AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Storebror på 4 blir innimellom for voldsom for ettåringen. Dytter, slår og sparker under lek. Tidligere har vi plassert minste i babygrind, men det trives hun ikke lenger med. Etter gjentatte beskjeder om å roe seg ned så satt jeg eldste i trappa og sa han måtte ta seg en pause når han ikke greide å leke roligere med søsteren. Hva tenker dere er det en naturlig konsekvens, eller er det time out? Anonymkode: 3c400...837
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 Hva er forskjellen egentlig? jeg synes de går litt inn i hverandre. Så lenge dette fungerer så burde det ikke ha så mye å si hva det omtales som? det er jo en timeout, barnet blir tatt ut av leken for en «pause». Det er også en konsekvens fordi barnet blir tatt ut av leken som han tydeligvis ikke ville avslutte. Anonymkode: dafbe...59d 7
Hactar Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 Å sitte i trappa, er en time-out. Naturlig konsekvens er at søsteren gråter. En annen reaksjon kunne være at han må leke for seg selv om han ikke kan leke fint med søsteren. 15
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er forskjellen egentlig? jeg synes de går litt inn i hverandre. Så lenge dette fungerer så burde det ikke ha så mye å si hva det omtales som? det er jo en timeout, barnet blir tatt ut av leken for en «pause». Det er også en konsekvens fordi barnet blir tatt ut av leken som han tydeligvis ikke ville avslutte. Anonymkode: dafbe...59d Om dette kan regnes som en naturlig konsekvens av handlingene hans, eller om det oppleves som en oppkonstruert straff å sitte i trappa. ts Anonymkode: 3c400...837
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Hactar skrev (1 minutt siden): Å sitte i trappa, er en time-out. Naturlig konsekvens er at søsteren gråter. En annen reaksjon kunne være at han må leke for seg selv om han ikke kan leke fint med søsteren. Han stopper ikke av at hun gråter og nekter å leke for seg selv. Jeg må fysisk skille de. ts Anonymkode: 3c400...837
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han stopper ikke av at hun gråter og nekter å leke for seg selv. Jeg må fysisk skille de. ts Anonymkode: 3c400...837 Oi. Han hadde jeg vært bekymret for. Man bør ha utviklet empati når man er fire år... Anonymkode: 0e1aa...6cc 13
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oi. Han hadde jeg vært bekymret for. Man bør ha utviklet empati når man er fire år... Anonymkode: 0e1aa...6cc Han har empati, han har masse venner i barnehagen og er en poppulær lekekamerat. Det er kun i situasjoner med søsteren at han kan være sånn brå. Handler nok mer om sjalusi enn empati. ts Anonymkode: 3c400...837 19
Hactar Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han stopper ikke av at hun gråter og nekter å leke for seg selv. Jeg må fysisk skille de. ts Anonymkode: 3c400...837 Det er klart du må gripe inn. Men da snakker vi ikke naturlig konsekvens lenger, men en reaksjon fra deg. Hvor forståelig eller oppkonstruert det blir for gutten, kommer an på hvordan du snakker med ham om det. Blir det veldig mye voldsom lek, kan det være du rett og slett skal skille dem mer før det går over styr. Om gutten sitter i trappa uten tvang, klarer han kanskje å leke på rommet sitt også? Vi pleide å ha ungene på hvert sitt rom når vi skulle lage middag, for eksempel. Å la dem leke sammen begge var litt slitne og sultne, samtidig som vi voksne var opptatt, var å be om bråk. Gikk fint om en voksen kunne være sammen med dem, men de kunne ikke overlates til seg selv akkurat da. Endret 27. august 2021 av Hactar Trykkfeil 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 Å sitte i trappa er time-out/straff og ikke en naturlig konsekvens. Mer naturlig er at han må gå et annet sted for å leke, på rommet sitt e.l. Ikke sitte i trappa og stirre i veggen. Anonymkode: 99cbd...da5 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi. Han hadde jeg vært bekymret for. Man bør ha utviklet empati når man er fire år... Anonymkode: 0e1aa...6cc Ærlig talt. Søsken er det ikke lett med. Slutt å sykeliggjør. Anonymkode: f8260...6e3 28
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 Altså. Ikke tenk for mye. En som slår blir fjernet fra situasjonen. Ferdig med det. Anonymkode: 358c7...17c 11
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 Tenker at en fin konsekvens er at han ikke får leke med søsteren sin lenger men må gå et annet sted for å leke. Å bli satt i en trapp kan føles som straff. Anonymkode: c1121...e7d 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenker at en fin konsekvens er at han ikke får leke med søsteren sin lenger men må gå et annet sted for å leke. Å bli satt i en trapp kan føles som straff. Anonymkode: c1121...e7d Ja, jeg er for så vidt enig. Det er bare veldig vanskelig, jeg er alene med de på ettermiddagene, og må få laget middag også. Jeg må fotfølge de for å skille de. Anonymkode: 3c400...837 1
Gjest Albbas Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 Det er ikke en naturlig konsekvens. Naturlige konsekvenser er naturgitte, de kommer av seg selv. Her har du gått inn i situasjonen og påført konsekvensen så den er ikke naturlig. Det kan jo være en fornuftig konsekvens selv om den ikke er rolig. Å fjerne et barn fra situasjonen er jo fornuftig. Det viktige er jo hva du gjør med barnet etter du har fjernet det. En time out betyr vel at man lar barnet sitte alene, det er jeg ikke fan av, men noen barn trenger kanskje det.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han stopper ikke av at hun gråter og nekter å leke for seg selv. Jeg må fysisk skille de. ts Anonymkode: 3c400...837 Jeg hadde blitt bekymret... Anonymkode: 6924b...8b7 2
Kenelz Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 Passende straff 😊 Det er en time-out, ikke ris-på-rompen straff. Fint for han å sitte der, slappe av og muligens «reflektere» over at det var dumt å være ekkel mot søsteren. Man kan også gå bort etter en liten stund og snakke om det. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 Kenelz skrev (2 minutter siden): Passende straff 😊 Det er en time-out, ikke ris-på-rompen straff. Fint for han å sitte der, slappe av og muligens «reflektere» over at det var dumt å være ekkel mot søsteren. Man kan også gå bort etter en liten stund og snakke om det. Ønsker ikke å straffe, tenkte mer som at det er en naturlig konsekvens at han ble plassert et sted når han ikke greier å ta det roligere. ts Anonymkode: 3c400...837 1
Hactar Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg er for så vidt enig. Det er bare veldig vanskelig, jeg er alene med de på ettermiddagene, og må få laget middag også. Jeg må fotfølge de for å skille de. Anonymkode: 3c400...837 Kan ettåringen sitte i høystol/tripptrapp og «være med» å lage middag? Ei sleiv og et par gryter pleier å være populært. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 Hactar skrev (Akkurat nå): Kan ettåringen sitte i høystol/tripptrapp og «være med» å lage middag? Ei sleiv og et par gryter pleier å være populært. I 5 minutter, så blir hun lei. ts Anonymkode: 3c400...837
Hactar Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I 5 minutter, så blir hun lei. ts Anonymkode: 3c400...837 Det kan kanskje hjelpe å gi barna litt å spise rett etter barnehagen, sette av litt tid til å leke med dem og la dem roe seg ned, for så å lage middag til kvelds. Vi opplevde i alle fall at tiden rett etter henting var den vanskeligste. Barna var utilpass med overgangen og slitne etter mange inntrykk, og trengte en voksen eller å leke hver for seg om det ikke skulle bli bråk. Endret 27. august 2021 av Hactar 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå