jeg tror mange trenger opplæring i hva parfyme egentlig er og at det ikke er bare en væske i et glass man sprayer på seg ... Som sagt, du bør sende en klage til ledelsen og nevne dette at din direkte henvendelse til den det gjelder ikke førte fram.

Hadde jeg vært deg, ville jeg rett og slett kastet vedkommende ut av rommet med en gang med en bestemt stemme og alle andre som tar med seg parfyme inn. Gjør det, så ser du hvordan ledelsen kommer med en gang for å finne ut hva som skjer. Folk er altfor sjenerte å ta opp alvorlige problemer, men jeg er ikke sånn. Jeg sier ifra.

Endret av Drizzt
  • Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det har vært regler mot dette der jeg har jobbet. Mange sliter med kvalme, allergi og mye annet. Vi hadde heller ikke lov med sminke... 

Anonymkode: 910aa...e2f

Skjønner at parfyme er forbudt, men hvorfor sminke? 

• Liker 2
Skrevet

Altså, hvis det kommer inn en person på rommet, eller du får satt opp en fast pleier som lukter parfyme - krev å få bytte. "Det fungerer ikke for meg med den sterke parfymelukten, jeg blir uvel. Skal ikke pleiere la være parfyme på jobb?

-Hm tja, jeg har ikke parfyme på.

- Javel, men noe avgir sterk lukt. Jeg ønsker å bytte. Så snart som mulig"

Og hvis personen ikke hører etter, så ber du om å få snakke med avd.spl og gjentar behovet.

• Liker 8
Skrevet

Jobber ved St.Olavs her og vi har ikke lov til å benytte parfyme. Skulle ønske at pasientene også kunne tenke seg litt om før de dynker seg ned med det de har stående i baderomsskapet fra 1970tallet 😖

Anonymkode: a7331...e0d

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jobber ved St.Olavs her og vi har ikke lov til å benytte parfyme. Skulle ønske at pasientene også kunne tenke seg litt om før de dynker seg ned med det de har stående i baderomsskapet fra 1970tallet 😖

Anonymkode: a7331...e0d

Klart dette går begge veier. Burde bare vært allmen kjennskap at på sykehus, instutisjoner etc. bruker man ikke parfyme!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...