AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Heisann. har fått en jobbtilbud. På kontrakten står det: Årslønn for 100% stilling er 436 400kr - 531 400kr etter stige basert på lønnsansienitet. Dette er en jobb hos kommunen. Arbeidsgiver sa at jeg kunne forhandle lønnen før jeg signerer arbeidskontrakten. Betyr det at jeg vil få 436 400kr i lønn dersom jeg signerer kontrakten uten å forhandle? Eller skal jeg forhandle og kreve f.eks 450 000kr i lønn? Hva er lurt å gjøre? Jeg har 0års ansiennitet og er nyutdannet. Jeg vet om flere har forhandlet lønn i denne type jobben. Anonymkode: c27f6...cd6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 🤔🤔Ingen som kan komme med innspill?????? Ts Anonymkode: c27f6...cd6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 Har faktisk aldri hørt om forhandlinger på lønn ved ansettelse i kommunen som nyansatt og nyutdannet, men om arbeidsgiver sa at du kunne det, så har du vel ikke noe å tape? Anonymkode: f9581...26d
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 I arbeidskontrakten skal det stå din faktiske årslønn. Dette må du avklare å få med på kontrakten før du signerer. Spør arbeidsgiver hva det konkrete lønnstilbudet er, og forhandle derfra. Anonymkode: dc4d9...f75 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I arbeidskontrakten skal det stå din faktiske årslønn. Dette må du avklare å få med på kontrakten før du signerer. Spør arbeidsgiver hva det konkrete lønnstilbudet er, og forhandle derfra. Anonymkode: dc4d9...f75 Takk for svar. Ok, det skal jeg gjøre. Men kan lønntilbudet være mindre enn det står oppført i kontrakten 436 400kr? Eller blir lønntilbudet 436 400kr og oppover? Jeg skal selvsagt spørre om hva lønntilbudet er. Anonymkode: c27f6...cd6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har faktisk aldri hørt om forhandlinger på lønn ved ansettelse i kommunen som nyansatt og nyutdannet, men om arbeidsgiver sa at du kunne det, så har du vel ikke noe å tape? Anonymkode: f9581...26d Jeg forhandlet om lønn da jeg ble ansatt i kommunen, jeg. Hadde riktignok jobbet to år et annet sted etter endt utdanning, men jobben var ikke veldig relevant for den stillingen jeg fikk. De sa selvsagt ikke at jeg kunne forhandle lønn, men jeg ba om mer. Ikke et voldsomt beløp, men fikk mer enn de tilbød meg i utgangspunktet. Anonymkode: bd5a8...d83 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #7 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): 🤔🤔Ingen som kan komme med innspill?????? Ts Anonymkode: c27f6...cd6 Ærlig talt… Anonymkode: fb2b7...19d 4
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #8 Skrevet 28. august 2021 Jeg fikk nettopp ny lønn og fikk forhandlet meg opp 75k. Bare å Prøve. Anonymkode: e420c...88a 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #9 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg fikk nettopp ny lønn og fikk forhandlet meg opp 75k. Bare å Prøve. Anonymkode: e420c...88a Jeg henger meg på her for jeg kommer snart i samme situasjon og lurer på mange ting på en gang: Hvordan gjør du det sånn helt praktisk? Ringer du arbeidsgiver og sier at du vil ha mer? Eller sender du en mail? Kontakter du fagforeningen din og spør om råd? Kan fagforeningene selv gå inn og forhandle for deg/meg? Håper noen som har praktisk erfaring fra dette kan svare. Anonymkode: 7de48...77e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #10 Skrevet 28. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg henger meg på her for jeg kommer snart i samme situasjon og lurer på mange ting på en gang: Hvordan gjør du det sånn helt praktisk? Ringer du arbeidsgiver og sier at du vil ha mer? Eller sender du en mail? Kontakter du fagforeningen din og spør om råd? Kan fagforeningene selv gå inn og forhandle for deg/meg? Håper noen som har praktisk erfaring fra dette kan svare. Anonymkode: 7de48...77e Ts her. Dette lurer jeg på og. Jeg anner ikke hvordan jeg skal gå frem med forhandlinger av lønn. Arbeidsgiver har sagt at jeg kunne forhandle og komme med argumenter for å forhandle lønn. Jeg er usikker på om jeg tør å si at jeg vil ha over 436 400kr i lønn. Jeg tør rett og slett ikke! Jeg tror at jeg skal oppgi den laveste lønnen som er oppgitt i kontrakten 436 400kr. Anonymkode: c27f6...cd6
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (På 28.8.2021 den 19.07): Ts her. Dette lurer jeg på og. Jeg anner ikke hvordan jeg skal gå frem med forhandlinger av lønn. Arbeidsgiver har sagt at jeg kunne forhandle og komme med argumenter for å forhandle lønn. Jeg er usikker på om jeg tør å si at jeg vil ha over 436 400kr i lønn. Jeg tør rett og slett ikke! Jeg tror at jeg skal oppgi den laveste lønnen som er oppgitt i kontrakten 436 400kr. Anonymkode: c27f6...cd6 436 400kr er nok garantilønn ved 0 år ansiennitet. Er det i Oslo kommune? I såfall bør du forhandle både hvilket lønnstrinn du skal starte på, men vel så viktig hvilken lønnsramme du plasseres i. Anonymkode: 8b162...476
Ella_xx Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 Du må først få klarhet i hva de faktisk tilbyr. Så sender du en e-post og sier at du takker for tilbudet, synes at lønnen er noe lav, og ber dem vurdere X kr. Legg på 15% fra det de tilbyr, hvis du er heldig sier de ja, eller kanskje dere møtes på midten. Det eneste du må passe deg for er at du ikke (juridisk sett) avslår tilbudet, da risikerer du at de går til neste mann på listen. Bare vær forsiktig meg hvordan du formulerer deg. Ikke si «dette er dessverre for lavt, jeg kan akseptere Y». Si heller «dette var noe lavere enn forventet, er dere villig til å tilby X?» Ikke skam deg for å forhandle lønn! Det er mye lettere å forhandle lønnen opp før du starter, enn å gå opp i lønn etter du har startet. Det gjør ingenting at du er nyutdannet. De har bestemt seg for at du er den beste for jobben, da er de sannsynligvis villig til å strekke seg litt for å få deg. Det er helt profesjonelt akseptabelt å forhandle lønn, absolutt ikke noe å skamme seg over. Jeg vet ikke hvilken type jobb du søker. Men når jeg ansetter folk til mitt team, så setter jeg pris på at de er litt tøffe i forhandlingene, det er den type ansatte jeg er på jakt etter. Det er ingen som synes du er «teit» etter du har startet i jobben, fordi du har forhandlet på lønnen. Lykke til 👍🏼👍🏼 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 Ella_xx skrev (10 minutter siden): Du må først få klarhet i hva de faktisk tilbyr. Så sender du en e-post og sier at du takker for tilbudet, synes at lønnen er noe lav, og ber dem vurdere X kr. Legg på 15% fra det de tilbyr, hvis du er heldig sier de ja, eller kanskje dere møtes på midten. Det eneste du må passe deg for er at du ikke (juridisk sett) avslår tilbudet, da risikerer du at de går til neste mann på listen. Bare vær forsiktig meg hvordan du formulerer deg. Ikke si «dette er dessverre for lavt, jeg kan akseptere Y». Si heller «dette var noe lavere enn forventet, er dere villig til å tilby X?» Ikke skam deg for å forhandle lønn! Det er mye lettere å forhandle lønnen opp før du starter, enn å gå opp i lønn etter du har startet. Det gjør ingenting at du er nyutdannet. De har bestemt seg for at du er den beste for jobben, da er de sannsynligvis villig til å strekke seg litt for å få deg. Det er helt profesjonelt akseptabelt å forhandle lønn, absolutt ikke noe å skamme seg over. Jeg vet ikke hvilken type jobb du søker. Men når jeg ansetter folk til mitt team, så setter jeg pris på at de er litt tøffe i forhandlingene, det er den type ansatte jeg er på jakt etter. Det er ingen som synes du er «teit» etter du har startet i jobben, fordi du har forhandlet på lønnen. Lykke til 👍🏼👍🏼 Dette er rette metoden ja 🙌 Anonymkode: d68db...3bc 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 Jeg begynte som vernepleier i ny jobb for 9 mnd siden. Fikk tilbud om 500 000 (10 års ansiennitet). Forhandlet opp til 540 000 fordi jeg vet at vpl er ettertraktet, og at man får høyere lønn i nabokommune. Det fungerte fint. Anonymkode: a7f29...60d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå