AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Vi er nok veldig heldige så langt, vår lille på snart 1 mnd er for det meste ganske rolig. Jeg fullammer og foreløpig har vi ikke tilbudt smokk. Jeg greier heller ikke å se når vi skulle brukt det? Når han er urolig er det enten pga sult eller litt småvondt i magen (som avhjelpes med massasje og trøst). Så, det jeg lurer på er når (i hvilke situasjoner) bruker/tilbyr dere smokk? Anonymkode: 9eff7...74c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 Jeg ble "brukt som smokk" av min baby, altså skulle han henge på puppen både dag og natt. Det var veldig utmattende for meg, så jeg prøvde smokk for å slippe. Men min synes ikke noe særlig om det, så han ble aldri noen smokk-bruker. Egentlig like greit sånn i ettertid, for da slapp jeg å avvenne. Ville ikke stresset med det hvis dere ikke ser behovet Anonymkode: 83648...a43 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 Begynte å tilby smokk når det ble mye "heng i puppen" som trøst/sovehjelp om natta, rundt 2-3 uker gammel. Veldig såre brystvorter, så fint å slippe å være smokk Anonymkode: 86bf1...3a2 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 Vårt hadde et enormt sugebehov fra fødselen av. Der hadde smokk vært bra. Anonymkode: cb5ad...aa6 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Vår er også en rolig baby. Han har et enormt sugebehov, og v erfaring etter første, tilbudte jeg selvsagt puppen. Når han begynte å klikke pga det kom melk, for det var jo ikke det han ville ha, og det bare ble mer uro,tilbudte jeg smokk og det er det han sovner med nå. Anonymkode: 88b0a...39f
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 Vi bruker smokk når baby har sugebehov og leter etter pupp, men blir sint når det kommer melk… der storebror alltid sovna ved puppen spiser lillesøster seg mett og sovner med smokken etterpå. smokken godtas ikke hvis hun faktisk er sulten. Anonymkode: 82bf7...59b 2
RockyRose Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 Vår hadde stort sugebehov frå starten av, så vi måtte alltid tilby ein finger å suge på når vi var ute på trilletur feks. Så vi byrja med smokk etter 1 veke 😊 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Vår er også en rolig baby. Han har et enormt sugebehov, og v erfaring etter første, tilbudte jeg selvsagt puppen. Når han begynte å klikke pga det kom melk, for det var jo ikke det han ville ha, og det bare ble mer uro,tilbudte jeg smokk og det er det han sovner med nå. Anonymkode: 88b0a...39f Hvor gammel var han når det ble sånn? Anonymkode: 9eff7...74c
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 Vi begynte med smokk når baby sitt sugebehov og melkebehov ikke stemt overens. Baby ville suge, fikk munnen full av melk og ble sint. Baby skrek og ville suge for trøst. Baby fikk munnen full av melk, og ble sint. Etter en veldig slitsom dag med dette puttet jeg en finger i munnen på baby, og baby suttet fornøyd. Dagen etter kjøpte vi smokk. Det var lett å merke om baby ville sutte eller ha melk, for baby hadde to ulik teknikker. Hvis baby var sulten prøvde hen å melke smokken, og da datt smokken ut. Hvis baby bare ville sutte ble smokken værende. Hvis baby ikke trenger smokk ser jeg ikke poenget. En koseklut kan være like god trygghet, og man trenger ikke avvenne like tidlig som smokk. Anonymkode: efd08...e64
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 Så lenge dere ikke tenker "nå hadde det vært kjekt med smokk" så trengs det ikke, tenker jeg. Vår første hadde nok mindre sugebehov enn gjennomsnittet. Vi prøvde å gi henne smokk først rundt fire mnd. for å se om legging ble lettere, men hun ville ikke ha, og leggingen ble lettere igjen av seg selv. Med nr. to vurderte jeg det fordi hun våknet så ofte om natten og trengte pupp for å sovne igjen, og jeg tenkte det hadde vært kjekt om hun kunne fått smokk i stedet noen av gangene. Men så hadde vi ingen smokk, og kom aldri så langt at vi fikk kjøpt, så så stort kjentes ikke behovet her tross alt. Jeg kjenner både de som syns at det har vært til stor hjelp med smokk, og de som forteller at deres baby mistet smokken og våknet og trengte hjelp til å finne/putte den inn igjen, og at det forstyrret kveldsro og nattesøvn. Anonymkode: 44930...c05
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 Angret meg ihjel på at første ikke fikk smokk tidligere.. hun var og rolig de første fem ukene, ble til mnder med byssing, amming og hjuling for hver hvil Denne ganger brukes smokk når han har magevont, blir sint på melken og alltid i innsoving. Er en drøm. Begynte å trene allerede på sykehuset selv om behovet ikke var der egentlig. Anonymkode: 7e870...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 Tilbydde smokk i sovesituasjoner slik at hun kunne bli vandt til at når hun får smokken så skal hun sove, mest fordi jeg var redd hun skulle begynne med tommelen. Det er mye lettere å avvenne smokk enn tommel. Barnet mitt har aldri vært noe knyttet til en bamse eller klut, så er veldig glad for at vi i det minste har smokken nå til barnehagestart og eventuelt når barnet skal sove borte. Anonymkode: 01e7d...14f
Snart7 Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 Veldig greit med sutt i sove situasjoner. Har 5 barn, 3 av de har fått sutt 1 døgn gamle. De har vært flinke til å legge seg både i vogn og s3ng og sovne. De andre har måtte bli ammet eller vogget i søvn. Etterhvert blir ikke det like lett syns jeg.. Å kjekt på bilturer og når de er syke, får tenner ol 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi er nok veldig heldige så langt, vår lille på snart 1 mnd er for det meste ganske rolig. Jeg fullammer og foreløpig har vi ikke tilbudt smokk. Jeg greier heller ikke å se når vi skulle brukt det? Når han er urolig er det enten pga sult eller litt småvondt i magen (som avhjelpes med massasje og trøst). Så, det jeg lurer på er når (i hvilke situasjoner) bruker/tilbyr dere smokk? Anonymkode: 9eff7...74c Ved uro, når baby har lyst å sutte på noe men ikke er sulten, når baby skal hvile eller sove, når baby er syk (ikke tett) og trenger å prøve å slappe av. Tutt er jo ikke noe galt i det. Anonymkode: 869f7...a33
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 Jeg har passet en del barn, og ser at det er supert å ha smokk når de skal roe seg ned. Men min egne nektet å bruke smokk, uansett hvor mye jeg prøvde.. Så mulig du ikke får det til, men jeg ville nok ha introdusert det og sett om babyen trives med det. En fordel med å ikke ha smokk er forresten at barna ikke gråter om nettene fordi de har mistet smokken.. Anonymkode: 1a680...d75
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvor gammel var han når det ble sånn? Anonymkode: 9eff7...74c Det begynte rundt da melken kom ordentlig. Tenkte først at det var pga for sterk utdrivning, noe som var litt av årsaken. Så jeg fikk ut det verste i begynnelsen, men han var jo mett og ville ikke ha melk 😅 smokk gav ham ro ihvertfall, så han ligger inntil og koser, men med smokken i munn ❤️ Anonymkode: 88b0a...39f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå