Samsung Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 (endret) Jeg leser i avisen og ser i media at de unge angivelig strømmer til MDG. Jeg er 100 % for miljøet selv, men jeg mener at mange av MDG sine valgløfter er for inngripende. Jeg bor selv i en storby og har fått kjenne på kroppen hvordan kampen mot bilistene gjør det vanskelig i hverdagen. Det er ikke alle som bor slik til i forhold til jobb, venner, familie, og fritidsaktiviteter – at man kan klare seg uten bil. Det er heller ikke alle oss som har råd til en dyr elbil dekker alle behov når det gjelder rekkevidde. På toppen av det hele vil kommunen fjerne nesten alle gjeste parkeringsplassene våre av miljøhensyn, slik at vi bare har 4 plasser i stedet for 40. De vil tvinge besøkende til å måtte bruke buss, sykkel eller el-sparkesykkel. Kommunen bruker bompenger for å straffe de som kjører fossil, samtidig klager de på at de ikke tjener nok bom-penger fordi det er for mange elbiler. Jeg mener at bil politikken er helt feil. Man bør stimulere til at folk velger El, ikke straffer de som ikke har råd. Man bør heller ikke fjerne parkeringsplasser og gjøre hverdagen vanskelig nok for folk. Vi kommer til å tape masse penger den dagen vi skal selge dersom vi ikke har nok plasser. De som er yngre og studenter bor gjerne midt i sentrum hvor de kan gå, sykle eller bruke el-sparkesykkel. De ser verden på en litt annen måte enn oss som akkurat er ferdig med å studere og har begynt å jobbe og etablere oss med egen bolig. Vi bor tross alt i et land hvor folk bor spredt rundt. Det er ikke mulig å få på plass et kollektivtilbud som dekker alle. Det er heller ikke mulig at alle kan bo og jobbe i sentrum. Det er ikke bok boliger til det, og boligprisene er helt sinnsyke i de største byene. Det blir derfor ofte til at man bor og jobber et stykke fra hverandre. Samtidig bor venner og familie også et stykke unna. Gjerne i en annen by. Å ha et sosialt liv utenom jobb uten bil er vanskelig. Med bedre veier hadde det vært raskere og mer miljøvennlig å besøke andre også. Det er skip, industri og langtransport kjøretøy som står for de største utslippene. Andelen elbiler er svært høy og stiger fort i de store byene. Jeg syns det er meningsløst å straffe vanlige bilister når klima tiltakene på elbiler er effektive. Slik utviklingen er vil det snart ikke selges andre biler enn elbiler. Endret 27. august 2021 av Samsung 1
Callisto83 Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 At unge strømmer til MDG er ikke nødvendigvis en god ting. Det betyr bare at en gruppe mennesker som er i en tilrettelagt hverdag, skal fortelle alle andre hvordan samfunnet henger sammen, og det kan bli problematisk. Aller helst skulle man hatt noen år på baken hvor man måtte klare seg helt selv som voksen, før man blir aktiv i politikken. 5
Gjest Peanut Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 Det er lett å la seg rive med hva politikere sier
Utsiden Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 Er positiv til at unge stemmer på et parti med en radikal miljøagenda. Enig med mye av det du sier, problemet med MDGs politikk er at vi på den andre siden av det grønne skifte, om vi kommer oss dit, vil ha ekstreme sosiale forskjeller.
Durinur Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Callisto83 skrev (41 minutter siden): At unge strømmer til MDG er ikke nødvendigvis en god ting. Det betyr bare at en gruppe mennesker som er i en tilrettelagt hverdag, skal fortelle alle andre hvordan samfunnet henger sammen, og det kan bli problematisk. Aller helst skulle man hatt noen år på baken hvor man måtte klare seg helt selv som voksen, før man blir aktiv i politikken. Det er jo helt vanlig at ungdom stemmer mer radikalt enn voksne mennesker. Det må da være lov å være opptatt av andre saker og andre løsninger uten at man skal bruke alderen som en hersketeknikk mot dem? Jeg er i alle fall glad for at alle myndige personer har både stemmerett og mulighet til å stille til valg. 6
Drizzt Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 Callisto83 skrev (9 timer siden): At unge strømmer til MDG er ikke nødvendigvis en god ting. Det betyr bare at en gruppe mennesker som er i en tilrettelagt hverdag, skal fortelle alle andre hvordan samfunnet henger sammen, og det kan bli problematisk. Aller helst skulle man hatt noen år på baken hvor man måtte klare seg helt selv som voksen, før man blir aktiv i politikken. Nei, det er slett ikke noe positivt at de med minst erfaring i livet og minst kunnskap om hvordan samfunnet henger sammen skal fortelle de med mer erfaring og kunnskap hvordan ting skal være. Det er egentlig skummelt og vitner til usunn radikalisering og dessverre lover dårlig for Norges fremtid. Det er ALDRI bra å gi ekstremister makt. 5
Samsung Skrevet 27. august 2021 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2021 Jeg stemte selv på MDG når jeg var student, men etter som jeg fikk meg jobb og egen bolig ser jeg verden på en annen måte. Jeg kan ikke lengre sykle til og fra studiestedet mitt. Jeg har en arbeidsplass jeg må reise til. Fordi jeg ikke har økonomi nok til å bo i umiddelbar nærheten av arbeidsplassen min må jeg bo 15 kilometer unna. Jeg kan reise ned buss når jeg jobber formiddag, men på kvelden kan jeg fort bruke 1,5 time hjem. Sykling er ikke et alternativ fordi jeg må sykle nesten dobbelt så langt for å komme meg hjem på grunn av tunneler og slikt. Selv på dagtid bruker jeg minst en time hver vei til jobb hvis jeg skal reise kollektivt. Med bil bruker jeg 15 minutter en vei, eller 25 minutter i rushtiden. Jeg sparer derfor minst 1 time på reise hver dag med bil. Siden vi er to i husholdningen er vi også avhengig av bil når vi skal handle inn stort. Venner og familie bor rundt forskjellige steder i andre kommuner. For å kunne være sosiale må vi også ha bil for å komme oss rundt. Skal vi besøke noen i en annen kommune med buss går nesten hele dagen til reise. Med bil går det en 40 minutter til en time hver vei. Hvis vi skulle ha levd etter MDG burde alle ha bodd og jobbet på samme plass. Dessverre er det ikke mulig. Det er begrenset med arbeidsplasser i en by, og det er ikke plass til at alle bor og jobber i gang eller sykkel avstand til jobben sin. Ikke minst er det for dyrt for de fleste å bo sentralt. I hvert fall hvis de skal ha en viss standard. Norge er et langstrakt land hvor vi statistisk sett har store avstander mellom oss. Å straffe folk som er avhengig av bil er derfor helt idiotisk. Det blir som å skattlegge folk for å puste. Av samme årsak er det omtrent umulig å få på plass et kollektivtilbud som passer alle. Bruk heller energi på å skape grønnere industri, tilrettelegge for miljøvennlige skip, lastebiler osv. Elektrifisering av personbiler er kommet langt og øker fort. Vi trenger ikke å bli straffet mer for å velge El. De tiltakene som er nå har fungert bra nok. Å sette opp prisen på bensin og diesel er derfor meningsløst. Det er fortsatt mang, spesielt i distriktene som er avhengig av drivstoff. I stedet for å tvinge folk over på El og til å velge kollektivt bør man tilrettelegge slik at folk kan reise kollektivt og får lyst til å kjøpe El. Det er også meningsløst å fjerne parkeringsplasser i byer. Folk som kommer langveis fra må ha steder å parkere bilene sine. Flere byer sliter med butikk død i sentrum fordi kunder blir straffet hvis de kommer reisende med egen bil. De drar derfor til et kjøpesenter hvor de kan handle alt, og kan parkere gratis. Når det gjelder olje er hele velferdssystemet vårt bygget opp av penger fra oljen. Vi kan derfor ikke bare legge ned all olje virksomhet. Hvis Norge slutter å utvinne olje vil andre land overta, og de vil ikke utvinne oljen like miljøvennlig som Norge. Det vil derfor bli verre for kloden. Norge har også et stort potensiale for å utvinne hydrogen fra olje og gass produksjon. Med co2 fangst vil klimagass utslippene være minimale. Hydrogen kan for eksempel brukes i skipsundustrien, transport næringen osv for å gi oss fartøyer som ikke slipper ut farlige gasser. Hydrogen som kommer ut av eksosrøret på en lastebil er rett og slett vanndamp.
GammelKaktus Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 Synes det er skremmende med den indoktrineringen MDG og mye av samfunnet ellers holder på med når det gjelder de unge, som verken har livserfaring eller forstand til å forstå konsekvensene av noe så drastisk som å legge ned en næring som har gjort landet til det som Norge er i dag. 1
mocca1 Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 Jeg håper at de unge har tenkt litt fremover i tid. Våre nye landsmenn stemmer ikke blått (noe også statistikken viser), og siden de er de som føder flest barn her i landet vil dette kanskje være siste epoke med en blå regjering og noe strengere innvandringspolitikk. Hvis du fremdeles er så naiv at du tror det går bra i Sverige, så kan du leve fredelig videre. Er du som meg, så er samfunnet ikke det samme som jeg husker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå