AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Når mennesker dør i ulykker, av sykdom eller blir drept så blir det alltid skrevet i media at det var et meningsløst dødsfall. Men er dødsfall noen gang meningsfylte? Er det nødvendig å gang på gang si at det var meningsløst? Anonymkode: 45261...fff
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 Min død vil være meningsfull. For meg!! Anonymkode: 6a2e4...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 Om personen lever med sykdom lenge, med smerte, redusert livskvalitet etc, så kan døden komme som en befrielse, som er meningsfylt. Anonymkode: a0ce3...16e 1
ekkoet Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 Det er vel ikke "alltid" utrykket blir brukt, men man ville vel ikke typisk bruke det om gamle personer. Så kan man si at jo mindre skyld offeret var, desto mer meningsløst (men egentlig urettferdig) er dødsfallet, feks dersom en fyllekjører kolliderer med en familie og alle dør vil man nok formulere familiens dødsfall som mer meningsløst enn fyllekjørerens 8selv om det ikke ligger noen mening bak det heller). 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Man vil vel aldri ordlegge seg på den måten at dødsfallet var meningsfullt, mer at personen har levd et langt og meningsfullt liv og døde av naturlige årsaker som gammel. Anonymkode: cecd1...5a0
Ullvott Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 Det er ikke slik at en persons død kan være direkte meningsfylt, men det kan være andre måter å fortolke det på. F.eks kan man jo av og til lese ting som "han døde for en sak han trodde på". Eksempelvis dersom en hjelpearbeider dør i felt. Å dø for en sak må vel være det motsatte av en meningsløs død. 1
MorTil2 Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 Ullvott skrev (2 minutter siden): Det er ikke slik at en persons død kan være direkte meningsfylt, men det kan være andre måter å fortolke det på. F.eks kan man jo av og til lese ting som "han døde for en sak han trodde på". Eksempelvis dersom en hjelpearbeider dør i felt. Å dø for en sak må vel være det motsatte av en meningsløs død. Men de som satt igjen og som ble "ofret" for det vedkommende trodde på? Tror du de følte at døden ga mening? Eller kan det hende at de følte det som meningsløst å bli tilsidesatt? For en selvmordsbomber gir døden mening. Det å dø fremhever saken. Men for en hjelpearbeider som dør i tjeneste, er døden ganske meningsløs. For døden fratar personen mulighet til å hjelpe videre. 1
herzeleid Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 Jeg tenker i alle fall at det å dø for en sak, for noe meningsfullt, kan sies å være nettopp et meningsfullt dødsfall.
Hvem er dette? Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 Jeg tror dødsfall i seg selv kan kalles kjærlighetens pris.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 Det er veldig meningsfylt når pasienter på sykehjem dør. De er syke og gamle, og det er et ekstremt behov for plassen. Anonymkode: 5e6ce...8cf
MorTil2 Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 Hvem er dette? skrev (2 minutter siden): Jeg tror dødsfall i seg selv kan kalles kjærlighetens pris. Spørsmålet er ikke om sorgen over å miste noen uansett gir det å være glad i noen mening, men om noen former for dødsfall kan kalles meningsfulle. Altså at selve det å dø, kan sies å være meningsfylt.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er veldig meningsfylt når pasienter på sykehjem dør. De er syke og gamle, og det er et ekstremt behov for plassen. Anonymkode: 5e6ce...8cf Rent kynisk og samfunnsøkonomisk kan du ha rett. Men da blir det jo meningsfullt når barnet på 10 år som kræsjet på sykkel og som ligger hjerneskadet på sykehuset og opptar en seng, og det ikke er noe håp om bedring, også dør? Anonymkode: b7a71...e88
Gjest ti10 Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 Det er vel for å si noe. Det er ikke så lett å komme på noe å si, og folk vil vel uttrykke at de synes det er trist, leit og galt at folk dør. Dessuten er det jo "mer feil" (misforstå meg rett) at et ungt menneske med livet foran seg dør enn en på over 90. Vet ikke om "meningsfull" er rette ordet, men når et menneske har hatt et langt, rikt liv og er mett av dage, kommer jo dagen da det er tid for å dø. Eldre folk har gjerne opplevd mye, kanskje mistet entusiasmen for å oppleve nye ting og er ofte mentalt klar for at det går mot slutten også, samtidig som at kroppen ikke orker mer. Det finnes helt sikkert unntak, men det kan virke som at folk blir mindre og mindre redde for døden jo eldre de blir.
Gjest ti10 Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 ekkoet skrev (1 time siden): Det er vel ikke "alltid" utrykket blir brukt, men man ville vel ikke typisk bruke det om gamle personer. Så kan man si at jo mindre skyld offeret var, desto mer meningsløst (men egentlig urettferdig) er dødsfallet, feks dersom en fyllekjører kolliderer med en familie og alle dør vil man nok formulere familiens dødsfall som mer meningsløst enn fyllekjørerens 8selv om det ikke ligger noen mening bak det heller). Men samtidig er det ikke uvanlig at det står i dødsannonsen at folk døde "plutselig" eller "uventet", selv om de er godt oppi årene. Jeg skjønner at folk kan ha god allmenntilstand til å være så gammel, men, og det er ikke for å være ufin, jeg ser ikke helt at det kan komme som en bombe at et menneske på over 90 dør.
MorTil2 Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 ti10 skrev (13 minutter siden): Men samtidig er det ikke uvanlig at det står i dødsannonsen at folk døde "plutselig" eller "uventet", selv om de er godt oppi årene. Jeg skjønner at folk kan ha god allmenntilstand til å være så gammel, men, og det er ikke for å være ufin, jeg ser ikke helt at det kan komme som en bombe at et menneske på over 90 dør. Det er vel ikke vanlig? Står som hovedregel "sovnet stille inn", "sovnet fra oss" osv om eldre. Så kan man jo diskutere hvorfor man bruker uttrykket "sovnet", når de aldri kommer til å våkne til igjen. Blir en slags "forfining" av døden. Hos unge står det gjerne mer konkret "Ble brått revet fra oss", "døde uventet fra oss", og sier noe om opplevelse av meningsløshet. 1
Gjest ti10 Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 MorTil2 skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke vanlig? Står som hovedregel "sovnet stille inn", "sovnet fra oss" osv om eldre. Så kan man jo diskutere hvorfor man bruker uttrykket "sovnet", når de aldri kommer til å våkne til igjen. Blir en slags "forfining" av døden. Hos unge står det gjerne mer konkret "Ble brått revet fra oss", "døde uventet fra oss", og sier noe om opplevelse av meningsløshet. Jeg har sett det flere ganger. Det er ikke det vanligste å skrive, men ikke veldig uvanlig heller. Jeg har ikke lyst til å linke til dødsannonser, men det er ikke lenge siden jeg leste en av de formuleringene om en på nesten 100. Angående "sovne" kan det vel i enkelte tilfeller være snakk om de faktisk har dødd mens de sov. Men "sovne inn" betyr jo faktisk dø: https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+sovne&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Dessuten snakker man jo også om at folk har "gått bort", "vandret hen" osv. når de har dødd, og vi vet jo at det ikke er snakk om å forflytte seg fysisk for egen maskin. Jeg synes egentlig det er fint med slike formuleringer. Det er klart at det endrer ikke på fakta, men for mange, spesielt de etterlatte, kan det virke for hardt og brutalt med "dødd", "omkommet" osv.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #17 Skrevet 28. august 2021 Tja Hvis en mishandler, drapsmann eller pedofil f.eks dør, så kan det jo være en sorg og veldig meningsløst for noen, men en "glede" og lettelse for noen andre -kanskje det er et offer som plutselig føler frihet i livet for første gang etter at det skjedde. Da vil det jo være meningsfullt for den personen. Anonymkode: 3c42a...e30
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #18 Skrevet 28. august 2021 Hitlers død? Anonymkode: 79c39...57f
ekkoet Skrevet 28. august 2021 #19 Skrevet 28. august 2021 (endret) ti10 skrev (17 timer siden): Men samtidig er det ikke uvanlig at det står i dødsannonsen at folk døde "plutselig" eller "uventet", selv om de er godt oppi årene. Jeg skjønner at folk kan ha god allmenntilstand til å være så gammel, men, og det er ikke for å være ufin, jeg ser ikke helt at det kan komme som en bombe at et menneske på over 90 dør. Men "plutselig" og "uventet" er noe annet en "meningsløst". Om en person er 80 år og går 1 time tur hver dag, er i super form og plutselig dør av naturlige årsaker, så kan det være plutselig og uventet, men man ville ikke kalle det meningsløst. Personen har et langt liv bak seg, det vil man telle inn. Dersom samme personen feks. døde unødvendig pga manglende behandling fordi legen glemte å skrive ned en viktig detalj vil man kanskje kunne kalle det meningsløst. Om man ser det på en litt annen måte så er det gjerne ikke selve dødsfallet i seg selv som man sier er meningsløst, men årsaken. Endret 28. august 2021 av ekkoet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå