Gå til innhold

Hasj

Fremhevede innlegg

Skrevet
trådstarter igjen. Dere som har prøvd og eller røyker hasj. Røyker dere vanlig sigaretter til vanlig også?

følere dere ikke at dere gjør noe ulovig da dere røyker det. HVa om det hadde vært strengere straffer for bruk? ville dere fortsatt brukt det? Tør dere prøve sterkere saker også? Takk for alle svar forresten.

huff, jeg er så kjedelig at jeg ikke røyker heller - men jeg tar meg et glass vin eller fler i ny og ne... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe...i min vennekrets er det faktisk ingen som røyker venlige sigaretter heller. Kanskje et par som festrøyker..men tror med ganske sikkerhet at ingen av dem har prøvd hasj. samme aldersgruppe som deg. Men jeg har tro på at hasj kan ødelegge deg ganske bra. Hvis du da røker nok over en tid. Men det kan da også alkohol gjøre. Men..og et stort men her...alkohol er da lovlig. Og hasj forblir fortsatt ulovlig.

Skrevet

kjedelig at du ikke røyker? Vanlige sigaretter eller hasj? Kan ikke se noe annet at du er smart og ikke kjedelig da? Eller kanskje jeg foretrekker "Kjedelige" jenter da?

Skrevet

Jeg røyker sånn cirka en gang i året eller mindre. Sammen med en god venninne jeg sjelden ser. Det er noe vi gjør får å kose oss på lik linje med å sitte å fnise over en flaske vin, bare med hasj i stedet :)

Skrevet

Jeg har aldri prøvd, og har ikke tenkt å prøve, heller. Ikke har jeg prøvd vanlige sigaretter, heller. Jeg liker ikke å ta risikoer med helsen.

Skrevet
Hva definerer en narkoman da? Men å røyke hasj hver eneste dag er jo ingen bra livsstil skulle en tro?

Jeg mener at det som avgjør om du er narkoman (rusmisbruker) er om du er avhengig av rusen eller ikke. Å røyke hver dag betyr ikke nødvendigvis at man er avhengig. Det er forskjell på bruk og misbruk.

Generelt sett tror jeg ikke daglig hasjrøyking fordrer en bra livsstil. Akkurat som et daglig konsum av alkohol heller ikke er særlig bra. Så kan man hevde: Et glass rødvin til maten hver ettermiddag betyr vel ikke at man er alkoholiker? Nei vil jeg si. Akkurat som en joint på kvelden ikke skaper en narkoman. Det er forskjell på bruk og misbruk, og akkurat som avholdsfolket forholder seg til bruk av alkohol vil anti-hasj folket hevde at all bruk er misbruk.

Ingen rus, lovlig eller ulovlig kan defineres som spesielt "bra". Akkurat som noen er disponerte for å bli alkoholikere fra første dråpe, er det for noen hasj som trigger misbrukertendenser. Som nevnt kan dessuten hasj være spesielt farlig dersom man er disponert for enkelte sinnslidelser. All rus bør man være ytterst varsom med, men i valget mellom flere "onder" er jeg ikke tvil om hvilken jeg foretrekker.

Debatten om hva som er mest farlig av alkohol og cannabis er betent. Det er vanskelig å skille klinten fra hveten i strømmen av argumenter fordi de involverte har svært sterke meninger. NRK viste tidligere i år et program som omhandlet rus. Et panel av eksperter konkluderte med at dersom de måtte velge mellom et av dagens rusmidler som burde være lovlig, alkohol inkludert, så valgte de alle cannabis. Selverklærte narkotikamotstandere innrømmer at det hadde nok blitt langt mindre vold og mishandling i heimen, mot kvinner og barn, dersom far hadde tydd til maispipa isteden for flaska med hjemmebrent.

Forskjellen er altså at hasj er ulovlig og man ved å bruke det faktisk gjør seg til kriminell. Man kan få kontakter i et miljø hvor man kan få tilbud om andre hardere ting, og dermed får man den såkalte "trappetrinnseffekten" dvs. "hasj er inngangsporten til sterkere stoffer". Nå har nyere forskning slått fast at hasj i seg selv ikke fører til økt misbruk eller toleranse, men teorien er fremdeles valid dersom man kan overføre den til miljøet mange oppsøker.

En av de ytterst få dokumenterte negative effektene av langvarig hasjbruk er det såkalte "avmotivasjonssyndromet" mao at man mister motivasjon til å gjennomføre skolegang, begynner å gi blaffen osv. Dette er selvfølgelig ikke "bra".

Når det er sagt kjenner jeg mange fler høyst oppegående mennesker som har røyket seg gjennom høyere utdannelser og lever et "vanlig" familieliv enn de som har endt opp som rusMISBRUKERE med ødelagte liv.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Ja jeg har prøvd hasj. Har røkt ganske mye opp igjennom årene, og daglig i perioder. Jeg liker rusen fordi jeg blir avslappet og i godt humør. Men etterhvert, dersom jeg røyker mye (daglig), så får jeg angst. Og det fører til at jeg røyker mer og mer for å slippe angsten. Men det er da det går galt, for da mister jeg etterhvert grepet på virkeligheten, får mer og mer angst og ender til slutt opp med full psykose. Det bør vel nevnes at jeg er disponert for psykiske problemer og psykose. Men på grunn av dette så sluttet jeg helt med å røyke hasj for et halvt år siden. Det er ikke verdt det. Men det er faktisk ganske tøft å slutte med, for det er så mange situasjoner som jeg forbinder med hasjrus, og da savner jeg den gode følelsen som hasjen ga. Og jeg føler også at jeg blir oppfattet som kjedelig av venner som ikke skjønner at jeg ikke tåler hasj like bra som de gjør det. De snakker hele tida om at det går bra hvis jeg viser måtehold, men det klarer jeg ikke så da er det bedre å slutte helt.

Skrevet

Ja, det har jeg prøvd, men det er lenge siden . Kommer nok ikke til å gjøre det igjen. Likte ikke rusen noe særlig. Jeg er heller ikke noe begeistret for at folk bruker det, men jeg orker ikke å blande meg inn i andres bruk. Det får bli deres sak. Tror vel egentlig ikke det er noe verre enn alkohol, men er litt usikker på akkurat det. :overrasket:

Skrevet (endret)

Nei jeg har ikke prøvd. Men om typen skal fyre igjen noen gang, har jeg planer om å prøve. Pot, ikke hasj.

og jeg røyker til vanlig

Endret av Gitte
Skrevet

Har verken prøvd hasj eller vanlige sigaretter.

Skrevet

Ja, jeg har prøvd flere ganger! Er riktig nok veldig lenge siden sist, men jeg kommer helt sikkert til å gjøre det igjen. Er noe jeg gjør innimellom, i stedet for å drikke! Jeg røyker vanlige sigaretter også..

En som røyker hasj daglig, vil jeg definere som narkoman.

Skrevet

Gitte...kan jeg spørre hvilken aldersgruppe du tilhører? Hvorfor vil du prøve? Mange som sier det kan virke negativt, mens andre sier det motsatte. Hva om du reagerer nagativt på dette? Er dette du har lyst til bare for en rus? Mener ikke å moralisere her, men det virker som du bare gjøre det for å herme, kanskje følge litt etter flokken mot stupet?

bare tenk, og du liker det så godt og røyker stadig litt mer og mer, og til slutt kanskje begynner på sterkere saker? Er ikke det litt kjipt, bare fordi du begynnte med å "prøve" det?

Men for all del. Røyk alt det farlige dere liker, så får jeg heller luske rundt og gi dere en "kjempebot" yeah right..hehe

Gjest Bellatrix
Skrevet

Har aldri prøvd og kunne ikke falle meg inn å prøve heller. Og jeg drikker nesten ikke alkohol eller røyker vanlig røyk heller.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Du er nok sikkert ikke narkoman...

Hva definerer en narkoman da? Men å røyke hasj hver eneste dag er jo ingen bra livsstil skulle en tro?

Er ikke an narkoman en som er avhengig av noe?

Jeg føler i allefall at jeg ikke er avhengig av hasj.

Jeg har røyket (for flere år siden) hasj hver dag i flere måneder, for så å slutte tvert. Så har jeg begynt litt...og da har det holdt på i alt i fra 6 mnd til 1 uke.

Nå har jeg en periode igjen hvor jeg røyker hasj hver dag. Dette har pågått i 2 uker.

Om dette er sundt? Nja... ikke noe værre enn alkohol i allefall.

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
hehe...i min vennekrets er det faktisk ingen som røyker venlige sigaretter heller. Kanskje et par som festrøyker..men tror med ganske sikkerhet at ingen av dem har prøvd hasj. samme aldersgruppe som deg. Men jeg har tro på at hasj kan ødelegge deg ganske bra. Hvis du da røker nok over en tid. Men det kan da også alkohol gjøre. Men..og et stort men her...alkohol er da lovlig. Og hasj forblir fortsatt ulovlig.

Ja, og da er spørsmålet. Hvorfor i h******* er alkohol lovlig men ikke hasj? :overrasket::overrasket::overrasket:

Skrevet
Er ikke an narkoman en som er avhengig av noe?

Da må jeg være en narkoman jeg da, siden jeg er avhengig av min daglige kaffekopp? :roll:

Skrevet

ikke lett å svare på. Men hvorfor er det lovlig å kjøre bil og røyke sigaretter da? Dette er det nok ingen svar på. Det har vel litt med hva som har vært vanlig i gamle dager. Vet faktisk ikke jeg. Men jeg holder meg etter dagens lover og da er det bare hasj som er ulovlig. Men som sagt. det norske lovverket er ganske fucked up noen ganger. Du fpr jo snart større bøter for å kjøre litt for fort, enn for å slå ned en person på gata.

Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)

...

Endret av Fighter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...