Gå til innhold

Innstille vaskemaskinen til å slå seg på kl 5 om morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden strømmen er ganske dyr for tiden, har jeg begynt å sette den på forhåndsinnstilt tid slik at den slår seg på når prisen er lavest mulig på dagtid. Men lavest iløpet av døgnet er den jo om natten. Så vurderer å fylle den om kvelden, og forhåndsinnstille til å slå seg på f eks kl 5 om morgenen. Andre som gjør dette?

Anonymkode: 85757...ed0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg ikke tar helt feil har vaskemaskinen min timerfunksjon, jeg bruker den ikke da jeg ikke liker å ha den på uten å ha et visst oppsyn i fall det skulle skje en vannlekkasje eller den begynner brenne eller noe. Jeg er litt paranoid når det gjelder slike ting.

• Liker 3
Skrevet

Nei, jeg har råd til å betale for strømmen.

Anonymkode: 13620...9d5

• Liker 1
Skrevet

Skjønner tankegangen din, men er usikker på hvor mange kroner det er å spare her, sånn rent konkret. 

Ville regnet ut det før jeg vasker tøy på natten, mtp vannlekkasje og brann-risiko :) 

Anonymkode: 9d1eb...646

• Liker 4
Skrevet

Jeg har gjort det flere ganger, tidsinnstiller den så den er ferdig til jeg står opp. 

Anonymkode: 846d2...511

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Siden strømmen er ganske dyr for tiden, har jeg begynt å sette den på forhåndsinnstilt tid slik at den slår seg på når prisen er lavest mulig på dagtid. Men lavest iløpet av døgnet er den jo om natten. Så vurderer å fylle den om kvelden, og forhåndsinnstille til å slå seg på f eks kl 5 om morgenen. Andre som gjør dette?

Nei, men jeg bruker ofte timer-funksjonen når jeg går tidlig om morgenen, slik at det blir mye av det samme likevel. Det for å unngå at maskinen står lenge før jeg kommer hjem og kan ta ut av den, og ikke minst like viktig, så maskinen kjører slik at de som bor under meg ikke blir plaget av den klokken 7-8 på morgenkvisten.

På min maskin er det rimelig enkelt, en knapp med et urviser-symbol på, og når jeg trykker på den så går timeantallet oppover i displayet (kan sette at den skal starte opp til 24t fremover i tid). 

Høres lurt ut å spare noen kroner, men for min del ønsker jeg ikke kjøre maskinen til et slikt tidspunkt av hensyn til naboer.

Anonymkode: 66698...2a3

Skrevet

Jeg tenker ikke så mye på når strømmen er dyr eller billig, men jeg setter ofte timeren på 6 eller 9 timer, avhengig av når jeg setter den på, sånn at den er ferdig, eller nesten ferdig til jeg har stått opp. Så får jeg hengt opp galskapen før morgen-tekoppen.

Skrevet

Vi får en gjennomsnittspris per kwt i løpet av måneden, ingen forskjellig når osv. er ikke det vanligst?

Anonymkode: 1c44a...933

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Siden strømmen er ganske dyr for tiden, har jeg begynt å sette den på forhåndsinnstilt tid slik at den slår seg på når prisen er lavest mulig på dagtid.

Dette sparer du Kanskje 8 kr på å i året, med mindre jeg overser noe åpenbart nå i natten.  Vaskemaskiner bruker veldig lite strøm.  Dette er estimerte årlige utgifter for en familie på 3:

kg nu.png

Endret av Chomsky89
  • Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi får en gjennomsnittspris per kwt i løpet av måneden, ingen forskjellig når osv. er ikke det vanligst?

nei.

Skrevet

Hvordan er det med risikoen for elektrisk feil og brann når vaskemaskinen står slik i standby-modus? Den er jo da skrudd på, men er da også delene som sørger for oppvarming skrudd på eller skrus disse delene på først når tiden er inne?

Anonymkode: 465da...512

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

nei.

Så alle sine strømregninger er beregnet utifra forbruk time for time? På min står det forbruk og så strømpris 75,35øre/kwh..

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er det med risikoen for elektrisk feil og brann når vaskemaskinen står slik i standby-modus? Den er jo da skrudd på, men er da også delene som sørger for oppvarming skrudd på eller skrus disse delene på først når tiden er inne?

De delene slår seg på først når programmet starter. Det blir litt som forskjellen mellom å slå av TV'en med fjernkontrollen, eller bruke av-knappen på selve TV'en og slå den av standby modus.

• Liker 1
Skrevet
Minya skrev (36 minutter siden):

De delene slår seg på først når programmet starter. Det blir litt som forskjellen mellom å slå av TV'en med fjernkontrollen, eller bruke av-knappen på selve TV'en og slå den av standby modus.

Men en TV som ikke er ordentlig avslått, som står i standby-modus er da ganske brannfarlig, er det ikke? Da må jo en vaskemaskin være enda mer brannfarlig?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, men hvis du da velger å bruke mest strøm i de dyre tidspunktene, så vil jo ditt gjennomsnitt bli høyere enn naboen sitt som f eks bruker mest strøm når det er rimeligere. Jeg følger med her https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men en TV som ikke er ordentlig avslått, som står i standby-modus er da ganske brannfarlig, er det ikke? Da må jo en vaskemaskin være enda mer brannfarlig?

En vaskemaskin som står på "vent" utvikler ikke varme slik som en PC eller et TV som står i standby? Hos meg går displayet i svart, og eneste som viser at vaskemaskinen står i standby, er at det blinker grønt på "slå på" knappen. På nyere maskiner er det til og med mulig å programmere maskinen til så slå seg på automatisk når strømprisen er på det laveste. Produsentene ville vel ikke gjort dette hvis det representerte en stor brannfare?

Skrevet

Gjør dette ja, ikke pga strømpris, men fordi det er praktisk å ta vasken ut når vi står opp. 

Skrevet

Så lenge du ikke bor i blokk og bruk av vaskemaskin før klokken 7 forstyrrer naboen.

Skrevet

Har aldri på vaskemaskin eller annet elektrisk når jeg sover eller ikke er hjemme. Så denne artikkelen i Vi i villa: 

"Elektriske apparater er skyld i flere branner hvert år. Oppvaskmaskiner, vaskemaskiner og tørketromler bør derfor bare brukes når man er våken og til stede.

– Vårt klare råd er å sørge for at alle er skrudd av før man forlater huset og før man legger seg for å sove, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening i en pressemelding.

Apparater med termostat bør alltid slås helt av etter bruk. Går termostaten i stykker kan temperaturen øke på kort tid og forårsake brann."

Anonymkode: 87320...bf0

Skrevet
On 8/28/2021 at 2:39 AM, AnonymBruker said:

Jeg tror med de nye strømmålerne som har kommet de siste 5-10 årene så vil de fleste i Norge nå kunne spare mye ved å bruke strøm på natta. Spesielt de som skal lade elbiler. I korte perioder har prisen på natta vært nesten null noen steder i landet. Strømprisen for neste døgn setter daglig kl 13 hos Nordpool der man kan logge inn for å se prisene hver time fremover i forskjellige deler av landet. De mest hardbarka sparegrisene sjekker der før de planlegger klesvasken og elbil-ladingen.

Anonymkode: efe4b...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...