Gå til innhold

Hvorfor har kvinner så mye mot menn i deltidsstillinger? Det er likestilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften snakker for seg.

Anonymkode: ef412...e1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Overskriften snakker for seg.

Anonymkode: ef412...e1c

Ser helst at mannen jobber fulltid og det samme gjør jeg.

Anonymkode: 9a5bf...59e

• Liker 1
Skrevet

Hva annet gjør denne mannen da? Står han for alt av husarbeid og slikt, har han hobbyer som tar mye tid, eller hva er grunnen til at han jobber deltid?

I utgangspunktet vil jeg ha en mann som jobber fulltid, jobber selv fulltid og har ikke planer om å gå ned i stilling. Men selvsagt, er det noen grunn til det og han tjener nok penger til å bidra ser jeg ikke problemet. Skal han derimot bare gå hjemme (been there done that) så er det ikke noe interessant. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Inwe said:

Hva annet gjør denne mannen da? Står han for alt av husarbeid og slikt, har han hobbyer som tar mye tid, eller hva er grunnen til at han jobber deltid?

I utgangspunktet vil jeg ha en mann som jobber fulltid, jobber selv fulltid og har ikke planer om å gå ned i stilling. Men selvsagt, er det noen grunn til det og han tjener nok penger til å bidra ser jeg ikke problemet. Skal han derimot bare gå hjemme (been there done that) så er det ikke noe interessant. 

Ofte er vel grunnen til at han jobber deltid samme som grunnen til at kvinnen jobber deltid: Det er det han får, fordi arbeidssgiver ikke oppretter fulltidsstillinger. Typisk er det jo slik i helsevesenet, brannvesenet, muligens hos politiet? Kjenner bibliotekarer og lærere med ufrivillig deltid, samt en del butikkansatte. Omtrent alle vil ha fulltid, men må ofte ta til takke med 50-80% pluss ekstra vakter når de får det.

Det virker for meg ganske merkelig å velge bort en partner pga. noe sånt.

Anonymkode: 272b3...b11

• Liker 2
Skrevet

Fordi menn har andre krav og forventninger enn kvinner

Anonymkode: 79d8d...906

Skrevet

Har vi det? Det var nytt for meg.

Synes for øvrig det er mer likestilling å få kvinnen opp til menns nivå, enn å dra menn ned på kvinnens nivå. Det finnes dessverre alt for mange deltidsstillinger og kvinner som kjemper for å få opp stillingsprosenten sin. 

Anonymkode: 326a0...cfc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vi det? Det var nytt for meg.

Synes for øvrig det er mer likestilling å få kvinnen opp til menns nivå, enn å dra menn ned på kvinnens nivå. Det finnes dessverre alt for mange deltidsstillinger og kvinner som kjemper for å få opp stillingsprosenten sin. 

Anonymkode: 326a0...cfc

Mange som misforstår det med likestilling, som egentlig var ment for at kvinner skulle ha større rettigheter i samfunnet. Ikke at menn skulle bli tafatte og lite mandige. 

Anonymkode: 9a5bf...59e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ofte er vel grunnen til at han jobber deltid samme som grunnen til at kvinnen jobber deltid: Det er det han får, fordi arbeidssgiver ikke oppretter fulltidsstillinger. Typisk er det jo slik i helsevesenet, brannvesenet, muligens hos politiet? Kjenner bibliotekarer og lærere med ufrivillig deltid, samt en del butikkansatte. Omtrent alle vil ha fulltid, men må ofte ta til takke med 50-80% pluss ekstra vakter når de får det.

Det virker for meg ganske merkelig å velge bort en partner pga. noe sånt.

Det er ingen grunn til å velge bort en partner.

De jeg beskrev har ingen plan for livet og foretrekker å jobbe deltid/ikke jobbe i det hele tatt, og det er for meg en grunn til å velge han bort. 

• Liker 1
Gjest TheCatLady
Skrevet (endret)

Synes ikke at det er likestilling og jeg ønsker ikke å jobbe deltid selv. Det kan være vanskelig å overleve på deltidsarbeid og det er noe jeg kun ville gjort i kortere perioder eller hvis jeg absolutt ikke fikk noe annet. 

Jeg antar at hvis jeg hadde jobbet 100% og han for eksempel 50% så hadde han tatt mer hjemme? Eller hadde det blitt sånn som jeg har erfaring med og det er at han da forventer at jeg skal gjøre det mens han kan kose seg hjemme? 

Endret av TheCatLady
Skrevet
1 hour ago, Inwe said:

Det er ingen grunn til å velge bort en partner.

De jeg beskrev har ingen plan for livet og foretrekker å jobbe deltid/ikke jobbe i det hele tatt, og det er for meg en grunn til å velge han bort. 

For en del er det tydeligvis det. Jeg ser en del kvinner skriver her på forumet at de aldri ville datet en mann uten fast jobb og eid bolig, og opplevde også å bli avvist på dette sist jeg datet (eide leiligheten, men hadde på det tidspunktet et engasjement på 80%, uten utsikter til fast ansettelse hos de arbeidsgiveren).

• Liker 1
Skrevet

Han kan gjerne jobbe deltid om han kan forsørge seg selv.

Anonymkode: e627b...308

• Liker 1
Skrevet

Antagelig fordi kvinner generelt rent instinktivt synes høy status er attraktivt. Ut over det blir jo spørsmålet hva han kan tilby henne i forhold til en som jobber fulltid. Veldig mange kvinner velger eller ønsker selv å jobbe deltid eller være mer hjemme, og det kan jo fort bli en utfordring med en deltidsarbeidende mann, med mindre han tjener veldig godt. 

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på. Da jeg jobbet deltid hadde jeg en liten en her hjemme og i tillegg tok 100% av husarbeid og matlaging for å kompensere for at mannen betalte mest. Blir det samme opplegg om han jobber deltid og ordner alt er det ganske ok, men tviler på det hadde skjedd.

Anonymkode: b34dd...be8

• Liker 2
Skrevet

Har jeg ikke lagt merke til

Anonymkode: 4e363...4f9

Skrevet

Altså hvis du (mann) er

1: ansatt full tid, vil kvinnene forakte deg fordi du har 8- 16- jobb (eller 7-15- jobb)

2: ansatt i ledende eller særdeles fri og selvstendig stilling, vil kvinnene forakte deg fordi du arbeider hele tida.

3: ansatt på deltid, vil kvinnene forakte deg fordi du ikke er helt inne i arbeidslivet.

4: i den posisjon at du kan leve på rentene av din formue, vil hun forakte deg fordi du ikke bruker opp formuen på å kjøpe vesker, perlekjeder, snebbne cabrioleter osv. til henne.

Og det fortsetter og fortsetter.

Du har altså ikke annet å gjøre enn å forlite deg på nåden. Med mindre du er så god tll å prate for deg at hun glemmer å forakte deg.

• Liker 2
Skrevet
draug 75 skrev (5 minutter siden):

Altså hvis du (mann) er

1: ansatt full tid, vil kvinnene forakte deg fordi du har 8- 16- jobb (eller 7-15- jobb)

2: ansatt i ledende eller særdeles fri og selvstendig stilling, vil kvinnene forakte deg fordi du arbeider hele tida.

3: ansatt på deltid, vil kvinnene forakte deg fordi du ikke er helt inne i arbeidslivet.

4: i den posisjon at du kan leve på rentene av din formue, vil hun forakte deg fordi du ikke bruker opp formuen på å kjøpe vesker, perlekjeder, snebbne cabrioleter osv. til henne.

Du har altså ikke annet å gjøre enn å forlite deg på nåden. Med mindre du er så god tll å prate for deg at hun glemmer å forakte deg.

🙄

Anonymkode: 4e363...4f9

• Liker 2
Skrevet
draug 75 skrev (10 minutter siden):

Altså hvis du (mann) er

Det er ei avveining der som kan være vanskelig. For begge. 

Jeg pleide å date en fyr med 9-16-jobb, han var selv misfornøyd med det han tjente og var alltid sliten etter jobb. Og slo opp.

Han jeg er med nå, jobber veldig mye og jeg skulle ideelt sett ha truffet ham mer. Men jeg tror han selv er fornøyd med å jobbe mye. 

Anonymkode: bd685...005

Skrevet

Har vi det? Jeg har ingenting imot menn i deltidsstillinger, men særlig sexy er det vel ikke akkurat. Jeg tenker ikke stor, sterk, beskytter og familiemann når jeg hører om en som har en 40% stilling og er fornøyd med det. Deltid tyder på fravær av ambisjoner uansett kjønn. 

• Liker 1
Skrevet
draug 75 skrev (34 minutter siden):

Altså hvis du (mann) er

Jeg synes mer det høres ut som det er noen som forakter kvinner her, jeg :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...