AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #1 Skrevet 27. august 2021 Barnet sluttet med bleie i sommerferien, 3 uker knirkefritt. Bæsjer enda i bleie, ber om den selv hjemme og vil være i fred når det arbeides. Tas av så fort hun er ferdig. I bhg har hun på nå snart 2 uker Bæsjer seg ut 3 ganger og tisset seg ut 1 gang. Jeg sa de kunne ha på bleie når de var ute når det så ut som det var da hun gjorde det, men nå har det skjedd 1 gang inne + tisset seg ut under duppen, enda de sier hun tisset før hun ble lagt. De ønsker å ha på bleie i duppen også. Hun blir veldig flau og lei seg når uhell skjer i bhg. Hun er 2,5 år. Jeg føler ikke barnehagen hjelper noe særlig på problemet, eneste løsningene de har kommet med er å foreslå bleie. Vi ønsker ikke at det skal bli en hvilepute for de, slik at mini glemmer forskjellen på bleie og truse igjen. Men hva kan jeg gjøre?? Anonymkode: 0bb71...976
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #2 Skrevet 27. august 2021 Det er jo tydelig noe som ikke fungerer her. Det er noe helt annet å være uten bleie hjemme og i barnehagen. Når barnet tydelig blir lei seg av å tisse/bæsje på seg og det skjer så pass ofte må dere finne andre løsninger SAMMEN. Hvilke løsninger ser du for deg? Og er dette forenelig med bemanningsnormen? Barnehagen ønsker, akkurat som du, det beste for ditt barn. Anonymkode: 88b78...215 9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #3 Skrevet 27. august 2021 Tenker at det fortsatt er litt tidlig for barnet. Barnet veit forskjell på bleie og truse. Ville heller trent mer hjemme og forklart at bleie skal brukes i barnehagen. Vi måtte det. Ikke fordi barnehagen gjorde ting vanskelig, men fordi barnet ikke var klart. Vi hadde i tillegg lang vei til barnehagen med buss. Da var det bleie på turen og bleie når de var ute. Når hun sov fikk hun også bleie fordi hun ikke var tørr på natta når hun sov. Da var hun heller ikke tørr på dagduppene. Når barnet bæsjer i bleie er ikke barnet ferdig med bleie helt ennå. Anonymkode: 920be...fad 20
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #4 Skrevet 27. august 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Vi ønsker ikke at det skal bli en hvilepute for de, slik at mini glemmer forskjellen på bleie og truse igjen. Men hva kan jeg gjøre?? Hvilepute? Tuller du? Det er sannelig ikke mye hvile i barnehagen, og det er sånn at det i bunn og grunn er i hjemmet barnet må lære og venne seg til dette her. Høres ut som barnehagens forslag er helt på sin plass. Og barnet "glemmer" ikke forskjell på truse og bleie. Anonymkode: eeeae...5ed 20
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #5 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenker at det fortsatt er litt tidlig for barnet. Barnet veit forskjell på bleie og truse. Ville heller trent mer hjemme og forklart at bleie skal brukes i barnehagen. Vi måtte det. Ikke fordi barnehagen gjorde ting vanskelig, men fordi barnet ikke var klart. Vi hadde i tillegg lang vei til barnehagen med buss. Da var det bleie på turen og bleie når de var ute. Når hun sov fikk hun også bleie fordi hun ikke var tørr på natta når hun sov. Da var hun heller ikke tørr på dagduppene. Når barnet bæsjer i bleie er ikke barnet ferdig med bleie helt ennå. Anonymkode: 920be...fad AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo tydelig noe som ikke fungerer her. Det er noe helt annet å være uten bleie hjemme og i barnehagen. Når barnet tydelig blir lei seg av å tisse/bæsje på seg og det skjer så pass ofte må dere finne andre løsninger SAMMEN. Hvilke løsninger ser du for deg? Og er dette forenelig med bemanningsnormen? Barnehagen ønsker, akkurat som du, det beste for ditt barn. Anonymkode: 88b78...215 Glemte å nevne at hun byttet avdeling etter ferien, og det bare er to ansatte hun virkelig er trygg på selv om hun godtar alle. Jeg ønsker jo å finne en løsning, men jeg vet ikke hva barnehagen kan gjøre ettersom eneste alternativ de har lagt fram er bleie. Løsningen JEG ser for meg er at de er mer på barnet, spør om hun vil ha bleie å bæsje i, og faktisk følger med på om hun tisser før hun legger seg, og ikke bare sitter på doen. Det er jo tydelig at de har problemer med å se barnets signaler, og med hva 20-25 barn er jo ikke det så fryktelig rart, men skal det gå negativt ut over barnet? Barnet bruker bleie om natten hjemme, men ikke til dupp. Aldri vært et problem. Vi følger med at hun tisser seg tom. Anonymkode: 0bb71...976
