AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Vi skal flytte til Oslo neste sommer, og budsjettet vårt er på 14 milioner kroner. Vi er sparsommelig og ønsker å ikke bruke penger på dyre vaner, og har derfor levd helt vanlig liv, selvom vi har råd til det. Når vi skal flytte til Oslo, ønsker vi ikke å flytte til ett område, der barna på skolen opplever stor "merkepress". Vi har tre barn som er 8, 11, og 14 år. Hvilke bydeler vi dere anbefale for oss og hvilke bydeler bør holde oss unna? Anonymkode: 8bda0...b37 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 Med det budsjettet kan jeg liksom ikke se for meg noe annet enn at man havner et sted der folk bryr seg om slikt, men kanskje jeg tar feil og bare er fordomsfull. Anonymkode: 2e2b8...be4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 På Østensjø finner dere nok foreldre som er litt som dere. Ellers deler av Grefsen, og kanskje Røa. Der vil det være litt blandet, men folk der er litt opptatt av å ta avstand til vestkantstereotypene. Anonymkode: f0890...220 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med det budsjettet kan jeg liksom ikke se for meg noe annet enn at man havner et sted der folk bryr seg om slikt, men kanskje jeg tar feil og bare er fordomsfull. Anonymkode: 2e2b8...be4 Da er du fordomsfull. Det er et ganske midt-på-treet budsjett for en familie som flytter til Oslo. I de dyreste bydelene er det prisen på en tomannsbolig. Anonymkode: f0890...220 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Om du hadde hatt barn på 8, 11 og 14 ville du visst at merkepress eksisterer i alle aldre, i alle miljøer, på alle skoler. Anonymkode: 20abe...61c 11
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På Østensjø finner dere nok foreldre som er litt som dere. Ellers deler av Grefsen, og kanskje Røa. Der vil det være litt blandet, men folk der er litt opptatt av å ta avstand til vestkantstereotypene. Anonymkode: f0890...220 Takk. Hvilke bydeler bør vi holde oss unna? Anonymkode: 8bda0...b37 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Hvilke bydeler bør vi holde oss unna? Anonymkode: 8bda0...b37 Ikke kom til Oslo med de holdningene, takk. Anonymkode: ff88d...3da 8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 Har nok ingenting å si, men bor dere på vestkanten vil jeg tro det er større "press" enn på østkanten. Og det kommer an på hvordan du definerer merkeklær. Er det snakk om dyre merkeklær som Gucci, Burberry, Parajumpers, Michael Kors og slikt dere vil holde dere unna, eller er det litt dyre merkeklær som Nike, Adidas, Levis, Polo Ralph Lauren dere også vil holde dere unna? Er det H&M og Cubus dere vil gå for? Uansett, merkepress er uansett ikke noe som er det største problemet. Gjengmiljøer, rus, kriminalitet og annet som er dårlig bør dere heller konsentrere dere om å holde barna unna. Det er jo bare å lære barna å være takknemlig for klærne de får, og prøve å påvirke dem til å ikke bry seg om presset. Man gjør det til hva det er, ingen bryr seg om hva barna dine har på seg så lenge det ser anstendig ut på skolen. Anonymkode: 5bb4e...06d 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Da er du fordomsfull. Det er et ganske midt-på-treet budsjett for en familie som flytter til Oslo. I de dyreste bydelene er det prisen på en tomannsbolig. Anonymkode: f0890...220 Det sier mest om at prisnivået er høyt. Det krever 2-3 millioner i inntekt årlig å ha råd til 14 millioners bolig (alt etter når man kom inn på markedet), og mtp. at bare 5-6-7% av norske arbeidstakere i landet tjener over en million er det ikke rare prosenten av husholdninger med to voksne som ligger opp mot 3. Hvordan dette slår ut på barns oppførsel i dag vet jeg egentlig ikke, men tidligere har det definitivt vært av betydning. Anonymkode: 2e2b8...be4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det sier mest om at prisnivået er høyt. Det krever 2-3 millioner i inntekt årlig å ha råd til 14 millioners bolig (alt etter når man kom inn på markedet), og mtp. at bare 5-6-7% av norske arbeidstakere i landet tjener over en million er det ikke rare prosenten av husholdninger med to voksne som ligger opp mot 3. Hvordan dette slår ut på barns oppførsel i dag vet jeg egentlig ikke, men tidligere har det definitivt vært av betydning. Anonymkode: 2e2b8...be4 De fleste som kjøper bolig i den prisklassen i Oslo, låner ikke opp pengene. De har arv eller EK etter solgte boliger og kjøper seg oppover. Det har ikke så mye med ren inntekt å gjøre lenger. Anonymkode: f0890...220 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 Du trenger ikke tenke på det. Om du ønsker bolig med plass til tre tenåringer og har 14 mill å bruke, da havner du ikke blant de med mye penger uansett. Det er mye middelklasse og folk er ganske nedpå der dere har råd. Anonymkode: c069c...4da 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har nok ingenting å si, men bor dere på vestkanten vil jeg tro det er større "press" enn på østkanten. Og det kommer an på hvordan du definerer merkeklær. Er det snakk om dyre merkeklær som Gucci, Burberry, Parajumpers, Michael Kors og slikt dere vil holde dere unna, eller er det litt dyre merkeklær som Nike, Adidas, Levis, Polo Ralph Lauren dere også vil holde dere unna? Er det H&M og Cubus dere vil gå for? Uansett, merkepress er uansett ikke noe som er det største problemet. Gjengmiljøer, rus, kriminalitet og annet som er dårlig bør dere heller konsentrere dere om å holde barna unna. Det er jo bare å lære barna å være takknemlig for klærne de får, og prøve å påvirke dem til å ikke bry seg om presset. Man gjør det til hva det er, ingen bryr seg om hva barna dine har på seg så lenge det ser anstendig ut på skolen. Anonymkode: 5bb4e...06d Det er helt korrekt. Vi anser ikke Nike og Adidas som dyre merkeklær, men H&M unngår vi fordi de tar ikke bærekraftighet på alvor. Vi har snakket om hvor vi skal bo, og barna har bekjente (tidligere klassekamerat) som bor på Bydel Stovner, men vi har hørt at oppvekstvilkårene ikke er gode der. Vi har også sett på Bydel Østensjø, nærmere bestemt Oppsal. Hva tenker du om disse to alternativene? Anonymkode: 8bda0...b37 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste som kjøper bolig i den prisklassen i Oslo, låner ikke opp pengene. De har arv eller EK etter solgte boliger og kjøper seg oppover. Det har ikke så mye med ren inntekt å gjøre lenger. Anonymkode: f0890...220 Dvs. de har selvsagt boliglån, men ikke så mye at de trenger å tjene 2-3 mill. To personer kan selge hver sin leilighet til 7 millioner, der de hver har lån på 2,5 mill, som man greit kan betjene med 500K i inntekt. Anonymkode: f0890...220
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er helt korrekt. Vi anser ikke Nike og Adidas som dyre merkeklær, men H&M unngår vi fordi de tar ikke bærekraftighet på alvor. Vi har snakket om hvor vi skal bo, og barna har bekjente (tidligere klassekamerat) som bor på Bydel Stovner, men vi har hørt at oppvekstvilkårene ikke er gode der. Vi har også sett på Bydel Østensjø, nærmere bestemt Oppsal. Hva tenker du om disse to alternativene? Anonymkode: 8bda0...b37 Barna klarer seg fint med vanlige merkeklær som Nike og Adidas, og vil nok ikke kjenne på noe press til å kjøpe luksusklær. Slike folk er ikke godt likt uansett, selv om de fremstår som populære. Bare sørg for å forklare barna at ikke klærne er verdt pengene osv. og at de en dag vil vokse ut av dem. Bor ikke i Oslo, så kan ikke uttale meg for mye. Men vil du absolutt ikke ha noe med folk med luksusklær å gjøre, er østkanten bedre enn vestkanten på det. Vil du ha bedre oppvekstsvilkår velger du selvfølgelig vestkanten. Anonymkode: 5bb4e...06d
Lønnesirup01 Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 Merkepress er vel en faktor, men det er vel ikke eneste faktor når dere velger bydel? Jeg regner med at det har noe å si hvor dere skal jobbe, hva slags livsstil dere har, hvilke aktiviteter dere vil drive med osv. Iom. at dere har snart to tenåringer, så må dere regne med noen slike utfordringer nesten uansett hvor dere går på skole. Men jeg hadde langt på vei foretrukket merkepress-utfordringene på en ressurssterk skole over utfordringene på Holmlia. Jeg vokste selv opp på Oslo vest i en familie som nektet å bruke penger på dyre klær, i et miljø der mange gjorde nettopp det. Så jeg er kjent med problemstillingen, og kunne taklet det hos et barn. I min oppvekst var Oslo-familiene mer nøkterne, mens innflytterne og deres barn var langt mer merkefokusert. Den dynamikken ser jeg bedre som voksen. Min erfaring er at de absolutt verste er "vest på øst"-miljøene, som f.eks. på Nordstrand. Der er det mange velstående innflytterfamilier, som er veldig opptatt av å distansere seg fra øvrig Oslo øst. Jeg har venner med barn der, og merkepresset er ekstremt. Jentene løper rundt med telefoner til 11.000,- og foreldrene tør ikke annet enn å henge med. Østensjø er typisk hvit middelklasse, mange lærere og akademikere. Mye AP-folk, så det er nok slitsomt om man ikke politisk er helt "der". Grefsen er litt likedan, og folk er opptatt av å være politisk korrekte. For meg blir det litt slitsomt, men der er vi forskjellige. 