Gå til innhold

Norge bør ta imot 10.000 afganske flyktninger innen 2022!

Anbefalte innlegg

Skrevet
tirben skrev (32 minutter siden):

Jeg kjenner mange afghanere,  og faktisk er de aller fleste i jobb eller under utdannelse. Tror det handler om hvor de blir bosatt og hva slags hjelp de får i begynnelsen. Vår kommune er gode på integrering, og har lyktes godt med både afghanere og syrere. 

Spiller ingen rolle hvor mange du kjenner. I gjennomsnitt er sysselsettingsgraden håpløs lav og har vært det i mange år til tross for en rekke integreringstiltak. Sysselsetting handler om forholdet mellom hva arbeidsmarkedet etterspør av kompetanse og hvilken kompetanse arbeidstakerne kan tilby. I Norge må man ha utdanning for å få seg jobb. Afghanere som kommer til Norge har knapt barneskoleutdanning og dermed eksisterer det knapt ledige jobber for dem.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
tom1986 skrev (1 time siden):

Ikke-vestlige innvandrere som gruppe (landgruppe 3 iflg SSB) har langt lavere sysselsetting, inntekt og skatteinnbetaling enn øvrig befolkning (ikke-innvandrere). Dette kommer helt tydelig frem i flere SSB-rapporter, og i Brochmann 2-utvalgets rapport. Enkelte undergrupper, som f.eks. Afghanere, har enda lavere sysselsetting, inntekt og skatteinnbetaling enn gjennomsnittet for landgruppe 3. Hva folk fra Sri Lanka og Vietnam har å gjøre med innvandrere fra Afghanistan forstår jeg ikke. Det er stor variasjon innad i landgruppe 3. Innvandrere fra f.eks. Sri Lanka og India gjør det rimelig bra her. Innvandrere fra Syria, Afghanistan, Somalia m.fl. utgjør store nettokostnader for norske skattebetalere.

Du skrev tidligere at alle ikke-vestlige innvandere er en kostnad for staten, og det stemmer ikke. Det er som du sier så har flyktningene fra Sri Lanka gjort det rimelig bra her. Derfor blir det feil å generalisere alle flyktningene, det finnes en del som gjør det bra.

Du har rett i at flyktningene fra Somalia, har utfordringer når det gjelder integrering og da de mangler skolegang. De trenger en del ekstra tid for å integere seg i forhold til flyktningene som kom fra Sri Lanka og Vietnam på tidlig 1980-1990 tallet.

Først og fremst hjelper vi flyktninger fordi det er fare for liv og helse. En del av dem er lønnsomme, mens andre er desverre ikke det. Vi kan godt redusere antall flyktninger, men vi bør også ta vår del av ansvaret.

Endret av Visum
  • Liker 1
Skrevet
Visum skrev (1 minutt siden):

Dette problemet bør vel India selv løse.

Hvorfor kan ikke alle løse problemet selv? Hvorfor ta inn flyktninger i det hele tatt?

• Liker 5
Skrevet
Visum skrev (7 minutter siden):

Du skrev tidligere at alle ikke-vestlige innvandere er en kostnad for staten, og det stemmer ikke. Det er som du sier så har flyktningene fra Sri Lanka gjort det rimelig bra her. Derfor blir det feil å generalisere alle flyktningene, det finnes en del som gjør det bra.

Du har rett i at flyktningene fra Somalia, har utfordringer når det gjelder integrering og da de mangler skolegang. De trenger en del ekstra tid for å integere seg i forhold til flyktningene som kom fra Sri Lanka og Vietnam på tidlig 1980-1990 tallet.

Først og fremst hjelper vi flyktninger fordi det er fare for liv og helse. En del av dem er lønnsomme, mens andre er desverre ikke det. Vi kan godt redusere antall flyktninger, men vi bør også ta vår del av ansvaret.

Jo, det stemmer. Når jeg skriver "ikke-vestlige innvandrere" så viser jeg til gruppen som helhet.

Det du sier om botid og sysselsetting er også feil. Sysselsetting øker frem til ca. 7-8 år botid, og er deretter stabil. Innvandrere fra Afghanistan, Somalia m.fl. har lengre botid enn dette, og det er ingen grunn til å anta at sysselsettingsgraden vil øke ytterligere.

https://www.regjeringen.no/contentassets/c072f7f37da747539d2a0b0fef22957f/no/pdfs/nou201720170002000dddpdfs.pdf

• Liker 4
Skrevet
tom1986 skrev (Akkurat nå):

Jo, det stemmer. Når jeg skriver "ikke-vestlige innvandrere" så viser jeg til gruppen som helhet.

Det du sier om botid og sysselsetting er også feil. Sysselsetting øker frem til ca. 7-8 år botid, og er deretter stabil. Innvandrere fra Afghanistan, Somalia m.fl. har lengre botid enn dette, og det er ingen grunn til å anta at sysselsettingsgraden vil øke ytterligere.

https://www.regjeringen.no/contentassets/c072f7f37da747539d2a0b0fef22957f/no/pdfs/nou201720170002000dddpdfs.pdf

Ok, jeg forstår deg. Jeg trodde du mente absolutt alle ikke-vestlig innvandere.

Gjest theTitanic
Skrevet
Visum skrev (20 timer siden):

Det er på sin plass at Norge tar imot 10.000 afganske flyktninger til Norge, spesielt bør kvinner og barn prioriteres.

Arbeiderpartiet var i sin tid et innvandringsvennlig parti, noe som de dessverre ikke er lenger. Tidligere har de foreslått at ble tatt imot 10.000 syriske flyktninger.

Norge har også vært en del av den svært mislykkende operasjonen i Afganistan, og derfor må ta en del av "kostnadene" ved denne operasjonen ved å ta imot 10.000 afganske flyktninger. 

Hvor mange flyktninger fra Afganistan bør vi ta imot mener du og hvorfor mener du det?

Vi bør ta imot de som er i størst fare, men slett ikke 10000. Du kan ikke si at vi ikke tar imot flyktninger og innvandrere, for det GJØR vi, men det går ikke å huse alle hver gang det er en krig eller katastrofe, for det er hvert år et sted. Hele Europa begynner å se seg lei den evige flykningstrømmen. 

Det er ikke fiendtlig, men nødvendig, å ha antallsbegrensninger. Hva med neste krig/kupp? Og neste ? Og den etter det? 

Skrevet
Visum skrev (21 timer siden):

Det er på sin plass at Norge tar imot 10.000 afganske flyktninger til Norge, spesielt bør kvinner og barn prioriteres.

Arbeiderpartiet var i sin tid et innvandringsvennlig parti, noe som de dessverre ikke er lenger. Tidligere har de foreslått at ble tatt imot 10.000 syriske flyktninger.

Norge har også vært en del av den svært mislykkende operasjonen i Afganistan, og derfor må ta en del av "kostnadene" ved denne operasjonen ved å ta imot 10.000 afganske flyktninger. 

Hvor mange flyktninger fra Afganistan bør vi ta imot mener du og hvorfor mener du det?

Jeg tenker et veldig begrenset antall, i hovedsak de som lever farlig på bakgrunn av å ha jobbet direkte for oss. Dit mener jeg også vårt ansvar i hovedsak begrenser seg. 

Afghanerne har hatt 20 år til å omfavne og jobbe mot et vestlig orientert og friere Afghanistan. Hva som kommer til å skje når Taliban får etablert seg mer og utøver sin kontroll i praksis gjenstår å se, men landet trenger nok at alle de som faktisk ønsker et fritt samfunn faktisk jobber for nettopp dette heller enn å flykte fra landet og la motparten styre. 

• Liker 5
Skrevet
strapaziert skrev (19 timer siden):

Er Afghanistan den 3. verden...? Jøss. Jeg tror 50tallet vil ha sine begreper tilbake.

Er helt vanlig å prate om 3. Verden i dag. I tillegg kan begrepene aller senest sies å ha blitt avleggs julen 1991.

• Liker 2
Skrevet
Visum skrev (8 timer siden):

Det er feil. Det er mange ledig jobber i Norge, og vi trenger flere som faglærte som kan jobbe for oss. Det er skrikende mangel på IT og helsesektoren.

Andelen av analfabeter i Afghanistan blant de høyeste i verden. Kun 43% er lese og skrivedyktige.    Ser du for deg at mange av de kommer til å ta høyskole og universitetsutdannelser og bli leger og ingeniører?

• Liker 6
Skrevet
Visum skrev (9 timer siden):

Demokratene er ett ytre høyreparti og innvandringsfiendentlig parti. Derimot forstår jeg at dere vil ut av EØS, og det støtter jeg. Da jeg ikke ønsker vi skal betale slavelønn til øst-europeiske arbeidere i Norge.

Jeg støtter ikke:

- Demokratene vil fjerne vekk religionsfriheten.

- Fjerne klima og miljøtiltak 

- At ikke-vestlig innvandere ikke skal få komme til Norge.

- At ikke-vestlig innvandere skal bli "tvangs" assimilert i Norge. Hvor skal jeg da spise tyrkisk kebab, indisk butter chick eller thailandsk red curry? Vår norsk mat er noe av det kjedeligste som finnes.

Derfor kommer jeg aldri til å stemme på demokratene.

Det er ikke nødvendigvis all verdens sammenheng mellom matkultur og migrasjon. Utbredelsen av matretter assosiert med Italia, Mexico og Japan her til lands har aldri vært avhengig av noen italienske, mexicanske eller japanske diasporagrupper i Norge. Det er fint liten grunn til at det skulle forholde seg annerledes med matretter fra andre deler av verden. Like lite som man er avhengige av amerikanere for å lage hamburgere, italienere for å lage pizza, mexicanere for å lage taco eller japanere for å lage sushi, er man heller ikke avhengige av å skape og opprettholde bestemte diasporagrupper for å kunne få kjøpt matrettene du nevner. Indisk butter chicken og thailandsk red curry finner man i dag hos de vanlige dagligvarekjedene vi har overalt i hele Norge, sammen med pizza, spaghetti, taco, hamburgere og andre utenlandske matretter. Så du trenger uansett ikke være bekymret for at du ikke skal få tak i favorittmaten din i framtiden.

• Liker 2
Gjest someone_here
Skrevet
Visum skrev (På 27.8.2021 den 17.35):

0

Skrevet
9 hours ago, Visum said:

Det kalles faktisk nasjonalisme. Jeg støtter ikke nasjonalister!

Hva er galt med nasjonalisme?

• Liker 3
Skrevet
Visum skrev (På 27.8.2021 den 17.35):

10 000 er et greit utgangspunkt. 
Norge har hatt god drahjelp med tolker osv i sitt virke der. 

Afganere er også lett å integrere. De er språksterke og kommer seg lett ut i jobb. 

Jeg er så heldig at jeg kjenner mange afganere og i tillegg kjæreste med en. Dette er ressurssterke mennesker i motsetning til hva som hevdes av andre i denne tråden

• Liker 1
Skrevet

👉🏻 0 👈🏻 skal vi ta inn, både nå, og for fremtiden. Nå er det nok med den j….a «snillismen» her i landet.. 🤯

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er helt enig norge må ta inn flere flykninger. Slik som andre land I europa. Det skulle bare mangle,❤❤ nordmenn har også vært flykninger før I tiden, og da var det andre land som tok I mot oss. Vi har også vært der før. Etter og ha lest svar I denne tråden så lurer jeg på hvordan nordmenn hadde følt det om vårt kjære nabo land hadde hatt slike holdninger da nordmenn flyktet I 2 verdenskrig. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Flyktninger_fra_Norge

Skulle ønske norge tok inn flere flykninger en det de gjør nå.

Norge står ikke engang på lista likevel så klager enkelte 😔😶 flaut rett og slett

https://www.flyktninghjelpen.no/perspektiv/2020/disse-ti-landene-tar-imot-flest-flyktninger/

Endret av Syrinblomst
Gjest Småbrukmann
Skrevet

Norge burde ikke ta imot 1 eneste flyktning til.

Ordtak som heter og ha orden i huset ditt, før du rydder andre sitt hus.

Riktig at nordmenn med og uten barn går på fattighuset/lever på sosialen. 
Legges ned sykehus så folk på bygdene ikke overlever om det skjer dem noe. 
skoler i så dårlig forfatning at barna utvikler astma etc. 

på gamlehjem har dem ikke tid til de som bor der. 

Spør de som har en de elsker, far/mor/barn/søsken/venn etc med livstruende sykdom. Som kan kureres men norge vil ikke bruke pengene som trengs for å redde de. 

Norge gir 30 milliarder +++++  årlig i uhjelp. Burde vært brukt på de nordmennene som virkelig trenger dem. Ikke folk som ikke har noe med Norge og gjøre og stort sett gjør norge til ett mere utrygt sted.

Skrevet

Huff, nei. Vi må heller sørge for å bremse innvandringen.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...