AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Min bonusdatter på 12 tisser seg innimellom ut om natten. Hele sengen/ overmadrass/ dyne er klissvåt . Har måtte kaste to overmadrasser hittil. Dette har skjedd 4 ganger i år, og har ikke skjedd tidligere. Jenten sier det ikke er noe spesielt som har skjedd i livet hennes, som skal tilsi at hun skal tisse seg ut. Jeg mener dette ikke er normalt og sier til hennes mor at hun må sjekkes ut av lege, men både moren og hennes far bagatelliserer det. Jeg har 3 barn selv (2 jenter/1 gutt) som nå er voksne, og opplevde aldri at de begynte å tisse på seg når de var så store. Mine barn kastet nattbleien rundt 3 års alder, og hadde ikke lekkasjer. Jenten har kommet i puberteten og tisser seg ut om natten-det henger ikke på greip! Anonymkode: 30d59...a88
Gjest Albbas Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 Har hun slitt med dette før da, eller er det nyoppstått? Bruk tisselaken hvertfall, så du slipper å styre med å kaste overmadrasser.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 Tenker hun enten har slitt med dette tidligere eller at det har skjedd noe i senere tid. Oppsøk helsepersonell for hjelp. Bruk inkontinenslaken og invester i 1-2 ekstra dyner slik at dere kan vaske dynen etter uhell samtidig som hun har en tørr tyne neste natt. Anonymkode: 5b19d...28b 9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 Albbas skrev (5 minutter siden): Har hun slitt med dette før da, eller er det nyoppstått? Bruk tisselaken hvertfall, så du slipper å styre med å kaste overmadrasser. Det er nyoppstått i år. Tisselaken er unødvendig sier moren fordi det skjer "så sjeldent". Det må jo være flaut for jenta også? Det har skjedd her hjemme, men også på overnatting hos venninner. Ts Anonymkode: 30d59...a88
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 Når man har hatt 3 barn, tror man at man vet det meste. Man bruker gjerne egne barn som mal for hva som er riktig. Jeg har hatt flere barn, og hadde også en holdning som du, som tilsa at barn selvfølgelig måtte være tørre tidlig. Så fikk jeg en attpåklatt. Han hadde uhell jevnt over i mange år. Jeg stresset veldig,,fordi jeg leste innlegg som dine og fikk stor skyldfølelse. Var jeg ikke god nok som mor? Var det noe galt med barnet? Pga at jeg lot bekymringene fra «velmente» andre ta overhånd, dro vi med ham rundt på mange utredninger, uten å finne noe galt. Helt til jeg til slutt kom til en spesialist som fortalte meg at tissing hos større barn i 99% av tilfellene skyldtes psykologisk stress. I vårt tilfelle var det en skilsmisse, og en stemor som presset på for å få slutt på «tullet»- noe som hadde ført til stort press på far, og tilhørende kobflikter med mor. Det var ikke før etter far og stemor gikk fra hverandre at tissingen avtok. Vi merker likevel at den kan komme tilbake når det er tendens til stress- feks hvis jeg og far har hatt en diskusjon i hans påhør. Spesialisten fortalte meg at 7-10% av store barn har det slik. Synes du skal backe helt ut jeg. Det er en kjensgjerning at man sjelden klarer å vise samme varme og forståelse ovenfor stebarn. Du ser dette problemet med «uvarme og kjærlighetsløse» briller, og da vil det kun bli et praktisk problem. HI vitner ikke om at du klarer å ha medfølelse med barnet, hvor flaut og pinelig (og uønsket) det må være for barnet å være i en slik situasjon). Best for barnet er at du trekker din innvirkning i denne situasjonen helt vekk. Anonymkode: 0a65e...4ee 21
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenker hun enten har slitt med dette tidligere eller at det har skjedd noe i senere tid. Oppsøk helsepersonell for hjelp. Bruk inkontinenslaken og invester i 1-2 ekstra dyner slik at dere kan vaske dynen etter uhell samtidig som hun har en tørr tyne neste natt. Anonymkode: 5b19d...28b Vi har vaskemaskin som tar kun 6 kg så vi får ikke vasket dyner. De tar vi på vaskeri Ts Anonymkode: 30d59...a88
