Gå til innhold

Hvor mye beveger dere dere i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første fire månedene var jeg sengeliggende, andre trimester var mer energi og aktivitet, mens nå i tredje trimester klarer jeg ikke 5000 skritt daglig engang 😭 Har en stillesittende jobb.

Hva med dere andre?

Anonymkode: 6779a...4d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk 1-2 mil hver dag til 8 mnd. Da slappet jeg av mer på sofaen pga varmen. Fødte for 2 uker siden, fødselen gikk lett, men morkake hadde vokst gjennom livmoren og inn i muskelvev igjen (forventa komplikasjon) mista mye blod, men fortsatt i knall form. Sjekket ut av sykehuset 2 dager senere og begynte å gå tur igjen. Er sykt glad for at jeg holdte meg aktiv. For ble sengeliggende en stund med akkurat samme komplikasjon med førstefødte for 7 år siden, men da var jeg lat gjennom hele svangerskapet.  Burde også sies at jeg ikke hadde noen svangerskapsplager denne gangen, ikke engang kvalme eller bekkenløsning.

Anonymkode: 4e0f0...687

• Liker 1
Skrevet

Er vant til å prioritere trening, og som gravid har jeg mobilisert alt av viljestyrke for å holde trening/aktivitetsnivået oppe. Har vært både kvalm, trøtt og hatt vondter så det har virkelig krevd alt i alle svangerskapene. Veldig stolt av å ha klart det!

Anonymkode: 60440...28e

Skrevet

Varierer mellom å knapt komme meg fra senga til sofaen og å sykle 2-3 mil. Beveger meg etter dagsform. Men ikke så glad I å gå langt i dette svangerskapet, får kynnere. Det fikk jeg ikke forrige gang - da gikk jeg en times tur hver dag når permisjonen startet.

Anonymkode: 16995...d3d

Skrevet

Gikk 10.000 skritt frem til vi tok ferie i sommer, undt uke 12. Etter det har jeg dessverre mistet litt piffen og vært sliten på ettermiddag/kveld. Ligger stort sett mellom 5000-8000 skritt daglig nå, med noen dager hvor jeg klarer 10. Trener ingenting utenom 

Skrevet

2 uker til termin. Har jobbet frem til permisjon på sykehjem og trent 3 ganger i uka. Rask gange ca 1 time om dagen utenom. 

Anonymkode: cc39e...526

Skrevet

5 måneder på vei. Går gjennomsnittelig 6500 skritt pr dag, men varierer mellom 5000-12000. Ellers ingenting,

Anonymkode: edd87...9dd

• Liker 1
Skrevet

6 mnd på vei. Går minimum 10.000 skritt hver dag, men prøver også å få minimum 30 min kondisjon (elipse) eller fjelltur 3 til 4 ganger i uken. Er lite plaget med smerter  i bekken og den slags. Føler at jeg har det bedre når jeg holder meg aktiv. 

Anonymkode: df498...dce

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Første fire månedene var jeg sengeliggende, andre trimester var mer energi og aktivitet, mens nå i tredje trimester klarer jeg ikke 5000 skritt daglig engang 😭 Har en stillesittende jobb.

Hva med dere andre?

Hadde ca 3000 skritt

Anonymkode: 567ca...93d

• Liker 3
Skrevet

Samme intervall som vanlig; ble mindre løpeturer og fotball etter uke 20 pga kynnere, men lettere styrke, svømming og fjell/gåturer helt frem til fødsel. 

Skrevet

Hva med dere andre?

Første halvdel av svangerskapet var jeg like aktiv som før. Kunne lett gå 5-6 km på en dag. Siste halvdel har jeg vært mer eller mindre sengeliggende/ sofa. I dag har feks vært en "aktiv" dag med 2200 skritt 😂 Er i uke 35.

Anonymkode: df455...162

• Liker 3
Skrevet

Gikk 1-2 mil hver dag til 8 mnd. Da slappet jeg av mer på sofaen pga varmen. Fødte for 2 uker siden, fødselen gikk lett, men morkake hadde vokst gjennom livmoren og inn i muskelvev igjen (forventa komplikasjon) mista mye blod, men fortsatt i knall form. Sjekket ut av sykehuset 2 dager senere og begynte å gå tur igjen. Er sykt glad for at jeg holdte meg aktiv. For ble sengeliggende en stund med akkurat samme komplikasjon med førstefødte for 7 år siden, men da var jeg lat gjennom hele svangerskapet.  Burde også sies at jeg ikke hadde noen svangerskapsplager denne gangen, ikke engang kvalme eller bekkenløsning.

Kan jeg spørre om du merket noe til at morkake hadde vokst inn i livmor? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan jeg spørre om du merket noe til at morkake hadde vokst inn i livmor? 

Merkes ikke før du føder og ligger å blør ut og må opereres. Men min gikk gjennom livmor og videre. Er 0,04% sjanse for at sånt skjer. Placenta accreta heter det, og nå har jeg fått streng beskjed om at jeg ikke kan bli gravid mer da det kan ta livet av meg. Har heldigvis klart meg 2 ganger og har 2 nydelige døtre hjemme. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med dere andre?

I første svangerskap var jeg i normal aktivitet hele svangerskapet, bare droppa å overdrive. Gikk mye lange turer i skogen og svømte mye. 

Med andre var jeg kvalm og jævlig i første trimester og hadde bekkenløsning i de to siste. Skritt per dag lå vel på rundt 200 kanskje - gjorde kun det jeg måtte gjøre, som å gå på do og til kjøkkenet for å lage mat. Heldigvis fin form igjen etter fødselen! 

Anonymkode: 1acc8...ccd

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en aktiv jobb men hadde bekkenløsning så jeg ble sykmeldt. Et par uker før fødsel fikk jeg sterke kynnere bare jeg vagget rundt huset så det ble ikke så mye aktivitet i løpet av dagen.

gikk til/fra bilen og inn på butikk/besøk. Skulle jeg på butikken så måtte jeg vite hva jeg skulle ha og hvor i butikken jeg kunne finne det. Hadde kanskje 10 minutter på p komme meg tilbake til bilen før det føltes ut som kroppen skulle kollapse..

1 år siden fødsel og det frister fortsatt ikke med søsken 😂

Anonymkode: 90034...6ae

Skrevet

Jeg er i uke 28 og jeg er mye trøtt og sliten. Gjør de tingene jeg må, og går litt tur av og til, men jeg vil si jeg er ganske lite aktiv. Det blir gjerne 2-3 pauser i senga i løpet av en dag. Sover også myye. Legger meg tidlig og kan stå opp sent om jeg har mulighet til det. Jeg sliter litt med tanken på at kroppen ikke klarer det den vanligvis gjør. Skjønner at det er stor forskjell på hvordan folk har det under graviditeten.

Anonymkode: 77f59...49a

Skrevet

Jeg er nå i uke 21, og kaster fortsatt opp nesten daglig. Har gjort det siden uke 6. Noen dager er jeg kvalm hele dagen, men noen dager er jeg i bedre form deler av dagen, så prøver å utnytte den tiden så godt jeg kan.

Er vant til å gå minst 10 000 skritt daglig, og å trene en yoga-økt daglig fra før jeg ble gravid.

Nå har jeg satt et mål om 7500 skritt om dagen, og prøver å få til ca. 3 yoga-økter i uka.

Skrevet

I første trimester så fortsatte jeg med jogging og styrke til kvalmen slo inn for fullt. Da hadde jeg noen uker hvor jeg kun var på jobb og sov, så ble bare gåtur til og fra toget.

Nå er formen bedre, men kan ikke jogge eller trene hard styrke. Trener programmet til Belly Strong Fitness på Youtube 2-3 ganger i uken, og går tur hver dag formen tillater det. Gjerne en times tid. Noen ganger må jeg dele opp turene, og går heller 20 minutters turer 2-3 ganger om dagen. Gjør yoga når jeg orker, men blir ofte kvalm av det, selv om det er gravidyoga. 

Føler jeg beveger meg greit, men vesentlig mindre enn jeg gjorde tidligere. Så jobber litt med at det er viktig å hvile og lytte til kroppen også. Selv om jeg gjerne vil gjøre alt som før.

Anonymkode: a120a...b65

Skrevet

Er i uke 28 med tvillinger og har ganske vondt i symfysen. Er ikke spesielt aktiv, det blir for det meste å gå å rydde og vaske litt rundt i huset. Prøver å gå småturer innimellom likevel, mest på grunn av svangerskapsdiabetes. Er det noe jeg savner fra før jeg ble gravid, så er det å gå skikkelige turer i skog og mark! 

Anonymkode: d8a54...d09

Skrevet

Med mine tre har jeg hatt vanlig hverdagsaktivitet. Med tredje jogget jeg som vanlig de første mnd, men når jeg nesten ikke klarte å gå dagen etter pga bekkensmerter måtte jeg bare gi meg. Har ruslet en del turer da, og gikk fint opp på nærmeste topp noen uker før termin (kunne gjort det frem til fødsel, men fikk beskjed om at jeg måtte hentes av ambulanse om vannet gikk så greit å holde seg unna skogen 😂). Selv om jeg ikke har vært så flink som andre her så har jeg hatt lette fødsler og vært oppe og gått med en gang etterpå. Med de to minste dro jeg hjem fra sykehuset samme dag. 

Anonymkode: 3253b...375

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...