Gå til innhold

Dere som var sykmeldt i 1.trimester, hva sa dere til arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En vil jo gjerne ikke fortelle om graviditeten så tidlig, hvordan løste dere det?

Anonymkode: 0a73a...ba9

Skrevet

Til arbeidsgiver/sjefen min fortalte jeg det. Jeg var i uke 10. Han sa det selvfølgelig ikke til noen. 

Anonymkode: f1ed7...2f5

Skrevet

Jeg var helt ærlig. Da fikk de også forberedt seg på å finne en vikar som da også kunne ta permisjonen min 

Anonymkode: 1faf2...c86

Skrevet

Jeg ble delvis sykemeldt allerede i uke 5-6. Sa grunnen til sjefen min, men hen sa det ikke videre.

Anonymkode: 16406...a6c

Skrevet

Jeg sa detbkun til nærmeste leder. De har taushetsplikt og skjønte selvfølgelig at det var tidlig og at det ikke skulle deles 

Men man må ikke si årsak til sykemelding, det har jo arbeidsgiver ikke noe med. Men for å få tilrettelegging må man jo si derm 

Anonymkode: b5e88...e45

Skrevet

Jeg leverte sykmelding og sa jeg var sykmeldt av lege. Pluss hvor lenge jeg forventet å være sykmeldt før jeg var tilbake.

Trengte jeg fortelle mer? 

Jeg fortalte om graviditeten når jeg var et litt lenger stykke på vei. Og det var ingen som sa noe negativt på det. 

Jeg går heller ikke rundt og spør om hvorfor kollegaer er sykemeldt, med mindre de oppgir det selv. 

Anonymkode: 3de4e...0c1

Skrevet

Jeg vet man ikke må fortelle om årsak til sykmelding, men på min jobb føler jeg et press fra ledelsen om å fortelle det, og nærmeste leder forteller det til de andre lederne.jeg synes ikke det er ok. 

De spekulerer også mye dersom man ikke oppgir årsak.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet man ikke må fortelle om årsak til sykmelding, men på min jobb føler jeg et press fra ledelsen om å fortelle det, og nærmeste leder forteller det til de andre lederne.jeg synes ikke det er ok. 

De spekulerer også mye dersom man ikke oppgir årsak.

Jeg ville bare sagt det som det var. Din leder har taushetsplikt som du kan minne han/hun på. 

Anonymkode: 6a29e...66f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ville bare sagt det som det var. Din leder har taushetsplikt som du kan minne han/hun på. 

Anonymkode: 6a29e...66f

Kjenner at jeg ikke vil si hva det er når de oppfører seg sånn de gjør. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble sykmeldt i uke 7, og fortalte det da til nærmeste leder. Syntes det var greit at hen visste det, og jeg har en fantastisk leder. 

Om jeg ikke ville at nærmeste leder skulle vite årsaken til sykmeldingen, ville jeg rett og slett ikke sagt noe. Om hen hadde spurt, hadde jeg bare sagt at det er privat helseinformasjon og mellom legen og meg. 

Anonymkode: 271e7...af8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner at jeg ikke vil si hva det er når de oppfører seg sånn de gjør. 

Det finnes ledere som er kjipe, og jeg forstår godt at ikke alle vil fortelle det til lederen. Om hen spør, sier du at det er privat helseinformasjon, og mellom legen og deg.

Anonymkode: 271e7...af8

• Liker 2
Skrevet

Det er helt lov å ikke oppgi årsak til sykemelding, men akkurat når det gjelder svangerskap så syns jeg åpenhet med sjefen må til. Ett svangerskap kan være veldig krevende for noe og at de er borte litt dann og vann. Da er det greit for sjefen å vite årsak og evt tilrettelegge for deg eller finne vikar for deg.

En arbeidsgiver har taushetsplikt når det gjelder hvorfor du er sykmeldt.

• Liker 2
Skrevet
Blomsterpotta skrev (21 minutter siden):

Det er helt lov å ikke oppgi årsak til sykemelding, men akkurat når det gjelder svangerskap så syns jeg åpenhet med sjefen må til. Ett svangerskap kan være veldig krevende for noe og at de er borte litt dann og vann. Da er det greit for sjefen å vite årsak og evt tilrettelegge for deg eller finne vikar for deg.

En arbeidsgiver har taushetsplikt når det gjelder hvorfor du er sykmeldt.

Jeg vil gjerne gå på tidlig ul for hele ledelsen vet at jeg er gravid, uten å faktisk vite om hjertet slår og stor fare for spontanabort i min alder. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vil gjerne gå på tidlig ul for hele ledelsen vet at jeg er gravid, uten å faktisk vite om hjertet slår og stor fare for spontanabort i min alder. 

Det gjør du jo som du vil helt selv, som mange har sagt må man ikke oppgi årsak til sykemelding :)

Men husk at den i ledelsen du eventuelt vil dele med, mtp tilrettelegging for eksempel, også er et menneske og mest sannsynlig har gått gjennom dette med tidlig graviditet og uvisshet før, ihvertfall med andre ansatte eller seg selv/partner :) Da jeg fortalte om første graviditet i uke 7 til min nærmeste leder så fortalte hun at hun hadde mistet flere ganger selv og har et barn med syndrom,så hun hadde full forståelse om at det var hemmelig enn så lenge og ønsket lykke til. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa det rett ut som det var. Gikk også i detalj på hvilke plager jeg hadde og årsaken til sykmeldingen. 

Det kan være lurt at leder er informert. Da er de mer forberedt mtp. tilrettelegging i svangerskapet og ansettelse av vikar. Dersom det skulle oppstå komplikasjoner underveis mens du er på jobb kan det være betryggende at leder er informert hvis du må haste avgårde til legen feks.

Anonymkode: 07906...4cd

Annonse
Skrevet

Aldri skjønt hvorfor man føler man ikke bør si det før uke 12. Jeg sa det rett ut fordi jeg trenger tilrettelegging såpass tidlig i svangerskapet (mye kvalme, slitenhet o.l)

Anonymkode: be995...b39

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Aldri skjønt hvorfor man føler man ikke bør si det før uke 12. Jeg sa det rett ut fordi jeg trenger tilrettelegging såpass tidlig i svangerskapet (mye kvalme, slitenhet o.l)

Jeg skjønner godt at folk ikke vil si det, spesielt når det er første barn. Jeg fortalte ikke folk om graviditeten med første før i uke 20-23, når magen begynte å vises. Med unntak av til nærmeste leder i uke 7, som holdt tett om det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner godt at folk ikke vil si det, spesielt når det er første barn. Jeg fortalte ikke folk om graviditeten med første før i uke 20-23, når magen begynte å vises. Med unntak av til nærmeste leder i uke 7, som holdt tett om det.

Det er en ting ikke å si det fordi det er et personlig ønske, en annen ting hvis man ikke gjør det fordi «regelen» er at man «må» vente til etter uke 12. Jeg er bare så lei teite regler. 

ja, ts det er et alternativ å kun si det til leder og de har jo taushetsplikt.

Skrevet

Jeg sa det til sjefen, og flere skjønte lunta. Men det gikk fint 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

En vil jo gjerne ikke fortelle om graviditeten så tidlig, hvordan løste dere det?

Fortalte det i fortrolighet, sjefen har taushetsplikt når du sier at du ikke ønsker dette skal deles med andre.

Anonymkode: 862be...a46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...