Gå til innhold

Skoler uten merkepress i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Østensjø er utmerket. Særlig villaområdene som sokner til Godlia og Trasopp skoler. Oppsal er også bra tror jeg, og kanskje Østensjø (veldig fint rundt nordre Skøyen hovedgård). 

Det fine med disse områdene synes jeg er at det er en god mins av barn fra både hus, rekkehus og leiligheter. Men man har veldig lite av ressurssvake familier som man finner lengre ut i Groruddalen og Oslo sør.

Grefsen/Kjelsås er nok mer snobbete, og hold deg unna vestkanten.

Anonymkode: 44abf...64a

Vi holder oss unna Oslo vest, og retter søket nærmere Bydel Østensjø. Vi har enda god tid før vi skal flytte. Takk for hjelpen.

Anonymkode: 8bda0...b37

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anbefaler Holmlia, kort vei til naturopplevelser. Prisene er fortsatt ikke så høye. Hilsen lege som bor i området.

Anonymkode: 09aff...54a

Det er vel levekårsutfordringer på Holmlia, men andre steder i Bydel Søndre Nordstrand kan være interesant å se nærmere på. Uansett takk for tipset.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke lære barna sine om at merker ikke er viktig og hvis de føler "press", er det bare å vise fingeren? Gode venner bryr seg ikke om hvilke merker man bruker. 

Anonymkode: 17624...325

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg vokst opp i tre forskjellige steder: Slemdal, Kjelsås og Oppsal

Tre like fine områder, ryktet om snobberi er bare tull. Jeg kan bekrefte at det er flere foreldre som har finere bil og klær enn vanlig, men blant ungdom vil jeg si det er en fin blanding av motebevisste og ikke-motebevisste. Det er lite mobbing (umulig å si ingen) om det.

Nå er det sagt om Slemdal, folk som kommenterer om vestkanten vet ikke hva de snakker om

Men til spørsmålet ditt, jeg vil anbefale Oppsal/Trasop varmt siden det er et sted dere vurderer. 

Anonymkode: d9d12...38f

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal flytte til Oslo neste sommer, og budsjettet vårt er på 14 milioner kroner. Vi er sparsommelig og ønsker å ikke bruke penger på dyre vaner, og har derfor levd helt vanlig liv, selvom vi har råd til det. Når vi skal flytte til Oslo, ønsker vi ikke å flytte til ett område, der barna på skolen opplever stor "merkepress".

Vi har tre barn som er 8, 11, og 14 år.

Hvilke bydeler vi dere anbefale for oss og hvilke bydeler bør holde oss unna?

Man må holde seg unna de dyreste områdene.

Type Kjelsås, Sogn, hele vestkanten egentlig. Også Nordstrand+Tåsen/Berg og hele den delen. Men særlig hele Ullern/Vindern osv. Røa også. 

Jeg har barn på skole i Bydel Sagene, lite merkeklær å se her i det utbredte. 

Hadde jeg flyttet hit nå med budsjett på 14 mill og 3 unger hadde jeg gått for noe i Bydel Østensjø tror jeg - eller Holmlia/Lambertseter. Eller en 4roms leilighet innenfor Ring 3 om man vil bo litt mer sentralt. Hadde selv valgt Bydel Sagene. 

Merkeklær vil man se overalt, men når jeg bodde på Majorstua kom altså hele gjenger på 12-15 år på cafe fra Ullern og omegn - kledd fra topp til tå i helt sinnsykt dyre merketing med logo osv. Ekstremt syn. Antrekkene var gjerne 50.000 kr liksom. 

Endret av Fløff
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt korrekt. Vi anser ikke Nike og Adidas som dyre merkeklær, men H&M unngår vi fordi de tar ikke bærekraftighet på alvor. Vi har snakket om hvor vi skal bo, og barna har bekjente (tidligere klassekamerat) som bor på Bydel Stovner, men vi har hørt at oppvekstvilkårene ikke er gode der. 

Vi har også sett på Bydel Østensjø, nærmere bestemt Oppsal.

Hva tenker du om disse to alternativene?

Jeg ville helt klart valgt Oppsal/bydel Østensjø. Godlia og Høyenhall er ganske nedpå. Jeg ville ikke valgt Stovner. Kampen og Vålerenga er koselig også. 

Anonymkode: e53d1...912

Skrevet

Kjelsås/Grefsen. Stortrives her :) 

Anonymkode: 0308b...409

Skrevet

Det spørs mer på hvilken klasse barna dine kommer i. Alle er jo forskjellige. 

Det finnes motepress overalt i Oslo, og det finnes rike på østkanten og fattige på vestkanten. 

Skulle jeg valgt selv ville jeg bodd oppe ved Sognsvann eller nede ved Holmlia. Kjenner barnefamilier som bor der og det er godt skolemiljø. 

Ellers vil jeg si at uansett hvilken skolekrets du velger, så vil det være forskjellige klasser med forskjellige miljø. 

Anonymkode: 90276...6c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er vel levekårsutfordringer på Holmlia, men andre steder i Bydel Søndre Nordstrand kan være interesant å se nærmere på. Uansett takk for tipset.

Nei, jeg kjenner barnefamilier som bor på Holmlia fordi det er så godt miljø på skolene der. Det er et godt samhold og samarbeid mellom foreldre og skolen. En venninne av meg flyttet dit med familien sin for et par år siden nettopp pga det gode miljøet. Så er det kort vei til Østmarka og sjøen. 

Skrevet

Jeg tenker at dere vil til "middelklassebydelene" som ikke er verken beste vest eller tjukke ghettoen. 

Se på f.eks områdene Grefsen, Østensjø/Manglerud, Bøler, Tonsenhagen, Årvoll, Hellerud, Teisen, Disen, Hasleom dere er interessert i typ rekkehusområde.

Om dere vil ha mer byliv og leilighet Sagene, Torshov, Løren, St. Hanshaugen, Bislett, Kampen, Vålerenga. 

Anonymkode: 7ad5a...3ea

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke bydeler vi dere anbefale for oss og hvilke bydeler bør holde oss unna?

Bydeler som anbefales. (De fleste I oslo øst) bydeler som bør styres unna om dere ikke ønsker merkepress (oslo vest)

Anonymkode: a33c0...809

• Liker 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

I de dyreste bydelene er det prisen på en tomannsbolig. 

Anonymkode: f0890...220

En del av en tomannsbolig i nærheten av Vigelandsparken gikk for 20 millioner. Man må regne med over 15 mill minst. 
Helt vilt i mine øyne. 

Anonymkode: 6e42b...977

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, jeg kjenner barnefamilier som bor på Holmlia fordi det er så godt miljø på skolene der. Det er et godt samhold og samarbeid mellom foreldre og skolen. En venninne av meg flyttet dit med familien sin for et par år siden nettopp pga det gode miljøet. Så er det kort vei til Østmarka og sjøen. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det spørs mer på hvilken klasse barna dine kommer i. Alle er jo forskjellige. 

Det finnes motepress overalt i Oslo, og det finnes rike på østkanten og fattige på vestkanten. 

Skulle jeg valgt selv ville jeg bodd oppe ved Sognsvann eller nede ved Holmlia. Kjenner barnefamilier som bor der og det er godt skolemiljø. 

Ellers vil jeg si at uansett hvilken skolekrets du velger, så vil det være forskjellige klasser med forskjellige miljø. 

Skrevet

Glemte å få med teksten på forrige innlegg:

Dette var interessant, er det etnisk norske som bor der. Vi er positve til flerkulturell nabolag, men ikke utfordringer som følger med levekårsutfordringer.

Skrevet

Har dere vurdert Bærum? Masse fine steder for barnefamilier, og de fleste her i kommunen er ikke snobbete slik enkelte rykter hevder. 

Anonymkode: 31ab5...fd2

Skrevet

Vi bor på Lambertseter og har ikke inntrykk av at det er noe spesielt "merkepress" her. Klart, ungene vet jo om disse merkene, men jeg har ikke hørt noe om at folk blir holdt utenfor fordi de ikke har. 

Finner du en passende bolig her oppe syns jeg du skal dra på visning. Det er veldig fint her! 🙂

Anonymkode: d350f...312

Skrevet

Munkerud skole og Kastellet skole. Det er trygge middelklasseområder uten merkepress. 

Anonymkode: 6154f...00f

• Liker 2
Skrevet

Skoler uten merkepress, er skoler med hijabpress. Så spørs det hva du foretrekker.

Anonymkode: 09aff...54a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2021 den 18.36):

Vi er positve til flerkulturelt nabolag, sålenge det ikke er levekårligutfodringer. Høres ut som Oppsal er ett bedre alternativ, men vi likte også området på Gamle Stovner må jeg si. Skolekretsen er kanskje ikke så godt.

Vi er veldig opptatt at barna ikke skal vokse opp i ett nabolag, der alt handler om penger. Vi har vært på visninger i Bydel Nordstrand, men vi har ikke inntrykk at Lamberseter bærer preg av merkepress.

Lambertseter er topp, og med alt i nærheten. Bøler og Oppsal, Østensjø er også bra. Nordstrand er rolig og fint uten gjenger og kriminalitet som eks Stovner og Holmlia har. 

Anonymkode: 640a8...6ae

Skrevet

Er selv tilflytter til Røa, og det kan anbefales!

Anonymkode: 4ce4d...482

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...