Gå til innhold

Bruktbil og pruting på pris

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal kjøpe ny bruktbil, og lurer på om det er vanlig å prute på prisen som er oppgitt. Hvor mye kan man få den ned om man er en dyktig pruter? Og hvordan i all verden går man frem? 
Jeg klarer ikke å prute på marked i Tyrkia engang... Men nå er det jo mye penger det gjelder. Ser på bil i 350-400.000 skiktet og kjøper hos forhandler. 

Endret av Ingebjørg
.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prutet men fikk ikke mer enn fem tusen i avslag da!😅

Anonymkode: 01af2...399

Skrevet

Jeg prutet og fikk ned prisen 35000 på en bil til 380000.

Bruk lmye tid og sjekk finn grundig. Bruk rubrikk.no også da ser du litt bedre hvor lang tid annonsene har vært ute.

• Liker 1
Skrevet

Desverre klarer de fleste å prute på meg når jeg har solgt bil, er litt svak...:P hos forhandler kan det være lettere å få med ekstrautstyr, service osv, ofte de ikke gjør noe med salgsprisen

Anonymkode: dfd01...9f1

• Liker 1
Skrevet

Prut!! Alltid! Jeg kjøper vanligvis i prissjiktet 50-80000kr og får nesten alltid 20-25000 i avslag. Kjøpte sist en bil som lå ute for 119000 med nye dekk for 102000kr. Hjalp søstra mi med å prute ned en Volvo fra 250k til 210k kr. Du må være forberedt:

- Vit nøyaktig hvor mye du er villig til å betale

- Vær forberedt til å gå fra forhandlingen

- Vær vennlig, rimelig og konkret

- Ha tålmodighet!

Det siste poenget er selve kjernen i prutinga. Jeg har som regel ikke hastverk med å kjøpe bil. De beste dealene får jeg når jeg venter i to måneder til selger går ned. Da sender jeg av og til hyggelige meldinger av typen "Jeg ser at bilen din ligger fortsatt ute. Er du villig til å møte meg på pris, kommer jeg ut til deg omgående". Funker knall det, folk vil etter hvert bare kvitte seg med bilen. Og de fleste som pruter er kjipe - er du snill og grei, står du først i køen for den bilen. 

Anonymkode: a4322...1ca

• Liker 1
Skrevet

Vi prutet ned bilen fra 230.000 til 200.000. Bilen hadde ligget lenge ute og det hjalp oss nok på vei da selger var lei av å ha den stående. 

Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg gikk til merkeforhandler fredag ettermiddag i slutten av måneden og kjøpte en bil som var kommet tilbake fra leasing. Prutet ned 15%, og så prutet jeg inn skiboks og hengerfeste. 

Skrevet
Alterego666 skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk til merkeforhandler fredag ettermiddag i slutten av måneden og kjøpte en bil som var kommet tilbake fra leasing. Prutet ned 15%, og så prutet jeg inn skiboks og hengerfeste. 

Hvordan går du frem?

Gjest Alterego666
Skrevet
Strange Doll skrev (2 minutter siden):

Hvordan går du frem?

Jeg regnet med at siden det var slutten av måneden satt han med månedsoppgjør, og plassen var full av biler. Han bare ga meg avslag og utstyr over bordet. Det var gjort på 20 minutter etter prøvekjøring. Jeg var litt overrasket, faktisk.

Skrevet
Alterego666 skrev (7 timer siden):

Jeg regnet med at siden det var slutten av måneden satt han med månedsoppgjør, og plassen var full av biler. Han bare ga meg avslag og utstyr over bordet. Det var gjort på 20 minutter etter prøvekjøring. Jeg var litt overrasket, faktisk.

imponerende, det skal jeg ta med meg til neste gang. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, slutten av måneden og, for nybiler, medio desember, er gode tider hos forhandlere.

Anonymkode: a4322...1ca

• 1 måned senere...
Skrevet

Takk for alle gode tips og erfaringer! Prosjektet ble pauset litt pga sykdom, men nå starter jakten på ny bil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...