Gå til innhold

Vanskelig å få relevant jobb etter studier uten arbeidserfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har noen noen formeninger om hvor vanskelig det er å få seg en relevant jobb etter studiene om man knapt har vært i arbeidslivet tidligere? Om man har gode karakterer osv, men altså har lite/ingen jobberfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å svare på, men da jeg ansatte folk i min forrige jobb så var erfaring i arbeidslivet viktigere enn karakterer.

Anonymkode: b412a...4eb

• Liker 1
Skrevet
KiksKaks skrev (51 minutter siden):

Hei! Har noen noen formeninger om hvor vanskelig det er å få seg en relevant jobb etter studiene om man knapt har vært i arbeidslivet tidligere? Om man har gode karakterer osv, men altså har lite/ingen jobberfaring.

har inntrykk av at det er vanskelig ja, kan hjelpe noe med frivillig arbeid og slike ting. avhenger også av alder - jo yngre desto enklere.

Anonymkode: fcffe...545

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan bare snakke for min egen erfaring. 

Tok en bachelor innenfor økonomi for noen år siden, og jeg fikk aldri noe relevant jobb :( 

Sendte søkander, og var på flere intervjuer. 

Hadde erfaring med salg og butikk i fra tidligere, men fikk ikke inntrykk av at dette hjalp.

Holder nå på å omskolere meg til sykepleier, enklere å få en fast jobb i allefall. 

Anonymkode: 2b107...7b4

• Liker 1
Skrevet

Har en bachelorgrad innen IT, omtrent alle i mitt "kull" fikk jobb før, eller i det de var ferdig med skolegangen.

Anonymkode: 76d07...95d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan bare snakke for min egen erfaring. 

Tok en bachelor innenfor økonomi for noen år siden, og jeg fikk aldri noe relevant jobb :( 

Sendte søkander, og var på flere intervjuer. 

Hadde erfaring med salg og butikk i fra tidligere, men fikk ikke inntrykk av at dette hjalp.

Holder nå på å omskolere meg til sykepleier, enklere å få en fast jobb i allefall. 

Man må nesten ha master i økonomi for å få jobb

Jeg tar en master i økonomi selv og det virker som om alle får jobb før de er ferdige eller innen 6 mnd som ferdigutdannet. Det skal tydeligvis også være lettere å skaffe seg relevant jobb etter studiene enn relevant arbeidserfaring under studiene (er tross alt mange flere øknomistudenter enn det er tilgjengelige internships og deltidsstillinger)

Anonymkode: 46be4...f34

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Man må nesten ha master i økonomi for å få jobb

Jeg tar en master i økonomi selv og det virker som om alle får jobb før de er ferdige eller innen 6 mnd som ferdigutdannet. Det skal tydeligvis også være lettere å skaffe seg relevant jobb etter studiene enn relevant arbeidserfaring under studiene (er tross alt mange flere øknomistudenter enn det er tilgjengelige internships og deltidsstillinger)

Anonymkode: 46be4...f34

Jeg valgte heller å gjøre noe helt annet i stedet for å ta denne mastern, føler ikke at jeg hadde vært garantert noen relevant jobb da heller :) 

Tror på sikt jeg kommer til å være lykkeligere som en sykepleier enn å bli sittende i en kjedelig kontorjobb. 

Forøvrig syns jeg det er trist at det er blitt så vanskelig å få seg jobb. Alle disse rekrutteringsbyråene, og alle disse personlighetstestene som man må igjennom er helt hååløst. Jeg forstår godt at mange miste motivasjonen til å få seg jobb. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en bachelorgrad innen IT, omtrent alle i mitt "kull" fikk jobb før, eller i det de var ferdig med skolegangen.

Anonymkode: 76d07...95d

Hvor studerte du?

Anonymkode: 189c0...371

Skrevet

Det kommer jo helt an på hva man har studert. Det er forskjell på Bachelor i teatervitenskap og doktorgrad i matematikk, likom...

Uansett... Om man har hatt deltidsjobb i den lokale pølseboden før eller ved siden av studiene har som regel ingenting å si. Da er det faktisk bedre med frivillige verv innenfor en studentforening eller en relevant organisasjon.

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på yrkesvalg og hvor du søker i landet. På små steder sliter de med å få godt utdannede (og riktig utdannelse), dermed kan det være lurt å flytte på seg litt for å få erfaring. 

Anonymkode: 4a357...d10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...