AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Del Skrevet 27. august 2021 Jeg sliter med mye rart, men har likevell lyst til å trene. Legen anbefaler det også. Men jeg har ofte lengre perioder hvor jeg ikke orker så mye. Så jeg ser ikke helt poenget med å trene og prøve bli sterkere, om jeg konstant er på start… Så hvor lang tid går det fra man slutter å trene til musklene forsvinner igjen? Anonymkode: 234b3...810 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #2 Del Skrevet 27. august 2021 Ikke helt, sikkert , men tror det begynner å skje gradvis etter en 3-4 ukers tid. Men hvis du hat trent en stund og bygget opp styrke og muskelmasse, så vil antagelig styrken og musklene kommer raskere tilbake igjen når du begynner å trene på nytt. Kroppen "husker". Så m.a.o, absolutt ikke bortkastet, alternativet er jo kontinuerli gå miste gradvis mer og mer muselmasse etterhvert som man blir eldre. Anonymkode: c4872...0b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heisenberg Skrevet 27. august 2021 #3 Del Skrevet 27. august 2021 Jeg trener til vanlig styrke og løp annenhver dag. Siden juni har det bare blitt jogging/løping og i dag var første dag tilbake på treningssenter for å trene styrke. Og ja jeg har «forfalt» og klarer ikke de samme vektene som jeg gjorde i siste dag jeg trente i juni. Men det gjør da ingenting. Jeg trener ikke for å bli størst eller sterkest og det skal vel ikke du heller? All trening er bedre enn ingen trening. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #4 Del Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke helt, sikkert , men tror det begynner å skje gradvis etter en 3-4 ukers tid. Men hvis du hat trent en stund og bygget opp styrke og muskelmasse, så vil antagelig styrken og musklene kommer raskere tilbake igjen når du begynner å trene på nytt. Kroppen "husker". Så m.a.o, absolutt ikke bortkastet, alternativet er jo kontinuerli gå miste gradvis mer og mer muselmasse etterhvert som man blir eldre. Anonymkode: c4872...0b3 Takk for svar! Jeg tror nok jeg klarer trene i 2 uker, så kanskje 1 uke av, så kanskje 1 mnd trening, og så kanskje 3 uker av, altså veldig varierende…. Plutselig kanskje jeg ikke klarer trene på et par mnd ts Anonymkode: 234b3...810 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Del Skrevet 27. august 2021 Heisenberg skrev (2 minutter siden): Jeg trener til vanlig styrke og løp annenhver dag. Siden juni har det bare blitt jogging/løping og i dag var første dag tilbake på treningssenter for å trene styrke. Og ja jeg har «forfalt» og klarer ikke de samme vektene som jeg gjorde i siste dag jeg trente i juni. Men det gjør da ingenting. Jeg trener ikke for å bli størst eller sterkest og det skal vel ikke du heller? All trening er bedre enn ingen trening. Jeg har fått anbefalt å trene for å bli sterkere, da jeg generelt er veldig svak… legen sier også det vil stabilisere ledd, som jeg sliter en del med. Men jeg vil jo ikke slite meg ut med trening om det evt ikke hjelper når jeg kommer til å ha så varierende oppmøte på treningssenteret 😅 For jeg må ofte velge hva jeg skal orke, og da vil jeg ikke velge trening, om det ikke vil ha noe å si.. Men om det vil hjelpe, så vil jeg jo gjøre det. Å kunne løfte sterkere i hverdagen hadde hjulpet meg mye Jeg har i dag veldig veldig svake muskler, ifølge fysioterapeut 😅 ts Anonymkode: 234b3...810 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eeemil Skrevet 27. august 2021 #6 Del Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for svar! Jeg tror nok jeg klarer trene i 2 uker, så kanskje 1 uke av, så kanskje 1 mnd trening, og så kanskje 3 uker av, altså veldig varierende…. Plutselig kanskje jeg ikke klarer trene på et par mnd ts Anonymkode: 234b3...810 Litt er bedre enn ingenting. Man må jo lære hva man liker og hva man klarer å opprettholde. Jeg holdt på slik i mange år før jeg knakk koden på kontinuerlig trening. Trikset er å ha noen veldig lette økter som man tyr til når man egentlig ikke orker. Da kommer man inn i vanen med å ikke hoppe over ei økt. I tillegg er det bra å variere så mye som mulig på treningen for å bygge grunnform før man går all in for en treningsform. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #7 Del Skrevet 27. august 2021 Eeemil skrev (1 time siden): Litt er bedre enn ingenting. Man må jo lære hva man liker og hva man klarer å opprettholde. Jeg holdt på slik i mange år før jeg knakk koden på kontinuerlig trening. Trikset er å ha noen veldig lette økter som man tyr til når man egentlig ikke orker. Da kommer man inn i vanen med å ikke hoppe over ei økt. I tillegg er det bra å variere så mye som mulig på treningen for å bygge grunnform før man går all in for en treningsform. Takk for tips ❤️ Anonymkode: 234b3...810 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 28. august 2021 #8 Del Skrevet 28. august 2021 Forskning viser faktisk at all muskelvekst man klarer å bygge seg opp i løpet av tre måneder forsvinner på bare en måned uten trening. Muskelmassen forsvinner raskere enn både adaptasjoner i sener og den økte aktiveringsgraden i muskler. Men studier viser også at styrken kan holde seg ganske stabil en god stund. Dette får meg til å tenke at det tapet man ser i muskelmasse ikke er helt reelt. Det er nemlig noe muskelhevelse i bunnen av den muskelveksten vi ser etter trening. Jeg vil tro denne faller raskt når vi slutter med styrketrening. Det betyr ikke at vi mister alt proteinet vi har bygget opp i musklene med en gang. Siden styrken også holder seg en stund, så tror jeg ikke vi mister alt så raskt som noen studier viser. Vi vet jo at økt muskelmasse er en av de viktigste faktorene for økt styrke. Det er mulig at man i studiene som er gjort har sett en så liten vekst på tre måneder i reell økning i protein i muskelen at det ikke er helt målbart en måned etter at man har sluttet å trene, og etter at hevelsen har gått ned. Jeg kan ikke se for meg at en kroppsbygger eller styrkeløfter som slutter å trene ser helt gjennomsnittlig ut etter en måned. Studier viser også at tapt muskelmasse kommer mye raskere tilbake enn tiden det tar å bygge ny muskelmasse. Det som er fint er at det skal ekstremt lite til å opprettholde muskelmassen. Studier viser at så lite som tre sett i uken kan opprettholde all muskelmasse selv i topptrente personer så lenge de tas med stor nok innsats. Så det er ikke bortkastet i det hele tatt, og all trening og aktivitet er bedre enn ingen! Stå på! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #9 Del Skrevet 28. august 2021 Sandum.PT skrev (5 timer siden): Forskning viser faktisk at all muskelvekst man klarer å bygge seg opp i løpet av tre måneder forsvinner på bare en måned uten trening. Muskelmassen forsvinner raskere enn både adaptasjoner i sener og den økte aktiveringsgraden i muskler. Men studier viser også at styrken kan holde seg ganske stabil en god stund. Dette får meg til å tenke at det tapet man ser i muskelmasse ikke er helt reelt. Det er nemlig noe muskelhevelse i bunnen av den muskelveksten vi ser etter trening. Jeg vil tro denne faller raskt når vi slutter med styrketrening. Det betyr ikke at vi mister alt proteinet vi har bygget opp i musklene med en gang. Siden styrken også holder seg en stund, så tror jeg ikke vi mister alt så raskt som noen studier viser. Vi vet jo at økt muskelmasse er en av de viktigste faktorene for økt styrke. Det er mulig at man i studiene som er gjort har sett en så liten vekst på tre måneder i reell økning i protein i muskelen at det ikke er helt målbart en måned etter at man har sluttet å trene, og etter at hevelsen har gått ned. Jeg kan ikke se for meg at en kroppsbygger eller styrkeløfter som slutter å trene ser helt gjennomsnittlig ut etter en måned. Studier viser også at tapt muskelmasse kommer mye raskere tilbake enn tiden det tar å bygge ny muskelmasse. Det som er fint er at det skal ekstremt lite til å opprettholde muskelmassen. Studier viser at så lite som tre sett i uken kan opprettholde all muskelmasse selv i topptrente personer så lenge de tas med stor nok innsats. Så det er ikke bortkastet i det hele tatt, og all trening og aktivitet er bedre enn ingen! Stå på! Tusen tusen takk!! 😄 ts Anonymkode: 234b3...810 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå