AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Jeg syntes det er super merkelig ossen folk er så avhengig av å spare penger. Hva er årsaken? hvorfor ikke bruke? De pengene blir ikke med deg i graven. livet er så jævlig kort og går så fort. Hva er grunenn? Anonymkode: 66be9...344 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 Greit å ha et par tusenlapper til siden 50.000 kr ca for krisesituasjoner, Men hva er greia med å spare hele livet Anonymkode: 66be9...344 3
Hanna! Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 En bra balanse mellom de to. Om du sparer penger nå kan du bruke mye mer om 20 år. Penger investert vokser. Det er også sånn at penger = trygghet. For meg er trygghet viktigere enn å ha enda et par nye sko denne måneden. Penger = muligheter. Kanskje du vil slutte i jobben eller hjelpe noen i familien? Da lønner det seg å spare. Men å bare spare, det er jo ikke noe hyggelig. I Norge har 90% eller mer god råd til både å spare og bruke penger på kos. 11
Hanna! Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 Det er også sånn at du bytter tida di mot penger. Om du vil ha mer tid og mindre jobbing, så lønner det seg å skru ned forbruket og opp med sparinga. 7
Pås Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Vi tjener mer enn vi bruker rett og slett, og det vi ikke bruker sparer vi! Ser ingen grunn til at vi MÅ bruke opp lønnen hver måned, liker heller ikke sløsing! Gir en god del til veldedighet, og resten går i banken. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg syntes det er super merkelig ossen folk er så avhengig av å spare penger. Hva er årsaken? hvorfor ikke bruke? De pengene blir ikke med deg i graven. livet er så jævlig kort og går så fort. Hva er grunenn? Anonymkode: 66be9...344 Fordi vi lever i et samfunn hvor penger betyr stort sett alt. Alt er til salgs. Alt kan kjøpes. Penger penger penger. Og da er det både lurt og smart å spare seg opp gjennom årene, foran å sløse det bort på mikkmakk. Man er ofte gjeldsslaver inn i den store framtid. 25-35 år går på å betale ned gjeld for de fleste. Bytter du bolig så kanskje må du betale enda mer, oppmot 50 år. Penger, gjeld, penger... Man må ha det. Sånn har det blitt. Og det utgjør en forskjell om du har kronisk 10.000,- på brukskonto eller 500.000,- på kontoene. Det handler ikke bare om pengene, men det å føle seg trygg. Velvære. Rolig. Du har kontroll over situasjonene. Du føler deg ikke presset. Du har berget deg. Anonymkode: d0ae9...b83 10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 Jeg ønsker å kunne skaffe meg mest mulig av det jeg har lyst på og derfor sparer jeg for å kunne slippe lån som stjeler en masse penger av meg. Anonymkode: df871...2a9 1
Kontorotta Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 Alle er vi forskjellige. Heldigvis. Å ha en buffer, er jo en trygghet. Det å vite at man har råd til å erstatte ting som eventuelt ryker, tannlegen, ta en spontan tur. Samtidig er jeg ikke personen som kunne tenkt meg å spare mest mulig, for å kunne gå av med pensjon tidligst mulig. I og med at flere av mine nærmeste har død rundt de 50, så er det viktig for meg å oppleve mens jeg er i live. Jeg har også sett andre som sparer til de når en viss alder, for så å bli syke rett etterpå. I tillegg tenker jeg at man er jo fremdeles ung når man er 40, men det er ikke alle turer og opplevelser som passer like godt når man er 40, som når man er 25. Men å leve fra hånd til munn, er heller ikke noe for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syntes det er super merkelig ossen folk er så avhengig av å spare penger. Hva er årsaken? hvorfor ikke bruke? De pengene blir ikke med deg i graven. livet er så jævlig kort og går så fort. Hva er grunenn? Anonymkode: 66be9...344 Fordi å bruke for mange innebærer overforbruk av ting man ikke trenger. Mens å spare betyr trygghet gjennom f.eks å kunne betale for egen bolig eller ha en buffer når livet ikke går på skinner, f.eks at man mister jobben. Da er 50 par dyre sko i skapet, mobiltelefon til 15K og en ekstra bil man knapt bruker veldig lite verdt. Anonymkode: 26419...5fd 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 Vi sparer for å ha råd til hva vi enn ønsker å finne på om 5 år. Eller 2 år. Eller 10 år. Penger er trygghet og frihet. Vi ønsker også å bygge opp en stabil plattform rundt barna våre når de skal ut i verden. Og å ha råd til å bruke tid sammen, reise og rett og slett leve det gode liv. Anonymkode: 4476e...921 1
Million Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 (endret) Jeg sparer for å ha en trygghet. Tryggheten består i å vite at jeg kan betale de fleste uventede eller uforutsette utgiftene eller regningene som måtte dukke opp. Jeg kan gå til tannlegen og få reparert tennene om det skulle skje at det trengs. Jeg kunne f.eks. betale for tilvalg til badet da det ble renovert av borettslaget (tok av sparepengene og fikk badet sånn jeg ville ha det). Jeg kunne bare bestille meg en ny microovn med en gang, da den gamle begynte å oppføre seg crazy. Og jeg kunne kjøpe meg et nytt kjøleskap da jeg hadde behov for det, uten å låne, samme dag jeg hadde behov for det. For pengene sto på bufferkontoen. Det er tusenvis av grunner til at det er lurt å ha penger i reserve på en bufferkonto og en sparekonto. ALT kan jo skje, og ALT koster jo penger i dag. Gidder du ikke spare, sitter du i klisteret og må låne penger og stifte gjeld når slike ting dukker opp. Gjeld som gjerne er dyre renter på. Det slipper du om du har vært forutseende nok til å spare opp en solid sparekonto. Endret 27. august 2021 av Million 4
Strange Doll Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 Må det være enten eller? Jeg både sparer penger og bruker penger. 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 Vi sparer for å kunne pensjonere oss tidligere uten å måtte kutte ned forbruket til et minimum da. Bruker penger på det vi ønsker nå også, så merker ikke noe til de få tusenlappene vi setter av i måneden. Anonymkode: 0e91a...305 1
infectedsopp Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 Jeg mener det er en veldig lur ting å spare. Plutselig ryker vaskemaskinen, ei tann, dyret må til veterinær, bilen må på verksted, vannlekkasje i huset osv osv. Alltid greit å ha en buffer i det minste til uforutsette ting. Vi er jo tross alt dessverre avhengige av penger i dagens samfunn, så det er temmelig kjipt å stå uten når det trengs og måtte ty til lån for eksempel.. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 De fleste i Norge bruker vel og er dårlig på sparing, også sitter de å klager over at de ikke kommer seg inn på boligmarkedet🙄 Anonymkode: 3b514...061 3
Gjest Føsleguri Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 Ja takk, begge deler. Både spare og bruke. Kjøper det jeg har bruk for og lyst på, og sparer resten. Bruker ikke bare for å bruke.
draug 75 Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 Hos Dante finner vi at gniere og sløsere er i samme krets nedi Helvete. Der velter de rundt på hver sin stein med magen mens de spør hverandre "hvorfor bruke?" og "hvorfor spare?" Det har nok vært forfatterens oppfatning at begge alternativer er like gale. Man trenger ikke å spare alt, man trenger ikke bruke opp alt. Jeg setter til side penger for å ha penger til å tjene penger med. Jeg tror nemlig ikke at velferdsstaten som vi kjenner den finnes om 20 år. En viss grad av offentlige helsetilbud finnes nok, men hvis du ikke tjener pengene dine sjøl, da sulter du ihjel. 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 Det går vel an å gjøre begge deler. Vi tjener såpass mye at vi kan spare en god del, ute at det går utover det vi har lyst å kjøpe, reise, ha den bilen vi vil ha etc. vi sparer for fremtiden og for å ha en trygghet. Vi prøver å begrense hvor mye klær og nips vi kjøper både fordi det skaper rot men også fordi det ikke er bærekraftig. Denne mnd satt vi igjen med over 10 000kr. Så ikke noe vits i å bruke dem bare for å ha gjort det, så de ble satt i fond. de fleste klarer vel å finne en balansegang og både spare og bruke. Anonymkode: eb725...065 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 Som barnløs og med høy arbeidskapasitet gjør jeg begge deler. Hadde jeg ikke spart hadde jeg aldri fått muligheten til å kjøpe meg f.eks. bolig. Anonymkode: 7cb28...4f7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 Sparer fordi vi ikke trenger å bruke mer. Nedbetalt hus og utleieleilighet er sinnsykt deilig, pluss penger i fond og bank. Begrenser penger brukt på klær og nips til huset, vil ikke være med på forbrukskarusellen. Har solgt, kastet og gitt bort mer enn vi har kjøpt inn de siste årene. Så nå prøver vi å leve på 50% av netto lønn og kan da hjelpe ungene inn på boligmarkedet og sikre trygg alderdom. I tillegg til å reise på Safari i Afrika med 3 barn når koronaen er over. Anonymkode: c211e...c04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå