AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Jeg og mannen min har prøvd å få barn i ett år nå. Vi har fått time hos fertilitetsklinikken på sykehuset, og skal inn dit snart. Jeg er noe overvektig, og lurer på om det kommer til å bli tatt opp av legen der? Jeg vil ikke at mannen min skal få vite hva jeg veier, for eksempel. Er så engstelig for dette at jeg nesten vurderer å avlyse timen. Eq noen som har vært i samme situasjon og kan fortelle hvordan en slik time foregår? Anonymkode: 11325...a9e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 Mannen din kan ikke vite vekta di fordi...? han har jo uansett en anelse. Vekt ble ikke tatt opp hos meg hvertfall, jeg har en BMI på 26,8 da, så ikke veldig overvektig. Vil tro det blir et tema om man er innen kategori fedme, altså BMI over 30 Anonymkode: a6b52...ba8 8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 Jeg hadde kanskje snakket med mannen min om overvekten, fortalt vekten kanskje. I en slik prosess blir begge utredet, og det kan feks være like vanskelig for mannen din at det snakkes om at han har feks dårlig sædkvalitet eller andre ting som kan dukke opp. Man blir ganske blottlagt i behandling osv også, så det er kanskje bare lurt å komme over den terskelen. Anonymkode: 54b6d...236 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 Enig med de andre her. Når dere er i den prosessen dere er, så blir det mye lettere for deg å jobbe med å komme over noen terskler, enn å prøve å kontrollere hva/hvordan ting blir tatt opp. Man står i en sårbar situasjon, men det blir mye lettere om du tør å være litt sårbar. Ville heller hatt en god samtale med mannen på forhånd. Det er jo ikke som at han ikke vet at du er overvektisg, og selve tallet er jo ganske irrelevant. For en liten kvinne kan jo 60 kg være overvekt, mens en stor kvinne kan veie nesten 90 kg og være normalvektig. Og ja, det kan komme opp sensitive ting for mannen din også. Anonymkode: b58e3...6ff 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Du kan bli nektet ivf ved overvekt. Så stor sannsynlighet for at du får beskjed om å gå ned så og så mange kilo, og dette vil selvfølgelig din mann få høre Anonymkode: 10c33...ce0 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 Over vekt er en stor grunn for å slite med å bli gravid, hvorfor går du ikke ned i vekt før du søker fertilitetsbehandling? Du vil ikke bli behandlet før du har gått ned i vekt, man kan ikke alltid ta enkleste utvei. Noen synes sikkert jeg er hard nå, men dette er realiteten og det er likt for alle. Anonymkode: 5b673...f5a 10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg og mannen min har prøvd å få barn i ett år nå. Vi har fått time hos fertilitetsklinikken på sykehuset, og skal inn dit snart. Jeg er noe overvektig, og lurer på om det kommer til å bli tatt opp av legen der? Jeg vil ikke at mannen min skal få vite hva jeg veier, for eksempel. Er så engstelig for dette at jeg nesten vurderer å avlyse timen. Eq noen som har vært i samme situasjon og kan fortelle hvordan en slik time foregår? Anonymkode: 11325...a9e Du vil ikke at mannen din skal vite vekta di? Men du ønsker å få barn med han, du ønsker at han skal være far til ditt barn, du ønsker at han skal være en del av livet ditt i all tid.. Bare ikke at han skal få vite vekta di. Hjelp meg å forstå. For dette er helt hinsidig (banneord) Anonymkode: d4e08...6c0 11
AprilLudgate Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 Du kommer til å måtte skrive vekten din på første time på skjema/si det høyt. Og du får avslag over en viss grense i det offentlige. 6
Neutral90 Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 Grensen er vel bmi 32, tror den er hos de fleste. Mannen må nok vite bmi din, sånn er det bare. Dere kommer til å dele mye intimt i en ivf reise, vekt er bare en del av det. 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 Tror en ivf prosess vil være vanskelig dersom du vurderer å avbestille en time pga mannen får vite om vekten din.. kan love deg at du må blottlegge deg mer enn som så Anonymkode: 54b6d...236 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 Neutral90 skrev (3 timer siden): Grensen er vel bmi 32, tror den er hos de fleste. Mannen må nok vite bmi din, sånn er det bare. Dere kommer til å dele mye intimt i en ivf reise, vekt er bare en del av det. Hva slags andre intime ting er det snakk om? Anonymkode: 11325...a9e
Neutral90 Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva slags andre intime ting er det snakk om? Anonymkode: 11325...a9e Fks uttak er særs intimt. 2
utakulanini Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker said: Hva slags andre intime ting er det snakk om? Anonymkode: 11325...a9e Kostholdsvaner, HPV-virus, latent herpes eller andre potensielle kjønnssykdommer man kan ha/ha hatt, detaljer om mensen osv. For hans del er det vel hovedsaklig sædkvalitet som kan være sårbart for hans del etter det jeg kan komme på.. Kan jeg spørre deg hvorfor du er redd for å la mannen din vite vekten din? Tror du ikke at han vil akseptere deg akkurat som du er uavhengig av et nummer? Jeg tror kanskje denne frykten er hovedsaklig forankret kun i hodet - sånn blir det jo ofte med visse ting. Jeg sender deg en stor klem uansett hva som ligger bak, for jeg skjønner at det må være noe som føles sårt for deg 🥺❤️ Endret 27. august 2021 av utakulanini 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 Mye kjipe kommentarer her, jeg er overvektig. Og akkurat hvor mye jeg veier har jeg ikke lyst til å dele med noen som helst, så skjønner at du ikke har lyst til det. Jeg vil uansett tippe at mannen din elsker deg akkurat som du er uansett vekt. Men å få en liten baby betyr så mye mer enn, hva vekta di er eller ikke er ❤ Partneren min vet heller ikke hva jeg veier og jeg har ikke tenkt til å fortelle det før jeg må. Og vi blir også nødt til å henvises videre snart... Lykke til ❤ Anonymkode: a9a39...8de 3
Blyana Skrevet 28. august 2021 #15 Skrevet 28. august 2021 (endret) Jeg var på ferilitetsutredning for ikke lenge siden, dette var privat vel og merke. Det var ikke ønskelig av klinikken at mannen skulle være med samtidig. Spørsmålet om vekt var bare et kort spørsmål , vet ikke om det ble notert ned en gang. Vi er nå ferdig med utredningen og det har ikke blitt sendt noe rapport til min mann om resultatene mine av de undersøkelsene som ble gjort. Men som et par så skjønner jeg ikke helt poenget med å holde vekten skjult. Han ser deg jo uansett så han har vel en pekepinn på hva du veier. Endret 28. august 2021 av Blyana
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #16 Skrevet 28. august 2021 Du er jo samma størrelsen som du er uavhengig om du veier 60 eller 120 kg, han kommer jo ikke til å se deg annerledes etter du har sagt hva du veier. Anonymkode: 5b673...f5a 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2021 #17 Skrevet 28. august 2021 Ring og fortell disse opplysningene (høyde/ vekt) og si at du har litt problemer m å snakke om det- derfor forteller du det nå - slik at ikke legen spør under konsultasjonen. Om du har bmi over 35 blir du bedt om å gå ned i vekt. Anonymkode: be330...876 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå