KiksKaks Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Hei! Har noen noen formeninger om hvor vanskelig det er å få seg en relevant jobb etter studiene om man knapt har vært i arbeidslivet tidligere? Om man har gode karakterer osv, men altså har lite/ingen jobberfaring.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 Vanskelig å svare på, men da jeg ansatte folk i min forrige jobb så var erfaring i arbeidslivet viktigere enn karakterer. Anonymkode: b412a...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 KiksKaks skrev (51 minutter siden): Hei! Har noen noen formeninger om hvor vanskelig det er å få seg en relevant jobb etter studiene om man knapt har vært i arbeidslivet tidligere? Om man har gode karakterer osv, men altså har lite/ingen jobberfaring. har inntrykk av at det er vanskelig ja, kan hjelpe noe med frivillig arbeid og slike ting. avhenger også av alder - jo yngre desto enklere. Anonymkode: fcffe...545 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 Jeg kan bare snakke for min egen erfaring. Tok en bachelor innenfor økonomi for noen år siden, og jeg fikk aldri noe relevant jobb Sendte søkander, og var på flere intervjuer. Hadde erfaring med salg og butikk i fra tidligere, men fikk ikke inntrykk av at dette hjalp. Holder nå på å omskolere meg til sykepleier, enklere å få en fast jobb i allefall. Anonymkode: 2b107...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Har en bachelorgrad innen IT, omtrent alle i mitt "kull" fikk jobb før, eller i det de var ferdig med skolegangen. Anonymkode: 76d07...95d 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan bare snakke for min egen erfaring. Tok en bachelor innenfor økonomi for noen år siden, og jeg fikk aldri noe relevant jobb Sendte søkander, og var på flere intervjuer. Hadde erfaring med salg og butikk i fra tidligere, men fikk ikke inntrykk av at dette hjalp. Holder nå på å omskolere meg til sykepleier, enklere å få en fast jobb i allefall. Anonymkode: 2b107...7b4 Man må nesten ha master i økonomi for å få jobb Jeg tar en master i økonomi selv og det virker som om alle får jobb før de er ferdige eller innen 6 mnd som ferdigutdannet. Det skal tydeligvis også være lettere å skaffe seg relevant jobb etter studiene enn relevant arbeidserfaring under studiene (er tross alt mange flere øknomistudenter enn det er tilgjengelige internships og deltidsstillinger) Anonymkode: 46be4...f34 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Man må nesten ha master i økonomi for å få jobb Jeg tar en master i økonomi selv og det virker som om alle får jobb før de er ferdige eller innen 6 mnd som ferdigutdannet. Det skal tydeligvis også være lettere å skaffe seg relevant jobb etter studiene enn relevant arbeidserfaring under studiene (er tross alt mange flere øknomistudenter enn det er tilgjengelige internships og deltidsstillinger) Anonymkode: 46be4...f34 Jeg valgte heller å gjøre noe helt annet i stedet for å ta denne mastern, føler ikke at jeg hadde vært garantert noen relevant jobb da heller Tror på sikt jeg kommer til å være lykkeligere som en sykepleier enn å bli sittende i en kjedelig kontorjobb. Forøvrig syns jeg det er trist at det er blitt så vanskelig å få seg jobb. Alle disse rekrutteringsbyråene, og alle disse personlighetstestene som man må igjennom er helt hååløst. Jeg forstår godt at mange miste motivasjonen til å få seg jobb. Anonymkode: 2b107...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har en bachelorgrad innen IT, omtrent alle i mitt "kull" fikk jobb før, eller i det de var ferdig med skolegangen. Anonymkode: 76d07...95d Hvor studerte du? Anonymkode: 189c0...371
Knirke Skrevet 28. august 2021 #9 Skrevet 28. august 2021 Det kommer jo helt an på hva man har studert. Det er forskjell på Bachelor i teatervitenskap og doktorgrad i matematikk, likom... Uansett... Om man har hatt deltidsjobb i den lokale pølseboden før eller ved siden av studiene har som regel ingenting å si. Da er det faktisk bedre med frivillige verv innenfor en studentforening eller en relevant organisasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #10 Skrevet 28. august 2021 Kommer helt an på yrkesvalg og hvor du søker i landet. På små steder sliter de med å få godt utdannede (og riktig utdannelse), dermed kan det være lurt å flytte på seg litt for å få erfaring. Anonymkode: 4a357...d10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå