Gå til innhold

Er du ufør og ønsker å bruke eventuell restarbeidsevne? Det er ikke så enkelt.

Anbefalte innlegg

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Når ingen vil ansette deg.  Når du blir oppsagt fra jobben pga dårlig helse. Det er for vanskelig å tilrettelegge og for lett å finne friske ansatte til å overta.

Da blir du gående på uføretrygd, for du har ikke noe valg, og samfunnet og myndighetene ber deg om å skamme deg, for alle kan bidra

Les denne.  https://fagbladet.no/nyheter/einar-56-ble-oppsagt-pa-grunn-av-helseproblemer-men-knuste-sykehuset-pa-alle-punkter-i-retten-likevel-anker-de-dommen-6.107.811924.64dcee981f?fbclid=IwAR2nNCYHFc815Nl3Bz6DoszzA5sdx_kTcqOjeVEggD11kp9QMhtIMCH0jgQ

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er der jeg er selv. Ble ufør for noen år siden, men etter operasjoner og hviletid er jeg mye bedre og egentlig klar for arbeid igjen. Gjerne deltid i første omgang, men vil på sikt tilbake til arbeidslivet 100%. Problemet er bare med årelange CV-hull, manglende/utdaterte referanser og generelt høy ledighet, er det nesten umulig å få så mye som er intervju.

Prøver å ikke bry meg så mye om det, men det er sårt å på den eneste siden bli motarbeidet av arbeidsgivere, samtidig som jeg får "kom deg i jobb, din snylter" og "ville ALDRI datet en naver" slengt etter meg av folk både på nett og ellers i livet.

Anonymkode: 63a3c...2b8

• Liker 10
Skrevet

Kan jeg komme med ett råd til folk som er i denne situasjonen..

BPA. Brukerstyrt personlig assistent. De trengs ofte i mindre stillinger. Mange kan jobbe fleksibelt. Og man utgjør en stor og viktig forskjell for en annen. 
Alt etter hvilke helseutfordringer man har selvsagt. Men denne jobben trenger ikke innebære tunge løft, og vonde stillinger. 

• Liker 1
Skrevet
Snupps66 skrev (17 minutter siden):

BPA. Brukerstyrt personlig assistent. De trengs ofte i mindre stillinger. Mange kan jobbe fleksibelt. Og man utgjør en stor og viktig forskjell for en annen. 
Alt etter hvilke helseutfordringer man har selvsagt. Men denne jobben trenger ikke innebære tunge løft, og vonde stillinger. 

Og støttekontakt på kommunen. Noen kommuner har også treningskontakter, jeg kjenner en som er 100% ufør, men har 2-4 timer i uken, litt etter formen. Hun avtaler direkte med brukerene. Hun stortrives, og sier selv at ingenting annet fungerer når hun klarer å jobbe. Altså et 8 timers skift utgår. 

Anonymkode: 8e498...b79

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at jeg kan jobbe som ufør også. Så jeg drev med masse jobbsøking. Og da jeg fortalte familien at jeg søker jobber, så sa de at jeg burde passe på. Fordi jeg kan ende opp å gå på en skattesmell. 

Systemet fungerer jo åpenbart ikke. Og jo mer jeg søkte informasjon om det, jo mer så jeg at familien hadde rett. 

Anonymkode: 8f7d4...caa

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått beskjed om at jeg kan jobbe som ufør også. Så jeg drev med masse jobbsøking. Og da jeg fortalte familien at jeg søker jobber, så sa de at jeg burde passe på. Fordi jeg kan ende opp å gå på en skattesmell. 

Systemet fungerer jo åpenbart ikke. Og jo mer jeg søkte informasjon om det, jo mer så jeg at familien hadde rett. 

Anonymkode: 8f7d4...caa

Det med skattesmell skyldes ikke at du kombinerer jobb og trygd.  Du må logge deg inn på skatteetaten og justere skattekortet ditt når inntektene forandrer seg.  Klarer du å holde kontrollen på det og følge med, så er du trygg.

en annen ting er at uføretrygden blir avkortet når du jobber mer enn en viss sum, så du må gi opplysninger i inntektsplanleggeren? eller på annen måte gi beskjed til NAV, slik at du slipper å tilbakebetale for mye utbetalt trygd.

Skrevet
38 minutter siden, Snupps66 said:

Men er det ikke ganske strenge krav til å få en slik jobb? Ser en annen her nevner støttekontakt også. Det kan jo være både fysisk tungt og psykisk tungt yrke vil jeg tro. Jeg er en liten flis med skjør psyke (derav uføretrygd). Kanskje ikke vits for meg å søke på noe slikt? Fått avslag på andre jobber, og begynner miste motet...

Anonymkode: f9bee...a7f

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig enkelt. Man starter opp med noe selv. F.eks videreføre en hobby eller gjøre noe selvsyendig ihh til hva man drev med før uførheten.

Anonymkode: aa0e4...41e

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men er det ikke ganske strenge krav til å få en slik jobb? Ser en annen her nevner støttekontakt også. Det kan jo være både fysisk tungt og psykisk tungt yrke vil jeg tro. Jeg er en liten flis med skjør psyke (derav uføretrygd). Kanskje ikke vits for meg å søke på noe slikt? Fått avslag på andre jobber, og begynner miste motet...

Det varierer selvsagt mye, utifra hvem og hvor du jobber. Men folk med alle mulige helseutfordringer har Bpa. Eller støttekontakt. Så behovet er like kompleks som hvert menneske.
Noen trenger praktisk hjelp, noen emosjonell, og noen bare støtte i dagene. For det er ikke bare folk i rullestol som har Bpa. Noen kan gå og klare litt selv, men de trenger en som kan støtte eller hjelpe. Eller være ekstra armer. Og målet er jo å leve ett fullverdig selvstendig liv.

Men tenk på hvilken forskjell du kan være for en annen. Og kanskje kommer du til en med sterk psyke, men ingen krefter. Så det du kan gi, er akkurat det hun trenger. 

Bpa er det ikke så strenge krav til. Det ansattes av den som skal ha det. Og går mest på kjemi og personlig egnethet.

Det finnes ulike Bpa bedrifter også. Det er mulig de har andre krav, det vet jeg ikke.

I tilegg er det nesten alltid mindre stillinger.

Men ikke mist motet. For uten å bli personlig sånn åpent her, så vet jeg at hvis du har litt å gi, kan det gjøre så mye for den som trengte det lille. Du må bare finne den rettE.

Endret av Snupps66
  • Liker 1
Skrevet

I denne saken så har jo arbeidsgiver tilbud arbeidstaker ulike typer jobb som han ikke en gang gidder å forsøke, da syns ikke jeg han har noen klagerett. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge, men samarbeid fra arbeidstaker i denne saken har jo være rimelig dårlig. 

Anonymkode: 7b97f...f4a

Skrevet

Jobb frivillig, da blir hullene på cven mindre også!

Anonymkode: 5b6cd...206

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er veldig enkelt. Man starter opp med noe selv. F.eks videreføre en hobby eller gjøre noe selvsyendig ihh til hva man drev med før uførheten.

Vær forsiktig med å forklare det selvforklarende i slike tråder.

Du sier ting ikke alle vil høre...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo bare tøys.

Grundere jobber jo rumpa av seg for å klare å etablere noe. Det er steinhardt, og virkelig ikke egnet for folk med lav eller variabel arbeidskapasitet.

Anonymkode: c1b9e...d97

• Liker 7
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søk litt rundt på nett og se hva folk ønsker hjelp til.  Her f.eks. https://no.indeed.com/Personlig-Assistent-Bpa-jobb

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

I denne saken så har jo arbeidsgiver tilbud arbeidstaker ulike typer jobb som han ikke en gang gidder å forsøke, da syns ikke jeg han har noen klagerett. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge, men samarbeid fra arbeidstaker i denne saken har jo være rimelig dårlig. 

Anonymkode: 7b97f...f4a

Det eneste som sto der var om en jobb som kjøkkenassistent uten kolleger. Forsto at han ikke hadde lyst til det, men det sto ikke noe sted at han ikke hadde prøvd, eller hva som evt.var grunnen.   Vi vet jo ikke mer enn det som sto i artikkelen, og det var mye som var prøvd. Flott at han har begynt på en utdannelse, som kan gi ham litt håp.  Det virker absolutt som at han gjerne vil jobbe, og at det gjør ham godt. Vi må ta vare på slike gode mennesker. Det verste som finnes må vel være å bli stående utenfor fellesskapet når man ennå har en mulighet for å delta. At ingen har bruk for deg, og heller spytter på deg.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo bare tøys.

Grundere jobber jo rumpa av seg for å klare å etablere noe. Det er steinhardt, og virkelig ikke egnet for folk med lav eller variabel arbeidskapasitet.

Anonymkode: c1b9e...d97

Stusser også litt på denne "det er jo bare å starte for seg selv"-replikken som ofte serveres i slike tråder. Det virker som enkelte ikke helt skjønner at dette krever innsatsevne, økonomi, nettverk, kompetanse og psyke mange uføre rett og slett ikke har. Klart, du kan jo snekre noen krakker og strikke noen gensere som du selger på Finn, eller prøve å tjene noen kroner på bilder og video på Youtube eller Shutterstock, men å kalle det "jobb" er som regel å smøre ganske tjukt på. Det er ikke dette uføre etterlyser når de etterlyser inkludering i arbeidslivet.

• Liker 4
Skrevet

Mange bør starte med å få hjelp til å skrive søknad. 

Det er altfor mye slurv og skrivefeil. Viktig sånn at det som faktisk står, er rett. 

Anonymkode: e6339...162

• Liker 1
Skrevet
Snupps66 skrev (2 timer siden):

Uten feriepenger, sykelønn, pensjonsordninger, ja... wow.

Anonymkode: d9200...717

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uten feriepenger, sykelønn, pensjonsordninger, ja... wow.

Anonymkode: d9200...717

Vel, om det hadde vært sånn overalt, ville jeg vært skeptisk. Men jeg kan skrive under på at det IKKE er tilfelle. Så ja, litt wow likevel.. 

Endret av Snupps66
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Stusser også litt på denne "det er jo bare å starte for seg selv"-replikken som ofte serveres i slike tråder. Det virker som enkelte ikke helt skjønner at dette krever innsatsevne, økonomi, nettverk, kompetanse og psyke mange uføre rett og slett ikke har. Klart, du kan jo snekre noen krakker og strikke noen gensere som du selger på Finn, eller prøve å tjene noen kroner på bilder og video på Youtube eller Shutterstock, men å kalle det "jobb" er som regel å smøre ganske tjukt på. Det er ikke dette uføre etterlyser når de etterlyser inkludering i arbeidslivet.

Jeg har selv satt i gang med salg av grafikk på Shutterstock. Markedet er så ekstremt mettet fordi det er så mange om beinet. I tillegg får man minimalt for salgene sine, så man må ha en portfolio på opptil 10.000 filer for at det skal begynne å ligne på noe som helst. Jeg har pr. idag 50 filer liggende. Har solgt 15 filer og er nå oppe i en inntekt på svimlende 2 dollar. (10 cents for bildet). Det har tatt meg et år (har dog ikke drevet med dette på heltid, bare hobbybasis).

De som har lyktes med dette er noen skikkelige arbeidsjern som jobber døgnet rundt og har opparbeidet seg en portfolio over mange år. Ikke akkurat lett, nei.

Anonymkode: 78498...6b7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...