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden): Merkepress er vel en faktor, men det er vel ikke eneste faktor når dere velger bydel? Jeg regner med at det har noe å si hvor dere skal jobbe, hva slags livsstil dere har, hvilke aktiviteter dere vil drive med osv. Iom. at dere har snart to tenåringer, så må dere regne med noen slike utfordringer nesten uansett hvor dere går på skole. Men jeg hadde langt på vei foretrukket merkepress-utfordringene på en ressurssterk skole over utfordringene på Holmlia. Jeg vokste selv opp på Oslo vest i en familie som nektet å bruke penger på dyre klær, i et miljø der mange gjorde nettopp det. Så jeg er kjent med problemstillingen, og kunne taklet det hos et barn. I min oppvekst var Oslo-familiene mer nøkterne, mens innflytterne og deres barn var langt mer merkefokusert. Den dynamikken ser jeg bedre som voksen. Min erfaring er at de absolutt verste er "vest på øst"-miljøene, som f.eks. på Nordstrand. Der er det mange velstående innflytterfamilier, som er veldig opptatt av å distansere seg fra øvrig Oslo øst. Jeg har venner med barn der, og merkepresset er ekstremt. Jentene løper rundt med telefoner til 11.000,- og foreldrene tør ikke annet enn å henge med. Østensjø er typisk hvit middelklasse, mange lærere og akademikere. Mye AP-folk, så det er nok slitsomt om man ikke politisk er helt "der". Grefsen er litt likedan, og folk er opptatt av å være politisk korrekte. For meg blir det litt slitsomt, men der er vi forskjellige. Vi er positve til flerkulturelt nabolag, sålenge det ikke er levekårligutfodringer. Høres ut som Oppsal er ett bedre alternativ, men vi likte også området på Gamle Stovner må jeg si. Skolekretsen er kanskje ikke så godt. Vi er veldig opptatt at barna ikke skal vokse opp i ett nabolag, der alt handler om penger. Vi har vært på visninger i Bydel Nordstrand, men vi har ikke inntrykk at Lamberseter bærer preg av merkepress. Anonymkode: 8bda0...b37 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Dvs. de har selvsagt boliglån, men ikke så mye at de trenger å tjene 2-3 mill. To personer kan selge hver sin leilighet til 7 millioner, der de hver har lån på 2,5 mill, som man greit kan betjene med 500K i inntekt. Anonymkode: f0890...220 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Med det budsjettet kan jeg liksom ikke se for meg noe annet enn at man havner et sted der folk bryr seg om slikt, men kanskje jeg tar feil og bare er fordomsfull. Anonymkode: 2e2b8...be4 Vi har samlet inntekt på 1,7 mil. Formuen kommer stortsett fra arv og oppspart kapital gjennom å eie bolig. Anonymkode: 8bda0...b37 1
Lønnesirup01 Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi er positve til flerkulturelt nabolag, sålenge det ikke er levekårligutfodringer. Høres ut som Oppsal er ett bedre alternativ, men vi likte også området på Gamle Stovner må jeg si. Skolekretsen er kanskje ikke så godt. Vi er veldig opptatt at barna ikke skal vokse opp i ett nabolag, der alt handler om penger. Vi har vært på visninger i Bydel Nordstrand, men vi har ikke inntrykk at Lamberseter bærer preg av merkepress. Anonymkode: 8bda0...b37 Nei, Lambertseter er vel unntaket på Nordstrand. Jeg kjenner ikke så godt akkurat miljøet der, men hadde inntrykk av at det var mindre etablerte eneboligområder.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 Østensjø er utmerket. Særlig villaområdene som sokner til Godlia og Trasopp skoler. Oppsal er også bra tror jeg, og kanskje Østensjø (veldig fint rundt nordre Skøyen hovedgård). Det fine med disse områdene synes jeg er at det er en god mins av barn fra både hus, rekkehus og leiligheter. Men man har veldig lite av ressurssvake familier som man finner lengre ut i Groruddalen og Oslo sør. Grefsen/Kjelsås er nok mer snobbete, og hold deg unna vestkanten. Anonymkode: 44abf...64a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk. Hvilke bydeler bør vi holde oss unna? Anonymkode: 8bda0...b37 Anbefaler Holmlia, kort vei til naturopplevelser. Prisene er fortsatt ikke så høye. Hilsen lege som bor i området. Anonymkode: 09aff...54a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå