Gå til innhold

Hva ville dere gjort her? Ang. smitte

Teflonhjernen

Anbefalte innlegg

Bor i by med mye smitte blant de unge 16-18 år. 
Mannen var ute med datteren her om dagen (begge er fullvaksinerte). De holdt ikke avstand og han var dum nok til å klemme sønnen. Dagen etter får han beskjed om at bestevenninna til datteren er smittet ( til tross for at hun også er full vaksinert). Disse jentene er sammen hele tiden, alltid. 
Problemet er at jeg har en 16 åring her som ikke er vaksinert enda. 

Jeg sendte mannen bort i går, da jeg ikke ønsker at min 16 åring skal smittes (skal vaksineres til uka). Jeg tenker at han får holde seg borte til svaret til datteren foreligger, noe som kan ta dager pga det er så mye testing nå. 
Er det dumt, hva ville dere gjort? 
(Tenker også ringe corona telefonen senere for å spør). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teflonhjernen skrev (Akkurat nå):

Bor i by med mye smitte blant de unge 16-18 år. 
Mannen var ute med datteren her om dagen (begge er fullvaksinerte). De holdt ikke avstand og han var dum nok til å klemme sønnen. Dagen etter får han beskjed om at bestevenninna til datteren er smittet ( til tross for at hun også er full vaksinert). Disse jentene er sammen hele tiden, alltid. 
Problemet er at jeg har en 16 åring her som ikke er vaksinert enda. 

Jeg sendte mannen bort i går, da jeg ikke ønsker at min 16 åring skal smittes (skal vaksineres til uka). Jeg tenker at han får holde seg borte til svaret til datteren foreligger, noe som kan ta dager pga det er så mye testing nå. 
Er det dumt, hva ville dere gjort? 
(Tenker også ringe corona telefonen senere for å spør). 

De holdt ikke avstand og han var dum nok til å klemme sønnen = datteren 🙈

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fullvaksinert var i kontakt med en fullvaksinert som har hatt nærkontakt med en smittet, derfor tenker du han er en risiko for ungt, friskt husstandsmedlem? 

Jeg ville gjort absolutt ingenting. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

robot skrev (1 minutt siden):

En fullvaksinert var i kontakt med en fullvaksinert som har hatt nærkontakt med en smittet, derfor tenker du han er en risiko for ungt, friskt husstandsmedlem? 

Fordi en kan være bærer av viruset, selv om en er fullvaksinert. Hun som ble smittet er fullvaksinert. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gjort noe som helst jeg.

lage et problem utav noe som mest sannsynlig ikke blir et problem er sykeliggjøring og ikke sunt.

Hadde hun vært i risikogruppen hadde hun jo allerede vært vaksinert. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misanthropis skrev (2 minutter siden):

Hadde ikke gjort noe som helst jeg.

lage et problem utav noe som mest sannsynlig ikke blir et problem er sykeliggjøring og ikke sunt.

Hadde hun vært i risikogruppen hadde hun jo allerede vært vaksinert. 

Tenker bare at jeg vil unngå at 16 åringen min blir smittet. Nettopp begynt på VG og skal endelig få vaksine neste uke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg ser den, men det går sikkert bra, ikke ta sorgene på forskudd 😊 

Lav terskel for testing skal vi jo alle ha, så mer får du liksom ikke gjort heller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Corona telefonen. 
Mannen kan være hjemme, men vi må være nøye på avstand og spriting frem til datteren får svar på testen. 
Ble også minnet om at klemming fortsatt ikke er godkjent. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflonhjernen skrev (17 minutter siden):

Snakket med Corona telefonen. 
Mannen kan være hjemme, men vi må være nøye på avstand og spriting frem til datteren får svar på testen. 
Ble også minnet om at klemming fortsatt ikke er godkjent. 

Bent høie sa jo selv at nærkontakt mellom to fullvaksinerte, altså den episoden jeg husker gjaldt jo beboer på sykehjem og pårørende var greit jo?!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en ikke kunne klemme egne barn? Men, å stå som sild i tønne på banen uten munnbind er ok? Ærlig talt.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misanthropis skrev (2 minutter siden):

Bent høie sa jo selv at nærkontakt mellom to fullvaksinerte, altså den episoden jeg husker gjaldt jo beboer på sykehjem og pårørende var greit jo?!

Ikke nå da det er så mye smitte fikk jeg beskjed om. Det er rekord smitte her i byen blant de unge, og spesielt på skolen hvor datteren går. Hadde vi alle vært fullvaksinerte så hadde jeg ikke bekymret meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

robot skrev (1 time siden):

Dette er det riktige svaret. Ethvert annet svar er irrasjonelt hysteri.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teflonhjernen skrev (1 time siden):

Tenker bare at jeg vil unngå at 16 åringen min blir smittet. Nettopp begynt på VG og skal endelig få vaksine neste uke. 

Han kan fort bli smittet på VG også. Han har vel venner?

Og far er ikke dum som klemmer datteren sin. En far har selvsagt lov til å klemme datteren sin. At du har fått beskjed om noe annet på coronatelefonen er hårreisende. Håper du misforsto noe. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barbalala skrev (1 minutt siden):

Hæ? Forstod ikke dette. Han var ute med datteren og var "dum nok" til å klemme sønnen? 

Jeg er dum nok til å klemme mine uvaksinerte barn hver dag, og er selv uvaksinert. Hvor mye skal vi miste?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe av det samme i forrige uke. Masse smitte i min datters klasse, 2. VGS.. Mannen min hadde akkurat fått 2.. dose, og var ergo ikke fullvaksinert, ei heller jeg og hun på 16 har ingen doser, og har heller ikke blitt kalt inn enda. Jeg ville helst ikke ta sjanser og ba jenta om å holde avstand til oss noen dager, og hun måtte bruke eget toalett. 

Det er jo ikke kjekt. Men man er jo litt forsiktig når det bare er dager før man får vaksinen. Det er jo ingen som vil bli smittet på målstreken. Noe de jo har lagt opp til at folk blir nå. Så sitter man selv igjen med dilemmaet og må være kjip selv. 

Nei. Skjønner deg godt TS. Så er det gjerne ikke sånn at 16 åringen din er forskånet uansett. Men man prøver jo sitt beste, og det er slik foreldre tenker. Særlig mor- føler jeg. Vi vil beskytte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lea skrev (15 minutter siden):

Kanskje Ts. både har en sønn og en datter?🙂 jeg vet ikke🙂

Nei, ble feil i teksten (skrev det under). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (Akkurat nå):

Jeg har opplevd noe av det samme i forrige uke. Masse smitte i min datters klasse, 2. VGS.. Mannen min hadde akkurat fått 2.. dose, og var ergo ikke fullvaksinert, ei heller jeg og hun på 16 har ingen doser, og har heller ikke blitt kalt inn enda. Jeg ville helst ikke ta sjanser og ba jenta om å holde avstand til oss noen dager, og hun måtte bruke eget toalett. 

Det er jo ikke kjekt. Men man er jo litt forsiktig når det bare er dager før man får vaksinen. Det er jo ingen som vil bli smittet på målstreken. Noe de jo har lagt opp til at folk blir nå. Så sitter man selv igjen med dilemmaet og må være kjip selv. 

Nei. Skjønner deg godt TS. Så er det gjerne ikke sånn at 16 åringen din er forskånet uansett. Men man prøver jo sitt beste, og det er slik foreldre tenker. Særlig mor- føler jeg. Vi vil beskytte. 

Takk 😊 

Ja, er det jeg også tenker. Ingen er skånet mot smitte da man er uvaksinert, men her hjemme kan vi hvertfall gjøre vårt. Spesielt nå da det er helt vill smitte blant de unge. 
At mannen klemte sin datter (de bor ikke sammen) syntes jeg var dumt akkurat nå. Hadde smittetallene vært lave blant de unge  eller vi hadde vært fullvaksinerte hadde jeg ikke reagert i det hele tatt.  Men, som sagt, med en uvaksinert 16 åring i hus, så tenker jeg at vi må gjøre vårt. 
Å unngå å klemme ungdom en liten periode burde ikke være noe problem så lenge en bor sammen med en uvaksinert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig han ikke er så koselig, men å "kaste ut" mannen sin fordi han har klemt sin fullvaksinerte datter("vært dum nok") som har en smittet nærkontakt er ikke spesielt rasjonelt eller koselig det heller.

Endret av Lomvi
Fjernet sitat fra innlegg med regelbrudd
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elhaym skrev (5 minutter siden):

Mulig han ikke er så koselig, men å "kaste ut" mannen sin fordi han har klemt sin fullvaksinerte datter("vært dum nok") som har en smittet nærkontakt er ikke spesielt rasjonelt eller koselig det heller.

Han ble ikke «kastet ut», vi ble enige om at det var lurt at han holdt seg borte frem til enten svar forelå eller vi hadde snakket med noen. Snakket med corona telefonen og han er hjemme igjen nå. 
Vi blir alle oppfordret til å holde meteren nå, og det syntes jeg vi kan gjøre. Datteren går på en skole/trinn med ekstremt mye smitte, også fullvaksinert, de bor ikke sammen så da syntes jeg ikke det er mye forlangt at de holder meteren nå mens det er vill smitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...