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når man har hatt 3 barn, tror man at man vet det meste. Man bruker gjerne egne barn som mal for hva som er riktig. Jeg har hatt flere barn, og hadde også en holdning som du, som tilsa at barn selvfølgelig måtte være tørre tidlig. Så fikk jeg en attpåklatt. Han hadde uhell jevnt over i mange år. Jeg stresset veldig,,fordi jeg leste innlegg som dine og fikk stor skyldfølelse. Var jeg ikke god nok som mor? Var det noe galt med barnet? Pga at jeg lot bekymringene fra «velmente» andre ta overhånd, dro vi med ham rundt på mange utredninger, uten å finne noe galt. Helt til jeg til slutt kom til en spesialist som fortalte meg at tissing hos større barn i 99% av tilfellene skyldtes psykologisk stress. I vårt tilfelle var det en skilsmisse, og en stemor som presset på for å få slutt på «tullet»- noe som hadde ført til stort press på far, og tilhørende kobflikter med mor. Det var ikke før etter far og stemor gikk fra hverandre at tissingen avtok. Vi merker likevel at den kan komme tilbake når det er tendens til stress- feks hvis jeg og far har hatt en diskusjon i hans påhør. Spesialisten fortalte meg at 7-10% av store barn har det slik. Synes du skal backe helt ut jeg. Det er en kjensgjerning at man sjelden klarer å vise samme varme og forståelse ovenfor stebarn. Du ser dette problemet med «uvarme og kjærlighetsløse» briller, og da vil det kun bli et praktisk problem. HI vitner ikke om at du klarer å ha medfølelse med barnet, hvor flaut og pinelig (og uønsket) det må være for barnet å være i en slik situasjon). Best for barnet er at du trekker din innvirkning i denne situasjonen helt vekk. Anonymkode: 0a65e...4ee Spar deg for denne stefar holdningen din! Jeg hadde redigert på akkurat samme måte hadde det vært mitt eget barn. Jeg og moren har vært sammen siden jenten var liten, og jeg fungerer som hennes far 100% når hun er hos oss, er like glad i henne som mine egne barn på 19, 23 og 25 år. Hennes far har hatt samboer i 5 år nå, og tror ting er greit hos de. Vet at jenten for noen år siden snakket en del om krangling hjemme hos faren, men faren sa de ikke kranglet mer enn andre, og ville ikke prate mer om det. Moren bagatelliserte det at jenten sa at hun var redd det skulle gå fra hverandre, men hun tisset seg ikke ut på det tidspunktet. Ts Anonymkode: 30d59...a88 3
Gjest Albbas Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nyoppstått i år. Tisselaken er unødvendig sier moren fordi det skjer "så sjeldent". Det må jo være flaut for jenta også? Det har skjedd her hjemme, men også på overnatting hos venninner. Ts Anonymkode: 30d59...a88 Hvorfor spør du moren om hva slags laken du skal bruke? Legg på tisselaken, sett over en sånn tynn madrassbeskytter og vanlig laken over der igjen.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 Albbas skrev (Akkurat nå): Hvorfor spør du moren om hva slags laken du skal bruke? Legg på tisselaken, sett over en sånn tynn madrassbeskytter og vanlig laken over der igjen. Fordi moren bagatelliserer tissingen og mener jeg lager et nr ut av det. Orker ikke å holde på med noe bak hennes rygg, når hun mener dette ikke er noe å bry seg om. Da får vi ta diskusjonen om tisselaken helt til hun ombestemmer seg Ts Anonymkode: 30d59...a88
Gjest Albbas Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Fordi moren bagatelliserer tissingen og mener jeg lager et nr ut av det. Orker ikke å holde på med noe bak hennes rygg, når hun mener dette ikke er noe å bry seg om. Da får vi ta diskusjonen om tisselaken helt til hun ombestemmer seg Ts Anonymkode: 30d59...a88 Ta ansvar neste gang dere skal skifte på senga, legg på tisselaken, tynn beskytter og vanlig laken. Det er ikke å gjøre et stort nummer ut av ting, og du trenger ikke gjøre det bak ryggen på noen. Altså, hadde du vært kvinne hadde det vært en ikke-sak, men det er jo typisk at menn lar kvinnen diktere noe så bagatellmessig som hvordan senga skal res opp. 🙄 Det er jo bedre for jenta også, blir mindre oppstyr rundt uhell når det er enkelt å ta seg av. Men alternativet er jo bare å si greit, mor bestemmer, men da tar mor også alt arbeidet rundt uhellene. 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 Jeg tror ikke det er så uvanlig faktisk. Det kan være hormonellt nå når hun virkelig går inn i puberteten. Selv blir jeg nærmest inkontinent når jeg skal ha mensen, så jeg kan godt forestille meg at løpske tenåringshormoner kan ha effekt.. 🤷♀️ Forøvrig får man kjøpt ikke-knitrende tisselaken på Ikea, så det kan fint prøves ut. Og en vaskemaskin bør klare å vaske dyner, selv en mindre som bare tar 6 kg bør i hvertfall klare 1 dyne. Anonymkode: 10674...91d 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Spar deg for denne stefar holdningen din! Jeg hadde redigert på akkurat samme måte hadde det vært mitt eget barn. Jeg og moren har vært sammen siden jenten var liten, og jeg fungerer som hennes far 100% når hun er hos oss, er like glad i henne som mine egne barn på 19, 23 og 25 år. Hennes far har hatt samboer i 5 år nå, og tror ting er greit hos de. Vet at jenten for noen år siden snakket en del om krangling hjemme hos faren, men faren sa de ikke kranglet mer enn andre, og ville ikke prate mer om det. Moren bagatelliserte det at jenten sa at hun var redd det skulle gå fra hverandre, men hun tisset seg ikke ut på det tidspunktet. Ts Anonymkode: 30d59...a88 Det er bare det at du nok ikke er en stefar- men en stemor. En stefar ville aldri laget innlegg kl 7 om stebarnet som tisser på seg. Les innlegget mitt igjen. Anonymkode: 0a65e...4ee 8
skruf Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 (endret) Det finnes voksne mennesker, både menn og kvinner, som tisser seg ut om natta. Så det at en 12-åring av og til har uhell tror jeg ikke er unormalt. Og du skriver det har skjedd 4 ganger hittil i år; vi er straks i september nå, så fire ganger er ikke hyppig. Hadde det skjedd flere ganger i uken så ville det vært et større problem Hadde forresten ei venninne som tisset seg ut en gang hun overnattet til meg, hun var 13. Uansett; 4 ganger på 9 måneder tilsier ikke at man trenger å sette himmel og jord i bevegelse. Som andre har skrevet; kjøp inn tisselaken og legg på senga. Dette er uansett foreldrene sitt ansvarsområde. Endret 27. august 2021 av skruf 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 Hvorfor ikke bare legge på tisselaken? Mor kommer vel ikke å sjekker det? Anonymkode: d6890...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er bare det at du nok ikke er en stefar- men en stemor. En stefar ville aldri laget innlegg kl 7 om stebarnet som tisser på seg. Les innlegget mitt igjen. Anonymkode: 0a65e...4ee Så en mann kan ikke skrive innlegg på Kvinneguiden kl 7? Det må du forklare for meg. Ts Anonymkode: 30d59...a88 8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 skruf skrev (4 timer siden): Det finnes voksne mennesker, både menn og kvinner, som tisser seg ut om natta. Så det at en 12-åring av og til har uhell tror jeg ikke er unormalt. Og du skriver det har skjedd 4 ganger hittil i år; vi er straks i september nå, så fire ganger er ikke hyppig. Hadde det skjedd flere ganger i uken så ville det vært et større problem Hadde forresten ei venninne som tisset seg ut en gang hun overnattet til meg, hun var 13. Uansett; 4 ganger på 9 måneder tilsier ikke at man trenger å sette himmel og jord i bevegelse. Som andre har skrevet; kjøp inn tisselaken og legg på senga. Dette er uansett foreldrene sitt ansvarsområde. Jeg er hennes forelder 80% av tiden. Ts Anonymkode: 30d59...a88
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 Dette bør tas opp med en lege, så hun kan bli sjekket. Tissing om natta kan forårsakes av ymse ting, også mangel/lite av et hormon. Les om enurese. Jeg vil anbefale tisselaken hos dere. Hvis mor ikke vil bruke det, så ok, men jeg synes dere skal. Det legges diskrè under ordinært laken og verken ses, høres eller merkes med mindre man vet at det er der. Ikke tissematter, men laken. IKEA sine holder ikke tett, men de jeg kjøpte på Sparkjøp for mange år siden holder tett og det etter hyppig vasking flere ganger i uka på 60 grader og tørketrommel. Det fås sikkert kjøpt mange flere steder. Ja, jeg har et barn med enurese, 8 år gammel nå. Var tørr fra 2-4 år, deretter begynte uhellene. Anonymkode: 69cce...581 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 (endret) Ikke tenk på det som et ste- problem. Datteren min hadde noen uhell, og hun var flau for det. Ville ikke overnatte hos andre. jeg la frem en bunke med inkontinensbleier som jeg kjøpte på apoteket, og sa at hun kunne bestemme selv. Jeg tror at det ga henne bedre søvn og ro med eventuelle bekymringet. Det stoppet i alle fall fort og har aldri skjedd senere. Mange voksne kvinner og eldre får slike på blå resept. Det kalles hygieneprodukt, finnes i mange størrelser og er veldig diskrét. Det skal ofte bare en liten hostekule eller latter til før…(men det har ingen noe med) det kan ofte ha en viss sammenheng med barnefødsler. Endret 27. august 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 Har jenta fått mensen? Har du lagt merke til om dette skjer i forbindelse med mens? Som noen skrev lenger opp her er det mange som i en eller annen grad blir inkontinente rett før eller under mens. Ellers støtter jeg de som sier at dere ikke bør lage noe oppstyr rundt det, men tisselaken under eventuell madrassbeskytter og vanlig laken må til. Å måtte rense og bytte ut madrasser blir langt mer styrete og pinlig for jenta. Dyner går forøvrig fint i en vanlig vaskemaskin. Vår tar 5 kg, og vi vasker dyner der jevnlig. Det samme gjelder en tynn madrassbeskytter for dobbeltseng eller en tykk for enkeltseng. Det er godt mulig dette bare er en fase, det kan være hormonelt eller pga menstruasjon, det kan være pga normalt stress eller for eksempel mindre konflikter med venner eller det kan dreie seg om typiske angstfaser barn går gjennom (tenk hvis jeg ikke våkner igjen hvis jeg sovner, tenk om mor og far dør etc) eller det kan være noe fysisk. Men ikke glem muligheten for at hun kan ha opplevd noe selv om hun svarer at alt er bra og ingenting har skjedd. "Ingen" barn forteller om traumatiske ting av typen overgrep på direkte forespørsel og de fleste forteller det aldri i det hele tatt. Bare prøv å ha det i bakhodet at ting kan ha skjedd selv om hun benekter det sånn at du fanger opp også evebtuelke andre signaler. Anonymkode: e2f2c...608 3
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har jenta fått mensen? Har du lagt merke til om dette skjer i forbindelse med mens? Som noen skrev lenger opp her er det mange som i en eller annen grad blir inkontinente rett før eller under mens. Ellers støtter jeg de som sier at dere ikke bør lage noe oppstyr rundt det, men tisselaken under eventuell madrassbeskytter og vanlig laken må til. Å måtte rense og bytte ut madrasser blir langt mer styrete og pinlig for jenta. Dyner går forøvrig fint i en vanlig vaskemaskin. Vår tar 5 kg, og vi vasker dyner der jevnlig. Det samme gjelder en tynn madrassbeskytter for dobbeltseng eller en tykk for enkeltseng. Det er godt mulig dette bare er en fase, det kan være hormonelt eller pga menstruasjon, det kan være pga normalt stress eller for eksempel mindre konflikter med venner eller det kan dreie seg om typiske angstfaser barn går gjennom (tenk hvis jeg ikke våkner igjen hvis jeg sovner, tenk om mor og far dør etc) eller det kan være noe fysisk. Men ikke glem muligheten for at hun kan ha opplevd noe selv om hun svarer at alt er bra og ingenting har skjedd. "Ingen" barn forteller om traumatiske ting av typen overgrep på direkte forespørsel og de fleste forteller det aldri i det hele tatt. Bare prøv å ha det i bakhodet at ting kan ha skjedd selv om hun benekter det sånn at du fanger opp også evebtuelke andre signaler. Anonymkode: e2f2c...608 Jo, enig. Og det kan være så enkelt som bekymring for å tisse i sengen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå