Gå til innhold

Slanking som smitteverntiltak

tom1986

Anbefalte innlegg

Iflg CDC er fedme forbundet med tre ganger så høy risiko for sykehusinnleggelse som følge av covid19-smitte.

Burde slankepåbud innføres som smitteverntiltak? Dette vil være et målrettet tiltak som vil lette sykdomsbyrden for samfunnet som helhet, og det vil potensielt kunne spare samfunnet for store kostnader.

https://www.cdc.gov/obesity/data/obesity-and-covid-19.html

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest goldlion

Da må i hvert fall regjeringen ta ansvar for hvilken mat som stadig øker i salg i Norge:

https://www.nettavisen.no/na24/mcdonalds-apner-20-nye-restauranter-i-norge/s/12-95-3423435718

Det tilbys søppelmat på hvert hjørne. Hvordan skal foreldre klare å stoppe ungdommene fra å bli fristet av dette, når det i tillegg er så billig? Junkfood kobles kraftig opp mot hjerte/kar-sykdommer OG kreft - som begge er en stor risikofaktor for Covid, uavhengig om man i tillegg er overvektig eller ikke.

Her må vi alle begynne å ta ansvar før vi ender opp som en stor andel overvektig og overmedisinert befolkning som i USA. Hvorfor skal vi egentlig innta mat og drikke som skader kroppen?

Endret av goldlion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er noe pessimistisk, er det større sjanse for at Covid-19 er borte/ufarlig før du har klart å slanket befolkningen nok til at det reduserer risikoen for sykehusinnleggelse. 

Når det er sagt finnes det masse myndighetene kunne gjort for å hjelpe overvektige / folk med fedme, men tilbudet til denne gruppen er minimalt. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette kun overvektige, eller er du bekymret for helsen til befolkningen generelt?

Det er jo ikke slik at en tynn person som kjøper seg burger og chips til middag, og avslutter kvelden med en pose potetgull og cola skal sitte og tenke at man gjør samfunnet og økonomien i helsevesenet en tjeneste. Helse og kosthold i befolkningen begynner å bli et stort problem både for velferdsstaten og immunforsvaret til hver enkelt person. 

Etterlyser konkrete forslag fra TS til å minske overvektsøkningen i samfunnet, for slik det er nå fremstår TS bare som en som skal disse mennesker som sliter med overvekt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, Boris prøvde seg vel med å slanke befolkningen i UK som et tiltak etter at han ble syk selv, usikker på hvordan det gikk med det prosjektet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitteverntiltak?    Slanking hindrer da ikke smitte i seg selv, det KAN hindre alvorlig sykdom.  Og det gjelder ikke bare covid, men en rekke sykdommer som hjerte/kar,høyt BT, diabetes, kne/hofte/ankel belastingsykdommer, hudsykdommer, gallestein, fettlever, kreft, søvnapnè.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne gjerne gjort noe med momsen på sunn mat. Er ikke bra at en Grandiosa, brus og potetgull er billigere enn fisk og poteter. (Ikke alle kan fiske selv). Var å handlet i dag, en stor pakke pølser 18 kr og pølsebrød 7 kr. Laks 70 kr, aner ikke hva jeg brukte på grønnsaker... Er lett å forstå at man ender opp tykk/usunn om man har dårlig råd. Å tvinge folk til å slanke seg har jeg ingen tro på.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (5 minutter siden):

De kunne gjerne gjort noe med momsen på sunn mat. Er ikke bra at en Grandiosa, brus og potetgull er billigere enn fisk og poteter. (Ikke alle kan fiske selv). Var å handlet i dag, en stor pakke pølser 18 kr og pølsebrød 7 kr. Laks 70 kr, aner ikke hva jeg brukte på grønnsaker... Er lett å forstå at man ender opp tykk/usunn om man har dårlig råd. Å tvinge folk til å slanke seg har jeg ingen tro på.

Hva med å forby all usunn mat sånn som de forbyr folk å gå på treningssenter eller ha mer enn 10 gjester i ditt eget hus. Det handler tross alt om helse :opplyser: Vi må vise handlekraft!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, bonuscoronapass. 

Man innfører flere grønnfarger. 

Lysegrønt; fullvaksinert+ normal bmi, men bruker ikke munnbind

Gusjegrønt: fullvaksinert, overvektig og røyker

Evening green: Tre uker siden første dose, har gått ned 5kg siste uken

Kamogrønt: 💯% fullvaksinert, flink, snille barn, munnbind, normal bmi og lav fettprosent, holder to meter til alle, angir naboen

Etc. Kun kamogrønt gir tilgang til Riket.

Endret av Lomvi
Fjernet sitat fra innlegg med regelbrudd
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke akkurat mer smittsom jo høyere vekt man har, men det er likevel et poeng mtp sykehusressurser når fedme er en så viktig risikofaktor for alvorlig sykdom. Rart at FHI ikke fokuserer mer på dette, og på god generell helse som forebyggende tiltak.

Kanskje det har noe med at flere av de ledende skikkelsene in charge selv har fedme?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elhaym skrev (50 minutter siden):

Ah, bonuscoronapass. 

Kamogrønt: 💯% fullvaksinert, flink, snille barn, munnbind, normal bmi og lav fettprosent, holder to meter til alle, angir naboen

Hvis jeg ikke var gift allerede, så hadde jeg fridd til deg etter dette innlegget! 👏👏👏😍

Og denne tråden generelt: 👏👏🙏🤣🔥👌😁🥳

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (4 timer siden):

Iflg CDC er fedme forbundet med tre ganger så høy risiko for sykehusinnleggelse som følge av covid19-smitte.

Burde slankepåbud innføres som smitteverntiltak? Dette vil være et målrettet tiltak som vil lette sykdomsbyrden for samfunnet som helhet, og det vil potensielt kunne spare samfunnet for store kostnader.

Ikke påbudt, men sterkt anbefalt. I tillegg til generell boost av immunsystemet. Men det har vært NULL fokus på det gjennom pandemien. Jeg skjønner at fatshaming ikke er greit, men jeg hadde glatt slanket meg for å unngå inngripende tiltak. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T1gerlilje skrev (3 timer siden):

Gjelder dette kun overvektige, eller er du bekymret for helsen til befolkningen generelt?

Det er jo ikke slik at en tynn person som kjøper seg burger og chips til middag, og avslutter kvelden med en pose potetgull og cola skal sitte og tenke at man gjør samfunnet og økonomien i helsevesenet en tjeneste. Helse og kosthold i befolkningen begynner å bli et stort problem både for velferdsstaten og immunforsvaret til hver enkelt person. 

Etterlyser konkrete forslag fra TS til å minske overvektsøkningen i samfunnet, for slik det er nå fremstår TS bare som en som skal disse mennesker som sliter med overvekt. 

Overvekt er en av de største risikofaktorer for alvorlig sykdom og død ved covid. Derfor bør det være i fokus, på lik linje med andre ting. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akvarium85 skrev (2 timer siden):

Hvis jeg ikke var gift allerede, så hadde jeg fridd til deg etter dette innlegget! 👏👏👏😍

Og denne tråden generelt: 👏👏🙏🤣🔥👌😁🥳

Tenker at vi kan benytte oss av dette passet for å vise hvor flinke vi er rett og slett. 

For litt siden ble jeg spurt av en venn om jeg hadde vaksinert meg enda? Jeg sa som sant er, at jeg er fullvaksinert. 

"men du har ikke lagt det ut på Snapchat?". Så der har du nok en farge. Dark Teal: fullvaksinert uten vaksineselfie, annenrangs vaksinert. Verden ass.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, tom1986 said:

Nå har det vært allminnelig kjent at overvekt har mange negative helseeffekter i ganske mange tiår, i hvert fall siden ca. 1950 (jeg har ikke studert medisinsk historie, det kan godt ha vært allment kjent før det). De fleste som er yngre enn 70 år i Norge i dag har lært på skolen at det er viktig å holde seg slank og i god form for å unngå f. eks. diabetes. Likevel har ingen politikere foreslått å tvangsslanke befolkningen.

Jeg tror du er mer sarkastisk enn seriøs med dette innlegget, men jeg ser ikke helt hvor du vil hen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (4 timer siden):

Ah, bonuscoronapass. 

Jeg har ikke barn. Går det greit med snill hund i stedet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsdalen skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke barn. Går det greit med snill hund i stedet?

Coronapass Oslo (grønn) - fullvaksinert, Eier av snill hund av akseptert rase, ja. Det går fint!

Endret av Elhaym
Posta for tidlig
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...