Gå til innhold

Kristen sexolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vurdert å videreutdanne meg til sexolog. Er personlig og utøvende kristen og ser for meg å bruke utdanningen til å drive sexologisk rådgivningstjeneste (oppmøte, telefon eller videobasert), til folk som ønsker å få slik veiledning innenfor rammene av kristne verdier. 

Vil tro det er mange som vil ha sterke meninger om dette, men vet at det er et tema som i kristne kretser er vanskelig for mange å snakke om og som jeg tror flere ville søkt råd i forhold til, dersom de kunne gjøre det hos noen med nogenlunde tilsvarende verdigrunnlag. 

Vil det være et marked for dette i Norge? Og vil jeg kunne få godkjent sexologistudiet når jeg har et såpass smalt ønske om praksisfelt? 

Anonymkode: c8515...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har vurdert å videreutdanne meg til sexolog. Er personlig og utøvende kristen og ser for meg å bruke utdanningen til å drive sexologisk rådgivningstjeneste (oppmøte, telefon eller videobasert), til folk som ønsker å få slik veiledning innenfor rammene av kristne verdier. 

Vil tro det er mange som vil ha sterke meninger om dette, men vet at det er et tema som i kristne kretser er vanskelig for mange å snakke om og som jeg tror flere ville søkt råd i forhold til, dersom de kunne gjøre det hos noen med nogenlunde tilsvarende verdigrunnlag. 

Vil det være et marked for dette i Norge? Og vil jeg kunne få godkjent sexologistudiet når jeg har et såpass smalt ønske om praksisfelt? 

Jeg tror det vil være en god ide. 

Jeg er selv muslim, og opplever det vanskelig å snakke om mine greier med feks legen som ikke deler de samme verdiene som meg. 

Jeg vet ikke hva kristendommen sier om sex eller om det er flere meninger som er ok, og hvis det er det, at du prøver å være nøytral i møte med forskjellige kristne kanskje? 

Anonymkode: bf5b6...1c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er strålende. Det er absolutt behov for sexologer med ulik bakgrunn, og kanskje spesielt som kristen. Jeg håper du har en helsefaglig bakgrunn og tar en solid utdannelse og ikke blir en ny blogger som vanner ut og ødelegger tittelen vår.

Hilsen en i feltet

Anonymkode: faf81...f4c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er strålende. Det er absolutt behov for sexologer med ulik bakgrunn, og kanskje spesielt som kristen. Jeg håper du har en helsefaglig bakgrunn og tar en solid utdannelse og ikke blir en ny blogger som vanner ut og ødelegger tittelen vår.

Hilsen en i feltet

Takk for fin oppfordring! 

Jeg er sosionom i bunnen. Kunne du gitt meg noen tips ang. solid utdanning? Hvor, hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg tror det vil være en god ide. 

Jeg er selv muslim, og opplever det vanskelig å snakke om mine greier med feks legen som ikke deler de samme verdiene som meg. 

Jeg vet ikke hva kristendommen sier om sex eller om det er flere meninger som er ok, og hvis det er det, at du prøver å være nøytral i møte med forskjellige kristne kanskje? 

Anonymkode: bf5b6...1c3

Takk for fin tilbakemelding! 

Et godt poeng du har der - at det kanskje kan treffe også andre troende, pga noen likheter i verdisystem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygghavn skrev (1 time siden):

Takk for fin oppfordring! 

Jeg er sosionom i bunnen. Kunne du gitt meg noen tips ang. solid utdanning? Hvor, hva? 

sosionomer er glitrende som sexologer. Forhør deg med uia- sexologistudiet, finnes også i sverige og danmark, mange nordmenn drar til danmark (mener det er samlingsbasert). Det finnes også mange gode v idereutdanninger innen seksuell helse i norge, men man må gjerne lete litt for å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker det absolutt trengs. Vet ikke hvordan miljøet er for det da. Spørs vel hvor du bor, men kan bli vanskelig å reklamere for ulike menigheter osv. Sprekt forslag altså!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (21 timer siden):

Tenker det absolutt trengs. Vet ikke hvordan miljøet er for det da. Spørs vel hvor du bor, men kan bli vanskelig å reklamere for ulike menigheter osv. Sprekt forslag altså!

Hva mener du med at det "... kan bli vanskelig å reklamere for ulike menigheter"? 

Jeg tenkte landsdekkende tjeneste etterhvert. Nå har jo de fleste av oss blitt såpass vant til samtaler over digitale medier, så jeg regner med at det går an å satse på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UiO også har sexologi, har vurdert dette selv. 

Jeg er ikke kristen og kan si noe om det ville vært veldig viktig for meg hvilken bakgrunn sexologen har, for jeg tenker kompetanse er viktigere enn religion når jeg oppsøker fagfolk. Men jeg ser ikke bort ifra at det er et marked for det du beskriver. 

Anonymkode: 9bee9...aaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt det kunne vært et marked for det. Kristne har jo også sex, mange innenfor rammene av ekteskapet. Når sexlivet ikke fungerer kan ekteskapet være i fare, og derfor vil det å søke rådgivning hos en sexolog en måte å prøve å redde og forbedre familielivet. Slik ville jeg "markedsført" meg som kristen sexolog, hehe.

Anonymkode: 72c4b...d58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2021 den 14.07):

Du vil i hovedsak møte dem som er skadet, erfart vranglære og kanskje til og med har "Fasiten" allerede. 

Du må rett og slett prøve. Men regner du må utvide horisonten selv for å få inn markedet til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2021 den 14.07):

jeg tror det er stort marked for det... uansett på veien vil du oppdage nye ting.

Anonymkode: 61e80...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Nå har jeg (*trådstarter) utdannet meg til sexolog.

Noen som har noen tips eller ideer om hvordan jeg kan gå fram for å skaffe kunder i kristne kretser? Hovedsaklig med tanke på digital sexologisk rådgivning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slett ikke svar på det du lurer på, men jeg lurer på hva som er forskjell på en sexolog og en kristen sexolog? Burde ikke dette være helt det samme uansett? Sex er sex, er det ikke? Hva er det du har tenkt å lære bort til andre, som ikke en religionsnøytal sexolog lærer bort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...