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #6 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Glemte å nevne at hun byttet avdeling etter ferien, og det bare er to ansatte hun virkelig er trygg på selv om hun godtar alle. Jeg ønsker jo å finne en løsning, men jeg vet ikke hva barnehagen kan gjøre ettersom eneste alternativ de har lagt fram er bleie. Løsningen JEG ser for meg er at de er mer på barnet, spør om hun vil ha bleie å bæsje i, og faktisk følger med på om hun tisser før hun legger seg, og ikke bare sitter på doen. Det er jo tydelig at de har problemer med å se barnets signaler, og med hva 20-25 barn er jo ikke det så fryktelig rart, men skal det gå negativt ut over barnet? Barnet bruker bleie om natten hjemme, men ikke til dupp. Aldri vært et problem. Vi følger med at hun tisser seg tom. Anonymkode: 0bb71...976 Så de sksl tvinge barnet til å tisse da?? Herlighet , barnet settes på do , om det ikke tisser så måtte det vel ikke da Anonymkode: 63ea4...0e8 12
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #7 Skrevet 27. august 2021 Barnet må være mer klar for bleieslutt. Med 18 barn på min avdeling så kan ikke hver enkelt ha spesialtilpasset løsning for bleieslutt. Heldigvis er det noen foreldre som har forstått dette, og de barna kom ferdig avvent i barnehagen etter sommerferien. Anonymkode: 1836e...811 13
Sensi Skrevet 27. august 2021 #8 Skrevet 27. august 2021 Jeg ville ikke laget noe oppstuss om det. Følg barnehagen sine råd. Øv mer hjemme. Prøv igjen i barnehagen om en stund. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #9 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Barnet må være mer klar for bleieslutt. Med 18 barn på min avdeling så kan ikke hver enkelt ha spesialtilpasset løsning for bleieslutt. Heldigvis er det noen foreldre som har forstått dette, og de barna kom ferdig avvent i barnehagen etter sommerferien. Anonymkode: 1836e...811 Barnet ER klar for bleieslutt. Mer enn nok. Men hun er reservert og ny på avdelingen, med fremmede ansatte og langt flere barn enn hun er vant med. Kjære vene, så hjelpsom barnehageansatte her inne er... Anonymkode: 0bb71...976 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #10 Skrevet 27. august 2021 Sensi skrev (15 minutter siden): Jeg ville ikke laget noe oppstuss om det. Følg barnehagen sine råd. Øv mer hjemme. Prøv igjen i barnehagen om en stund. Er ikke noe å øve på hjemme, går knirkefritt der enda, utenom ved avføring. Men har pratet med ene pedlederen nå ved levering og vi var heldigvis mer samstemt enn barne-og ungdomsarbeideren jeg pratet med i går. Hun er enig i at bleie ikke bør bli en hvilepute bare etter 1 tiss-uhell under dupp, og at de skal begynne å tilby bleie for bæsj fast etter lunsj og ellers tilby oftere på formiddagen. Hva gjelder avføringen må vi nok be om hjelp fra helsestasjonen, det er mer kompleks enn at hun bæsjer seg ut. Hun vil være i fred, og holder inne bæsjen hvis hun blir avbrutt. Hun gråter og løper til et annet rom hvis vi snakker til henne mens hun arbeider. Hun har også cøliaki, så det har vært en del problemer ift avføring tidligere... Anonymkode: 0bb71...976
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #11 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnet ER klar for bleieslutt. Mer enn nok. Men hun er reservert og ny på avdelingen, med fremmede ansatte og langt flere barn enn hun er vant med. Kjære vene, så hjelpsom barnehageansatte her inne er... Anonymkode: 0bb71...976 Da er hun i en utrygg situasjon som gjør henne mindre klar. Anonymkode: 49147...ce3 6
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #12 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Barnet sluttet med bleie i sommerferien, 3 uker knirkefritt. Bæsjer enda i bleie, ber om den selv hjemme og vil være i fred når det arbeides. Tas av så fort hun er ferdig. I bhg har hun på nå snart 2 uker Bæsjer seg ut 3 ganger og tisset seg ut 1 gang. Jeg sa de kunne ha på bleie når de var ute når det så ut som det var da hun gjorde det, men nå har det skjedd 1 gang inne + tisset seg ut under duppen, enda de sier hun tisset før hun ble lagt. De ønsker å ha på bleie i duppen også. Hun blir veldig flau og lei seg når uhell skjer i bhg. Hun er 2,5 år. Jeg føler ikke barnehagen hjelper noe særlig på problemet, eneste løsningene de har kommet med er å foreslå bleie. Vi ønsker ikke at det skal bli en hvilepute for de, slik at mini glemmer forskjellen på bleie og truse igjen. Men hva kan jeg gjøre?? Anonymkode: 0bb71...976 Hun er ikke klar enda. Vent til neste sommer... Anonymkode: da6e9...8b9 2
asterix Skrevet 27. august 2021 #13 Skrevet 27. august 2021 Med mine har jeg rett og slett fortalt barnehagen at barnet har sluttet med bleie hjemme så de kan jo prøve litt uten bleie. Så da har de begynt rolig og uten noe stress og fokus på det å ta av bleia når de er inne og leker og spurt av og til om barnet vil på do. Når barnet ble trygg på å gå på do i barnehagen også og derfor begynte å si fra selv der også så har de prøvd uten bleie når de var på tur og ved soving. De har tatt det helt i hennes tempo uten innblanding fra min side. Minsta har sluttet helt med bleie på dagtid nå både hjemme og i barnehagen. Hun blir snart 2 år og 3 mnd. 5
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #14 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun er ikke klar enda. Vent til neste sommer... Anonymkode: da6e9...8b9 Hvorfor vente når hun ikke har uhell hjemme? Når hun sier i fra når hun må tisse og bæsje, bare at bæsjen må være i bleie? Fordi hun nå er i en usikker situasjon som lager bumper i veien? Anonymkode: 0bb71...976 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #15 Skrevet 27. august 2021 asterix skrev (3 minutter siden): Med mine har jeg rett og slett fortalt barnehagen at barnet har sluttet med bleie hjemme så de kan jo prøve litt uten bleie. Så da har de begynt rolig og uten noe stress og fokus på det å ta av bleia når de er inne og leker og spurt av og til om barnet vil på do. Når barnet ble trygg på å gå på do i barnehagen også og derfor begynte å si fra selv der også så har de prøvd uten bleie når de var på tur og ved soving. De har tatt det helt i hennes tempo uten innblanding fra min side. Minsta har sluttet helt med bleie på dagtid nå både hjemme og i barnehagen. Hun blir snart 2 år og 3 mnd. Takk for din erfaring! Hadde vi sluttet mer brått hadde vi nok gjort noe lignende her. Vi har hatt god kommunikasjon og samarbeid med avdelingen hun gikk på før, der hadde de også bedre tid til å følge opp barna siden de er så små at flere sover to ganger om dagen. På denne avdelingen hadde de ikke hatt tid til det samme, og bleieslutt ville tatt mye lengre tid. Men nå er vi her da. Men nå har jeg heldigvis pratet med den ene pedlederen, som også er den mini er tryggest på, så håper vi får til en god dialog fremover. Til nå har det vært vagt, da det er barne-og ungdomsarbeideren jeg har pratet mest med og hun er ung og usikker. Ikke mye erfaring på temaet, og kommunikasjonen går stort sett en vei, det blir ikke mye dialog, bare jeg sier noe og hun sier ok/ja, i stedet for å legge frem en annen vinkling eller forslag eller eksempel... Lite informasjonsformidling om deres tanker og ønsker. Men det endret seg etter en prat med pedleder, heldigvis, og vi er enig i veien videre. Så får vi ta det der i fra. Anonymkode: 0bb71...976
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #16 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor vente når hun ikke har uhell hjemme? Når hun sier i fra når hun må tisse og bæsje, bare at bæsjen må være i bleie? Fordi hun nå er i en usikker situasjon som lager bumper i veien? Anonymkode: 0bb71...976 Fordi hun er ikke klar. Rett og slett. Hjemme og bhg er to ulike ting, og hun er i tillegg enda ikke trygg på ny avdeling, og du tvinger henne til å gjøre seg ut fordi hun ikke får bruke bleie. La bhg tilby henne bleie oftere, ikke bare for avføring. Det skjer mye i livet hennes nå, om ikke mamma skal nekte henne å gjøre fra seg på en ren måte. Hun tisser nok når bhg sier det, men det skjer så mye i bhg at de små ofte glemmer å gå på do. Helt normalt at de er uheldige i oppstarten. Dette har bhg vært med på 1000 ganger før, ungen er ikke unik sånnsett. Forøvrig virker du ganske ufyselig som mor og lite samarbeidsvillig, og du er jo overhodet ikke interessert i å høre andre svar enn de som jatter med deg her. Håper du er hyggeligere i bhg enn på nett. Anonymkode: 72595...09d 9
asterix Skrevet 27. august 2021 #17 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for din erfaring! Hadde vi sluttet mer brått hadde vi nok gjort noe lignende her. Vi har hatt god kommunikasjon og samarbeid med avdelingen hun gikk på før, der hadde de også bedre tid til å følge opp barna siden de er så små at flere sover to ganger om dagen. På denne avdelingen hadde de ikke hatt tid til det samme, og bleieslutt ville tatt mye lengre tid. Men nå er vi her da. Men nå har jeg heldigvis pratet med den ene pedlederen, som også er den mini er tryggest på, så håper vi får til en god dialog fremover. Til nå har det vært vagt, da det er barne-og ungdomsarbeideren jeg har pratet mest med og hun er ung og usikker. Ikke mye erfaring på temaet, og kommunikasjonen går stort sett en vei, det blir ikke mye dialog, bare jeg sier noe og hun sier ok/ja, i stedet for å legge frem en annen vinkling eller forslag eller eksempel... Lite informasjonsformidling om deres tanker og ønsker. Men det endret seg etter en prat med pedleder, heldigvis, og vi er enig i veien videre. Så får vi ta det der i fra. Anonymkode: 0bb71...976 Hva mener du med "mer brått"? Vi har begynt å venne barna til potte/do lenge før vi slutter med bleie. De har begynt å gå på potte først fra de har vært rundt 1 år og så etter hvert på do. Vi har aldri stresset med "bleieslutt", men bare rolig og gradvis innført at tissing å bæsjing er noe som skjer i potte/do. 4
asterix Skrevet 27. august 2021 #18 Skrevet 27. august 2021 Hadde mitt barn fortsatt bæsjet i bleia ville jeg heller ikke nevnt bleieslutt overhode i barnehagen enda, da det bare vil skape unødvendig stress for barnet. 11
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #19 Skrevet 27. august 2021 asterix skrev (3 minutter siden): Hva mener du med "mer brått"? Vi har begynt å venne barna til potte/do lenge før vi slutter med bleie. De har begynt å gå på potte først fra de har vært rundt 1 år og så etter hvert på do. Vi har aldri stresset med "bleieslutt", men bare rolig og gradvis innført at tissing å bæsjing er noe som skjer i potte/do. Dette har vi også gjort siden barnet kunne sitte selv, jeg tenker på den mer konkrete bleieslutten når det var endelig. Beklager om det ble skrevet slik at det ble oppfattet som kvasst. Anonymkode: 0bb71...976
asterix Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette har vi også gjort siden barnet kunne sitte selv, jeg tenker på den mer konkrete bleieslutten når det var endelig. Beklager om det ble skrevet slik at det ble oppfattet som kvasst. Anonymkode: 0bb71...976 Hvis barnet har tisset og bæsjet i potte/do siden det kunne sitte selv er det jo litt merkelig at det har begynt å ville bæsje i bleia igjen nå. Kanskje du skal slutte helt å stresse med dogåing i en periode? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå