AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Når eneggedetvillinger får barn (feks to tvillingsøstre får barn med hver sin mann): disse barna blir de kusiner eller halvsøsken (siden mødrene har samme dna)? Jeg mener at barna blir kusiner/fettere fordi mødrene er ulike personer selv om de har samme dna pga eneggede tvillinger. Anonymkode: f29b3...695
Rosa Dartle Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når eneggedetvillinger får barn (feks to tvillingsøstre får barn med hver sin mann): disse barna blir de kusiner eller halvsøsken (siden mødrene har samme dna)? Jeg mener at barna blir kusiner/fettere fordi mødrene er ulike personer selv om de har samme dna pga eneggede tvillinger. Anonymkode: f29b3...695 De blir genetiske halvsøsken pga halvparten likt genetisk materiale 😊 Og eneggede tvillingsøstre som får barn med eneggede tvillingbrødre får genetiske søsken. Men det blir jo bare biologisk, de er jo likevel søskenbarn. 😊 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når eneggedetvillinger får barn (feks to tvillingsøstre får barn med hver sin mann): disse barna blir de kusiner eller halvsøsken (siden mødrene har samme dna)? Jeg mener at barna blir kusiner/fettere fordi mødrene er ulike personer selv om de har samme dna pga eneggede tvillinger. Anonymkode: f29b3...695 Hæ? Anonymkode: 32dab...4d6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hæ? Anonymkode: 32dab...4d6 Hva skjønte du ikke? Anonymkode: f29b3...695 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Rosa Dartle skrev (22 minutter siden): De blir genetiske halvsøsken pga halvparten likt genetisk materiale 😊 Og eneggede tvillingsøstre som får barn med eneggede tvillingbrødre får genetiske søsken. Men det blir jo bare biologisk, de er jo likevel søskenbarn. 😊 Men vanlige søsken som ikke er tvillinger vil jo også dele samme genetisk materiale? Anonymkode: f29b3...695
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men vanlige søsken som ikke er tvillinger vil jo også dele samme genetisk materiale? Anonymkode: f29b3...695 Ja, men ikke identisk slik som tvillinger (eneggede). Anonymkode: 2cbc0...ed7 5
OlsenHansen Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 Det er ikke DNA som avgjør familieroller. Selvsagt er de søskenbarn og ingenting annet. Du kan liksom aldri bli mor hvis du adopterer er hva du sier. 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 OlsenHansen skrev (1 minutt siden): Det er ikke DNA som avgjør familieroller. Selvsagt er de søskenbarn og ingenting annet. Du kan liksom aldri bli mor hvis du adopterer er hva du sier. Her setter du nok ord på det jeg tenker. At det er en forskjell på gener og familieroller… Anonymkode: f29b3...695 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Her setter du nok ord på det jeg tenker. At det er en forskjell på gener og familieroller… Anonymkode: f29b3...695 Er det noen som egentlig er uenig med det? Jeg tolker iallfall alltid denne diskusjonen filosofisk Anonymkode: 88133...17e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 Min ene forelder er enegget tvilling, og vi har fått høre at vi er biologiske halvsøsken med søskenbarna på den siden. Har alltid lurt litt på om det faktisk er sant, men da er det visst det 😅 Anonymkode: fe8a3...8da
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men ikke identisk slik som tvillinger (eneggede). Anonymkode: 2cbc0...ed7 De blir likevel ikke halvsøsken....... Anonymkode: 50dc1...14c 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min ene forelder er enegget tvilling, og vi har fått høre at vi er biologiske halvsøsken med søskenbarna på den siden. Har alltid lurt litt på om det faktisk er sant, men da er det visst det 😅 Anonymkode: fe8a3...8da Dere er ikke halvsøsken fordi om mor eller far har en enegget tvilling..... De er fra sine foreldre, og dere.er fra Én forelder fra ene siden og én forelder fra andre siden, uansett hvor mange likheter foreldre har til søsken.... Anonymkode: 50dc1...14c 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 Selv om man genetisk er halvsøsken så er man jo kusiner/fettere. Familieroller er ikke avhengig av genetikk. Feks er jo to eneggede tvillinger to separate personer selv om de har samme dna. De regnes ikke som 1 person bare fordi dna er likt... Anonymkode: 94453...a5d 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere er ikke halvsøsken fordi om mor eller far har en enegget tvilling..... De er fra sine foreldre, og dere.er fra Én forelder fra ene siden og én forelder fra andre siden, uansett hvor mange likheter foreldre har til søsken.... Anonymkode: 50dc1...14c Genetisk sett er de halvsøsken, det står til og med i det store medisinske leksikonet. Når begge medlemmer av et enegget tvillingpar har barn, vil barna i den ene søskenflokken arvemessig være halvsøsken til barna i den andre søskenflokken. De vil ha like mange gener felles som halvsøsken har. Dette forholdet utnyttes i en ny metode for tvillingforskning. Det at det ikke er tvillingene selv, men deres barn som undersøkes, gjør at man er kvitt noen av problemene med den klassiske tvillingmetoden. Anonymkode: 6ce5e...055 2
Lea Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Genetisk sett er de halvsøsken, det står til og med i det store medisinske leksikonet. Når begge medlemmer av et enegget tvillingpar har barn, vil barna i den ene søskenflokken arvemessig være halvsøsken til barna i den andre søskenflokken. De vil ha like mange gener felles som halvsøsken har. Dette forholdet utnyttes i en ny metode for tvillingforskning. Det at det ikke er tvillingene selv, men deres barn som undersøkes, gjør at man er kvitt noen av problemene med den klassiske tvillingmetoden. Anonymkode: 6ce5e...055 Interessant lesning og spennende med arv og genetikk.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 OlsenHansen skrev (2 timer siden): Det er ikke DNA som avgjør familieroller. Selvsagt er de søskenbarn og ingenting annet. Du kan liksom aldri bli mor hvis du adopterer er hva du sier. Det er vel snakk om gener. Genetisk sett er barna halvsøsken, og om du adopterer et barn vil du være barnets mor… men barnet vil jo likevel ha en genetisk mor i tillegg. Hun som fødte barnet. Anonymkode: 6ce5e...055 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men vanlige søsken som ikke er tvillinger vil jo også dele samme genetisk materiale? Anonymkode: f29b3...695 To kan teoretisk ha helt ulike gener - stort sett har de en del - men ikke alle, like gener Anonymkode: a9680...602 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 Lea skrev (3 minutter siden): Interessant lesning og spennende med arv og genetikk. Ja, synes det er spennende selv… ble nok mer interessert etter jeg fikk tvillinger selv. Mine er toeggede da, men fikk ganske mange spørsmål om tvillinger. Så endte opp med at jeg begynte lese meg opp på temaet. Anonymkode: 6ce5e...055
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 Både min mormor, mine brødre og min svigermor er eneggede tvillinger. Nå fikk jeg noe å tenke på🤔😅 Anonymkode: 27e14...c9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå